Post autor: fotolot » 31 października 2018, 20:19
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Przypomniało mi się jak łatwo zmierzyć skok śmigła. Wyznacza na śmigle odległość pod osi taką, aby obwód koła na tej średnicy wynosił 1 metr. Do dolnej powierzchni śmigła mocuje się listwę o długości 1 metr tak aby ten metr wystawiał pod kątem prostym do osi łopaty przed krawędź natarcia. Wysokość na jakiej będzie drugi koniec listwy da nam przybliżony skok śmigła. To przybliżenie będzie bliższe rzeczywistemu skokowi, bo z powodu poślizgu śmigła skok rzeczywisty jest zawsze mniejszy niż teoretyczny.
Z obserwacji tendencji wiem, że coraz częściej producenci śmigieł do PPG dokonują modyfikacji profilu właśnie w tej okolicy gdzie zataczany "obwód koła wynosi 1 metr" czyli będzie to ok. 16cm od osi śmigła, często zmieniają w tym miejscu profil na wklęsło-wypukły, szerszy lub pogłębiają tam kąt dla poprawy chłodzenia głowic silników.
Wobec powyższego nie jest to miarodajne miejsce do dokonywania takich pomiarów i jak już wcześniej wspominałem z reguły dokonuje się ich blisko końcówki śmigła, dlatego proponowałbym dla śmigła PPG przyjąć do pomiaru średnicę na śmigle w której będzie ono zataczać krąg o obwodzie np. 3 metry czyli w przybliżeniu będzie to ok. 48cm od osi .
Jeśli miałbym prowizorycznym sposobem na szybko dokonać pomiaru skoku na śmigle zamontowanym w napędzie to ustawiłbym śmigło pionowo, a następnie na wysokości ok. 48cm od osi przyłożyłbym do krawędzi spływu poziomo dwie ukośnie skrzyżowane(lub rozwidlające się) listewki z których jedna przylegałaby do płaszczyzny profilu, a druga opierała się tylko o krawędż spływu i była ustawiona poziomo w płaszczyżnie obrotu śmigła. Skok odczytamy z odległości pomiędzy tymi bokami listewek, które dotykają spływu w odległości 30 cm od jego krawędzi, mierząc w tym miejscu prostopadle od listewki będącej w płaszczyżnie obrotu śmigła. Jeśli pomiar w tym miejscu wskaże np. 6cm to znaczy że skok śmigła wynosi 060( bez względu na "rzeczywisty" wynikający z "teorii o poślizgu śmigła"
).
Pozdrawiam Wiesiek
[quote="Zbyszek Gotkiewicz"]Przypomniało mi się jak łatwo zmierzyć skok śmigła. Wyznacza na śmigle odległość pod osi taką, aby obwód koła na tej średnicy wynosił 1 metr. Do dolnej powierzchni śmigła mocuje się listwę o długości 1 metr tak aby ten metr wystawiał pod kątem prostym do osi łopaty przed krawędź natarcia. Wysokość na jakiej będzie drugi koniec listwy da nam przybliżony skok śmigła. To przybliżenie będzie bliższe rzeczywistemu skokowi, bo z powodu poślizgu śmigła skok rzeczywisty jest zawsze mniejszy niż teoretyczny.[/quote]
Z obserwacji tendencji wiem, że coraz częściej producenci śmigieł do PPG dokonują modyfikacji profilu właśnie w tej okolicy gdzie zataczany "obwód koła wynosi 1 metr" czyli będzie to ok. 16cm od osi śmigła, często zmieniają w tym miejscu profil na wklęsło-wypukły, szerszy lub pogłębiają tam kąt dla poprawy chłodzenia głowic silników.
Wobec powyższego nie jest to miarodajne miejsce do dokonywania takich pomiarów i jak już wcześniej wspominałem z reguły dokonuje się ich blisko końcówki śmigła, dlatego proponowałbym dla śmigła PPG przyjąć do pomiaru średnicę na śmigle w której będzie ono zataczać krąg o obwodzie np. 3 metry czyli w przybliżeniu będzie to ok. 48cm od osi .
Jeśli miałbym prowizorycznym sposobem na szybko dokonać pomiaru skoku na śmigle zamontowanym w napędzie to ustawiłbym śmigło pionowo, a następnie na wysokości ok. 48cm od osi przyłożyłbym do krawędzi spływu poziomo dwie ukośnie skrzyżowane(lub rozwidlające się) listewki z których jedna przylegałaby do płaszczyzny profilu, a druga opierała się tylko o krawędż spływu i była ustawiona poziomo w płaszczyżnie obrotu śmigła. Skok odczytamy z odległości pomiędzy tymi bokami listewek, które dotykają spływu w odległości 30 cm od jego krawędzi, mierząc w tym miejscu prostopadle od listewki będącej w płaszczyżnie obrotu śmigła. Jeśli pomiar w tym miejscu wskaże np. 6cm to znaczy że skok śmigła wynosi 060( bez względu na "rzeczywisty" wynikający z "teorii o poślizgu śmigła" ;) ).
Pozdrawiam Wiesiek