[quote="Przemo Boosh"]
"... porównywanie produktów konstruowanych i produkowanych według najnowocześniejszych, znanych technologii z wykorzystaniem kosztownych systemów numerycznego projektowania i symulacji z amatorskimi produktami "fenomenalnego" Twoim zdaniem domorosłego konstruktora wydaje się bezcelowe. "
................................................................................................................................................
Porównywanie opracowań śmigieł różnych konstruktorów chyba tylko Tobie wydaje się bezcelowe? A może właśnie tylko Ty masz jakieś personalne obiekcje do Surgiela?, albo na ślepo po swojemu z góry deklasujesz ("bez porównywania") wszystkie śmigła opracowane w technologii projektowania "hand made".
Jak się nie ma pojęcia praktycznego, doświadczeń i intuicji technicznej w danej dziedzinie to można za pomocą "kosztownych systemów numerycznych projektowania" opracować np. "ekskluzywny" bubel i jako największy atut podawać tylko jego " nieporównywalną z innymi ekskluzywność".
To właśnie "domorośli konstruktorzy" opracowali wiele genialnych udogodnień z których wszyscy na co dzień korzystamy, a z ostatnich znanych przypadków opracowań amatorskich, mogę obecnie tylko napomknąć o patentowanym właśnie : "różnicowym układzie napędu śmigieł przeciwsobnych" . Układ ten wstępnie wykazał kilka korzyści(będzie testowany również na silniku Raket). Pomysł ten i opracowanie zrodziło się w głowie polskiego"domorosłego konstruktora amatora", a samo wykonanie mechanizmów realizowane będzie na najzwyklejszych obrabiarkach CNC
Odnośnie obrabiarek numerycznych to jest obecnie zwykłe narzędzie pracy, ja obsługiwałem wielkogabarytową obrabiarkę CNC w połowie lat 80-tych i mechanicznie nie wiele ich zasady działania się zmieniły , jedynie jako ciekawostka dodam że nośnikiem pamięci zakodowanego programu obróbczego na początku była szpula z papierową taśmą perforowaną
. Wracając do tematu śmigieł to ja do swoich zastosowań najczęściej projektuję śmigła ze zmiennym skokiem(zwichrzeniem) przechodząc dodatkowo z profilu wklęsło-wypukłego do płasko-wypukłego przy końcówce. Taki zmienny profil(np. w e-propsach) sprawdza mi się w funkcji dobrej sprawności przy niewielkich obrotach silnika na prędkościach przelotowych. Odnoszę jednak wrażenie że stacjonarnie(np. przy starcie )czyli na obrotach maksymalnych ma on gorszą sprawność od profilu płasko-wypukłego. Reasumując myślę że śmigło takie działa najsprawniej tylko przy pewnym optymalnym kącie natarcia i prędkości jako poruszający się profil aerodynamiczny względem napływających strug powietrza , warunki te są zmienne w różnych punktach(po średnicy)-czyli różnych prędkości obwodowych śmigła i stąd wynika zmienność również kształtu profilu na rozpiętości śmigła.
Pozdrawiam Wiesiek.