Dziura rezonansowa

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Dziura rezonansowa

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: ciacholot » 10 grudnia 2018, 20:32

Przemo Boosh pisze:
ciacholot pisze:Przemo? Masz może jakieś wieści od Wojtka na temat ewentualnej (przyszłej)trajki w tym klimacie?


Nic mi o tym nie wiadomo.
Obecnie jestem na etapie składania trajki.
Trajka to najnowszy model Airone od Michała Szelesta, kosz od Cygana, modyfikowany (chłodnica na dole) i Thor 250 hybrid od Mariusza +E-props 145 3łopaty - na tym etapie chyba trudno o fajniejsza zabawkę w tej klasie wagowej.




Napisz jak oblatasz...

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: Przemo Boosh » 10 grudnia 2018, 20:11

ciacholot pisze:Przemo? Masz może jakieś wieści od Wojtka na temat ewentualnej (przyszłej)trajki w tym klimacie?


Nic mi o tym nie wiadomo.
Obecnie jestem na etapie składania trajki.
Trajka to najnowszy model Airone od Michała Szelesta, kosz od Cygana, modyfikowany (chłodnica na dole) i Thor 250 hybrid od Mariusza +E-props 145 3łopaty - na tym etapie chyba trudno o fajniejsza zabawkę w tej klasie wagowej.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: ciacholot » 10 grudnia 2018, 19:02

Przemo? Masz może jakieś wieści od Wojtka na temat ewentualnej (przyszłej)trajki w tym klimacie?

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: Przemo Boosh » 10 grudnia 2018, 18:20

fotolot pisze:
ciacholot pisze:Metoda Scouta i Nirwany jest bardzo fajna. Szkoda, że to takie drogie bo przez to mało ludzi na tym lata i niema wielu opinii.


To jest drogie by cena robiła zaporę przed ludem i świadczyła o "ekskluzywności"tylko dla wybrańców :) a sam patent z "płetwami" by go wypróbować jest prymitywnie prosty i tani do wykonania np. z laminatu na piankowych rdzeniach ...



Cześć,
jestem po pierwszym sezonie latania Scoutem z silnikiem Moster 185 hybrid, (śmigło e-props 3łopaty dedykowane) w parze z Hadronem 24 - moja masa startowa ~160 kg.
Wrażenia:
Moment od smigła jest niwelowany przez "płetwy" w sposób wystarczający. Puszczam sterówki i układ leci prosto. Niskie podwieszenie daje wiele frajdy, ułatwia start, szczególnie "alpejką" przy mocniejszych warunkach, wygłupianie się w powietrzu, loopy, spirale itp nie powodują wrażenia, ze napęd sie rozpadnie - solidna konstrukcja.
Konstrukcję napędu trudno porównać z innymi produktami, precyzja, funkcjonalność i komfort to cechy bezcenne. A cena... No cóż - za jakość i know-how się płaci, to normalne.
Oszczędzanie na sprzęcie do którego przypinamy własny organizm nie jest dobrym pomysłem - przynajmniej dla mnie...

Wysokości dystansu życzę :)

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: fotolot » 28 października 2018, 12:20

prokopcio pisze: "...- co nam dobrego daje nierównomierne rozłożenie sił na prawe i lewe śmigło w takim układzie?


Nierównomierne rozłożenie sił na śmigła np. 1/4 i 3/4 jest możliwe w moim układzie z przekładnią planetarną(zależnie od doboru średnic kół zębatych, jednak nie zamierzam realizować swoich pomysłów bo mojego rodzinnego budżetu na fanaberie nie stać-chyba że przydatne elementy znalazłbym na złomowisku :) ). W eksperymentalnym realizowanym patencie Kolegów w układzie przekładni satelitarnej, rozdział sił jest równoważny po 1/2 jednak wpływ na obroty poszczególnego śmigła mają opory(wg. zaciążenia) drugiego śmigła(i wzajemnie) i dobierają się one samoczynnie w sposób płynny(w układzie planetarnym podobnie).

Na obecną chwilę niewtajemniczeni w eksperymenty praktyczne możemy jedynie teoretyzować jakie dobre czy niepożądane aspekty mogą się pojawiać "w praniu" - czas pokaże. Układ ten daje duże możliwości eksperymentowania pomiarowego z doborem optymalnych kątów poszczególnych łopat i tak jak wspomniałem przyrost sprawności jest spodziewany z częściowego wyprostowania zawirowanych skrętnie strug zaśmigłowych(gdzie tylna prostująca kierunek łopata, będzie obracać się o wiele wolniej).

W "lataniu dla każdego" nie jestem zwolennikiem zbytnich komplikacji, a wprowadzania rozwiązań technicznie prostych, jednak jeśli w grę by wchodziła poprawa ekonomii i obniżenie hałasu to trzymam kciuki za eksperymentatorów.
Jeden ze znanych producentów śmigieł kibicuje temu projektowi upatrując w nim większego popytu na śmigła(również po uwaleniach) ;)
Pozdrawiam Wiesiek.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: prokopcio » 28 października 2018, 03:57

fotolot pisze: Ogólnie tylko to same układy sztywnych przciwsobnych napędów śmigieł (pewnie takie miałeś na myśli ?)są znane od dawna, a we wspomnianym przeze mnie polskim patencie chodzi o "pływające" różnicowe(zasada przekładni satelitarnej podobnie jak w dyferencjałach) przekazanie napędu na prawe i lewe śmigło(trudno to sobie wyobrazić i aby pojąć działanie mechanizmu musiałem go naszkicować i nie odkładając ołówka niechcący zaprojektowałem też nieco inny układ o nierównomiernym rozkładzie przekazywanych sił na zasadzie przekładni planetarnych ;) ).

Wstępnie obserwowany i zakładany zysk sprawności polega na tym że tylne śmigło o nieco większych kątach, działa w takim układzie dodatkowo jako prostownica strug oraz chodzi też o zminimalizowanie reakcji skrętnej(tu akurat nie jestem optymistą ale mogę się mylić?)

Pozdrawiam Wiesiek

Uwielbiam innowacyjne rozwiązania ale nie wiem czy gra warta świeczki
PPG na dzień dzisiejszy boryka się ze stosunkowo dużą zawodnością mimo ogromnej prostoty a mechanizm śmigieł przeciwbieżnych konstrukcji napędu nie uprości.
Poza tym śmigła przeciwbieżne zamontowane w jednej osi generują duże wibracje ( a dokładniej "tylne śmigło" ) co znów dla PPG nie jest zaletą.

mimo wszystko zapytam z mega ciekawością - co nam dobrego daje nierównomierne rozłożenie sił na prawe i lewe śmigło w takim układzie?

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: fotolot » 28 października 2018, 01:45

ciacholot pisze:Metoda Scouta i Nirwany jest bardzo fajna. Szkoda, że to takie drogie bo przez to mało ludzi na tym lata i niema wielu opinii.


To jest drogie by cena robiła zaporę przed ludem i świadczyła o "ekskluzywności"tylko dla wybrańców :) a sam patent z "płetwami" by go wypróbować jest prymitywnie prosty i tani do wykonania np. z laminatu na piankowych rdzeniach ...

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: ciacholot » 28 października 2018, 01:09

Pozostaje jeszcze tylko kwestia ceny. Przekładnie tego typu są znane przecież (nie wiem oczywiście co to ma być to nowe) ale nie są najtańsze i generują sporo ciepła więc i straty. Jasne, że pewnie się da zmajstrować coś extra tylko kto za to zapłaci. Tak więc polatam sobie po staremu :lol:

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: ciacholot » 28 października 2018, 00:51

Bardziej chodzi mi o trajkę. W trajce dodatkowa waga nie stanowi tak bardzo jak na plecach i przekładnia wraz z ewentualnym większym silnikiem z uwagi na utratę sprawności jest moim zdaniem do zaakceptowania jeśli zyskało by się brak efektu skrętnego. Niższy napęd, jeśli układ nie byłby współosiowy, ale śmigła małej średnicy były by obok siebie, dawał by możliwość łatwiejszego przewożenia w wielu autach. Wiem, że to kolejna utrata sprawności, ale tak sobie gdybam bo czemu nie... O tym, że taka trajka była by zajebiście ekskluzywna nie wspominając.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: fotolot » 28 października 2018, 00:37

ciacholot pisze:Może doczekam, aż to cudo ujrzy światło dzienne...
Moje ochoty związane z takimi rozwiązaniami bardziej idą w kierunku zniwelowania efektu skrętnego i obniżenia całego napędu nawet kosztem wagi i sprawności.


To był tylko taki zwiastun rodzimej nowalijki jednak sporo badań pomiarowych Koledzy będą musieli przeprowadzić aby podobierać optymalne parametry śmigieł , sam mechanizm różnicowy ma mieć wielkość szklanki i wagę jak dobrze pamiętam poniżej kilograma.

Układ skrętnie bezreakcyjny ze sztywnym przekazaniem napędu przeciwsobnego w PPG był już dawno testowany przez Miniplane w TOP80 ale ucichło.

Jak rozumieć cel "obniżenia całego napędu" ? chodzi Ci o pozycję całego napędu na plecach czy samego silnika?

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: ciacholot » 28 października 2018, 00:23

Metoda Scouta i Nirwany jest bardzo fajna. Szkoda, że to takie drogie bo przez to mało ludzi na tym lata i niema wielu opinii.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 października 2018, 23:53

Mariusz. Warto zrobić analizę czy nie ma prostszych sposobów dla osiągnięcia tego celu na którym Ci zależy. Zmniejszyć średnicę śmigła można zrobić zwiększając liczbę łopat. A moment reakcyjny najprościej można zrobić tak jak to zostało zrealizowane w Scoucie, choć oczywiście można szukać też innych rozwiązań.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: ciacholot » 27 października 2018, 23:40

Może doczekam, aż to cudo ujrzy światło dzienne...
Moje ochoty związane z takimi rozwiązaniami bardziej idą w kierunku zniwelowania efektu skrętnego i obniżenia całego napędu nawet kosztem wagi i sprawności.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: fotolot » 27 października 2018, 23:24

ciacholot pisze:fotolot. Możesz coś więcej o tym różnicowym? Chodzi za mną ten problem od dłuższego czasu.


Za Tobą też chodził "różnicowy" ? , a ja myślałem że aż dziw że do tej pory tylko jeden skromny Człowiek na świecie na to wpadł . ;) ( bez robienia symulacji komputerowych :) )
Tylko przekornie napomknąłem o tym jako przykład innowacyjności "domorosłego polskiego konstruktora amatora"" i nie jestem upoważniony do upubliczniania szczegółów konstrukcyjnych .

Ogólnie tylko to same układy sztywnych przciwsobnych napędów śmigieł (pewnie takie miałeś na myśli ?)są znane od dawna, a we wspomnianym przeze mnie polskim patencie chodzi o "pływające" różnicowe(zasada przekładni satelitarnej podobnie jak w dyferencjałach) przekazanie napędu na prawe i lewe śmigło(trudno to sobie wyobrazić i aby pojąć działanie mechanizmu musiałem go naszkicować i nie odkładając ołówka niechcący zaprojektowałem też nieco inny układ o nierównomiernym rozkładzie przekazywanych sił na zasadzie przekładni planetarnych ;) ).

Wstępnie obserwowany i zakładany zysk sprawności polega na tym że tylne śmigło o nieco większych kątach, działa w takim układzie dodatkowo jako prostownica strug oraz chodzi też o zminimalizowanie reakcji skrętnej(tu akurat nie jestem optymistą ale mogę się mylić?)

Pozdrawiam Wiesiek

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 października 2018, 21:25

Może to:

Paski dwustronne to nie problem.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: ciacholot » 27 października 2018, 20:57

fotolot. Możesz coś więcej o tym różnicowym? Chodzi za mną ten problem od dłuższego czasu.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: fotolot » 27 października 2018, 15:24

[quote="Przemo Boosh"]
"... porównywanie produktów konstruowanych i produkowanych według najnowocześniejszych, znanych technologii z wykorzystaniem kosztownych systemów numerycznego projektowania i symulacji z amatorskimi produktami "fenomenalnego" Twoim zdaniem domorosłego konstruktora wydaje się bezcelowe. "
................................................................................................................................................
Porównywanie opracowań śmigieł różnych konstruktorów chyba tylko Tobie wydaje się bezcelowe? A może właśnie tylko Ty masz jakieś personalne obiekcje do Surgiela?, albo na ślepo po swojemu z góry deklasujesz ("bez porównywania") wszystkie śmigła opracowane w technologii projektowania "hand made".

Jak się nie ma pojęcia praktycznego, doświadczeń i intuicji technicznej w danej dziedzinie to można za pomocą "kosztownych systemów numerycznych projektowania" opracować np. "ekskluzywny" bubel i jako największy atut podawać tylko jego " nieporównywalną z innymi ekskluzywność".

To właśnie "domorośli konstruktorzy" opracowali wiele genialnych udogodnień z których wszyscy na co dzień korzystamy, a z ostatnich znanych przypadków opracowań amatorskich, mogę obecnie tylko napomknąć o patentowanym właśnie : "różnicowym układzie napędu śmigieł przeciwsobnych" . Układ ten wstępnie wykazał kilka korzyści(będzie testowany również na silniku Raket). Pomysł ten i opracowanie zrodziło się w głowie polskiego"domorosłego konstruktora amatora", a samo wykonanie mechanizmów realizowane będzie na najzwyklejszych obrabiarkach CNC
Odnośnie obrabiarek numerycznych to jest obecnie zwykłe narzędzie pracy, ja obsługiwałem wielkogabarytową obrabiarkę CNC w połowie lat 80-tych i mechanicznie nie wiele ich zasady działania się zmieniły , jedynie jako ciekawostka dodam że nośnikiem pamięci zakodowanego programu obróbczego na początku była szpula z papierową taśmą perforowaną :) . Wracając do tematu śmigieł to ja do swoich zastosowań najczęściej projektuję śmigła ze zmiennym skokiem(zwichrzeniem) przechodząc dodatkowo z profilu wklęsło-wypukłego do płasko-wypukłego przy końcówce. Taki zmienny profil(np. w e-propsach) sprawdza mi się w funkcji dobrej sprawności przy niewielkich obrotach silnika na prędkościach przelotowych. Odnoszę jednak wrażenie że stacjonarnie(np. przy starcie )czyli na obrotach maksymalnych ma on gorszą sprawność od profilu płasko-wypukłego. Reasumując myślę że śmigło takie działa najsprawniej tylko przy pewnym optymalnym kącie natarcia i prędkości jako poruszający się profil aerodynamiczny względem napływających strug powietrza , warunki te są zmienne w różnych punktach(po średnicy)-czyli różnych prędkości obwodowych śmigła i stąd wynika zmienność również kształtu profilu na rozpiętości śmigła.
Pozdrawiam Wiesiek.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: prokopcio » 27 października 2018, 13:14

Mi na speedzie kręci najwięcej. Tak Zbyszku - na ziemi opływ powietrza jest zaburzony ( Kąt natarcia powyżej krytycznego ) przez co w zależności co tam się dzieje mogą obroty być niższe albo wyższe niż podczas lotu.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: uriuk » 27 października 2018, 10:21

prokopcio pisze:Spróbuj mi odpowiedzieć w takim razie na pytanie dlaczego na ziemi ( prędkość 0 , kąty największe ) zazwyczaj osiąga się większe obroty niż w locie.


Mi podczas lotu obroty wzrastaja o jakies 150-200 w stosunku do pilowania na ziemi.
Ale zimny dwusuw kreci "bardziej" i kiedy masz mocno zaciazone smiglo, to na ziemi bedzie krecil szybciej. Pomierz na rozgrzanym silniku i chyba bedziesz potrzebowal mniej zaciazonego smigla.

Re: Dziura rezonansowa

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 października 2018, 09:31

Te większe obroty na hamowni mogą wynikać albo z opływu powietrza innego niż w czasie lotu albo z powodu zrywania opływu na łopatach przy zbyt dużych kątach natarcia.

Na górę