Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 stycznia 2016, 10:06
W Hadronie jest profil samostateczny, który nie ulega modyfikacji podczas odpuszczenie trymera lub przy wciskaniu speeda. Przy tych operacjach przesunięty zostaje do przodu zarówno środek ciężkości jak i środek parcia. Przesunięcie środka parcia do przodu wywołane jest przejściem podciśnienia na górnej powierzchni w kierunku noska profilu przez co całe podciśnienie podnosi do góry najbardziej wrażliwą na podwinięcia część skrzydła i turbulencja musi być odpowiednio silniejsza aby zdmuchnąć to podciśnienie i doprowadzić w ten sposób do podwinięcia. O rozkładzie podciśnienia na górnej powierzchni możemy się dowiedzieć sprawdzając naprężenie na linkach paralotni. Przy locie maksymalnie przyspieszonym to naprężenie jest praktycznie tylko na rzędzie A. Linki pozostałych rzędów uginają się pod naporem powietrza gdyż siły mapmaker są tam dużo mniejsze. Oczywiście przy odpowiednio silnej turbulencji lub przy zaciągnięciu nawet lekkim głównej sterówki profil samostateczny straci swoje właściwości i się podwinie, a ponieważ dwukrotne zwiększenie prędkości powoduje czterokrotny wzrost sił aerodynamicznych to dynamika podwinięcia będzie odpowiednio większa. Dlatego latając nisko nad ziemią powinno się unikać sytuacji które mogą doprowadzić do podwinięcia i latać zachowawczo.
W Hadronie jest profil samostateczny, który nie ulega modyfikacji podczas odpuszczenie trymera lub przy wciskaniu speeda. Przy tych operacjach przesunięty zostaje do przodu zarówno środek ciężkości jak i środek parcia. Przesunięcie środka parcia do przodu wywołane jest przejściem podciśnienia na górnej powierzchni w kierunku noska profilu przez co całe podciśnienie podnosi do góry najbardziej wrażliwą na podwinięcia część skrzydła i turbulencja musi być odpowiednio silniejsza aby zdmuchnąć to podciśnienie i doprowadzić w ten sposób do podwinięcia. O rozkładzie podciśnienia na górnej powierzchni możemy się dowiedzieć sprawdzając naprężenie na linkach paralotni. Przy locie maksymalnie przyspieszonym to naprężenie jest praktycznie tylko na rzędzie A. Linki pozostałych rzędów uginają się pod naporem powietrza gdyż siły mapmaker są tam dużo mniejsze. Oczywiście przy odpowiednio silnej turbulencji lub przy zaciągnięciu nawet lekkim głównej sterówki profil samostateczny straci swoje właściwości i się podwinie, a ponieważ dwukrotne zwiększenie prędkości powoduje czterokrotny wzrost sił aerodynamicznych to dynamika podwinięcia będzie odpowiednio większa. Dlatego latając nisko nad ziemią powinno się unikać sytuacji które mogą doprowadzić do podwinięcia i latać zachowawczo.