Post autor: matgaw » 26 października 2020, 18:26
kowalik pisze:Witam.
Jako napędowy świeżak mam pytanie do pilotów z doświadczeniem w lataniu ponad chmury.
Chodzi o prognozowanie ewentualnego waruna pozwalającego wbić się nad chmury. Doprecyzuję, że chodzi mi o jesienne klimaty nie o latanie nad letnimi Cu (technika terma + manetka jest mi znana).
Pytania:
Jakich prognoz używacie i na co zwracać uwagę?
Jak przewidzieć na podstawie prognoz możliwość pojawienia się niskich chmur np. stratus?
Warunki na loty ponad chmury częsciej towarzyszą frontom chłodnym czy ciepłym?
Jak prognozujecie pionową rozciągłość chmur?
Z góry dzięki za rady,
pozdrawiam, Krzysiek.
Obawiam się że jest to bardzo trudne pytanie aby znaleźć jakąś odpowiedź...
Pewną wskazówkę może dać wykres chmur na meteorogramie ICM - szukamy chmur niskich, i to trzeba zestawić z własną intuicją.
W praktyce i tak trzeba nasze przewidywania zweryfikować z rzeczywistością dopiero w momencie startu. Żeby wylecieć nad chmury musimy mieć dziurę, i dopiero po tej dziurze da się ocenić pionową rozciągłość chmur.
Powyżej 900 m ASL / 300 m AGL (wyższa wartość) możesz latać nad chmurami nie widząc ziemi, ale jak stracisz z oczu dziurę aby przejść ponownie pod chmury to będziesz w grubych tarapatach.
Z doświadczenia powiem, że bardzo łatwo się zapomnieć nie widząc ziemi I dać się wywiać daleko od startu, więc nawigowanie się wg GPS to podstawa.
[quote="kowalik"]Witam.
Jako napędowy świeżak mam pytanie do pilotów z doświadczeniem w lataniu ponad chmury.
Chodzi o prognozowanie ewentualnego waruna pozwalającego wbić się nad chmury. Doprecyzuję, że chodzi mi o jesienne klimaty nie o latanie nad letnimi Cu (technika terma + manetka jest mi znana).
Pytania:
Jakich prognoz używacie i na co zwracać uwagę?
Jak przewidzieć na podstawie prognoz możliwość pojawienia się niskich chmur np. stratus?
Warunki na loty ponad chmury częsciej towarzyszą frontom chłodnym czy ciepłym?
Jak prognozujecie pionową rozciągłość chmur?
Z góry dzięki za rady,
pozdrawiam, Krzysiek.[/quote]
Obawiam się że jest to bardzo trudne pytanie aby znaleźć jakąś odpowiedź...
Pewną wskazówkę może dać wykres chmur na meteorogramie ICM - szukamy chmur niskich, i to trzeba zestawić z własną intuicją.
W praktyce i tak trzeba nasze przewidywania zweryfikować z rzeczywistością dopiero w momencie startu. Żeby wylecieć nad chmury musimy mieć dziurę, i dopiero po tej dziurze da się ocenić pionową rozciągłość chmur.
Powyżej 900 m ASL / 300 m AGL (wyższa wartość) możesz latać nad chmurami nie widząc ziemi, ale jak stracisz z oczu dziurę aby przejść ponownie pod chmury to będziesz w grubych tarapatach.
Z doświadczenia powiem, że bardzo łatwo się zapomnieć nie widząc ziemi I dać się wywiać daleko od startu, więc nawigowanie się wg GPS to podstawa.