Zależność ciągu od obrotów

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Zależność ciągu od obrotów

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 marca 2022, 16:48

Nieliniowość ma prawo się pojawiać szczególnie gdy końcówka śmigła zacznie się zbliżać do prędkości dźwięku i pojawiają się zjawiska falowe. Dlatego konstruktorzy starają się aby końcówka śmigła nie przekraczała zdaje się 750 km/h. Oczywiście były śmigła których końcówki przekraczały prędkość dźwięku, stosowane nawet w niektórych naszych An-2, ale się nie przyjęły.

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: matgaw » 17 marca 2022, 14:18

Zależność jest trochę nieliniowa, ale nie jakoś mocno - między 5 a 7,5k mamy +50% obrotów i ciąg razy 2,6

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: prokopcio » 17 marca 2022, 14:12

czyli to tylko potwierdza fakt , przedłużając linię na 10k RPM będzie ponad 100kg ciągu czyli ok. czterokrotnie więcej niż przy 5k RPM

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: matgaw » 17 marca 2022, 14:06

Tu masz wzorcowy wykres ciągu Mostera podany przez producenta w instrukcji. Śmigło Helix 2-łopatowe 125 cm.
Załączniki
Moster ciąg.png
Moster ciąg.png (22.91 KiB) Przejrzano 3137 razy

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: uriuk » 16 marca 2022, 23:35

Samo gęste :). Brawo ten pan.

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: prokopcio » 16 marca 2022, 23:27

Ciąg potrzebny do poziomego lotu to masa przez doskonałość.
Zauważ jednak, że tabelka i wzory dotyczą ciagu statycznego.
Wraz ze wzrostem predkości lotu dla śmigla o stałym skoku obroty musza być wyższe dla tego samego ciągu.
Samoloty mają zmienny skok śmigła przez co nie trzeba zwiekszać obrotow wraz ze wzrostem prędkości bo to działa jak skrzynia biegów w samochodzie.

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: max » 16 marca 2022, 23:01

To może pytanie do Uriuka bo samolotowo ogarnia i może sprostuje. Start jest na pełnej mocy, przyjmijmy silnik Prokopcia. Mamy te 14kg ciągu. Do ilu procent maksymalnych obrotów schodzimy aby utrzymać stabilny lot bo zejście do 80% obrotów powoduje zmniejszenie ciągu do 70%. Wniosek z tego taki, że trzeba mieć sporo zapasu mocy albo trzeba bez względu na wszystko piłować na 85-90% obrotów maksymalnych (przy założeniu że mam słuszną masę i jakiś tam napęd).

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: prokopcio » 16 marca 2022, 22:43

jest czterokrotny przyrost ciągu przy dwukrotnie wyzszych obrotach ( porownuję 2000rpm do 4000rpm... dla lepszych /sztywniejszych smigieł w tych samych tabelach )

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 22:38

prokopcio pisze:Wałkowałem temat projektując PGDrona
Śmigła sporo mniejsze ale wydaje mi się, że można z tego sporo wywnioskować.
Osobiście robiłem pomiary i tabelka jest bardzo zbliżona do rzeczywistości ( otrzymałem ciut lepsze wyniki z pomiarów )

https://store.tmotor.com/goods.php?id=784

Trzeba kliknąć Specyfications

O, dobre źródło. Można sobie precyzyjnie wykreślić krzywą. Tak na pierwszy rzut oka 50% 4000 g i 100% 14000 g. Czyli dwukrotny wzrost obrotów a wzrost ciągu ponad trzy razy.

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: prokopcio » 16 marca 2022, 22:00

Wałkowałem temat projektując PGDrona
Śmigła sporo mniejsze ale wydaje mi się, że można z tego sporo wywnioskować.
Osobiście robiłem pomiary i tabelka jest bardzo zbliżona do rzeczywistości ( otrzymałem ciut lepsze wyniki z pomiarów )

https://store.tmotor.com/goods.php?id=784

Trzeba kliknąć Specyfications

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: max » 16 marca 2022, 21:44

uriuk pisze:
max pisze:Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka).


Pudlo. Tam moment nie mial nic do rzeczy :)


Pomijam przyczepność kół bo oba były pewnie dobre ale to moment z tych 12KM zrobił robotę. To tak pobocznie w temacie ;)

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 21:41

max pisze:Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka). Pewnie jest masa zależności ale dla mega uproszczenia, dla dowolnego silnika, dla dowolnego śmigła interesuje mnie wykres obrotów i ciągu.
Skąd pytanie: trochę ważę, skrzydło nie najnowsze, napęd nie najmocniejszy. Jak tylko złapię jakąś popołudniową termę to kręcę żeby oszczędzić napęd. Obserwuję, że coś się dzieje (wznoszenie :) ) praktycznie w górnym zakresie obrotów silnika. Wykres więc powinien być faktycznie wykładniczy (jak Zbyszek zauważył). Jakbym jednak takowy zobaczył to z ciekawości bym go zgłębił.

Pogadaj ze Stribo. On zebrał najwięcej danych a że jest inżynierem to będzie wiedział co te dane znaczą :)

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: uriuk » 16 marca 2022, 21:37

max pisze:Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka).


Pudlo. Tam moment nie mial nic do rzeczy :)

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: max » 16 marca 2022, 21:19

Nie chciałbym jakoś specjalnie komplikować tematu wzorami lub oczywista przewagą masy i momentu (dot. postu Uriuka). Pewnie jest masa zależności ale dla mega uproszczenia, dla dowolnego silnika, dla dowolnego śmigła interesuje mnie wykres obrotów i ciągu.
Skąd pytanie: trochę ważę, skrzydło nie najnowsze, napęd nie najmocniejszy. Jak tylko złapię jakąś popołudniową termę to kręcę żeby oszczędzić napęd. Obserwuję, że coś się dzieje (wznoszenie :) ) praktycznie w górnym zakresie obrotów silnika. Wykres więc powinien być faktycznie wykładniczy (jak Zbyszek zauważył). Jakbym jednak takowy zobaczył to z ciekawości bym go zgłębił.

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 20:47

Szukam wykresu. Na razie znalazłem wzór na elementarny ciąg dF. Wzór 2.20a. Jak będziesz chciał policzyć to podeślę więcej.
20220316_204347.jpg
20220316_204347.jpg (1010.4 KiB) Przejrzano 3277 razy

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: uriuk » 16 marca 2022, 19:42

Tak mi sie jakos skojrzylo. Mamy tu zawody dwoch traktorow. Jeden ma 215 KM, drugi 12 KM

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 19:29

Kiedyś Kołodziejek trochę się na ten temat rozpisał:
https://pl.rec.paralotnie.narkive.com/d ... cznego-ppg

Re: Zależność ciągu od obrotów

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 marca 2022, 19:24

Siły aerodynamuczne rosną zdaje się wykładniczo. Tak to się chyba nazywa jeśli prędkość rośnie dwukrotnie a siły czterokrotnie. Czyli dwukrotny wzrost prędkości obrotowej śmigła powinien dawać czterokrotny wzrost ciągu. I teraz jeśli tak się nie będzie działo to trzeba przeczytać grubą książkę i zrobić wiele doświadczeń aby zrozumieć dlaczego. A jak jeszcze zaczniesz optymalizować śmigło do prędkości przelotowej a nie do postępowej równej zero, to co wyjdą zupełnie inne wyniki.

Zależność ciągu od obrotów

Post autor: max » 16 marca 2022, 19:07

Zwykle sprawdza się ciąg przy maksymalnych obrotach. Dysponuje ktoś może jakimiś pomiarami np. co 500obr/min (przy maksymalnych obrotach zagęszczenie pomiarów mile widziane)? Z ręki oczywiście trudno o dokładny pomiar, ale może ktoś zadał sobie trud zwiększania obrotów za pomocą jakiejś śrubowej regulacji? Jestem bardzo ciekaw takiego wykresu.

Na górę