Post autor: wlaskow » 05 marca 2016, 23:27
Cześć Mateusz! W silnikach o zapłonie samoczynnym (ZS) stosujemy wyższe stopnie sprężania (współczesne układy common rail najczęściej ok 16-18). Silniki o zapłonie iskrowym ok. 9.5-11 (max 14 - mazda skyactive). Wyższe stopnie sprężania powiększają pole pracy, tym samym zapewniają większą ekonomiczność. Oczywiście w "dieslach" wyższy stopień sprężania wynika przede wszystkim z tego faktu, by tak sprężyć powietrze aby osiągnęło ono temperaturę wyższą niż temperatura zapłonu oleju napędowego. Niestety wraz ze wzrostem stopnia sprężania, wzrasta obciążenie mechaniczne układu tłokowo-korbowego, bloku, głowicy. Elementy te muszą być przez to bardziej wzmocnione niż w silnikach z zapłonem iskrowym (ZI). Wzmocnione = masa, lub wytrzymalsze = droższe. Ponadto wyższy stopień sprężania = większe drgania. Widzę również problem kosztowy - pompa wtryskowa. Nawet najprostsze rozwiązania będą bardzo drogie. Widzę jeszcze konieczność zastosowania wydajniejszego akumulatora. Może dało by się na upartego zrobić taniego diesla, ale jego kultura pracy byłaby nieakceptowalna. Natomiast wyeliminowanie wad byłoby ekonomicznie nieuzasadnione i wiązałoby się z bardzo dużymi kosztami.
Cześć Mateusz! W silnikach o zapłonie samoczynnym (ZS) stosujemy wyższe stopnie sprężania (współczesne układy common rail najczęściej ok 16-18). Silniki o zapłonie iskrowym ok. 9.5-11 (max 14 - mazda skyactive). Wyższe stopnie sprężania powiększają pole pracy, tym samym zapewniają większą ekonomiczność. Oczywiście w "dieslach" wyższy stopień sprężania wynika przede wszystkim z tego faktu, by tak sprężyć powietrze aby osiągnęło ono temperaturę wyższą niż temperatura zapłonu oleju napędowego. Niestety wraz ze wzrostem stopnia sprężania, wzrasta obciążenie mechaniczne układu tłokowo-korbowego, bloku, głowicy. Elementy te muszą być przez to bardziej wzmocnione niż w silnikach z zapłonem iskrowym (ZI). Wzmocnione = masa, lub wytrzymalsze = droższe. Ponadto wyższy stopień sprężania = większe drgania. Widzę również problem kosztowy - pompa wtryskowa. Nawet najprostsze rozwiązania będą bardzo drogie. Widzę jeszcze konieczność zastosowania wydajniejszego akumulatora. Może dało by się na upartego zrobić taniego diesla, ale jego kultura pracy byłaby nieakceptowalna. Natomiast wyeliminowanie wad byłoby ekonomicznie nieuzasadnione i wiązałoby się z bardzo dużymi kosztami.