Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 01 kwietnia 2018, 20:52
Marcin. pisze:A znasz moze przypadki urwania lin podczas lotu albo wypelnien podwiniec ,spiral upadkowych itd ? Szukalem w raportach wypadkow ale nie znalazlem. Czytalem o wypadku podczas testow skrzydla i zahaczenia i linie kolejki towarowej. Ale czy byly inne? Wiem ze strony Dudka ze sila na linach glownych tych najbardziej obciazonych to jest cos ok 17kg. Nie chce zeby to zabrzmialo lekcewazaco ,ale te 17kg w stosunku do wytrzymalosci , to chyba kilkaset procent naddatku.
Z tego co pamiętam, to te dwa przypadki wymienione przez Ciebie plus parę innych.
Wymienione urwanie linek na linie transportowej kolejki to nie była wina linek paralotni, ale tarcia o linę.
Urwanie się lin w testach było spowodowane tym, że pilot skrócił wszystkie linki o 10 cm stosując prosty węzeł do skrócenia lin a następnie testował spiralę.
Oprócz tego, to pamiętam wypadek na Skrzętli, gdzie liny powinny być wymienione przez pilota, ale on tego nie zrobił. W locie zaczepił o innego pilota i zawisł za na nim. Liny zaczęły po kolei pękać, a im mniej ich było tym szybciej pękały. Jest raport PKBWL.
Był jeszcze wypadek pilota, którego dobrze zna Uriuk i może go dokładniej opisać. Może nawet ma zdjęcie jak pilot oddala się od czaszy i robi jej zdjęcie. Skrzydło było chyba nowe, ale mocno wyżyłowane.
Czyli wypadki urwania się lin w powietrzu nie są częste, prawdopodobnie także dzięki rozpowszechnieniu się w odpowiednim czasie badań technicznych sprzętu i wzrostu świadomości pilotów. Tym niemniej trzeba mieć świadomość zagrożenia, bo na przykład w jednym z serwisów dowiedziałem się, że w badanym rocznym skrzydle używanym do ciężkiej trajki spadek wytrzymałości lin wynosił dużo ponad 50% !
Co do naddatku wytrzymałości, to musi on zawierać parę warunków. Chodzi o starzenie się lin, a także, o to że utrata jednej linki żeby nie spowodowała reakcji lawinowej co jest możliwe, jeśli wszystkie liny będą na granicy wytrzymałości. Poza tym są pewne zasady konstruowania skrzydeł. Jedną z nich jest zasada, że suma wytrzymałości lin galerii nie może być większa, niż wytrzymałość linki je zbierającej (jeśli nic nie pokręciłem, proszę o sprawdzenie).
[quote="Marcin."]A znasz moze przypadki urwania lin podczas lotu albo wypelnien podwiniec ,spiral upadkowych itd ? Szukalem w raportach wypadkow ale nie znalazlem. Czytalem o wypadku podczas testow skrzydla i zahaczenia i linie kolejki towarowej. Ale czy byly inne? Wiem ze strony Dudka ze sila na linach glownych tych najbardziej obciazonych to jest cos ok 17kg. Nie chce zeby to zabrzmialo lekcewazaco ,ale te 17kg w stosunku do wytrzymalosci , to chyba kilkaset procent naddatku.[/quote]
Z tego co pamiętam, to te dwa przypadki wymienione przez Ciebie plus parę innych.
Wymienione urwanie linek na linie transportowej kolejki to nie była wina linek paralotni, ale tarcia o linę.
Urwanie się lin w testach było spowodowane tym, że pilot skrócił wszystkie linki o 10 cm stosując prosty węzeł do skrócenia lin a następnie testował spiralę.
Oprócz tego, to pamiętam wypadek na Skrzętli, gdzie liny powinny być wymienione przez pilota, ale on tego nie zrobił. W locie zaczepił o innego pilota i zawisł za na nim. Liny zaczęły po kolei pękać, a im mniej ich było tym szybciej pękały. Jest raport PKBWL.
Był jeszcze wypadek pilota, którego dobrze zna Uriuk i może go dokładniej opisać. Może nawet ma zdjęcie jak pilot oddala się od czaszy i robi jej zdjęcie. Skrzydło było chyba nowe, ale mocno wyżyłowane.
Czyli wypadki urwania się lin w powietrzu nie są częste, prawdopodobnie także dzięki rozpowszechnieniu się w odpowiednim czasie badań technicznych sprzętu i wzrostu świadomości pilotów. Tym niemniej trzeba mieć świadomość zagrożenia, bo na przykład w jednym z serwisów dowiedziałem się, że w badanym rocznym skrzydle używanym do ciężkiej trajki spadek wytrzymałości lin wynosił dużo ponad 50% !
Co do naddatku wytrzymałości, to musi on zawierać parę warunków. Chodzi o starzenie się lin, a także, o to że utrata jednej linki żeby nie spowodowała reakcji lawinowej co jest możliwe, jeśli wszystkie liny będą na granicy wytrzymałości. Poza tym są pewne zasady konstruowania skrzydeł. Jedną z nich jest zasada, że suma wytrzymałości lin galerii nie może być większa, niż wytrzymałość linki je zbierającej (jeśli nic nie pokręciłem, proszę o sprawdzenie).