Latadła na pedały i inne takie

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Latadła na pedały i inne takie

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: micro » 01 sierpnia 2020, 18:04

A jednak się da... :) .

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: micro » 30 lipca 2020, 20:16

matgaw pisze:Duża masa + mała prędkość to by było coś ultra doskonałe. Wszystko co jest ciężkie leci bardzo szybko, bo inaczej nie wytworzy wystarczającej siły aby się unieść.

A ze wzorów już nam wyszło że szybko/ciężko = duża moc

Nie dotyczy UFO :)

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: matgaw » 30 lipca 2020, 18:48

prokopcio pisze:
matgaw pisze:No tak - czyli potrzebny taki statek powietrzny, który w krzywej biegunowej gdzie ma największą doskonałość, ma prędkość I masę na tyle małe żeby człowiek mógł to napędzić :)

To jest punkt z którym się nie zgadzamy bo doskonałość pomaga co prawda przebyć konkretny dystans jak najmniejszymn kosztem energetycznym ale jestem przekonany ( bez obliczeń) że lecąc choćby paralotnią z napędem gdy jesteś na biegunowej w punkcie największej doskonałości to nie jest to równoznaczne z najmniejszym zapotrzebowaniem na moc ( dla lotu poziomego.

Podobnie jak w samolotach najjbardziej steome wznoszenie nie jest jednoznaczne z najszybszym ( i najefektywniejszym) wznoszeniem ;)

Ok - w punkcie najmniejszego opadania / ekonomicznym :D

Swoją drogą, ta podwójna nazwa tego punktu znowu pokazuje że w ekonomii chodzi o jak najmniejsze opadanie. Które jak już zauważyliśmy, jest powiązane z prędkością poziomą :)

Właśnie dlatego na żaglu latamy w tym punkcie, bo tam najmniej watów musi nam dmuchać w skrzydło :D

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: matgaw » 30 lipca 2020, 18:45

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Masa to jeden problem a obciążenie powierzchni to drugi. No i są powiązane ze sobą.

Tak. Można zwolnić robiąc ogromne skrzydła. Które z kolei dużo ważą. Będą wtedy lecieć wolniej przez małe obciążenie. Ale będą dużo ważyć, przez co będą lecieć szybciej. A że prędkość będzie nam spadać a kwadratem wielkości skrzydła, a masa rosnąć z sześcianem, to nie opłaca się iść daleko drogą zwiększania powierzchni nośnej

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: prokopcio » 30 lipca 2020, 18:42

matgaw pisze:No tak - czyli potrzebny taki statek powietrzny, który w krzywej biegunowej gdzie ma największą doskonałość, ma prędkość I masę na tyle małe żeby człowiek mógł to napędzić :)

To jest punkt z którym się nie zgadzamy bo doskonałość pomaga co prawda przebyć konkretny dystans jak najmniejszymn kosztem energetycznym ale jestem przekonany ( bez obliczeń) że lecąc choćby paralotnią z napędem gdy jesteś na biegunowej w punkcie największej doskonałości to nie jest to równoznaczne z najmniejszym zapotrzebowaniem na moc ( dla lotu poziomego.

Podobnie jak w samolotach najjbardziej steome wznoszenie nie jest jednoznaczne z najszybszym ( i najefektywniejszym) wznoszeniem ;)

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 18:39

Masa to jeden problem a obciążenie powierzchni to drugi. No i są powiązane ze sobą.

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: matgaw » 30 lipca 2020, 18:36

Duża masa + mała prędkość to by było coś ultra doskonałe. Wszystko co jest ciężkie leci bardzo szybko, bo inaczej nie wytworzy wystarczającej siły aby się unieść.

A ze wzorów już nam wyszło że szybko/ciężko = duża moc

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 18:31

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
matgaw pisze:No tak - czyli potrzebny taki statek powietrzny, który w krzywej biegunowej gdzie ma największą doskonałość, ma prędkość I masę na tyle małe żeby człowiek mógł to napędzić :)


Myślę, że masa nie ma znaczenia ;) Wystarczy niską prędkość


Chociaż nie, bo można zrobić bardzo ciężki i bardzo duży o małej prędkości który będzie miał duże zapotrzebowanie na moc. Czyli jak najlżejszy i jak najwolniejszy.

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 18:26

matgaw pisze:No tak - czyli potrzebny taki statek powietrzny, który w krzywej biegunowej gdzie ma największą doskonałość, ma prędkość I masę na tyle małe żeby człowiek mógł to napędzić :)


Myślę, że masa nie ma znaczenia ;) Wystarczy niską prędkość

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 18:25

E tam. Tanie chińskie mięśnioloty, ale za to w dużej ilości. Przynajmniej z lekkimi pilotami nie mają problemu :)

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: matgaw » 30 lipca 2020, 18:21

No tak - czyli potrzebny taki statek powietrzny, który w krzywej biegunowej gdzie ma największą doskonałość, ma prędkość I masę na tyle małe żeby człowiek mógł to napędzić :)

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: micro » 30 lipca 2020, 18:15

Chińczycy nie gorsi i swoje mięśnioloty mają :) .

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: prokopcio » 30 lipca 2020, 18:11

uriuk pisze:krzywa biegunowa
to jedno a napędzić toto to drugie ;). Ba! Na pierwszy rzut oka całkiem nielogocznie powiązane.

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: uriuk » 30 lipca 2020, 17:30

Krzywa_biegunowa_paralotni.jpg
Krzywa_biegunowa_paralotni.jpg (247.19 KiB) Przejrzano 5393 razy

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: prokopcio » 30 lipca 2020, 17:24

matgaw pisze:...... wraz z prędkością - to w niej ukryte są wszystkie opory aerodynamiczne w naszych obliczeniach.
prokopcio pisze:cały czas powtarzam, że prędkość tu jest kluczem do sukcesu
prokopcio pisze:Twoje wyliczenia są poprawne.
czyli chyba się zgadzamy co do słuszności teorii ( w sumie wyszło tych samych ))

Zostało tylko przeanalizowanie na ile szybko opłaca się lecieć bo z jednej strony prędkość to doskonałość i wspomaganie siłą nośną a z drugiej strony opory i straty potęgowane tą prędkością ( na śmigle i oporach )

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 16:49

Zapas wytrzymałości był minimalny. A wiatr zrobił swoje.
Piękny projekt.

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: micro » 30 lipca 2020, 16:29

A tu lot na wyspę, blisko było...

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: matgaw » 30 lipca 2020, 15:07

prokopcio pisze:
matgaw pisze:
prokopcio pisze:Rozważmy 350kg i 35kg to bez pilota ;)
Zakładam brak strat mocy. Lot poziomy.
Dla łatwości obliczeń Np dla 108km/h i doskonałości 35 dla obu
P1 = 30m/s * 100N = 3000W
P2 = 30m/s * 10N = 300W

Oczywiście to tylko czysta teoria ;)
Nie karz mi liczyć jak to jest w rzeczywistości.
Choć dla tego nonkretnego przypadku nadal powinno być proporcjonalnie czyli powiedzmy 5kW i 0.5kW rzeczywistego zapotrzebowania.

Skąd te 10 i 100 N?

masa / doskonałość = zapotrzebowanie na ciąg do lotu poziomego.
350kg / 35 = 10kg ( 100N )
35kg / 35 = 1kg ( 10N )


prokopcio pisze:masa / doskonałość = zapotrzebowanie na ciąg do lotu poziomego.
350kg / 35 = 10kg ( 100N )
35kg / 35 = 1kg ( 10N )

No, i teraz sklejmy wszystko do kupy :)

Jeżeli przyjąłeś 108 km/h i doskonałość 35, to przyjąłeś opadanie 30 m/s /35 = 0,85 m/s

U mnie: 350 * 10 * 0,85 = 2975, czyli tyle samo :)

Mój wzór: m * g * h / t

Twój wzór: Vx * m * g / LD = Vx * m * g / (Sx / h) = Vx * m * g * h / Sx
=>
Vx = Sx / t
=>
Sx * m * g * h / Sx * t = m * g * h / t

Czyli posługujemy się tym samym wzorem...

I jak widać, moc do lotu poziomego zależy tu wprost proporcjonalnie do masy i opadania (lub prędkości), pod warunkiem że doskonałość jest stałą. A oczywiście doskonałość się zmienia wraz z prędkością - to w niej ukryte są wszystkie opory aerodynamiczne w naszych obliczeniach.

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 08:35

Ciekawe jak by wyglądała krzywa zapotrzebowania na moc w zależności od prędkości dla tej samej doskonałości. I inne krzywe zależności zapotrzebowania na moc od ciężaru dla tego samego obciążenia powierzchni lub od obciążenia powierzchni.

Re: Latadła na pedały i inne takie

Post autor: prokopcio » 30 lipca 2020, 08:27

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Kiedyś liczyłem zapotrzebowanie na moc do lotu poziomego skrzydła klasycznego bardziej wyczynowego. Wyszło mi wtedy 6 koni mechanicznych przy uwzględnieniu sprawności naszych śmigieł. Stąd wiem, że mięśniami nie jesteśmy w stanie napędza paralotni bo wygenerowanie mocy 1 konia przez człowieka to już wyczyn. A z ciekawostek tego mięśniolotu co przeleciał przez kanał La Manche to pilot ważył 65 kg, masa startowa 100 kg, prędkość przelotowa 14 km/h a zapotrzebowanie na moc 0,25 konia mechanicznego w nieruchomy powietrzu. Przy turbulencjach zapotrzebowanie na moc gwałtownie wzrastało.
cały czas powtarzam, że prędkość tu jest kluczem do sukcesu

Na górę