Skąd ta klapa?

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Skąd ta klapa?

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: krzyk » 25 marca 2019, 22:23

Dzięki. Temat można baaardzo rozwinąć, ale za cienki jestem żeby kogoś uczyć. Szkoda że nadworni i eksportowi akrobaci się nie udzielają na forum, bo wiele wypadków można by uniknąć korzystając z ich wiedzy na temat techniki pilotażu w sytuacjach kryzysowych.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 marca 2019, 21:40

Krzyk. Bardzo ładny opis. Lapidarny i rzeczowy.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: krzyk » 25 marca 2019, 20:14

Typowy błąd początkującego akrobaty - zbyt wczesne przerzucenie masy na zewnętrzną zwala i tak odciążoną połówkę. Hamowanie zewnętrznej strony w tym przypadku nic nie da - z własnego doświadczenia. Co do reakcji skrzydła - w miarę znośna (pomimo braku, a następnie złej reakcji) i skoku na horyzont skrzydło wypełnione, rotacja zwalnia. Popełniłem ten sam błąd myśląc, że umiem - po kilku wyskokach nad skrzydło i dostałem klapsa... Efektem była upadkowa z przyklejonym wewnętrznym stabilem. Po zwitce wiszenia na heblu bez efektu rzuciłem pranie - teoretyczne wyjście było ... pod ziemią albo wcale :/

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: tooosh » 25 marca 2019, 19:11

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Na tym filmiku widać, że rzeczywiście można skopać wingovera tak, że połówka spadnie.


Nie umiem wingoverów, nie znam teorii, zawsze mi wychodzi wing-coś-do-klapy.
Załączniki
15665574_1319124731461916_1990484612769857472_n.jpg
15665574_1319124731461916_1990484612769857472_n.jpg (165.7 KiB) Przejrzano 7523 razy

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: der » 22 marca 2019, 21:29

Zauważcie jedną prawidłowość w obu filmach. Silny wiatr. W pierwszym, bo to mały klif, więc musi wiać, w drugim to Garda, tam zawsze wieje.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 marca 2019, 16:00

No właśnie też mi tu nie gra. Może tak być, że połączyło się odciążenie górnej połówki z lekkim zaciągnięciem górnej sterówki, co doprowadziło całą połówkę do przejścia na ujemne kąty. Inna rzecz, że nie wiemy nic o skrzydle. Może to była wersja "specjalna"

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: calhal » 22 marca 2019, 15:53

Ja powiem szczerze, że nie wiem czemu ten prawy stabil mu zaklapił. Uwaga bo znowu zapomniałem polskich słów, które mi Marek Mastalerz już z 10 razy pisał.
Pilot w tym filmie ma dosyć dużo (ang/fr) roll/roulis (buja na boki), a zdecydowanie za mało ma yaw/lacet. Z tym że w samym bujaniu na boki bez sterówki jest większe prawdopodobieństwo zaklapienia niższego stabila w którymś momencie, a nie tego u góry.

Gdyby był wyżej względem skrzydła, a skrzydło komorami do ziemi, to wtedy bym się spodziewał przejścia na ujemne kąty natarcia i bez sterówki zaklapienie zewnętrznego stabila.

Na filmie widać, że sterówki lekko, ale tylko lekko zaciąga. Jakby było więcej sterówki to by mu nie zaklapiło moim zdaniem. Możliwe, że to zaburzenie profilu poprzez zbyt lekkie pociągnięcie sterówki + odciążona prawa połówka skrzydła.

Mógłby się Jaro wypowiedzieć.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 marca 2019, 11:03

Z gumami jeszcze nie widziałem. Na razie tylko z szarfami.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: ciacholot » 22 marca 2019, 10:40

Klapa się robi bo skrzydła są do dupy. Gdyby były przy taśmach gumy to by naciąg był cały czas.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 marca 2019, 10:08

Ok. Mnie to nigdy nie spotkało, dlatego nie rozumiałem że można tak spieprzyć wingovera. Ten drugi filmik mi to wyjaśnił. Dobrze by było, żeby wyjaśnić pilotom jak uczyć się wingoverów, bo z tego co widzę priorytetem jest jak najszybsze znalezienie się nad skrzydłem, a potem to niech się wszystko wali.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: prokopcio » 22 marca 2019, 10:03

Zbyszku jak Ty nie masz pojęcia jak to wytłumaczyć to nie wiem czy ktoś Ci wytłumaczy ;)
Ja jak zaczynałem moje pierwsze odważniejsze manewry ( oczywiście nie na takiej wysokości ) to działo się podobnie w troszkę mniejszej skali jak manewr był taki, że moja bezwładność była tak jak tu skierowana w stronę glajta luzując linki. ze dwa takie przypadki i już wiedziałem jak nie należy robić. Przy wszystkich manewrach dobrze mieć linki mocno napięte :)

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 marca 2019, 23:58

Na tym filmiku widać, że rzeczywiście można skopać wingovera tak, że połówka spadnie. Jeśli to są pierwsze próby, to gość zdecydowanie zbyt głęboko wychyla skrzydło i nie wyprowadza po okręgach.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 marca 2019, 21:17

Taki scenariusz sugeruje że pilot nie miał pojęcia co robi, a to skrzydło nie wybacza dyletanctwa.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Marcin. » 21 marca 2019, 21:14

A zeby to uratowac w ostatnim momencie trzeba by shamowac prawa sterowka jak jeszcze pilot byl pod skrzydlem? Moze agresja tego manewru powstala z wychylenia ciala na lewo? Dodal sterowki i moze dlatego?

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 marca 2019, 21:08

Nie latał na speedzie. Dla mnie reakcja skrzydła była zbyt agresywna.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 marca 2019, 21:07

Mechanizm klapienia w wingoverach jest taki jak piszesz, ale nie spotykałem się nigdy z tak masywnym podwinięciem. Może latał na speedzie.

Re: Skąd ta klapa?

Post autor: Marcin. » 21 marca 2019, 21:03

;) Mi sie wydaje ze sila odsrodkowa wyrzucila pilota w gore po hustnieciu i zluzowaly sie linki. Prawy stabil wszedl na ujemny kat natarcia i dostal prosto z wiatru. Czy tak wyglada nieudany wingover?

Skąd ta klapa?

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 marca 2019, 20:00

Nie mam pojęcia jak to wytłumaczyć

Na górę