FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: prokopcio » 24 sierpnia 2021, 23:58

Brawo Ty !
Cieszy mnie strasznie, że ktos korzysta z tego co udostępniłem.


Do pełni szczęścia brakuje po zwinieciu liny żeby wyciągarka wjechała i zamknęła się klapa ;)

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: nathir » 24 sierpnia 2021, 15:15

der pisze:Czy masz jeszcze jakieś nagranie z holu (od strony obecnej wyciągarki) ?


Kotwiona na ziemi to w sumie pierwszy hol w tej wersji.
Potem drugi filmik, gdzie widoczna jest wyciągarka zamontowana na wysuwanej ramie z profili stalowych. (odpada potrzeba dźwigania, niestety zajmuje sporo miejsca i do kombi byłoby chyba ciężko coś podobnego opracować.. może kiedyś się podejmę).
Na drugim filmiku nie odpaliłem procedury zwijania (muszę się przyzwyczaić do obsługi pilota :) )


Ogólnie trochę materiałów mam, ale albo kadrowanie strasznie słabe, albo kręcone z ręki itd.. Może jak jest zapotrzebowanie na jakiś konkretny widok to następnym razem wezmę porządny statyw.

Tak, prokopcio, skopiowałem hamulec. Jak na razie wygląda w porządku, chociaż muszę dodać jeszcze jeden punkt podwieszenia, bo teraz minimalnie hamuje nawet na odpuszczonym (nie wyczuwalnie, po prostu trochę hałasuje). Chociaż nie kleiłem tego sam, znalazłem firemkę lokalnie, która się tym zajmuje. Kosztowało mnie to 100zł (koniec blachy zawijałem sam, bo nie wiedziałem jaki wymiar im podać).
Napisałeś powyżej
"
Może lepiej było by umiescić czujnik poza bębnem tzn np na dzwonie sprzęgla ( wymaga zmiany oprogramowania )"

A mi się wydaje, że nie trzeba zmieniać oprogramowania a jedynie parametr średnicy bębna. Ja zastosowałem u siebie inny czujnik niż Twój (dwa indukcyjne blisko siebie, liczą nie jeden magnes na obrót a cztery kawałki piasty na obrót). W Twoim sofcie musiałem więc oszukać jedynie średnicę bębna w parametrach.

Pozostaje mi więc opracować tę osłonę poliwęglanową.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: der » 23 sierpnia 2021, 18:58

To nie ma znaczenia czy przyhamowuje mechanika (stwarzając opory) czy hamulec. Bęben musi być spowolniony niemal do zera. Im lepsze zgranie duetu wyciągarkowy-pilot, tym krócej musi być hamowany.
My mamy prawie zerowe obciążenie mechaniczne, przy dość dużej bezwładności wynikającej ze średnicy talerzy, więc musimy hamować hamulcem.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: micro » 23 sierpnia 2021, 18:25

Może użyłem skrótów myślowych ;) .
Chodziło mi o to, że na minimalnych obrotach silnika i po zwolnieniu hamulca, rusza bęben a lina zaczyna być zwijana.
Z powyższego wnioskuję, że bęben się nie zatrzymuje po płynnym zdjęciu gazu przy końcu holu...
Kurczę nie mam żadnego nagrania co faktycznie dzieje się wtedy z bębnem ;) .

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: der » 23 sierpnia 2021, 16:37

micro pisze:I tu jesteś w błędzie.
Wyciągarka na której ja choluje nie zatrzymuje bębna, i żadnego strzelania z liny nie ma.
Strzelenie następuje przy dużych obrotach bębna.

Jesteś tego pewny ?
Podaj proszę model wyciągarki

p.s. strzelanie następuje, gdy nagle z ciągu 100kg robi się zero (wypięcie) do momentu zadziałania spadochronu. Wtedy lina działa jak sprężyna i oddaje na bęben, jeśli ten był w tym czasie napędzony nierzadko robi to bałagan. Im wolniej się porusza, tym ryzyko brody mniejsze. Dlatego strzelanie się przy silnym wietrze nie jest aż tak szkodliwe.
Klasyczny hol na każdej stacjonarce z którą miałem do czynienia wyglądał tak

To, czy bęben się zatrzymuje za sprawą konstrukcji, czy ręcznego hamowania przez wyciągarkowego to drugorzędna sprawa.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: uriuk » 23 sierpnia 2021, 13:36

Strzelenie zalezy wylacznie od sily ciagu a nie obrotow bebna. Rozpatrzcie sobie przypadek duzej sily holu podczas wiatru 8 m/s. Beben prawie stoi, lina sie rwie, bedzie strzal? Bedzie.
Za to prawdopodobienstwo nawiniecia zluzowanej liny na oske wzrasta wraz ze wzrostem obrotow bębna.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: micro » 23 sierpnia 2021, 13:30

der pisze:Przy wyczepianiu bęben musi być zatrzymywany. Inaczej dojdzie do typowego strzelenia się na linie. Wtedy niespadnięcie liny z bębna to szczęśliwy los.

I tu jesteś w błędzie.
Wyciągarka na której ja holuje nie zatrzymuje bębna, i żadnego strzelania z liny nie ma.
Strzelenie następuje przy dużych obrotach bębna.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: der » 23 sierpnia 2021, 13:07

Przemieszczenie nie rozwiąże problemu. Jak ma spaść i się ponawijać na zewnątrz to i tak się ponawija, o cokolwiek. Trzeba zrobić tak ,by jej to uniemożliwić.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: prokopcio » 23 sierpnia 2021, 12:10

Mi też w pierwszej urwalo czujnik więc to jest powtarzajacy się bubel konstrukcyjny. Może lepiej było by umiescić czujnik poza bębnem tzn np na dzwonie sprzęgla ( wymaga zmiany oprogramowania )

Odważnie skopiowałeś mój nietypowy patent hamulcowy :)
Mam nadzieję, że się sprawdza tak dobrze jak u mnie.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: der » 23 sierpnia 2021, 11:17

Przy wyczepianiu bęben musi być zatrzymywany. Inaczej dojdzie do typowego strzelenia się na linie. Wtedy niespadnięcie liny z bębna to szczęśliwy los.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: micro » 23 sierpnia 2021, 09:14

Czy (w tej wyciągarce) przy wyczepianiu bęben się zatrzymuje ? .
Jeśli tak to tu może tkwić problem.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: der » 23 sierpnia 2021, 09:01

Witaj w klubie. W "mojej windzie" lina spadła dwukrotnie urywając nie tylko czujnik prędkości ale i zacisk hamulca. Potem zbudowałem "kosz" i problem nigdy więcej się nie powtórzył.
Opcje masz dwie, albo "zamknąć" bęben albo rozbudować ściany. Obecna konstrukcja ramy raczej nie pomaga tej drugiej, zatem pierwsza.
Nie plexi a poliwęglan. Plexi się nie nadaje, pęka.

Czy masz jeszcze jakieś nagranie z holu (od strony obecnej wyciągarki) ?

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: prokopcio » 22 sierpnia 2021, 19:49

prokopcio pisze:....
6.b Po upewnieniu się, że lina odeszła należy niezwłocznie wcisnąć ponownie dźwignię manetki oraz przycisnąć dwukrotnie (lub więcej) przycisk, co uruchomi procedurę zwijania liny.
6.c - do zakończenia zwijania sygnały z manetki nie są brane pod uwagę (poza funkcją ewentualnego zatrzymania awaryjnego) i można ją wyłączyć.

Jeśli nie ma nikogo na dole trzeba zerkać na spadochron czy wszystko przebiega normalnie , można zatrzymać wyciągarkę z powietrza w razie nieprawidłowości.

Najnowsza wersja softu ( jeszcze nieupubliczniona bo testuję ) sprawdza czy bęben się kręci (czy czujnik jest sprawny) podczas zwijania liny.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: nathir » 22 sierpnia 2021, 18:53

Tak więc po roku, praktycznie przebudowie wyciągarki od zera, aktualizuję.
Wyrzuciłem układacz, wytoczyłem nowy bęben na bazie projektu dera, choć dostosowany do innej piasty (bez hamulca), zrezygnowałem ze swojej elektroniki i zastosowałem projekt prokopcia.
Zdjęcie przedstawiające porównanie felgi służącej wcześniej jako bęben oraz nowego bębna. Odległość przyłożenia siły od łożyska ośki zmalała praktycznie trzykrotnie.

Wykonałem do tej pory 9 holi, w sumie jestem bardzo zadowolony z efektów.
Jednak dzisiaj urwałem linę, o czym się dowiedziałem od wyciągarkowego po zakończeniu holu. Lina musiała spaść z bębna po stronie silnika i owinąć się o czujnik obrotów. Urwała się tam, uszkodziła czujnik, wyciągarkowy ręcznie wyłączył maszynę.
Po analizie nagrania z poprzedniego holu (niestety ostatniego już nie nagrywano), prawdopodobnie lina spadła z bębna od razu po wyczepieniu. Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale wydaje mi się, że może to wynikać ze zbyt silnego hamulca. Lina ma jakiś pęd podczas holu i gwałtowne zatrzymanie bębna powoduje nadmiar liny w okolicy bębna. Może zbyt późno wyczepiłem linę po odpuszczeniu manetki, albo zbyt późno aktywowałem dowijanie po wyczepieniu? Dzisiaj w południe było praktycznie bezwietrznie. Wiało 1-2m/s plus rzadko podmuchy.

Załączam filmik pokazujący zarejestrowany przypadek spadnięcia liny (tutaj spadła po stronie przeciwnej do silnika, więc bez uszkodzeń).


Czy może wystarczy dodać osłonę z plexi na bęben, podobnie jak to zrobił der?
Załączniki
1629649739296.jpg
1629649739296.jpg (118.63 KiB) Przejrzano 5393 razy
1629650244744.jpg
1629650244744.jpg (229.96 KiB) Przejrzano 5393 razy

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: prokopcio » 25 lipca 2020, 23:45

gratuluję pierwszego holu.
1. Słabo słuchałeś mojej rady ale jeszcze poprawisz - działa to jak moja pierwsza autoamatyka czyli próbuje być za dokładna ;)
olej +20 / -5kg przez powiedzmy 5s o dopiero zmieniaj .

2. Luz na linie to nie luz tylko hamulec ;)
3. Naprawdę zamień układacz jak jest u mnie na śrubowy a nie na pasku albo go olej całkiem. Tak on nie da rady.

ale widać najważniejsz - że będzie działało :)
tu miałeś małe obroty bo ładnie wiało. W bezwietrzu morze się coś rozlecieć , czego nie życzę.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: der » 25 lipca 2020, 20:09

50 cm jest u mnie. Ile będzie u ciebie musisz sam policzyć. Ja mam grubszą linę i zapas miejsca na dodatkowe 500m.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: nathir » 25 lipca 2020, 18:40

Pojemność silnika wg producenta to było zdaje się 200 lub 250 ccm, przy czym najprawdopodobniej to tak naprawdę 180ccm, bo wszystkie te silniki wyglądają tak samo. Mocy nie znam, deklarowane pewnie około 12-14KM.

Aktualizacji długo nie było. Przeprowadziłem kolejne testy statyczne i holowałem auto na 100metrów. Wszystko wyglądało OK, więc dziś odbył się pierwszy hol paralotni. Z około 1000m liny uzyskałem przewyższenie 360 metrów. Wypiąłem się wcześniej niż mogłem. Wiatr przy starcie 4-5m/s. Ciąg ustawiłem na 65kg, co przy masie startowej około 105kg jest trochę niską wartością. Nie chciałem przedobrzyć przy próbie, ale jednak powinienem był ustawić większy. Program napisałem tak, żeby regulator ciąg dodawał wolniej, a odejmował szybciej. Z tego powodu rzeczywista średnia wartość ciągu na pewno była jeszcze niższa niż 65kg. I przez to sprzęgło miało niekomfortowe warunki.

Nadal jest dużo rzeczy do poprawy, co widać na poniższym nagraniu.
1. Silnik układacza gubi kroki. Przy obciążeniu jednak opory są większe. Rozwiązaniem może być zmniejszenie średnicy koła pasowego na silniku krokowym lub po prostu zwiększenie prądu silnika - sterownik był ustawiony na ograniczenie do 2A.
2. Tak jak przewidzieliście - lina ześlizguje się z bębna, ze względu na jego profil. Poprawić można program - trzeba skrócić drogę układacza, żeby zbyt szybko nie nachodził na większe średnice. Obecnie program bazował na nawiniętej linie bez naprężenia. Problem więc w tym oraz pkt 1.
3. Przed wypięciem komenda luz na linie - to co widoczne na filmie jest bardzo strasznym dla mnie widokiem. Zamiast luzu powinienem wtedy przełączyć na naciąg wstępny na przykład.
4. Na nagraniu widać, że bęben bije. Wcześniej robiłem próby bez liny i ciężko było wyczuć jakiekolwiek bicie na tle ogólnych drań silnika przy max prędkości. Być może to masa liny, być może obciążenie też ma na to wpływ.
5. Słupek z prowadnicą liny miał niewystarczająco solidne mocowanie.



Na filmie widać falowanie niektórych elementów. To są drgania silnika + algorytmy w telefonie i youtube wygładzające ruch.


Ogólnie zastanawiam się nad nowym bębnem bez układacza.
Rozwiązanie z bębnem jak der jest kuszące, ale nie zmieszczę 50cm talerzy.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: Gość » 23 lipca 2020, 08:27

Hejka. A silnik jakiej pojemności zastosowałeś i jaka deklarowana moc?

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: der » 15 lipca 2020, 08:53

Do pierwszego spadnięcia liny.

Re: FlatStart - wyciągarka na bazie silnika ATV

Post autor: prokopcio » 14 lipca 2020, 21:13

no ja mam półtorówkę linkę.
Ciekawe jakie wysokie talerze muszą być żeby nadal spełniały swoją rolę ( u mnie około 5cm ponad linę wystają )
może bez talerzy tak jak ma kol nathir jest w zupełności samowystarczalne :roll:

Na górę