vario z GPS
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 15 stycznia 2020, 23:26
- Reputation: 0
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
vario z GPS
Cześć,
Moje dotychczasowe vario kończy swój żywot więc przed rozpoczęciem sezonu zdecydowałem się na zakup nowego. Planuję zakup sprzętu z GPS. Latam rekreacyjnie więc nie mam wygórowanych wymagań co do sprzętu a atrakcyjna - niska cena zawsze będzie dużym plusem. Łatwo jednak wydać pieniądze na coś co potem nie sprawdzi się w użytkowaniu. Osoby z większym doświadczeniem proszę więc o informacje na co zwrócić uwagę przy zakupie, ewentualnie o wskazanie modeli, które znacie i polecacie.
Harry
Moje dotychczasowe vario kończy swój żywot więc przed rozpoczęciem sezonu zdecydowałem się na zakup nowego. Planuję zakup sprzętu z GPS. Latam rekreacyjnie więc nie mam wygórowanych wymagań co do sprzętu a atrakcyjna - niska cena zawsze będzie dużym plusem. Łatwo jednak wydać pieniądze na coś co potem nie sprawdzi się w użytkowaniu. Osoby z większym doświadczeniem proszę więc o informacje na co zwrócić uwagę przy zakupie, ewentualnie o wskazanie modeli, które znacie i polecacie.
Harry
-
- Posty: 69
- Rejestracja: 03 września 2017, 14:45
- Reputation: 17
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: vario z GPS
Stałem niedawno przed tym samym wyborem i kupiłem SkyBean Skydrop - wystarcza do żagla i latania "byle gdzie" a ma wszystko czego potrzeba. Jeżeli walisz przelot i potrzebujesz dużego ekranu z mapami to dajesz na pulpit telefon albo tablet i łączysz po bluetooth z vario - możesz nawet nie mieć gps w drugi urządzeniu, ponieważ wszystkie dane bierze ze skydropa. Plus tego jest taki, że może to być dowolne urządzenie czyli nawet Twój własny telefon z kieszeni z wgranym xctrackiem. Ja dokupiłem najtańszy 7 calowy tablet na allegro i mam komputer przelotowy. Wiele wariometrów z GPS, tych tańszych, ma duże ekrany ale dane (mapy, informacje, drogi itd.) na nich są tak nikłe lub po-upraszczane, że często ktoś i tak dla lepszej czytelności wrzuca na kokpit telefon z xctrackiem więc z tanich rozwiązań proponuję Ci moje Jeżeli będziesz miał jakiekolwiek pytania to dawaj śmiało, obcykałem ten gadżet prawie do końca a w wolnym czasie mam zamiar wrzucić coś na forum o nim.
Pozdrawiam!
Mariusz
Mariusz
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: vario z GPS
Kupując starsze/tańsze vario z GPS lub starszy telefon z GPS zwróć uwagę czy chipset modułu GPS nie jest dotknięty problemem tzw rollover week bo jeśli tak to datę w śladzie będziesz miał skopaną i nie wrzucisz takiego śladu na żadna platformę.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
- Posty: 425
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
- Reputation: 31
- Lokalizacja: Nawojowa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: vario z GPS
A możesz rozwinąć temat?JakubM pisze:Kupując starsze/tańsze vario z GPS lub starszy telefon z GPS zwróć uwagę czy chipset modułu GPS nie jest dotknięty problemem tzw rollover week bo jeśli tak to datę w śladzie będziesz miał skopaną i nie wrzucisz takiego śladu na żadna platformę.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
-
- Posty: 81
- Rejestracja: 28 marca 2018, 18:31
- Reputation: 34
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: vario z GPS
Pytanie nie do mnie, więc się wypowiem
Problem jest upierdliwy, ponieważ każdy log ma złą nazwę i zapisaną wewnatrz datę.
Nazwa pliku z dziś czyli 22 stycznia 2020 to
2000-06-07-XCS-AAA-01.igc
Kilka pierwszych linii zawartości z datą w formacie ddmmrr:
"AXCSAAA
HFDTE070600
..."
Naprawa nazwy, a właściwie daty wewnątrz loga skutkuje tym że np. leonardo mówi o niepoprawnym g-rekordzie, ale reszta danych jest poprawna i ślad lotu jest widoczny.
Na rozsądnych portalach, taki naprawiony log nie bierze udziału w rankingach... ale książka lotów jest aktualna.
Problem jest upierdliwy, ponieważ każdy log ma złą nazwę i zapisaną wewnatrz datę.
Nazwa pliku z dziś czyli 22 stycznia 2020 to
2000-06-07-XCS-AAA-01.igc
Kilka pierwszych linii zawartości z datą w formacie ddmmrr:
"AXCSAAA
HFDTE070600
..."
Naprawa nazwy, a właściwie daty wewnątrz loga skutkuje tym że np. leonardo mówi o niepoprawnym g-rekordzie, ale reszta danych jest poprawna i ślad lotu jest widoczny.
Na rozsądnych portalach, taki naprawiony log nie bierze udziału w rankingach... ale książka lotów jest aktualna.
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: vario z GPS
Chodziło mi o coś zupełnie innego: https://en.wikipedia.org/wiki/GPS_Week_Number_Rollover
System GPS oparty jest o system zapisu daty oparty o 10 bitowy nr tygodnia. Oznacza to, że co 20 lat nr tygodnia się resetuje i część odbiorników zaczyna odczytywać błędną datę. Przykład: urządzenie 8 kwietnia 2019 odczyta datę 23 sierpnia 1999r.
Ostatnio takie zresetowanie licznika tygodnia wystąpiło z 6 na 7 kwietnia 2019, kolejny wystąpi za nie całe 20 lat.
Część producentów zapewniła aktualizację oprogramowania, część nie. Jak będziesz rozważał zakup starszego vario/telefonu warto sprawdzić czy producent zapewnia łatkę i czy urządzenie działa dziś poprawnie.
System GPS oparty jest o system zapisu daty oparty o 10 bitowy nr tygodnia. Oznacza to, że co 20 lat nr tygodnia się resetuje i część odbiorników zaczyna odczytywać błędną datę. Przykład: urządzenie 8 kwietnia 2019 odczyta datę 23 sierpnia 1999r.
Ostatnio takie zresetowanie licznika tygodnia wystąpiło z 6 na 7 kwietnia 2019, kolejny wystąpi za nie całe 20 lat.
Część producentów zapewniła aktualizację oprogramowania, część nie. Jak będziesz rozważał zakup starszego vario/telefonu warto sprawdzić czy producent zapewnia łatkę i czy urządzenie działa dziś poprawnie.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: vario z GPS
Prawda, Producenci wierzylu mocno, że w 2000/millenium będzie koniec świata więc nie trudzili się z datami z dwójką z przodu . Nie pamiętam czy był koniec świata wtedy bo dość mocno popiłem.
Łukasz Prokop
- micro
- Posty: 916
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Poznań
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: vario z GPS
prokopcio pisze: Nie pamiętam czy był koniec świata wtedy bo dość mocno popiłem.
Pewnie pod koniec był .
Roman Michalak
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 05 października 2019, 11:38
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: vario z GPS
Podepnę się pod temat bo również myślę o Skydropie. Jest więcej użytkowników tego vario którzy mogli by się wypowiedzieć? Jak wygląda nawigacja po pktach zwrotnych? Powiązany z xcTrackiem wystarczy do latania w zawodach?
-
- Posty: 193
- Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: vario z GPS
w!ras pisze:Podepnę się pod temat bo również myślę o Skydropie. Jest więcej użytkowników tego vario którzy mogli by się wypowiedzieć? Jak wygląda nawigacja po pktach zwrotnych? Powiązany z xcTrackiem wystarczy do latania w zawodach?
Nie wiem więc się wypowiem kilku kumpli z.tym ustrojstwem lata i mniej więcej połowa miała problemy z wieszaniem się tego,. cięciem tracków i różnymi tego typu przebojami- może wynika to z tego ,że były to starsze modele.Dwóch z nich chwaliło się ,że odsyłali sprzęt do producenta w ramach reklamacji. Ja do latania używam telefonu z czujnikiem baro i spokojnie daje radę
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 05 października 2019, 11:38
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: vario z GPS
Jędrek QŃ pisze:w!ras pisze:Podepnę się pod temat bo również myślę o Skydropie. Jest więcej użytkowników tego vario którzy mogli by się wypowiedzieć? Jak wygląda nawigacja po pktach zwrotnych? Powiązany z xcTrackiem wystarczy do latania w zawodach?
Nie wiem więc się wypowiem kilku kumpli z.tym ustrojstwem lata i mniej więcej połowa miała problemy z wieszaniem się tego,. cięciem tracków i różnymi tego typu przebojami- może wynika to z tego ,że były to starsze modele.Dwóch z nich chwaliło się ,że odsyłali sprzęt do producenta w ramach reklamacji. Ja do latania używam telefonu z czujnikiem baro i spokojnie daje radę
W mojej ocenie mimo, że mam kom z baro, vario w xctracku mocno opóźniało wskazania względem wariometru Brauniger iq-competition.
-
- Posty: 69
- Rejestracja: 03 września 2017, 14:45
- Reputation: 17
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: vario z GPS
Bardzo ciekawym rozwiązaniem może być SkyBean 2, którego po OTG można podpiąć pod telefon - działa jako zewnętrzny barometr!
https://skybean.eu/skybean-vario2
Wystarczy nam wtedy dowolne urządzenie tablet/smartfon z GPS bez barometru a jedynie obsługujące OTG, podpinamy skybeana i po wszystkim - dodatkowo mamy też niezależną pikawkę jak sam skybean. Gdybym wiedział o tym wcześniej to kupiłbym tablet z GPS z maksymalnie dużym akumulatorem i miałbym komplet do latania choć ja akurat cenie sobie redundancję - mam dwa urządzenia z GPS i zawsze któreś tracka zapisze, niektórzy ciągle użytkują na kokpicie garmina i innych urządzeń nawi mając jednocześnie wariometr i smartfon do użytku w locie. I to jest dość tanie rozwiązanie patrząc na cenę SkyBeana. Kolejnym w taniości jest SkyDrop - potem masz tylko tradycyjne wario z GPS.
Pierwsze rozwiązanie z jakim latałem to Note 4 + tradycyjne wario ale tutaj nie miałem redundancji logu lotu (jedno urządzenie z GPS) i musiałem mieć oba urządzenia, aby latać i się nawigować dlatego, że jedno pikało a drugie logowało lot (pikawka z note 4 działała badziewnie). Aktualnie mamy SkyDropa + tablet za 2 stówy z GPS - na tablecie mam piękne, duże mapy i nawigację z xctracka a z bluetooth ciągnę od skydropa dane wysokości itp. W razie padnięcia skydropa zawsze zostanie mi zapis GPS z tabletu, w razie padnięcia tabletu zawsze mam mały ekran w skydropie na którym także widzę kierunek do domu, strefy itd. - realnie na żagiel wystarczy wziąć tylko jego, tablet biorę do planowanych przelotów. Skydrop to chyba obecnie najtańszy wariometr z GPS na rynku a przy okazji oferuje mnogość funkcji a ma ich od groma (każdy ekran można indywidualnie sobie "zbudować" z pomocą konfiguratora pc).
Note 4 ma ekran 5,7 cala i to moim zdaniem MINIMUM, aby mieć wygodny wgląd w nawigację mając smartfon na pulpicie - nawigacja tj. koniec latania, muszę gdzieś zarypać w pole i WIDZĘ wyraźnie, że tu i tu jest dworzec PKP i z tamtego kawałka pola mam bliżej bo obok jest rzeka i nie przejdę. Bo olewam nawigację, gdzie ktoś ma tylko prostą mapę z nazwami miejscowości i strzałkę "tam lecę" a potem wracaj z jakichś grajdołków godzinami a niestety wiele wariometrów, mając proste niekolorowe wyświetlacze, ma te mapy uproszczone. Jak zaczniesz latać przelotowo to wiedza, gdzie znajduje się dworzec PKP i jak idą tory do kolejnej stacji będzie dla Ciebie bardzo przydatna
Wszystko rozbija się o to, że do nawigacji potrzeba ekranu - 5,5 cala musi być, aby to jakoś wyglądało na kokpicie i dało się cokolwiek dojrzeć. Musisz mieć takie urządzenie - tablet, smartfon. Na początek sugeruje Ci zakup takiego telefonu jak Note 4 (można wyrwać świetny egzemplarz za 3-4 stówy) + tradycyjnego wariometru, całość zamkniesz w 700 zł a zestaw naprawdę sprawdzi się super (ja latałem z flymasterem b1). SkyBean 2 nie testowałem - wtedy możesz kupić np. tablet bez baro a jego podpiąć pod OTG.
Wariometr tradycyjny, z GPS, to często wydatek koło 1500 zł a niekoniecznie mapy na nim wyświetlane są wyraźne i jakkolwiek rozwinięte tym bardziej porównując je do map xctracka - wielu pilotów na startowiskach ma takie waria a obok smartfon i odpalone mapy
https://skybean.eu/skybean-vario2
Wystarczy nam wtedy dowolne urządzenie tablet/smartfon z GPS bez barometru a jedynie obsługujące OTG, podpinamy skybeana i po wszystkim - dodatkowo mamy też niezależną pikawkę jak sam skybean. Gdybym wiedział o tym wcześniej to kupiłbym tablet z GPS z maksymalnie dużym akumulatorem i miałbym komplet do latania choć ja akurat cenie sobie redundancję - mam dwa urządzenia z GPS i zawsze któreś tracka zapisze, niektórzy ciągle użytkują na kokpicie garmina i innych urządzeń nawi mając jednocześnie wariometr i smartfon do użytku w locie. I to jest dość tanie rozwiązanie patrząc na cenę SkyBeana. Kolejnym w taniości jest SkyDrop - potem masz tylko tradycyjne wario z GPS.
Pierwsze rozwiązanie z jakim latałem to Note 4 + tradycyjne wario ale tutaj nie miałem redundancji logu lotu (jedno urządzenie z GPS) i musiałem mieć oba urządzenia, aby latać i się nawigować dlatego, że jedno pikało a drugie logowało lot (pikawka z note 4 działała badziewnie). Aktualnie mamy SkyDropa + tablet za 2 stówy z GPS - na tablecie mam piękne, duże mapy i nawigację z xctracka a z bluetooth ciągnę od skydropa dane wysokości itp. W razie padnięcia skydropa zawsze zostanie mi zapis GPS z tabletu, w razie padnięcia tabletu zawsze mam mały ekran w skydropie na którym także widzę kierunek do domu, strefy itd. - realnie na żagiel wystarczy wziąć tylko jego, tablet biorę do planowanych przelotów. Skydrop to chyba obecnie najtańszy wariometr z GPS na rynku a przy okazji oferuje mnogość funkcji a ma ich od groma (każdy ekran można indywidualnie sobie "zbudować" z pomocą konfiguratora pc).
Note 4 ma ekran 5,7 cala i to moim zdaniem MINIMUM, aby mieć wygodny wgląd w nawigację mając smartfon na pulpicie - nawigacja tj. koniec latania, muszę gdzieś zarypać w pole i WIDZĘ wyraźnie, że tu i tu jest dworzec PKP i z tamtego kawałka pola mam bliżej bo obok jest rzeka i nie przejdę. Bo olewam nawigację, gdzie ktoś ma tylko prostą mapę z nazwami miejscowości i strzałkę "tam lecę" a potem wracaj z jakichś grajdołków godzinami a niestety wiele wariometrów, mając proste niekolorowe wyświetlacze, ma te mapy uproszczone. Jak zaczniesz latać przelotowo to wiedza, gdzie znajduje się dworzec PKP i jak idą tory do kolejnej stacji będzie dla Ciebie bardzo przydatna
Wszystko rozbija się o to, że do nawigacji potrzeba ekranu - 5,5 cala musi być, aby to jakoś wyglądało na kokpicie i dało się cokolwiek dojrzeć. Musisz mieć takie urządzenie - tablet, smartfon. Na początek sugeruje Ci zakup takiego telefonu jak Note 4 (można wyrwać świetny egzemplarz za 3-4 stówy) + tradycyjnego wariometru, całość zamkniesz w 700 zł a zestaw naprawdę sprawdzi się super (ja latałem z flymasterem b1). SkyBean 2 nie testowałem - wtedy możesz kupić np. tablet bez baro a jego podpiąć pod OTG.
Wariometr tradycyjny, z GPS, to często wydatek koło 1500 zł a niekoniecznie mapy na nim wyświetlane są wyraźne i jakkolwiek rozwinięte tym bardziej porównując je do map xctracka - wielu pilotów na startowiskach ma takie waria a obok smartfon i odpalone mapy
Pozdrawiam!
Mariusz
Mariusz
Wróć do „Gadżety (foto/video/vario/GPS/odzież/dodatki)”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość