Nie wiem czy nie lepszy byłby dział PPG ale w sumie chodzi o bezpieczeństwo więc piszę tu.
Latam na Reactionie TST (w rozmiarze 25) i mam pytanie - czy można bezpiecznie używać głównych sterówek przy trymerach odpuszczonych na maxa? W "Podręczniku użytkownika" jest tylko informacja, że przy odpuszczonych trymerach rośnie siła na głównych sterówkach i coraz skuteczniejsze (i wygodniejsze) jest sterowanie ciałem oraz "małymi" sterówkami - nie ma żadnej informacji, aby nie używać sterówek głównych. Pytam się, bo słyszałem opinię, że w takiej konfiguracji trymerów bezpieczniej jest nie używać głównych sterówek.
Reaction TST - trymery a główne sterówki
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Reaction TST - trymery a główne sterówki
Darek Cuber
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Reaction TST - trymery a główne sterówki
Skrzydlo samosteteczne lecec z pelna predkosca jest baaardzo odporne na deformacje. Samostatecznosc profilu realizuje sie przez podniesienie krawedzi splywu. tak wiec uzycie sterowki likwiduje samostatecznosc z jednej strony skrzydla, co znaczaco zwieksza ryzyko atrakcji. Zeby tek sie nie dzialo wymyslono sterowanie TST.
Algorytm jest prosty: trymery zaciagniete, sterujemy sterowkami, trymery odpuszczone sterujemy TST.
Dodatkowo odpuszczenie trymerow znaczaco zwieksza skok sterowki (najpierw trzeba pokonac dlugosc trymera), co czyni uzywanie sterowek przy odpuszczonych trymerach nieoplacalnym.
Algorytm jest prosty: trymery zaciagniete, sterujemy sterowkami, trymery odpuszczone sterujemy TST.
Dodatkowo odpuszczenie trymerow znaczaco zwieksza skok sterowki (najpierw trzeba pokonac dlugosc trymera), co czyni uzywanie sterowek przy odpuszczonych trymerach nieoplacalnym.
- michuvx
- Posty: 28
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 21:00
- Reputation: -1
- Lokalizacja: Piła
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Reaction TST - trymery a główne sterówki
Ja przy odpuszczonych trymerach częściej właśnie używam głównych sterówek, gdyż TST jest bardzo mało efektywne. TST używam przy korekcjach na przelotach, a głównych przy normalnym manewrowaniu razem z balansem ciała (ruchome wypory)
Michał
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Reaction TST - trymery a główne sterówki
A po co odpuszczac trymery jak sie nie leci na przelot?
- michuvx
- Posty: 28
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 21:00
- Reputation: -1
- Lokalizacja: Piła
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Reaction TST - trymery a główne sterówki
Zależy co rozumiemy jako przelot. Akrobacji nie wykonuję, Reactionem 31 przy masie 125 ciężko poświrować, więc zostaje normalne latanie i lądowanie i rzadko kiedy mam trymery zaciągnięte. Przy stracie najczęściej.
Michał
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Reaction TST - trymery a główne sterówki
Ale co rozumiesz pod pojeciem "normalne latanie"?. Ja jak lece no z Wroclawia pod Ostrow Wlkp, to odpuszczam trymery. Ale jak smigam z widzialnoscia lotniska, to nie odpuszczam, bo i nie ma po co. Tak wiec bede sie upieral, ze przy odpuszczonych trymerach sterujemy TST, a przy zaciagnietych sterowkami. Poza tym wsadzenie TST pod tylek daje calkiem zwawy skret. W przeciwienstwie do sterowek nie wyprodukujemy w ten spsosob negatywa, wiec zakres sterowania TST mamy ograniczony wylacznie dlugoscia rak. Ja mam dlugie lapy
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Reaction TST - trymery a główne sterówki
W moim skrzydle raczej nie ma możliwości zaciągnięcia TST pod tyłek. Linka od TST przechodzi przez druciane oczko, a na lince jest supeł, który podejrzewam, że tylko przy użyciu dużej siły dałby rade pokonać oczko (i pewnie drogi powrotnej sam by już nie pokonał).
Darek Cuber
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość