Dla pepegantów okołolotniskowych

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: uriuk » 18 marca 2017, 14:15


Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2017, 15:09

Klement pisze:Rozumiem że pierwsza scena zakończyła się tragicznie dla pilota i pasażerów?


Nie. Odbili się od ziemi i polecieli dalej :/
Zbyszek Gotkiewicz

Gemmini
Posty: 55
Rejestracja: 08 stycznia 2017, 20:52
Reputation: 10
Lokalizacja: Wiesbaden
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: Gemmini » 18 marca 2017, 16:39

Już kiedyś widziałem ten film.
Zjawisko jest znane od dawna i m.in. dla tego samoloty na dużych lotniskach raz, że muszą zachować odpowiednią separację przy starcie to odlatują na zmianę lewo to w prawo po oderwaniu od ziemii.

Gemmini
Posty: 55
Rejestracja: 08 stycznia 2017, 20:52
Reputation: 10
Lokalizacja: Wiesbaden
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: Gemmini » 18 marca 2017, 18:37

Klement pisze:A jak to jest kiedy samolot holuje szybowiec?

Ciekawe pytanie. Wydaje mi się, że turbulencje tworzą się w pewnej odległości za samolotem. Coś jak z ciężarówkami na autostradzie. Do kilkunastu metrów za TIRem tworzy się coś w rodzaju poduszki powietrznej (mozna na prawdę zaoszczędzić palio - było na DIscovery :D ), ale już kawałek dalej może być niebezpiecznie.
Jak to jest z szybowcami? Prosimy o wypowiedź specjalistów.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: uriuk » 18 marca 2017, 18:46

Klement pisze:A jak to jest kiedy samolot holuje szybowiec?


Po pierwsze, napierdala jak wejdziesz w strugi, po drugie stabilizuje cie lina, po trzecie czasem brakuje sterow zeby skontrowac. Poza tym holowki maja gora 300 KM, a nie 1000 i aerodynamike kiosku ruchu jak AN 2

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 marca 2017, 18:57

Starasz się lecieć albo nad albo pod strugami za samolotem. Przejście przez strugi jest mało przyjemne.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: Marcin. » 18 marca 2017, 20:31

uriuk pisze:
Klement pisze:A jak to jest kiedy samolot holuje szybowiec?


Po pierwsze, napierdala jak wejdziesz w strugi, po drugie stabilizuje cie lina, po trzecie czasem brakuje sterow zeby skontrowac. Poza tym holowki maja gora 300 KM, a nie 1000 i aerodynamike kiosku ruchu jak AN 2


Daję kciuka w górę za "kiosk ruchu" HAHAHAHAHA :D
Dziubdziuś dał linka do fajnego pdfa w innym wątku.viewtopic.php?p=14183#p14183 Tam jest rozdział o turbulencjach ,w którym piszą ,że wir rozpada się na mniejsze wiry ,które też się rozpadają na jeszcze mniejsze itd. aż są maleńkie na cm. Więc im dalej tym lepiej chyba nie?

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: Lucjan Piekutowski » 18 marca 2017, 22:12

uriuk pisze:
Klement pisze:A jak to jest kiedy samolot holuje szybowiec?


Po pierwsze, napierdala jak wejdziesz w strugi, po drugie stabilizuje cie lina, po trzecie czasem brakuje sterow zeby skontrowac. Poza tym holowki maja gora 300 KM, a nie 1000 i aerodynamike kiosku ruchu jak AN 2



Ale nie tylko An2 produkuje wir brzegowy, produkuje go każdy płat o skończonym wydłużeniu. Zakładam, że przy holowaniu za dolnopłatem szybowiec może utrzymywać się powyżej a przy holowaniu górnopłatem poniżej strug ?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: uriuk » 18 marca 2017, 22:44

Nie ma znaczenia. Mozna w gornoplacie leciec nad strugami i w dolnoplacie ponizej strug. Jesli chodzi o produkowanie wirow brzegowych to An2 produkuje ich 4, bo jest dwuplatem :)

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: Lucjan Piekutowski » 18 marca 2017, 22:47

uriuk pisze:Nie ma znaczenia. Mozna w gornoplacie leciec nad strugami i w dolnoplacie ponizej strug. Jesli chodzi o produkowanie wirow brzegowych to An2 produkuje ich 4, bo jest dwuplatem :)


Dzięki, że napisałeś bo bym nie wiedział :D

Awatar użytkownika
maro
Posty: 32
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 19:48
Reputation: 7
Lokalizacja: Radom
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dla pepegantów okołolotniskowych

Postautor: maro » 19 marca 2017, 21:31

Trzeba odróżnić wiry brzegowe od strug zaśmigłowych. Te drugie raczej krzywdy nie zrobią, najwyżej trochę potelepią. Wiry brzegowe są dwa i kręcą przeciwnie, więc po prostu się znoszą. Szczególnie, że holówka ma znacznie mniejszą rozpiętość od szybowca. Ja przynajmniej długo nie miałem pojęcia o ich istnieniu. Do czasu jak mój kolega zabił się na Zlinie startując zbyt szybko po ANie drugim.
Paralotnia też generuje wiry brzegowe. Fajnie to widać jak się mijają na żaglu dwie paralotnie w małej odległości. Ta zawietrzna doznaje solidnego trzepnięcia.


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość