Dr Matt Wilkes którego znamy już z badań nad rzucaniem paczki przygotował kolejne opracowanie dotyczące częstości i przyczyn wypadków na paralotni. Całość artykułu dostępna w XC Magazin, tutaj krótkie podsumowanie:
- błąd w pilotażu (control input error) odpowiada za 65% wypadków
- zła ocena wiatru lub miejsca odpowiada za 30% wypadków
- słabe umiejętności lotnicze to 15% wypadków
- zły wybór miejsca startu/lądowania to 10% wypadków
awarie sprzętu są pomijalne.
Na 100.000 lotów przypada:
- 1.5 wypadków śmiertelnych
- 20 wypadków z poważnymi uszkodzeniami ciała
Statystyki wypadkowe w lataniu swobodnym
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Statystyki wypadkowe w lataniu swobodnym
Sprawą kluczową jest ustalenie jednolitych kryteriów oceny przyczyn. Kategoria błąd pilotażu jest mocno dyskusyjna i daje się tu wcisnąć większość przyczyn. Sprawa wymaga gruntownej dyskusji.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Statystyki wypadkowe w lataniu swobodnym
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Sprawą kluczową jest ustalenie jednolitych kryteriów oceny przyczyn. Kategoria błąd pilotażu jest mocno dyskusyjna i daje się tu wcisnąć większość przyczyn. Sprawa wymaga gruntownej dyskusji.
W mojej ocenie oryginał angielski "control input error" mocno zawęża tę kategorię do sytuacji kiedy w sposób nieprawidłowy pociągnąłeś za sterówkę, względnie nacisnąłeś belkę speeda bo tylko takie "controls" mamy do dyspozycji.
Autor artykułu zwraca uwagę na szereg niedoskonałości metodologicznych, ale zdaje się, że to jedyne, a więc jednocześnie najlepsze opracowanie jakie mamy do dyspozycji.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Statystyki wypadkowe w lataniu swobodnym
Jest kilka moich opracowań i można je porównywać. Nie wiem co autor miał na myśli oceniając błąd w pilotażu aż na 65% całości wypadków bo to może być zarówno reakcja jaki i jej brak, wybór złego miejsca, złych warunków wyjeżdżających dobre reakcje i temu podobne dylematy.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Statystyki wypadkowe w lataniu swobodnym
Ocena ilości wypadków na ilość lotów to kolejne ryzykowne podsumowanie. To już mi się bardziej podoba ocena z innego opracowania, że na 500 pilotów jest 1 wypadek śmiertelny rocznie.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Statystyki wypadkowe w lataniu swobodnym
Jeszcze punjty bład w pilotażu i słabe umiejętności też jakoś się zazębiają wg mnie. Bo gdzie wrzucić zdarzenie gdy słaby pilot popełnia błąd w pilotażu?
Łukasz Prokop
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Statystyki wypadkowe w lataniu swobodnym
Każdy z wypadków mogl być przypisany do więcej niż jednej kategorii wiec twój przykład powiększyłby statystyki obu.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Statystyki wypadkowe w lataniu swobodnym
Statystyka jest dopiero pierwszą czynnością. Następna powinno być ustalenie co trzeba zrobić aby poprawić wskaźniki. Moje wnioski sprowadzają się do poprawy jakości szkolenia co powinni zaakceptować zarówno instruktorzy jak i piloci bo musi iść za tym zwiększenie zaangażowania szkół i wzrost kosztów szkolenia. Myślę, że czas już odejść od wojny cenowej którą rozpoczął Mc Gywer aby wygrać z pobliskim szkołami gdyż tracą na tym przede wszystkim piloci.
Zbyszek Gotkiewicz
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość