Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Postautor: Blazej » 16 kwietnia 2021, 12:12

Theo de Blic przedstawiać nie trzeba. Idealny warun na oglądanie. Polecam.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 kwietnia 2021, 16:33

Układanie zapasu. Co prawda po rosyjsku, ale za to fachowo.

Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 kwietnia 2021, 16:57

Co zrobić gdy nie mamy gumek?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Postautor: Blazej » 17 kwietnia 2021, 02:44

Blazej pisze:Theo de Blic przedstawiać nie trzeba. Idealny warun na oglądanie. Polecam.

Dla kolegów i koleżanek mniej znających angielski przetłumaczyłem moim zdaniem najistotniejsze aspekty ratowania się oraz rady od Theo. Może komuś kiedyś pomoże.

“Nigdy nie jest za wysoko lub za nisko żeby się ratować. Jeśli tylko czujesz, że powinieneś to zrobić to rzucaj pakę “

1. Czy to dziś jest ten dzień kiedy będę musiał się ratować ?
Każdy lot, w szczególności acro może zakończyć się użyciem systemu ratunkowego. Ważne jest przygotowanie mentalne oraz wyznaczenie sobie granicy do której będziemy próbowali rozwiązać problem (skręcenie w taśmach, krawat, utrata wysokości). Dla każdego w zależności od doświadczenia, umiejętności lub psychiki ta granica jest gdzie indziej.

2. Poznaj swoje granice. Poniżej Theo wymienia sytuacje kiedy bez zawahania rzuca zapas.

WYSOKOŚĆ
a) jestem nisko (w odniesieniu do kontynuacji rozwiązywania problemu)
b) nie jestem pewien czy jestem nisko czy wysoko

POCZUCIE DEZORIENTACJI
a) nie wiem co robić
b) nie wiem gdzie jestem (w odniesieniu do układu skrzydło-pilot)
c) nie rozumiem co się dzieje w szczególności xc lot (ze skrzydłem, ze mną względem skrzydła)

SYTUACJE NIE DO NAPRAWIENIA
a) lina owija skrzydło
b) wielokrotne skręcenie w taśmach ( Theo rzuca pakę po 5-6 skręceniach )
c) duże krawaty
d) rozdarte, uszkodzone skrzydło

3. Jak rzucać zapas? Każda sekunda się liczy i ma ogromne znaczenie.

-trenować rzucanie zapasu w głowie w trakcie lotu, natychmiastowe odszukanie “klamki”, ruch wyrzucenia

11 kroków wyrzucenia zapasu typu “okrągły”

1. Sprawdź wysokość
2. Sprawdź “box”-to co znajduje się pod nami, miejsce przyziemienia, czy są skały, woda, druty wysokiego napięcia, drzewa, dach budynku, tory kolejowe. Po rzuceniu paki będziesz lepiej przygotowany na podjęcie odpowiednich działań wiedząc gdzie i w co przyziemisz.
3. Obydwie sterówki w jedną rękę! W sytuacji skręcenia lub przeciągnięcia puszczając sterówki w celu znalezienia rączki i rzucenia zapasu skrzydło wystrzeli do przodu i wpadając w skrzydło znajdziesz się w znacznie gorszej sytuacji od tej w której byłeś przed chwilą.
4. Wyrzuć zapas w przeciwną stronę od skrzydła.
5. Sprawdź czy zapas w pełni się otworzył.
6. Bądź gotowy do wyrzucenia drugiego zapasu o ile go posiadasz.
7. Zwiń skrzydło lub jeżeli używasz quick release systemu odepnij je zupełnie od uprzęży
8. Przyjmij pozycję stojącą
9. Sprawdź miejsce przyziemienia
10. Przygotuj się do przyziemienia zawsze w pozycji stojącej
11. Jeżeli masz czas to popraw kask, okulary, odplącz linki z głowy, szyi i rąk. Lepiej zwiń skrzydło.

Dodatkowe tipsy:
-wyrzuć zapas jak najdalej od siebie ale bez nabierania zamachu nad sobą i uprzężą. Może się zdażyć, że w trakcie wyciągania paczki z kontenera liny zapasu wypadną na Ciebie, uprząż lub zapas wypadnie z koperty na drugą stronę co znacznie wydłuży, utrudni lub zupełnie uniemożliwi otwarcie.
-często w trakcie rollercoastera Twoja pozycja w uprzęży jest zupełnie inna od tej “normalnej” i masz problem ze znalezieniem rączki zapasu. Np. kiedy liny są luźne a Ty zostałeś wyrzucony do przodu i nie możesz odszukać rączki tak jak to trenowałeś na sucho. Zazwyczaj większość rączek jest umieszczona w uprzęży na linii kolano-tyłek. Znajdź swoje kolano i ciągnij ręką w kierunku tyłka aż wyczujesz rączkę. Jeśli pierwsza próba odszukania rączki zawiodła natychmiast użyj tej techniki.
-neutralizacja skrzydła po wyrzuceniu zapasu: ostatni rząd taśm zawsze jest dużo mniej napięty niż A,B i C w 4 rzędówkach lub A i B w 3 rzędówkach. Tylko za ten rząd ciągniemy i zwijamy skrzydło na kolana. Dobrze jest zapamiętać kolor linek i taśm ostatniego rzędu.

31min 10 sec-nawet Theo popełnia błędy w pakowaniu. Złe spakowanie systemu typu BASE powoduje, że całość ląduje w linach skrzydła i się nie otwiera. Ponieważ odruchowo jego ręka jest już na drugiej rączce drugiego zapasu na wysokości 60m rzuca paczkę. “ Pamiętam bardzo dobrze, że patrząc na ten mały samochód to wydawał mi się on duży. W tym momencie zdałem sobie sprawę, że jestem nisko i drugi zapas nie zdąży się otworzyć ale rzucam mimo wszystko. Więc go wyrzuciłem i otworzył się natychmiast. To czego można się nauczyć z tego mojego zdarzenia to to, że nie ma minimalnej wysokości na otwarcie zapasu. “ Pierwszy zapas został wyrzucony na wysokości 100m.



11 kroków jak rzucać zapas sterowalny

1-5 tak jak przy okrągłym
6. Sprawdź kierunek w jakim lecisz i ustaw zapas w kierunku przyziemienia. Sprawdź jednocześnie czy jest poprawnie otwarty.
7. zneutralizuj skrzydło, odkręć się w taśmach zapasu.
8-11 tak jak przy okrągłym
12. Przyhamuj w trakcie przyziemiania. Ustaw się pod wiatr.


PYTANIE
Co zrobić kiedy po wyrzuceniu zapasu utknął on pomiędzy linkami skrzydła?
1. Jeśli masz drugi system to go użyj natychmiast
2. Jeśli w jakiś sposób skrzydło jest do kontrolowania to staraj się je kontrolować
3. Jeśli nie, to dwoma rękoma zacznij przyciągać do siebie wszystkie linki zapasu. Nie używaj do tego tylko jednej ręki . W pewnym momencie zapas powinien samemu się otworzyć. Jeśli nie to wciąż będziesz w stanie przyciągnąć go do siebie tak blisko żeby złapać materiał i go wyrzucić na bok aby złapał powietrze.


49min 45sec
Niskie ratowanie. To w tej sytuacji Theo używa techniki szukania rączki zapasu ciągnąc dłonią po uprzęży na lini kolano-tyłek. Sytuacja sprawiła, że znajdował się w innym miejscu w uprzęży niż zazwyczaj. Co zrobić w takim momencie powiedział mu stary acro pilot kiedy Theo miał 12 lat ;) . Wiele lat później uratowało mu to życie. “ Nie łapałem sterówek w dłoń bo i tak byłem splątany linami i nie miało to sensu”.

53min 31 sec
W trakcie pracy nad nowym trickiem popełnił błąd i na dużej wysokości na Lake Garda ratował się sterowanym zapasem. W trakcie przelatywania pomiędzy linami, stopą zerwał linki rzędu D o czym jeszcze nie wiedział. Po próbie udanego odkręcenia się w taśmach i kontynuowania lotu skrzydło bardzo mocno wystrzeliło do przodu co w tej sytuacji było to dla niego zupełnym zaskoczeniem. “ W tym momencie przekroczyłem jedną ze swoich granic odnośnie użycia zapasu ponieważ nie wiedziałem dlaczego skrzydło tak gwałtownie strzeliło do przodu. Normalnie tak agresywnie tego nie robiło. Nie rozumiałem tego i postanowiłem użyć zapasu.”

"Naucz się swojego zapasu. Co to za model? Jak go używać? Kiedy go użyć? Poznaj swoje granice. Jak składać i pakować do uprzęży? Wietrz i przewijaj regularnie. Wiedz wszystko o swoim zapasie."

Dodatki:
- zapas sterowalny typu Rogallo czy Beamer nie powinien być pierwszym system ratunkowym dla początkującego pilota. Po wyrzuceniu systemu trzeba wykonać szereg czynności, których z racji dużego stresu, braku doświadczenia i być może paniki najprawdopodobniej pilot nie będzie w stanie wykonać, co może mieć duży wpływ na efekt końcowy procedury ratowania.
- w bezpiecznym środowisku i bez naturalnych zagrożeń jakim jest kurs SIV, zawsze warto zapoznać się ze swoim zapasem i w kontrolowany sposób go użyć. Daje to dodatkowe poczucie bezpieczeństwa jakim jest zaufanie do sprzętu, z którego będziemy musieli skorzystać kiedy do tego dojdzie w ekstremalnie stresującej sytuacji.
- zapasy niesterowalne typu “ kwadrat, pentagon etc.” są lepsze od okrągłych ponieważ łatwiej się otwierają np. będąc splątanymi z linami skrzydła. Ich przewagą nad okrągłymi jest również dużo mniejszy efekt wahadła w trakcie opadania. Jest to niezmiernie ważne tuż przed samym przyziemieniem.
- nie ma nic wstydliwego w ratowaniu się zapasem! Po to on tam jest, żeby uratować Twoje życie! Znacznie głupsze jest skończenie na wózku lub w grobie bo sytuacja Cię przerosła i wstydziłeś się użyć zapasu.
Ostatnio zmieniony 17 kwietnia 2021, 22:00 przez Blazej, łącznie zmieniany 5 razy.

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Postautor: calhal » 17 kwietnia 2021, 11:03

Ja go widziałem raz jak się ratował bo mu base nie zadziałało. Nie oglądałem filmu więc nie wiem czy to ta akcja. Ale on się nie pierdzieli. Łapy są na klamkach i wszystko szybko idzie.

Inna sprawa że ostatnie parę lat to go widzę jeszcze robiącego Heli czy misty na mojej wysokości podejścia z wiatrem przy ładowaniu "L". On lepiej lata niż chodzi :lol:

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Postautor: Blazej » 17 kwietnia 2021, 13:52

Jeszcze kilka rzeczy na które zabrakło mi już sił zanim zmorzył mnie sen. Dołączam to również do głównego teksu powyżej, gdyby ktoś chciał całość skopiować i gdzieś zapisać.

Dodatki:
- zapas sterowalny typu Rogallo czy Beamer nie powinien być pierwszym system ratunkowym dla początkującego pilota. Po wyrzuceniu systemu trzeba wykonać szereg czynności, których z racji dużego stresu, braku doświadczenia i być może paniki najprawdopodobniej pilot nie będzie w stanie wykonać, co może mieć duży wpływ na efekt końcowy procedury ratowania.
- w bezpiecznym środowisku i bez naturalnych zagrożeń jakim jest kurs SIV, zawsze warto zapoznać się ze swoim zapasem i w kontrolowany sposób go użyć. Daje to dodatkowe poczucie bezpieczeństwa jakim jest zaufanie do sprzętu, z którego będziemy musieli skorzystać kiedy do tego dojdzie w ekstremalnie stresującej sytuacji.
- zapasy niesterowalne typu “ kwadrat, pentagon etc.” są lepsze od okrągłych ponieważ łatwiej się otwierają np. zaplątując się w liny skrzydła. Ich przewagą nad okrągłymi jest również dużo mniejszy efekt wahadła w trakcie opadania. Jest to niezmiernie ważne tuż przed samym przyziemieniem.
- nie ma nic wstydliwego w ratowaniu się zapasem! Po to on tam jest, żeby uratować Twoje życie! Znacznie głupsze jest skończenie na wózku lub w grobie bo sytuacja Cię przerosła i wstydziłeś się użyć zapasu.

Awatar użytkownika
micro
Posty: 916
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Postautor: micro » 17 kwietnia 2021, 21:21

Blazej pisze:- zapasy niesterowalne typu “ kwadrat, pentagon etc.” są lepsze od okrągłych ponieważ łatwiej się otwierają np. zaplątując się w liny skrzydła..

Nie bardzo rozumiem...
Roman Michalak

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Postautor: Blazej » 17 kwietnia 2021, 21:57

micro pisze:
Blazej pisze:- zapasy niesterowalne typu “ kwadrat, pentagon etc.” są lepsze od okrągłych ponieważ łatwiej się otwierają np. zaplątując się w liny skrzydła..

Nie bardzo rozumiem...

powinienem napisać "będąc zaplątanymi w linach skrzydła". Zaraz poprawię.
Sytaucja zaczynająca się w 3:00 minucie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kiedy rzucić? Jak rzucić? Czy w ogóle rzucić?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 kwietnia 2021, 09:44

Jeszcze jeden film jak składać zapas. Niestety też po rosyjsku.

Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość