Nie tylko dla początkujących

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Nie tylko dla początkujących

Postautor: Blazej » 14 listopada 2022, 21:29

Dziś na facebookowym paragliding forum pojawiła się bardzo celna analiza wypadku zakończonego śmiercią pilota. Pomijając fakt, że już w pierwszych sekundach widać, że pilot nie posiadał umiejętności względem skrzydła (BGD Cure 2) to autor analizy porusza bardzo ważną kwestię, z którą zawsze się zgadzałem. Mianowicie przesuwanie kciuków po taśmach w trakcie sterowania. Wiem, że Jarek ma inne zdanie. Jednak ja w 100% zgadzam się z autorem, że w trakcie problemów, kiedy nagle spada pół skrzydła automatycznie szukamy podparcia i chwytamy się taśm. W tym momencie cenne sekundy lub ułamki sekund bezpowrotnie są utracone a pilot jest bliżej ziemi z co raz mniejszymi szansami na wyjście z opresji obronną ręką. Zdecydowanie należy wyeliminować ten odruch. Szczególnie na początku naszej przygody z lataniem.

Kolejną kwestią jaką porusza to odpowiednie trzymanie sterówek.

A w 9minucie 10sekundzie pokazuje te jakże niebezpieczne wahadła, gdzie według jednego z podhalańskich patoinstruktorów już po drugim wahnięciu ludzie często wpadają w skrzydło. Podobno są filmy gdzie widać to doskonale.

Film ten jest bardzo cennym materiałem poruszającym kwestię złych i dobrych nawyków. Zachęcam do obejrzenia.

PS. Dla nie anglików w ustawieniach zmienić na j.polski. Da się zrozumieć.


Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 listopada 2022, 22:01

Według mnie problem nie leży w chwytaniu się taśm bo nie jest to nic złego, ale w opanowaniu aktywnego pilotażu. Pilotowi, który umie reagować na różne zachowania skrzydła chwytanie za taśmy pomoże zaś pilotowi który w razie turbulencji złapie się taśm bo nic innego nie potrafi to ani nie pomoże ani nie zaszkodzi. Samo łapanie za taśmy to element pilotażu i jestem daleki od twierdzenia że należy tego unikać.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
tooosh
Posty: 339
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 154
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: tooosh » 14 listopada 2022, 22:45

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Samo łapanie za taśmy to element pilotażu i jestem daleki od twierdzenia że należy tego unikać.


W jakim celu można ten element pilotażu stosować? Nie pamiętam, żebym miał potrzebę trzymania taśm w innym miejscu, niż za deltki, żeby sterować taśmami C.



Tu się skończyło dobrze, bo autor podniósł ręce i pozwolił glajtowi lecieć. Ja, będąc mądrym, bo siedząc przed komputerem w kapciach, pewnie w takiej sytuacji wolałbym rzucić pakę.
http://www.SRUdoChmury.pl

Marcin Duszyński

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Blazej » 14 listopada 2022, 22:58

Kiedyś w systemie IRATA (praca na wysokościach w dostępie linowym) używało się SHUNT Petzl. Stosowano go jako przyrząd asekuracyjny na drugiej linie. Zrezygnowano z niego po kilku wypadkach kiedy to doświadczeni "alpiniści przemysłowi" chwytali go w rękę po utracie liny roboczej. Zaciśnięcie dłoni na shuncie sprawia, że ten nie działa. Generalnie spada się z przyrządem asekuracyjnym sunącym po linie na glebę. Bo to taki odruch, że jak spadasz to łapiesz wszystko co w zasięgu dłoni. Z taśmami jest podobnie.

Trudno od ludzi latających 80% swojego czasu na klifach spodziewać się umiejętności aktywnego pilotażu. Mając nawyk suwania kciukiem po taśmach tym bardziej będą na nich zaciskali dłonie w turbulentnym powietrzu na tych 2 wyjazdach w roku.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 listopada 2022, 00:16

Nie ma znaczenia czy pilot, który nie wie jak reagować trzyma za taśmy czy nie trzyma. Za to pilotowi wiedzącemu jak reagować trzymanie za taśmy w niczym nie przeszkodzi. Nie zgodzę się z sugestią, że trzymanie za taśmy może opóźnić reakcję bo nie ma takich sytuacji gdy potrzebna jest natychmiastowa reakcja sterówkami (Może oprócz zagrożenia zderzeniem). Wręcz przeciwnie, zbyt szybkie użycie sterówki może być dla pilota zagrożeniem. Weźmy pod uwagę dwie sytuacje: fronsztal i klapa. Obie zdarzają się w powietrzu turbulentnym co także sprzyja łapaniu za taśmy. Gdy dostajemy fronta to skrzydło się zatrzymuje, pilot leci do przodu czyli dla niego skrzydło nagle zostaje mu za plecami. Najgorsze co może zrobić to zaciągnąć sterówki w tym momencie. Musi spokojnie zaczekać.aż skrzydło się otworzy i w momencie powrotu nad głowę trzeba je zatrzymać sterówkami. To jest tyle czasu, że taśmy zdąży się puścić. Przy klapie jest jeszcze ciekawiej, bo nie należy pompować sterówką w momencie gdy spada nam połówka, gdyż najczęściej jest już za późno. Należy przenieść ciężar ciała na zdrową połówkę w czym trzymanie za zdrową taśmę wydatków pomaga i czekać na rozwój wypadków. Przy okazji trzymanie za taśmy może zapobiec twistowi. Jest tylko jedno ale. Tak spokojnie i leniwie to wygląda gdy się takie rzeczy przećwiczy. Nie musi to być SIV, bo to są banalne ćwiczenia ale fajnie by było sprawdzić a potem zrobić ze czterdzieści powtórzeń.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 listopada 2022, 00:32

I jeszcze chciałbym dodać, że trzymanie taśm było kiedyś metodą na ocenianie czy pilot jest zestresowany i ogólnie czy się nadaje. Tak samo jak szerokie trzymanie nóg. Tylko, że piloci testowi i akrobacji też trzymają nogi szeroko żeby być lepiej osadzonymi w uprzęży. Ja każę pilotom zaplatać stopy bo to jest elegantsze , natomiast co do trzymania taśm to taki sposób ma parę zalet a nie widzę wad. Jedna z zalet to lepsza stabilizacja pozycji w uprzęży przy turbulencjach co zwiększa komfort lotu. Inną zaletą jest mniejsze zmęczenie rąk przy długich przeskokach i dodatkowo nie są przypadkowo zaciąganie sterówki co psuje doskonałość.
Zbyszek Gotkiewicz

Robo

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Robo » 15 listopada 2022, 08:21

Zbyszek sam sobie zaprzeczasz mówiąc o aktywnym pilotażu i pisząc "nie ma takich sytuacji gdy potrzebna jest natychmiastowa reakcja sterówkami"...latasz jak worek ziemniaków i czekasz aż skrzydło spadnie? Dobrze ze latasz na nemo w takim razie bo pierwszy mocny komin na zawietrznej by Ci tą teorie zweryfikował. Starasz się być autorytetem to uważaj co piszesz albo bez obrazy przestań już pisac bo ktoś słuchając tych rad sobie krzywdę zrobi.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: JakubM » 15 listopada 2022, 09:15

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Gdy dostajemy fronta to skrzydło się zatrzymuje, pilot leci do przodu czyli dla niego skrzydło nagle zostaje mu za plecami. Najgorsze co może zrobić to zaciągnąć sterówki w tym momencie. Musi spokojnie zaczekać.aż skrzydło się otworzy i w momencie powrotu nad głowę trzeba je zatrzymać sterówkami.


Tu słyszałem inną opinię, ponoć szczególnie istotną w przypadku skrzydeł o większym wydłużeniu. Wg Malina Lobba dobrym odruchem przy atrakcji jest (poza spojrzeniem na skrzydło by widzieć co się dzieje) mocne zaciągnięcie sterówek na ułamek sekundy.
W przypadku fronta ma to zabezpieczyć przed krawatem. W innych sytuacjach ma nie zaszkodzić.

Link do nagrania:

Awatar użytkownika
Michał Adamczuk
Posty: 93
Rejestracja: 05 lipca 2016, 09:00
Reputation: 36
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Michał Adamczuk » 15 listopada 2022, 11:06

Właśnie uprzedziłeś mnie Kuba :)
Dodam, że w tym filmie, albo jednym z tej serii, jest nagrana klapa która naturalnie wchodzi Malinowi. Kamera doskonale uchwyciła co się dzieje z linami po zaklapionej stronie. Klapa ewidentnie weszła, ponieważ liny A uległy wyraźnemu zluzowaniu. Mimo tego, Malin mocno zaciągnął sterówkę na sekundę.
Podobne zalecenia można znaleźć w popularnym wykładzie Russela na YT.
Żaden ze mnie pilot, ale nie jestem w stanie zrozumieć jak można trzymać ręcę na taśmach w termicznych warunkach. Jak miałby wyglądać wtedy aktywny pilotaż?

Michał

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 listopada 2022, 12:43

Duże wydłużenia mają swoje narowy. Lekkie pompnięcie ma sens żeby napełnić stabila oraz przyspieszyć odwinięcie przodu co przy ciągłym zmniejszaniu ilości lin stało się problemem. Podobnie z przenoszeniem ciężaru ciała na stronę niezsklapioną. Przy dużym wydłużeniu lepiej pozwolić skrzydłu pójść w nurkowanie z dowinięciem co przyspiesza otwarcie zaklapienia. I jeszcze mam pytanie do Robo kim jest żeby oceniać jakim jestem pilotem?
Zbyszek Gotkiewicz

Winston Smith
Posty: 45
Rejestracja: 11 marca 2022, 09:54
Reputation: 21
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Winston Smith » 15 listopada 2022, 14:31

Zbyszku, nieporozumienie wynika chyba stąd, że nie napisałeś "nie ma takich sytuacji gdy potrzebna jest natychmiastowa reakcja sterówkami" JEŚLI JUŻ DOSZŁO DO PODWINIĘCIA. Niezależnie od tego kim jest i jak się nazywa, jego reakcja pokazuje że Twoje stwierdzenie było nieprecyzyjne.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 listopada 2022, 14:55

Może i było nieprecyzyjne co nie uprawnia jakiegoś anonima, żeby oceniał moje umiejętności na podstawie jego braku zrozumienia czytanego tekstu. Chętnie bym wyjaśnił co miałem na myśli w taki sposób jak Ty to zrobiłeś, ale gdy dyskusja jest pretekstem do napierdalanki to kolega pomylił fora. A wracając do aktywnego pilotażu, to reakcja sterówkami jest sprawą drugorzędną. Najważniejsza jest praca ciałem czego wielu początkujących pilotów nie wie i nie umie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Blazej » 15 listopada 2022, 15:04

Zbyszek Gotkiewicz pisze: A wracając do aktywnego pilotażu, to reakcja sterówkami jest sprawą drugorzędną. Najważniejsza jest praca ciałem czego wielu początkujących pilotów nie wie i nie umie.


I tutaj właśnie jest pies pogrzebany. Według Ciebie jest tak a według mnie jednoczesna praca ciałem i sterowkami to aktywne latanie. Łapiąc się taśm następuje zabetonowanie w uprzeży a każda reakcja sterówkami jest reakcją spóźnioną.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 listopada 2022, 15:22

Błażej. Wszystko zależy od tego dlaczego pilot trzyma się taśm :) Może się trzymać bo się boi, może się trzymać żeby stabilizować pozycję w uprzęży ale bez jej blokowania, może się trzymać żeby nie zaciągać sterówek na przeskoku, może się trzymać żeby zwiększyć efektywność pracy ciałem co najlepiej widać przy robieniu sata. Jak się nie odepchniesz od taśmy to sata nie będzie. Podobnie z ostrymi zwrotami. To technika polecana szczególnie w nowych uprzężach które z powodu wysokiego podwieszenia i często brak deski zmniejszają efektywność sterowania ciałem. Myślę, że dyskusja niepotrzebnie zrównuje wszystkich pilotów do tego pierwszego przykładu, gdzie pilot trzyma się taśm bo się boi.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 496
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: marek mastalerz » 15 listopada 2022, 22:04

Przy skrzydłach z większym wydłużeniem szybkie i głębokie szarpnięcie za sterówki po wejściu masywnego fronta ma też za zadanie zatrzymanie końcówek skrzydła. Końcówki czasem szybciej się odwijają i ruszając do przodu zawijają się do środka i robi się krawat. Niedawno widziałem fajny film gdzie to wyraźnie widać na Artiku 6, wydłużenie 6,5.
O, tutaj:

Omówienie przypadku około 6.00 minuta filmu
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Jarek
Posty: 142
Rejestracja: 04 stycznia 2016, 11:23
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Jarek » 16 listopada 2022, 07:07

marek mastalerz pisze:...Niedawno widziałem fajny film gdzie to wyraźnie widać na Artiku 6, wydłużenie 6,5.
O, tutaj:

Omówienie przypadku około 6.00 minuta filmu


"Film niedostępny
Właściciel filmu wyłączył możliwość odtwarzania na innych stronach
"

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: uriuk » 16 listopada 2022, 09:07

Czytaj dalej: "Obejrzyj w YouTube". Kliknij to.

Jarek
Posty: 142
Rejestracja: 04 stycznia 2016, 11:23
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Jarek » 16 listopada 2022, 09:12

uriuk pisze:Czytaj dalej: "Obejrzyj w YouTube". Kliknij to.


Faktycznie, źle klikałem :)
Chyba się starzeję :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 listopada 2022, 15:38

Całkowity brak umiejętności sterowania ciałem to jeden problem, bo jest jeszcze brak umiejętności korzystania ze sterówek. Łatwo to sprawdzić prosząc pilota o wykonanie ostrego zakrętu o 90 stopni. Najpierw będzie widać czy potrafi prawidłowo użyć ciała i sterówki do wykonania zakrętu a po chwili zobaczymy czy potrafi wyłapać.wyskok skrzydła przed pilota. I w zasadzie po kursie nikt nie potrafi wykonać tego ćwiczenia prawidłowo za pierwszym razem. Dlatego sugerowanie, że opieranie dłoni o taśmy może powodować podwinięcia jest dużym uproszczeniem problemu.
Zbyszek Gotkiewicz

GreeN_DG
Posty: 113
Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
Reputation: 23
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Nie tylko dla początkujących

Postautor: GreeN_DG » 16 listopada 2022, 17:21

Film ciekawy.

Mam pytanie odnośnie uwag dot. trzymanie sterówek.
Na filmie dłonie są wsunięte w otwór uchwytu i palce trzymają końcówki tych uchwytów (prawie już same linki). Rozumiem, że w takim wypadku reakcje na zaciągane linek jak i sygnały, które przez linki są przekazywane są lepsze. Ale...spotkałem się z opiniami, że w krytycznych sytuacjach (szczególnie gdy ma się grube rękawice) może być problem z wysunięciem dłoni z otworu uchwytu co może znacząco opóźnić wyrzucenie zapasu.

To jak w końcu?


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość