Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 279
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 178
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: Blazej » 13 stycznia 2023, 09:16


Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 stycznia 2023, 11:06

W końcu w miarę rzetelny raport. Błędy są, ale mało istotne. Za to wniosek końcowy, że pilot PPGG latający regularnie dwa lata od czasu szkolenia nie umie zareagować na pogłębiający się zakręt daje bardzo złe świadectwo umiejętnością pilotów PPGG.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 3899
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 827
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: uriuk » 13 stycznia 2023, 12:17

Powstaja dwa pytania, na ktore nie znam odpowiedzi, bo nigdy nie przetestowalem takiej konfiguracji:
1. Czy da sie wyprowadzic ze spirali upadkowej na odpuszczonych trymerach przy pomocy malych sterowek.
2. Czy uzycie duzych starowek moze w takim przypadku prowadzic do efektu lotkowego

matgaw
Posty: 737
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 246
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: matgaw » 13 stycznia 2023, 15:49

Jeżeli pilot potrzebował ustawić trymery w konfiguracji 24/14 żeby lecieć prosto, to coś było ostro nie tak z konfiguracją wózka. Rozumiem różnicę o 2-3 cm, ale nie o 40% zakresu trymera!

Jestem całkowicie przekonany, że to było czynnikiem sprzyjającym zdarzeniu!

matgaw
Posty: 737
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 246
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: matgaw » 13 stycznia 2023, 16:11

Wystarczyłoby żeby moment odśmigłowy w sposób inny zaczął oddziaływać na układ (np. w innej osi), i już się okaże że mamy skrzydło ustawione w konfiguracji samo-pogłębiającej zakręt - przy takiej asymetrii trymerów.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 stycznia 2023, 17:16

Jeśli śmigło miało małą sprawność, to przy pełnym ciągu mogło dawać duży moment reakcyjny. Odpuszczenie lewego trymera powinno zabezpieczać wejścia w lewą spiralę.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 stycznia 2023, 13:24

Po analizie raportu doszedłem wraz z niegłupim kolegą do następujących wniosków dotyczących wypadku:
Za mocny silnik
Kiepskie śmigło z dużym momentem reakcyjnym
Brak umiejętności pilota do reagowania na większe wychylenia skrzydła.
Moje zalecenia:
1. Kompletacja sprzętu musi się odbywać z większą znajomością zagadnienia i być dostosowana do umiejętności pilota.
2. Przed szkoleniem silnikowym obowiązkowe powinno być szkolenie PG z użyciem pełnego sterowania.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 3899
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 827
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: uriuk » 14 stycznia 2023, 14:40

Dodaj do tego zakręt z silnym wiatrem i niesymetrycznie odpuszczone trymery. Jeśli wszystkie te momenty się dodadzą z tym samym zwrotem to możemy wylosować kumulację

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 stycznia 2023, 15:01

Zakręt z wiatrem ma wpływ na zachowanie skrzydła tylko w strefie ściery. Z prognozy wynika duże prawdopodobieństwo że ściera tam była.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 3899
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 827
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: uriuk » 14 stycznia 2023, 15:16

Pilot robiący zakręt z wiatrem na skłonność do zbyt mocnego zaciągnięcia sterówki, bo patrzy na ziemię i nie widzi efektu

Piotr Domański
Posty: 654
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 146
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: Piotr Domański » 14 stycznia 2023, 15:43

uriuk pisze:Pilot robiący zakręt z wiatrem na skłonność do zbyt mocnego zaciągnięcia sterówki, bo patrzy na ziemię i nie widzi efektu

Tak, dlatego też większośc piotów twierdzi ze ma większe wznoszenie pod wiatr.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 stycznia 2023, 16:18

Piotr Domański pisze:
uriuk pisze:Pilot robiący zakręt z wiatrem na skłonność do zbyt mocnego zaciągnięcia sterówki, bo patrzy na ziemię i nie widzi efektu

Tak, dlatego też większośc piotów twierdzi ze ma większe wznoszenie pod wiatr.

To może być prawda. Kiedyś to tłumaczyłem i wynika to z wychamowania wiatru przy ziemi ale to wykład nie na ten wątek.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 654
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 146
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: Piotr Domański » 15 stycznia 2023, 20:00

Zbyszek Gotkiewicz pisze:To może być prawda. Kiedyś to tłumaczyłem i wynika to z wychamowania wiatru przy ziemi ale to wykład nie na ten wątek.

W 99 % to złudzenie, radykalnie zmiany prędkości i kierunków wiatru występują zazwyczaj powyżej 150m AGL. Wyhamowanie wiatru z powodu przeszkód może interesować pilotów dysponujących prędkościami od 100 km/h. Ci wolniejsi w takich warunkach nie powinni znaleźć się w powietrzu.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raport PKBWL wypadek PPG w Legnicy

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 stycznia 2023, 20:31

To sporo gadania i trochę rysowania. Może zrobię filmik, który wytłumaczy o co chodzi.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 30 gości