Incydent na holu

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Incydent na holu

Postautor: JakubM » 18 września 2023, 09:37

Wczoraj miałem nieprzyjemne zdarzenie na holu.

Po skończeniu holowania puściłem prawą sterówkę by wyczepić hol. Chwilę po wyczepieniu:
- dostałem strzał w lewą stronę i krawat,
- prawa strona skoczyła do przodu i zanurkowała,
- skutkiem skoku rączka prawej sterówki okręciła się o taśmy.

Przyznam, że w wyniku sytuacji byłem wystraszony i zagubiony. Na moje szczęście krawat z lewej strony szybko samoistnie wyszedł i skrzydło wróciło do normalnego stanu lotu.

Moja analiza błędów:
1. Zamiast puszczać sterówkę powinienem ją przełożyć do drugiej ręki.
2. Widząc że skrzydło po zanurkowaniu wchodzi w rotację zamiast próbować odplątać sterówkę powinienem zatrzymać rotację taśmami C.

Inne opinie?

Skrzydło: Gin Explorer 2 (EN-B)

szymon.strus
Posty: 264
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 11:22
Reputation: 54
Lokalizacja: Nowa Huta
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Incydent na holu

Postautor: szymon.strus » 18 września 2023, 11:48

Ad.1. ograniczyloby wystrzal skrzydla. Widzialem na niepublicznym filmie jak kolega pusciwszy jedna sterowke dostal mala bombe po drugiej stronie, instynktownie dociagnal zaklapiona strone i po polowie zwitki byl juz w solidnej spirali. Skonczylo sie paczka i drzewowaniem. Trzymjac sterowki w jednej rece nawet jak nic nie zrobisz to automatycznie hamujesz wyskok skrzydla do przodu.
pzdr,
/Szymon

Awatar użytkownika
Michał Adamczuk
Posty: 93
Rejestracja: 05 lipca 2016, 09:00
Reputation: 36
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Incydent na holu

Postautor: Michał Adamczuk » 18 września 2023, 20:23

W sumie to ciekawe pytanie na ile taśmy C w trzyrzędowym skrzydle mogą zachować wyraźną rotację. Sprawdzę przy najbliższym holu:)

Złapanie za linkę od sterówki? Czy ciężko było szybko ją wychwycić?


W sierpniu na Kobali jednego dnia był wyraźny wschód z odchyłką północną. Nic szczególnego, ale od Kobalej Głowy wyraźna zawietrzna. Siedzieliśmy jeszcze na startowisku, kiedy na granicy lasu na Kobalej Głowie pilot dostał klapę i został krawat. Nic szczególnego. Skrzydło delikatnie skręcało. Pilot zamiast zająć się kierunkiem i odlecieć od stoku, zawzięcie szarpał się z klapą. Wydawało się, że trwa to wieczność. W końcu z bardzo delikatnego skrętu, skrzydło rozpędziło się do porządnej autorotacji. Nawet paczki nie rzucił. Walnął w drzewa. Ponoć nic mu się nie stało.

Warto sobie wbijać do głowy, że jak już dopuścimy do krawata to nie można panicznie próbować go trzepać, tylko po pierwsze kontrolować kierunek, a po drugie odlecieć od stoku i dopiero wtedy zająć się krawatem ( w zależności od typu użyć odpowiedniej techniki).

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Incydent na holu

Postautor: uriuk » 18 września 2023, 21:10

Nie wypinac sie pod ciagiem. Poczekac na luz na linie. Nagle wyczepienie zluzowuje liny i latwo o klopoty. Procedura wyczepienie zaklada przelozenie sterowki do drugiej reki.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Incydent na holu

Postautor: JakubM » 18 września 2023, 21:59

Michał Adamczuk pisze:W sumie to ciekawe pytanie na ile taśmy C w trzyrzędowym skrzydle mogą zachować wyraźną rotację. Sprawdzę przy najbliższym holu:)

Złapanie za linkę od sterówki? Czy ciężko było szybko ją wychwycić?


Jestem ciekaw Twojego eksperymentu. Napisz koniecznie!

O złapaniu za linkę sterówki nie miałem czasu pomyśleć, ale sam pomysł mi się podoba. Pewnie gdyby mi się ją udało znaleźć to i samą rączkę bym w ten sposób wyplątał.


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość