Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: ciacholot » 29 lipca 2016, 16:18

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ciacho. Zamiast wywalać to wszystko z auta lepiej kupić sobie motocykl :)








WFM-ek, WSK i podobnych już chyba nie sprzedają, a w dzisiejszych motocyklach też to wszystko jest o ile nie więcej...
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 lipca 2016, 17:01

ciacholot pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ciacho. Zamiast wywalać to wszystko z auta lepiej kupić sobie motocykl :)


WFM-ek, WSK i podobnych już chyba nie sprzedają, a w dzisiejszych motocyklach też to wszystko jest o ile nie więcej...


Do motocykli trafił chyba tylko ABS i to zaledwie do paru modeli. Byłby to odpowiednik linki sterówkowej która wydłuża się w momencie gdy na skrzydle zaczynają się odrywać strugi jeśli pilot nie czuje początku przeciągnięcia i nie podnosi rąk.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: ciacholot » 29 lipca 2016, 17:31

Coś jak Skywalk-owe Jetflap-y.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 lipca 2016, 19:20

ciacholot pisze:Coś jak Skywalk-owe Jetflap-y.


Jetflapy to zwykłe zimówki. Zwiększają przyczepność ale zwiększają tez opory toczenia. Jak w końcu kupiłem zimówki na tą zimę to śnieg nie spadł.
Zbyszek Gotkiewicz

obiektywny
Posty: 44
Rejestracja: 08 marca 2016, 08:42
Reputation: 1
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: obiektywny » 29 lipca 2016, 21:19

ciacholot pisze: Obiektywny. Z twoich słów wnoszę, że wymontowałeś ze swojego auta ABS, SRS wspomaganie kierownicy i hamulców i co tam jeszcze było bo to wszystko to boczne kółka przy rowerze.


Nie, po prostu nie zamontowałem w nim klatki, pasów krzyżowych i do jazdy nie zakładam kasku :) Wymontowanie ABS,SRS itp porównałbym raczej do latania bez RSH, czy wyciągnięcia z uprzęży protektora piankowego lub pozbycia się taśm barkowych.

W to miejsce systematycznie doszkalasz się na pobliskim torze, ćwiczysz też drift i jazdę przeprawową w trudnym terenie bo to znacznie lepsze rozwiązanie (leczy przyczyny). Co do skutków to nie zapomnij wywalić pasy, strefy zgniotu i poduszki bo skoro już umiesz jeździć bo zdałeś egzamin to na co Ci takie pierdoły. :)


Chodzi o normalne zdobywanie doświadczenia, stopniowo, zauważ że SIV to nie żadne drifty/stunt tylko kontrolowane symulowanie sytuacji jakie potrafią się zdarzyć w normalnym locie. Młodzi piloci na SIV'ie raczej nie będą ćwiczyć figur takich jak 'infinity tumbling' (=jazda przeprawowa itp). Młodzi kierowcy zaczynają jeździć spokojnie, a jak za wcześnie rzucą się w ruch uliczny jakiegoś dużego azjatyckiego miasta to mogą sobie szybko auto porysować, mimo najznakomitszych zabezpieczeń.


Nadaj uważam, że magiczna 2m poducha wyzwalana tuż przed uderzeniem czy to automatycznie, czy przez pilota może dać złudne poczucie bezpieczeństwa mogące bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 lipca 2016, 21:48

Z tą szkodliwością zabezpieczeń to bym nie przesadzał. Jak będą to nie wpłynie pewnie na powiększenie stopnia ryzykownych zachowań. Piloci może są leniwi i nie uczą się latać, ale nie są głupi żeby bardziej ryzykować tylko dlatego że mają lepsze zabezpieczenia. Z takimi tłumaczeniami spotkałem się dwa razy. Pilotom brytyjskim w pierwszej wojnie światowej odmawiano zabierania w powietrze spadochronów, bo to według urzędników spowoduje że będą walczyć z większym zaangażowaniem. Drugie tłumaczenie że posiadanie zapasu powoduje że pilot przestaje odpowiednio mocno angażować się w plotowanie wyartykuowali piloci z Rumunii wiele lat temu gdy po prostu latali bez zapasu bo ich nie było nań stać. Wiec nie popadajmy w pułapkę takiego myślenia. Trzeba rozwijać zabezpieczenia, ale jak ta dyskusja pokazała mogą one być cząstkowe i nie rozwiązujące problemów całkowicie. Takie na przykład jetflapy zmniejszają prędkość przeciągnięcia o 10%. Nie rozwiązują problemu przeciągania skrzydeł, ale przesuwają granice przeciągnięcia o jakieś 2 km/h. Czyli jest postęp w poprawie bezpieczeństwa. Istniejące uprzęże z airbagami to też olbrzymi postęp w bezpieczeństwie. Widziałem misiów przeciągających skrzydło na kilka metrach nad ziemią. Odbijali się na airbagu od ziemi i latali dalej. Kolejny sukces. Jednak gdy oglądam film z kamery na kasku gdzie pilot w spirali upadkowej patrzy cały czas na skrzydło i jedynie na ułamek sekundy przed uderzeniem w ziemię odruchowo się napina bo kątem oka zauważa że właśnie uderza w glebę to wiem, że zrobienie systemu zabezpieczającego przed takim błędem będzie bardzo trudne, drogie i w rezultacie niedostępne dla większości pilotów.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: prokopcio » 29 lipca 2016, 21:57

Zbyszek Gotkiewicz pisze:....Piloci może są leniwi i nie uczą się latać, ale nie są głupi żeby bardziej ryzykować tylko dlatego że mają lepsze zabezpieczenia....
zwłaszcza ze świadomością że może coś nie zadziałać jak to ma miejsce z RSH (nie najlepsze statystyki)...
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: ciacholot » 29 lipca 2016, 22:02

Nie wiem czy ma to byś 2 m poducha, ale jeśli ktoś wymyśli coś sensownego i będzie mnie na to stać to jestem za.

Niektóre szkoły jak wiesz słabo szkolą pilotów (kierowców wręcz tragicznie) i zanim nabiorą doświadczenia to podniesienie bezpieczeństwa biernego w moim pojęciu jest wysoce pożądane.
Mariusz Kilian

Michał T
Posty: 157
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 18:21
Reputation: 17
Lokalizacja: Będzin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Michał T » 29 lipca 2016, 22:09

Chrzaszczu pisze:Ta rozmowa przypomina mi pomysł budowy lodowych butów by sprawnie przebiegać przez pola magmy pomiędzy płytami chodnikowymi, pomysł był super ale magmy już nie ma... :)

Jak to nie ma... Filmik świeżutki i zaskakujący.

Wróćmy do tematu, a dotyczy dodatkowych zabezpieczeń.
Sprawa szkolenia pilotów jest bardzo ważna i chętnie posłucham co proponuje Zbyszek czy Chrząszczu czy inni doświadczeni piloci. Chciałbym się nauczyć latać dobrze i czerpać z tego jak najwięcej, chciałbym tego dożyć. Standardowy kurs nie jest wystarczający a "dodatkowych zabezpieczeń przed urazami" nie ma. Proponuję równoległy wątek o szkoleniu.

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Chrzaszczu » 29 lipca 2016, 22:37

Często przychodzą mi w powietrzu lęki patrząc pod nogi i mówie sobie, że w tym miejscu co by się nie stało paki rzucić nie mogę- walcze do końca...

Teraz analizując wszystko myślę, że jedyna opcja to czujnik jaki rozpoznałby luźne liny (np powyżej 50-70%) i wejście w rotacje od np 270° zmiany kierunku. System taki jest stosunkowo prosty do wykonania. Mimo wszystko dalej mnie ten pomysł nie przekonuje :D
Paweł Chrząszcz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: ciacholot » 29 lipca 2016, 22:46

Sprawa szkolenia pilotów jest bardzo ważna i chętnie posłucham co proponuje Zbyszek czy Chrząszczu czy inni doświadczeni piloci. Chciałbym się nauczyć latać dobrze i czerpać z tego jak najwięcej, chciałbym tego dożyć. Standardowy kurs nie jest wystarczający a "dodatkowych zabezpieczeń przed urazami" nie ma. Proponuję równoległy wątek o szkoleniu.[/quote]





Kilka fajnych szkół jest. Są też naprawdę rzetelni instruktorzy. Niektórzy tutaj piszą. Szkolenie też wymaga poświęcenia czasu i zaangażowania przez kursanta.
Załóż wątek, a zaraz wyjdzie szydło z wora... (bez przerzutek) :)
Będzie ciekawa dyskusja.


Uśmiech wulkanu przyjazny, a mógł by być przecież szyderczy;)
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Chrzaszczu » 29 lipca 2016, 22:48

Więc uruchomić może się gdy wystąpi 5 czynników:
1) Wysokość nad gruntem jest mniejsza niż 100m (mało dokładne nadal mapy terenu, ale jest bliskie rzeczywistości)
2) zluzują się liny na więcej niż 50% powierzchni
3) wchodzimy w rotacje powyżej 180°
4) opadanie jest większe niż 7m/s
5) System jest aktywowany (zabezpieczenie przed przypadkowym uruchomieniem np przy acro)

Nadal mi się to nie podoba bo często wszystkie czynniki występują w klapach na pełnej belce i nadal nie jest to sytacja nadzwyczajna...
Paweł Chrząszcz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: ciacholot » 29 lipca 2016, 23:00

Kombinujesz dobrze, ale może można by to regulować tak jak wiązania w nartach czy twardość amorów w rowerach. Nie mam tylko pomysłu wg. czego, albo dla kogo.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Chrzaszczu » 29 lipca 2016, 23:10

Ja takiej opcji nie widzę i domyślam się, że swing inwestując spore pieniądze w badania z tego właśnie powodu połączył to z klamką od zapasu. Nie widzę opcji.

Z drugiej strony wprowadzenie elektroniki i kosmicznej techniki w paralotniarstwo szybko zniszczy to co w tym sporcie jest cenne. Już wystarczy, że obecnie płaci się ponad 6 tys € za dobry sprzęt do latania...
Paweł Chrząszcz

Cybiak
Posty: 52
Rejestracja: 20 kwietnia 2016, 00:00
Reputation: 9
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dodatkowe zabezpieczenia przed urazami.

Postautor: Cybiak » 01 sierpnia 2016, 15:06

Można jeszcze tak się ratować :D


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość