Hol

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Hol

Postautor: AndRand » 20 lipca 2019, 23:05

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Da się. Jak analizowaniem problem holowania w nocy, to mi wyszło że takie nabieżniki byłyby koniecznością. Przy podmuchach termicznych zmiany kierunku na linie nie pozwalają na utrzymanie jednego założonego kierunku holu. Zmiana kierunku i siły wiatru wraz z wysokością jest tu też problemem.

Po co?
Wystarczy punkt (światło) na wyciągarce i widoczne karabinki - linia przechodząca prostopadle przez środek odcinka pomiędzy karabinkami ma wskazywać wyciągarkę.

Ja prawie nigdy nie patrzę na skrzydło poza kontrolą po starcie czy wszystko w porządku i nic się nie zaplątało. I steruję tylko sterówkami.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 09:17

Ja też nie patrzę na skrzydło, ale te karabinki to według mnie nie bardzo działa. Ja patrzę jak mi się przesuwa obraz, a skrzydło czuję w którym kierunku leci. Przy odchodzeniu w bok od linii pasa przy bocznym wietrze muszę jednak to kontrolować i czasem sprawdzę ustawienie skrzydła, czy po odejściu od linii pasa jest ustawione prostopadłe do liny. Bo gdy priorytetem jest trzymanie się linii pasa startowego, to skrzydło ma prawo lecieć skosem do liny a pilot musi cały czas kontrolować żeby skrzydło nie weszło w lockaut.
Zbyszek Gotkiewicz

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Hol

Postautor: AndRand » 21 lipca 2019, 12:47

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja też nie patrzę na skrzydło, ale te karabinki to według mnie nie bardzo działa. Ja patrzę jak mi się przesuwa obraz, a skrzydło czuję w którym kierunku leci. Przy odchodzeniu w bok od linii pasa przy bocznym wietrze muszę jednak to kontrolować i czasem sprawdzę ustawienie skrzydła, czy po odejściu od linii pasa jest ustawione prostopadłe do liny. Bo gdy priorytetem jest trzymanie się linii pasa startowego, to skrzydło ma prawo lecieć skosem do liny a pilot musi cały czas kontrolować żeby skrzydło nie weszło w lockaut.

A po co Ci linia pasa startowego? Jak jesteś w powietrzu linia pasa jest tylko teoretyczna. Jesteś latawcem na wietrze - liczy się wyłącznie namiar na wyciągarkę :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 12:59

Czasem jak wiatr spycha pilota mocno w bok to lina może spaść na drzewa, do wody albo na ludzi.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: uriuk » 21 lipca 2019, 13:19

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Czasem jak wiatr spycha pilota mocno w bok to lina może spaść na drzewa, do wody albo na ludzi.


Tylko w malinkach bez bloczka i abrolkach :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 14:06

U nas na stacjonarce jest dość wąsko, a z obu stron woda, więc wyciągarkowy czasem się denerwuje gdy piloci mocno odchodzą w bok.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: uriuk » 21 lipca 2019, 14:16

Na stacjonarce pilocik spada tu przy windzie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 14:18

U nas nie. Muszę zapytać wyciągarkowego dlaczego. Może lina źle się układa na bębnie gdy się ściąga z powietrza?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: uriuk » 21 lipca 2019, 14:29

Pracowalem na kilku wyciagarkach stacjonarnych paralotniowych i szybowcowych (razem bedzie cos 10 szt). Wszystkie sciagaja grzecznie line pod sama winde. Napraw wyciagarke, ta jest niesprawna :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 lipca 2019, 14:33

uriuk pisze:Pracowalem na kilku wyciagarkach stacjonarnych paralotniowych i szybowcowych (razem bedzie cos 10 szt). Wszystkie sciagaja grzecznie line pod sama winde. Napraw wyciagarke, ta jest niesprawna :)


Najpierw zapytam wyciągarkowego :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
micro
Posty: 915
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: micro » 21 lipca 2019, 15:59

Pewnie za ciężki spadochronik, nasza też tak się zachowuje .
Apropos:
Czy wyciągarka stacjonarna powinna mieć pomiar siły ciągu, czy jest to zbędne ?.
Roman Michalak

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: uriuk » 21 lipca 2019, 16:21

Powinna miec regulacje sily ciagu i zabezpieczenie przed gwaltownym przekroczeniem sily (np poslizg sprzegla). Najczesciej jest tak, ze przed holem ustawiasz graniczny poslizg, a regulujesz ciag manetka gazu

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: uriuk » 21 lipca 2019, 16:24

micro pisze:Pewnie za ciężki spadochronik, nasza też tak się zachowuje .



Nie ma czegos takiego jak za ciezki spadochronik. Szybowcowy przypon wazy jak cholera, a spada przy samej windzie. Po prostu wasze wyciagarki wkrecaja sie na zbyt male obroty. Czyli sa nieprawne :)

Pomoze zaozenie wiekszego spadochroniku. Najlepszy jest stabilizator ze spadochronu desantowego, nalepiej z D5 albo D6

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Hol

Postautor: uriuk » 21 lipca 2019, 16:32



Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość