Sztywny "hol" na wietrze

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
arekgarbacz
Posty: 185
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:36
Reputation: 35
Lokalizacja: Genewa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec
Kontakt:

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: arekgarbacz » 26 kwietnia 2016, 16:42

Marcin. pisze:Niby worek dozował by cały czas taką samą siłę oporu ...


Tarcie statyczne jest większe niż tarcie dynamiczne ;)
Pozdr!
ArekG

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: Marcin. » 26 kwietnia 2016, 16:54

arekgarbacz pisze:
Marcin. pisze:Niby worek dozował by cały czas taką samą siłę oporu ...


Tarcie statyczne jest większe niż tarcie dynamiczne ;)


Dzięki za uświadomienie. Właśnie ,jeszcze to. A jeżeli chodzi o siłę bezwładności takiego wora? Przecież jak podmuch gwałtownie uderzy to przez chwilę worek będzie swoją bezwładnością większą chyba siłę reprezentował. To tak jak wyrywanie włosa ;szybko się da ,a wolno nie.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: prokopcio » 26 kwietnia 2016, 20:38

Marcin. pisze:..wtedy rzucę worek i będę mógł szybciej uciekać :D
:D
Marcin. pisze:Choć miałem taką wizję jak z tym workiem ,tyle że z piachem ,to nie zamierzam jej realizować. Nie wiem jak by wyglądał układ sił podczas podmuchu. Niby worek dozował by cały czas taką samą siłę oporu ,ale razem z większym podmuchem?A siła bezwładności worka?
Też zadaję sobie to pytanie przy projekcie wyciągarki - jak szybko trzeba zareagować na podmuch - bezwładność tylko "wydłuża czas reakcji" ale worek po sekundzie, dwóch może trzech nadal będzie dozował podobną siłę. Pytasz o czy bezwładność worka nie jest zbyt duża a pomyśl o układzie malinki... to dopiero bezwładność układu a czas reakcji podmuch-lina-manometr-kierowca-spowolnienie samochodu ?.
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: ciacholot » 26 kwietnia 2016, 22:06

Pomysł z przypinaniem się do czegokolwiek z glajtem jest podobny do przywiązania się do drzewa na lwim wybiegu.
Tylko kwestia czasu i w oczy zajrzy ostatnia panienka:)
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: Marcin. » 26 kwietnia 2016, 22:18

prokopcio pisze: Też zadaję sobie to pytanie przy projekcie wyciągarki - jak szybko trzeba zareagować na podmuch - bezwładność tylko "wydłuża czas reakcji" ale worek po sekundzie, dwóch może trzech nadal będzie dozował podobną siłę. Pytasz o czy bezwładność worka nie jest zbyt duża a pomyśl o układzie malinki... to dopiero bezwładność układu a czas reakcji podmuch-lina-manometr-kierowca-spowolnienie samochodu ?.


Wszystko zależy od warunków atmosferycznych ,które nadają charakter wiatrowi w danym momencie moim zdaniem.
W filmiku "really stupid idea" widać, że spory wiatr jest ,a może i umiarkowany nawet. Myślę ,że w takim chyba się nie holuje,więc Twój projekt nie podchodzi chyba pod takie rozważania. I masz rację może ,że worek będzie po dwóch może trzech sekunadach dozował podobną siłę ,tylko w lataniu to kupa czasu chyba i tak jak pisze ciacholot ostatnia panienka może przez ten czas się rozgościć ile tylko zechce.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: prokopcio » 26 kwietnia 2016, 22:26

Marcin. pisze:W filmiku "really stupid idea" widać, że spory wiatr jest ,a może i umiarkowany nawet. Myślę ,że w takim chyba się nie holuje,więc Twój projekt nie podchodzi chyba pod takie rozważania.
niema większego znaczenia czy się porusza pilot/lina czy powietrze, te same zasady - każda zmiana siły wiatru powinna być szybko skorygowana "zmniejszeniem siły na linie".
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: Marcin. » 26 kwietnia 2016, 22:32

Tak wiem oczywiście. Mi chodziło o to ,że chyba nie masz zamiaru holować się w takim silnym i porywistym wietrze ,więc nie będzie takich kopniaków.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: prokopcio » 26 kwietnia 2016, 22:34

oczywiście :D
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 kwietnia 2016, 22:34

Elastyczna lina łagodzi szarpnięcia co podnosi przyjemność holowania i ratuje sytuacje podczas holu za malinką.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: prokopcio » 26 kwietnia 2016, 22:37

a czy kilkumetrowy kawałek gumy gdzieś tam na linie by pomógł wyłagodzić ewentualne szarpnięcia ? byle mnie nie zestrzelił jak muchę jak się urwie....
Ostatnio zmieniony 26 kwietnia 2016, 22:39 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: ciacholot » 26 kwietnia 2016, 22:38

Sama długość liny i jej ciężar już daje pewną sprężystość.
Mariusz Kilian

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: ciacholot » 26 kwietnia 2016, 22:45

Wracając do filmu to o ile grawitacja ciągnie nas do ziemi to również powoduje, że będąc w powietrzu dążymy do pozycji pod skrzydłem. Chyba, że na drodze grawitacji stanie lina. Jeśli jest ona długa to czas dolotu do miejsca z którego nie ma już odwrotu jest długi co pozwala na bezpieczną korektę toru lotu. Na krótkiej linie uczepionej do czegokolwiek,tego czasu jest na tyle mało, że atrakcje dynamiczne są raczej pewne.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: Marcin. » 26 kwietnia 2016, 22:46

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Elastyczna lina łagodzi szarpnięcia co podnosi przyjemność holowania i ratuje sytuacje podczas holu za malinką.


Tak podejrzewałem ,że zwis liny amortyzuje trochę może.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Sztywny "hol" na wietrze

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 kwietnia 2016, 23:06

Guma jest zbyt elastyczna. Lina z tworzywa jest dość elastyczna. Na przykład Dyneema. Uriuk wie gdzie kupuje się takie liny.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość