Dla pepegantów okołolotniskowych
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
Klement pisze:Rozumiem że pierwsza scena zakończyła się tragicznie dla pilota i pasażerów?
Nie. Odbili się od ziemi i polecieli dalej :/
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 55
- Rejestracja: 08 stycznia 2017, 20:52
- Reputation: 10
- Lokalizacja: Wiesbaden
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
Już kiedyś widziałem ten film.
Zjawisko jest znane od dawna i m.in. dla tego samoloty na dużych lotniskach raz, że muszą zachować odpowiednią separację przy starcie to odlatują na zmianę lewo to w prawo po oderwaniu od ziemii.
Zjawisko jest znane od dawna i m.in. dla tego samoloty na dużych lotniskach raz, że muszą zachować odpowiednią separację przy starcie to odlatują na zmianę lewo to w prawo po oderwaniu od ziemii.
-
- Posty: 55
- Rejestracja: 08 stycznia 2017, 20:52
- Reputation: 10
- Lokalizacja: Wiesbaden
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
Klement pisze:A jak to jest kiedy samolot holuje szybowiec?
Ciekawe pytanie. Wydaje mi się, że turbulencje tworzą się w pewnej odległości za samolotem. Coś jak z ciężarówkami na autostradzie. Do kilkunastu metrów za TIRem tworzy się coś w rodzaju poduszki powietrznej (mozna na prawdę zaoszczędzić palio - było na DIscovery ), ale już kawałek dalej może być niebezpiecznie.
Jak to jest z szybowcami? Prosimy o wypowiedź specjalistów.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
Klement pisze:A jak to jest kiedy samolot holuje szybowiec?
Po pierwsze, napierdala jak wejdziesz w strugi, po drugie stabilizuje cie lina, po trzecie czasem brakuje sterow zeby skontrowac. Poza tym holowki maja gora 300 KM, a nie 1000 i aerodynamike kiosku ruchu jak AN 2
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
Starasz się lecieć albo nad albo pod strugami za samolotem. Przejście przez strugi jest mało przyjemne.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
uriuk pisze:Klement pisze:A jak to jest kiedy samolot holuje szybowiec?
Po pierwsze, napierdala jak wejdziesz w strugi, po drugie stabilizuje cie lina, po trzecie czasem brakuje sterow zeby skontrowac. Poza tym holowki maja gora 300 KM, a nie 1000 i aerodynamike kiosku ruchu jak AN 2
Daję kciuka w górę za "kiosk ruchu" HAHAHAHAHA
Dziubdziuś dał linka do fajnego pdfa w innym wątku.viewtopic.php?p=14183#p14183 Tam jest rozdział o turbulencjach ,w którym piszą ,że wir rozpada się na mniejsze wiry ,które też się rozpadają na jeszcze mniejsze itd. aż są maleńkie na cm. Więc im dalej tym lepiej chyba nie?
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
uriuk pisze:Klement pisze:A jak to jest kiedy samolot holuje szybowiec?
Po pierwsze, napierdala jak wejdziesz w strugi, po drugie stabilizuje cie lina, po trzecie czasem brakuje sterow zeby skontrowac. Poza tym holowki maja gora 300 KM, a nie 1000 i aerodynamike kiosku ruchu jak AN 2
Ale nie tylko An2 produkuje wir brzegowy, produkuje go każdy płat o skończonym wydłużeniu. Zakładam, że przy holowaniu za dolnopłatem szybowiec może utrzymywać się powyżej a przy holowaniu górnopłatem poniżej strug ?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
Nie ma znaczenia. Mozna w gornoplacie leciec nad strugami i w dolnoplacie ponizej strug. Jesli chodzi o produkowanie wirow brzegowych to An2 produkuje ich 4, bo jest dwuplatem
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
uriuk pisze:Nie ma znaczenia. Mozna w gornoplacie leciec nad strugami i w dolnoplacie ponizej strug. Jesli chodzi o produkowanie wirow brzegowych to An2 produkuje ich 4, bo jest dwuplatem
Dzięki, że napisałeś bo bym nie wiedział
- maro
- Posty: 32
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 19:48
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Radom
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dla pepegantów okołolotniskowych
Trzeba odróżnić wiry brzegowe od strug zaśmigłowych. Te drugie raczej krzywdy nie zrobią, najwyżej trochę potelepią. Wiry brzegowe są dwa i kręcą przeciwnie, więc po prostu się znoszą. Szczególnie, że holówka ma znacznie mniejszą rozpiętość od szybowca. Ja przynajmniej długo nie miałem pojęcia o ich istnieniu. Do czasu jak mój kolega zabił się na Zlinie startując zbyt szybko po ANie drugim.
Paralotnia też generuje wiry brzegowe. Fajnie to widać jak się mijają na żaglu dwie paralotnie w małej odległości. Ta zawietrzna doznaje solidnego trzepnięcia.
Paralotnia też generuje wiry brzegowe. Fajnie to widać jak się mijają na żaglu dwie paralotnie w małej odległości. Ta zawietrzna doznaje solidnego trzepnięcia.
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość