Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Dziubdzius
Posty: 274
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:10
Reputation: 22
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Dziubdzius » 23 marca 2017, 17:08

Pozdrawiam Pawel Cypel

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: der » 23 marca 2017, 17:26

Jak widać na załączonym obrazku, do lotu nie jest potrzebna taśma a jedynie linka spida. Trochę trudno się steruje.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: uriuk » 23 marca 2017, 17:37

Tak zginal nasz kolega Zdzich

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 marca 2017, 17:42

Wielu tak zginęło. I podpięty Speed parę razy życie uratował. A jak widać to złe procedury prześladują tego pilota. Zamiast rzucać zapas to próbuje "ratować" sytuację.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Lucjan Piekutowski » 23 marca 2017, 20:28

Wyczep fajnie zadziałał. Dobrze się domyślam że to taki system bezpieczeństwa ?

Awatar użytkownika
Zippo_Drill
Posty: 67
Rejestracja: 02 stycznia 2016, 10:25
Reputation: 4
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Zippo_Drill » 23 marca 2017, 21:47

Niezły farciarz... Może nie miał zapasu, nawet o nim nie pomyślał, nie szukał itd. zamiast tego ciągnął sterówkę! co to za glajt, że taki idiotoodporny?? A KS nic nie zauważył??

EDIT: Rzucił zapas. Obejrzałem kilka razy jeszcze....
Bartek Naszewski



Te­raz, gdy już nau­czy­liśmy się la­tać w po­wiet­rzu jak pta­ki, pływać pod wodą jak ry­by, bra­kuje nam tyl­ko jed­ne­go: nau­czyć się żyć na ziemi jak ludzie - G.B. Shaw

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 marca 2017, 21:59

U nas KS nie ma obowiązku sprawdzać czy pilot wszystko przygotował dobrze do lotu. Tam pewnie też bo niby dlaczego ktoś ma brać obowiązki pilota na siebie?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zippo_Drill
Posty: 67
Rejestracja: 02 stycznia 2016, 10:25
Reputation: 4
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Zippo_Drill » 23 marca 2017, 22:57

Zbyszek Gotkiewicz pisze:U nas KS nie ma obowiązku sprawdzać czy pilot wszystko przygotował dobrze do lotu. Tam pewnie też bo niby dlaczego ktoś ma brać obowiązki pilota na siebie?



Ja wiem, że nie ma. Ale większość i tak to robi. To dobry zwyczaj, który uratował już nie jeden tyłek...
Bartek Naszewski



Te­raz, gdy już nau­czy­liśmy się la­tać w po­wiet­rzu jak pta­ki, pływać pod wodą jak ry­by, bra­kuje nam tyl­ko jed­ne­go: nau­czyć się żyć na ziemi jak ludzie - G.B. Shaw

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 marca 2017, 23:53

Walczę z tym żeby w takiej sytuacji obciążać kierownika startu najmniejszą choćby odpowiedzialnością za błędy pilota, bo nawet jeśli takie obciążenie nie ma wymiaru prawnego to ma moralne. Odpowiedzialność spoczywa wyłącznie na pilocie, a czy ktoś z osób będących na stracie zauważy jego błąd czy nie jest sprawą wyłącznie losową.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Chrzaszczu » 24 marca 2017, 07:34

Gościu spadał na zapasie, dlatego żyje.

Na zawodach parę lat temu była podobna sytuacja podczas final glide na małej już wysokości. Pilot z karabinkami quick out w uprzęży WV xrated z nachodzącym neoprenem kokona na karabinki. Wciskając belkę wypiął jedną z taśm wieszając się wyłącznie na lince od speeda. Wszedł w dynamiczną autorotację nie do kontrolowania. Też rzucił skutecznie paczkę.
Paweł Chrząszcz

wojtek
Posty: 52
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 08:07
Reputation: 1
Lokalizacja: Azja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: wojtek » 24 marca 2017, 07:52

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wielu tak zginęło. I podpięty Speed parę razy życie uratował. A jak widać to złe procedury prześladują tego pilota. Zamiast rzucać zapas to próbuje "ratować" sytuację.

Ale on rzucil zapas zaraz na poczatku. Tu to lepiej widac:


Drugi karabinek chyba tez ma niezakrecony, tak przy okazji.

maticus
Posty: 70
Rejestracja: 13 stycznia 2016, 18:19
Reputation: 7
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: maticus » 24 marca 2017, 08:40

Ciekawe czy quick-outy generują więcej sytuacji niebezpiecznych niż z nich ratują... Podobny wypadek widziałem na Kobali dwa lata temu. Pilot z quick-outem na jakiejś żylecie (nie pamiętam dokładnie, ale coś z wydłużenia CCC) startował na zachód. Zaraz po starcie wyczepiła się jedna strona, pilot w rotacji przywalił w dolną część startowiska, na szczęście na tyle łagodnie, że nic się nie stało.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 marca 2017, 09:08

Wciśnięcie speeda nie mogło spowodować wypięcia taśmy z karabinka a jedynie spadnięcie źle zapiętej taśmy. Jak widać nie ma znaczenia czy karabinki są zakręcane czy automatyczne. Najważniejsze są procedury. Ja na przykład nie odpinam skrzydła co powinno mnie zabezpieczyć przed takim wypadkiem. Poza tym zawsze podpinam speeda.
A rzutu zapasem nie widzę na filmie. Poza tym zapas powinien zadziałać. Pilot miał powyżej 200 metrów.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: calhal » 24 marca 2017, 09:34

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A rzutu zapasem nie widzę na filmie. Poza tym zapas powinien zadziałać. Pilot miał powyżej 200 metrów.

Widać między 43 a 44 sekundą. I zadziałał

Chrzaszczu pisze:Na zawodach parę lat temu była podobna sytuacja podczas final glide na małej już wysokości. Pilot z karabinkami quick out w uprzęży WV xrated z nachodzącym neoprenem kokona na karabinki. Wciskając belkę wypiął jedną z taśm wieszając się wyłącznie na lince od speeda.

Ouu a to ciekawe co mówisz. Kumple mają te karabinki w sprzęcie akro, i trzeba się trochę namęczyć żeby je odpalić. Nie wiedziałem, że to w ógole możliwe niechcący.

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Chrzaszczu » 24 marca 2017, 10:21

To jest mega rozwiazanie do acro i tez je stosowałem. Uważam, że jest atrakcyjne i bezpieczne. Problem jest w uprzężach gdzie neopren nachodzi na karabinek jak w przypadku WV. Tam te czerwone dzyndzle znalazły się pod neoprenem co doprowadziło do odbezpieczenia, a prawdopodobnie praca na speedzie wyzwoliła taśmę.
Załączniki
tmp_5737-woody-valley-x-rated-wcskx1628302338.jpg
Karabinek xrated 5
tmp_5737-woody-valley-x-rated-wcskx1628302338.jpg (459.95 KiB) Przejrzano 10362 razy
Paweł Chrząszcz

joanka
Posty: 63
Rejestracja: 19 grudnia 2016, 21:15
Reputation: 9
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: joanka » 24 marca 2017, 10:47

Pilot użył zapasu na początku, zapas zadziałał. W 1,17 minucie widać cień otwartej czaszy.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 marca 2017, 10:53

Ok. Widziałem ten cień. Czyli to szarpanie się ze sterówką to tylko po to żeby zgasić skrzydło.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 marca 2017, 10:54

Chrzaszczu pisze:To jest mega rozwiazanie do acro i tez je stosowałem. Uważam, że jest atrakcyjne i bezpieczne. Problem jest w uprzężach gdzie neopren nachodzi na karabinek jak w przypadku WV. Tam te czerwone dzyndzle znalazły się pod neoprenem co doprowadziło do odbezpieczenia, a prawdopodobnie praca na speedzie wyzwoliła taśmę.


Czy na zdjęciu jest na pewno ten karabinek który opisujesz?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: Chrzaszczu » 24 marca 2017, 11:00

Nie, fotka pokazuje ten rodzaj neoprenu (lub jego wykończenie) nachodzące często na karabinki. Quick outy są szersze i mają inny kształt co nasila problem. Odbezpiecza się je ruchem do góry co może uczynić widoczny neopren.
Paweł Chrząszcz

żółty27
Posty: 181
Rejestracja: 18 marca 2017, 13:54
Reputation: 10
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Sprawdzajmy wszystko przed lotem.

Postautor: żółty27 » 24 marca 2017, 12:09

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Walczę z tym żeby w takiej sytuacji obciążać kierownika startu najmniejszą choćby odpowiedzialnością za błędy pilota, bo nawet jeśli takie obciążenie nie ma wymiaru prawnego to ma moralne. Odpowiedzialność spoczywa wyłącznie na pilocie, a czy ktoś z osób będących na stracie zauważy jego błąd czy nie jest sprawą wyłącznie losową.

Z tą odpowiedzialnością moralną, to niestety bywa różnie. Chyba podejmujesz walkę z wiatrakami.


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość