Badanie systemów ratunkowych

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Badanie systemów ratunkowych

Postautor: JakubM » 20 listopada 2019, 18:33

Bardzo ciekawy materiał. Warto obejrzeć w całości.




Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Badanie systemów ratunkowych

Postautor: JakubM » 28 listopada 2019, 15:41

Zgodnie z sugestią Marka wziąłem się za opracowanie napisów po polsku. Idzie to powoli, ale dość sprawnie. Gdyby ktoś chciał pomóc czy to w samym tłumaczeniu czy w redakcji tego co już przetłumaczone to i szybciej się z tym uporamy i jakość będzie lepsza.

Nad tłumaczeniem można pracować tutaj: https://www.youtube.com/timedtext_edito ... 093049&o=U

PS Mi w tłumaczeniu pomaga wersja angielska (generowana automatycznie) - można sobie takie napisy ściągnąć w formie pliku zmieniając język na angielski.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Badanie systemów ratunkowych

Postautor: JakubM » 29 listopada 2019, 18:14

Podziękowania dla wszystkich którzy uczestniczyli w tłumaczeniu (to czysty sarkazm).

Dobra - tłumaczenie jest prawie skończone. Potrzebuję wsparcia w tłumaczeniu kilku terminów:
- "bag strip" - to jakaś niepożądana sytuacja podczas rzucania zapasu, wymieniana na równi ze splątaniami występującymi podczas rzutu
- uprzęże "reverse bow" - jakiś rodzaj uprzęży w których trudno zamontować frontkontener,
- "strop" - słówko które powtarza się bardzo często i określa ten kawałek który łączy rączkę od zapasu z majtkami.

Przejrzenie całości pod względem edytorskim też jest mile widziane.

YouTube mówi, że napisy nie zostaną opublikowane, zanim ktoś inny ich nie sprawdzi. Liczę, że ktoś z Was wejdzie w link powyżej, przejrzy to co zrobiłem i kliknie co trzeba.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Badanie systemów ratunkowych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 listopada 2019, 19:59

Ten komentarz przerzucę jeszcze pod film jak się ukaże.
Cieszy mnie, że naukowo potwierdzono to, co do tej pory zebrałem i publikowałem. Po pierwsze, że cztery procent pilotów zginie z powodu złego montażu zapasów. Po drugie, że zapas z przodu najłatwiej użyć. Po trzecie, że trzeba sobie wyćwiczyć podczas latania łapanie się za zapas. Po czwarte że łącznik nie może być za długi lub zbyt krótki. Po piąte, że piloci giną, bo nie potrafią się przełączyć z programu pilotuję na program użycia zapasu. Dlatego od lat propaguję cztery zasady bezwarunkowego, automatycznego i natychmiastowego użycia zapasu aby nie zajmować się skrzydłem, tylko ratowaniem życia. To, czego mi brakło, to badania jak wpływa na użycie zapasu przekładanie dłoni przez uchwyty sterówek. Jest to bardzo popularny błąd na walkę z którym brakuje argumentów. Wspomniano też o szkodliwości kontenerów typu szuflada. Co prawda wiadomo o tym od lat, ale nie spotkałem nikogo, kto by z tego powodu zrezygnował z zakupu uprzęży.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Badanie systemów ratunkowych

Postautor: uriuk » 29 listopada 2019, 22:13

Toby sie pokrywalo z moimi doswiadczeniami ukladacza. Okolo 5% zapasow ktore do mnie trafiaja, to tzw "katafalki". ktore nigdy by sie nie otworzyly.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Badanie systemów ratunkowych

Postautor: JakubM » 29 listopada 2019, 23:25

uriuk pisze:Toby sie pokrywalo z moimi doswiadczeniami ukladacza. Okolo 5% zapasow ktore do mnie trafiaja, to tzw "katafalki". ktore nigdy by sie nie otworzyly.

W materiale nie był poruszony ten temat, albo inaczej - podczas tego badania ten problem nie wystąpił.
4% przypadków tam wspomnianych to te w których pilot nie potrafił wyciągnąć zapasu.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Badanie systemów ratunkowych

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 listopada 2019, 23:44

Na te 4% składają się wszystkie zbierane przeze mnie przypadki braku możliwości użycia zapasu. Począwszy od zawinięcia zapasu w strecz a skończywszy na zardzewiałych zawleczkach. Nie zauważyłem żeby w filmie były podane przyczyny powodujące że te dwa zapasy by nie zadziałały.
Zbyszek Gotkiewicz

fireman.uns
Posty: 44
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:02
Reputation: 23
Lokalizacja: Warmia
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Badanie systemów ratunkowych

Postautor: fireman.uns » 29 listopada 2019, 23:48

"reverse bow"- plecako-uprząż??
"strop"- po prostu "taśma"
wg. mnie byłoby OK

Serdeczne dzięki za trud włożony w tłumaczenie :)

Sław(ny)
Posty: 171
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 11:08
Reputation: 28
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec
Kontakt:

Re: Badanie systemów ratunkowych

Postautor: Sław(ny) » 01 grudnia 2019, 22:16

dziękuję za tłumaczenie
Sław(ny)

benmali
Posty: 48
Rejestracja: 14 października 2018, 09:38
Reputation: 21
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Badanie systemów ratunkowych

Postautor: benmali » 14 grudnia 2020, 20:44

Jestem właśnie na etapie kompletowania sprzętu na przyszły sezon. I po obejrzeniu filmu będącego przyczynkiem do tego wątku mam pytanie:
na filmie pada stwierdzenie że zapasy montowane z przodu we frontkontenerze "...slabo współpracują z uprzężami odwracalnymi..."
Wiecie może o co chodzi? CO autor miał na myśli?
Mam uprząż Supair Altirando XP odwracalna, airbag. Przystosowana do zapasu mocowanego we frontkonterze: specjalne mocowania v-taśm na barkach, fabryczny tunel (z rzepami) z boku uprzęży kryjący V-taśmę pomiędzy barkami a prawym udem.
No więc dlaczego ma słabo współpracować? ...troche nie rozumiem jaka w tym momencie jest różnica w działaniu zapasu wyciąganego spod tyłka a zapasu we frontkontenerze.


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość