W związku z wypadkiem w Płocku i bardzo szybko opublikowanym komunikatem / raportem wstępnym PKBWL o tym zdarzeniu, powstała cała seria pytań min. to kto uczestniczył w badaniu tego zdarzenia. Poniżej korespondencja.
p.s.
Wykasowałem adresy mailowe i stopkę żeby robale nie miały pożywki.
____________________________
From: surmat
Sent: Tuesday, May 10, 2016 10:52 AM
To: pkbwl
Subject: prośba o informacje na temat zdarzenia
Witam.
W związku z brakiem informacji i materiałów na stronie internetowej PKBWL proszę o:
1. Udostępnienie wszelkich dostępnych informacji, na temat wypadku motoparalotniowego, który miał miejsce 30 kwietnia 2016 na lotnisku w Płocku, w tym także składu Zespołu powołanego do zbadania tego zdarzenia.
2. Udostępnienie wszelkich dostępnych informacji na temat zdarzenia oznaczonego jako INCYDENT z numerem 967/2015 w rejestrze zdarzeń 2015 (801-1200), z podaniem składu zespołu badającego zdarzenie.
3. Udostępnienie wszelkich dostępnych informacji o pracach Komisji w odnośnie bezpieczeństwa lotów na paralotni SNAKE XX firmy DUDEK PARAGLIDERS. Z obiegowych informacji wiadomi mi tylko, że Komisja prowadziła prace w związku z serią zdarzeń w 2015 roku na w/w modelu paralotni ale nie są mi znane efekty tych prac. Tutaj również proszę o podanie składu zespołu powołanego na ten cel.
Bardzo proszę o wskazanie sposobu w jakim w/w materiały będą opublikowane na stronach internetowych PKBWL i będzie do nich możliwy bezpośredni dostęp.
--
pozdrawiam,
Tomasz Surma
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Lasek Maciej
Data: 13 maja 2016 10:37
Temat: RE: prośba o informacje na temat zdarzenia
Do: surmat
DW: Rzenca Katarzyna
Szanowny Panie,
W nawiązaniu do przesłanych przez Pana pytań, uprzejmie informuję:
1. Udostępnienie wszelkich dostępnych informacji, na temat wypadku motoparalotniowego, który miał miejsce 30 kwietnia 2016 na lotnisku w Płocku, w tym także składu Zespołu powołanego do zbadania tego zdarzenia.
Na tym etapie badania wypadku lotniczego z dnia 30 kwietnia 2016 r. w Płocku został przygotowany i wydany w dniu 5 maja br. Komunikat [raport wstępny], który zawiera informacje dotyczące wstępnych ustaleń w tej sprawie. Z uwagi na to, że proces badawczy jest jeszcze w toku ostateczne stanowisko Komisji w sprawie przyczyn i okoliczności oraz ewentualnych zaleceń dotyczących bezpieczeństwa nie jest jeszcze opracowane. Po zakończeniu badania zostanie wydany raport końcowy.
Osobą nadzorującą badanie tego wypadku jest Sekretarz PKBWL pani Agata Kaczyńska. Zgodnie z uprawnieniami prowadzącego badanie, dobór składu zespołu badawczego należy do nadzorującego badanie w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji.
W chwili obecnej w pracach zespołu uczestniczą Członkowie PKBWL przy wsparciu wskazanego na wniosek Komisji doradcy technicznego ze strony producenta skrzydła paralotni. Skład zespołu badawczego może być rozszerzony o Członków Komisji lub jej ekspertów na każdym etapie badania.
Proces badawczy niejednokrotnie wspomagany jest przez wykonanie ekspertyz lub przygotowanie niezbędnych opinii przez osoby lub instytucje zewnętrzne, które nie są włączone do składu zespołu badawczego.
2. Udostępnienie wszelkich dostępnych informacji na temat zdarzenia oznaczonego jako INCYDENT z numerem 967/2015 w rejestrze zdarzeń 2015 (801-1200), z podaniem składu zespołu badającego zdarzenie.
Zgodnie z art. 135 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze Komisja może podjąć badanie zdarzenia nieobjętego obowiązkiem wpisu do rejestru statków powietrznych, a do takich zaliczana jest między innymi paralotnia. W przypadku gdy Komisja nie podejmuje takiego badania wówczas użytkownik tego statku jest zobowiązany do sporządzenia raportu z badania tego zdarzenia. Zdarzenie zostało zakwalifikowane jako incydent a uczestnik zdarzenia przysłał w formie zawiadomienia raport końcowy z przeprowadzonego przez siebie badania. O okolicznościach zdarzenia został powiadomiony również producent skrzydła, który zgodnie z posiadanymi przez Komisję informacjami podjął działania zapobiegawcze, w tym dotyczące określenia minimalnej liczby godzin nalotu na skrzydle Hadron XX bez aktywacji systemu AFS.
Ze względów organizacyjnych, w tym liczby zdarzeń jakie miały miejsce w roku ubiegłym do chwili obecnej ze strony Komisji nie zostało zakończone formalnie badanie w formie uchwały zamykającej proces badawczy. Status badania – otwarty.
3. Udostępnienie wszelkich dostępnych informacji o pracach Komisji w odnośnie bezpieczeństwa lotów na paralotni SNAKE XX firmy DUDEK PARAGLIDERS. Z obiegowych informacji wiadomi mi tylko, że Komisja prowadziła prace w związku z serią zdarzeń w 2015 roku na w/w modelu paralotni ale nie są mi znane efekty tych prac. Tutaj również proszę o podanie składu zespołu powołanego na ten cel.
W dniu 10 kwietnia Komisja zwróciła się z prośbą do Sekretarza Generalnego AP, Prezesa PSP, Prezesa SILiP oraz firmy Dudek Paragliders o wyznaczenie swoich przedstawicieli go grupy roboczej, której celem było wsparcie merytoryczne Komisji w ocenie analizy informacji dotyczących użytkowania skrzydła Snake XX.
W skład tej grupy weszli:
Przedstawiciel Aeroklubu Polskiego – Adam Paska,
Przedstawiciel producenta skrzydeł – Piotr Dudek
Przedstawiciel Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego – Zbigniew Gotkiewicz
Przedstawiciel Stowarzyszenia Instruktorów Lotniowych i Paralotniowych – Kamil Antkowiak
A ponadto zaproszeni bezpośrednio przez PKBWL do składu grupy roboczej zawodnicy – członkowie Kadry Narodowej Aeroklubu Polskiego, w kolejności alfabetycznej – Marcin Bernat, Marek Furtak i Marcin Krakowiak
Jako kierującą pracami tego zespołu wyznaczono członka PKBWL panią Agatę Kaczyńską.
W terminie późniejszym na wniosek producenta paralotni firmy Dudek Paragliders do składu dołączył drugi jej przedstawiciel (bez prawa głosu) – Wojciech Domański.
Zespół nie zakończył swoich prac, choć z pewnością wszyscy przedstawiciele na bieżąco korzystali w swojej działalności z informacji pozyskanych podczas prac tego zespołu. Zgodnie z przyjętymi założeniami po zakończeniu prac i opracowaniu ostatecznego stanowiska zostanie przez Komisję opublikowany komunikat zawierający wnioski sformułowane przez członków tego zespołu.
Przyjęto, że treść komunikatu zawierającego wnioski będzie przyjęta większością głosów w drodze głosowania, a każda z osób będzie miała prawo do wniesienia zdania odrębnego do jego treści, które musi mieć formę pisemną wraz z uzasadnieniem i będzie stanowiło integralną część komunikatu. Uzgodniono też, że brak dostarczenia dokumentu zawierającego uzasadnienie zdania odrębnego będzie traktowane jako wycofanie się z wniesienia tego zdania a głos będzie liczony jako wstrzymujący się.
Z poważaniem
Maciej Lasek
____________________________
Póki co zostawię to bez komentarza
PKBWL w sprawie zdarzeń i zespołów
-
- Posty: 124
- Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
- Reputation: 23
- Lokalizacja: Wa-wa
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
- Kontakt:
PKBWL w sprawie zdarzeń i zespołów
_______
pozdr,TS
pozdr,TS
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: PKBWL w sprawie zdarzeń i zespołów
Informacja wymaga komentarza choćby takiego, że zespół roboczy nie zajmował się ustaleniem przyczyn wypadków na skrzydłach Snake XX, gdyż w trakcie prac zespołu okazało się że procentowo w czasie konkurencji slalomowych inne skrzydła miały tyle samo zdarzeń niebezpiecznych co Snake XX. Dlatego grupa robocza zajęła się zwiększeniem bezpieczeństwa w czasie rozgrywania konkurencji slalomowych.
Zbyszek Gotkiewicz
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość