cześć
Czy jest tu ktoś, kto dokładnie wie, czym różnią się poszczególne opcje wyboru w widgetach?
np czym różni się ustawienie w widgiecie : Kompas i wiatr: kierunek poruszania się na górze, od kierunku na górze?
Takich pytań mam więcej i z chęcią bym je wszystkie omówił...
pzdr
XC track- objaśnienia
- Domin
- Posty: 241
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 08:39
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: XC track- objaśnienia
Mikus tłumaczy XCTrack na polski. Może rozkminiał niektóre funkcje. Z tego co wiem to aktualnie głównie przesiaduje na plaży, więc jest szansa, że tu zagląda.
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: XC track- objaśnienia
Po samych opisach ciężko się połapać i tłumaczenie tu nie pomoże. A tłumaczenie może zaszkodzić bo często tłumacząc hasło z angielskiego na polski nie znamy kontekstu i tłumaczymy trochę w ciemno - z czego czasem wychodzą babole. Ja w każdym razie wróciłem do wersji angielskiej.
Ja gdy mam wątpliwości po prostu dodaję sobie ekstra ekran z widzetami do testowania i patrzę jak działają. Większość można przetestować w domu używając funkcji odtwarzania zapisanego lotu.
Jeśli chodzi o Twój przykład to pachnie to jak częsty problem z tłumaczeniem z angielskiego "heading" i "bearing". Ja to tłumaczyłem to jako kierunek i namiar.
Heading/Kierunek - to kierunek w który jesteś skierowany
Bearing/Namiar - to kierunek w który się poruszasz
Gdy nie ma dryfu (brak wiatru, wiatr prosto w twarz lub prosto w tyłek) to oba są takie same.
Jeśli lecisz 30km/h prosto na północ (kierunek/heading 0 stopni) ale masz wiatr 30km/k dokładnie z zachodu to twój namiar/bearing/kierunek poruszania się będzie wynosił 45 stopni)
Jeśli to nie wystarcza to polecam googla. Są tam rysunki które to lepiej tłumaczą.
Ja gdy mam wątpliwości po prostu dodaję sobie ekstra ekran z widzetami do testowania i patrzę jak działają. Większość można przetestować w domu używając funkcji odtwarzania zapisanego lotu.
Jeśli chodzi o Twój przykład to pachnie to jak częsty problem z tłumaczeniem z angielskiego "heading" i "bearing". Ja to tłumaczyłem to jako kierunek i namiar.
Heading/Kierunek - to kierunek w który jesteś skierowany
Bearing/Namiar - to kierunek w który się poruszasz
Gdy nie ma dryfu (brak wiatru, wiatr prosto w twarz lub prosto w tyłek) to oba są takie same.
Jeśli lecisz 30km/h prosto na północ (kierunek/heading 0 stopni) ale masz wiatr 30km/k dokładnie z zachodu to twój namiar/bearing/kierunek poruszania się będzie wynosił 45 stopni)
Jeśli to nie wystarcza to polecam googla. Są tam rysunki które to lepiej tłumaczą.
-
- Posty: 56
- Rejestracja: 20 grudnia 2020, 11:40
- Reputation: 16
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: XC track- objaśnienia
Tłumaczenia elementów interfejsu oraz autora można podejrzeć tutaj:
https://translate.xctrack.org/index.php ... anslations
Bearing zostało przetłumaczone na "kierunek lotu" a heading na "kierunek".
W żeglarstwie:
https://www.navipedia.pl/navi13.html
"Kurs jest to kierunek w którym zorientowana jest oś symetrii kadłuba jachtu (zwana też diametralną jachtu). Kurs nie jest równoznaczny z kierunkiem w którym porusza się jacht."
"Uwzględniając dewiację, deklinację i poprawkę na wiatr otrzymujemy kąt drogi po wodzie (KDw), czyli kąt między kierunkiem północy rzeczywistej (geograficznej) a kierunkiem ruchu jachtu względem wody. A gdy uwzględni się poprawkę na prąd (pp) wtedy dopiero otrzymujemy kąt drogi nad dnem (KDd lub KD), czyli kąt między kierunkiem północy rzeczywistej a kierunkiem ruchu jachtu wzglądem dna."
Czyli według nich angielskie:
heading = kurs / kierunek
bearing = kąt drogi po dnie
Kurs szybowcowy:
http://aeroklubjaroslaw.pl/download/ksi ... pdf?x22834
"Kąt zawarty między północnym końcem południka a podłużną osią szybowca jest nazywany kursem
szybowca lub krótko – kursem.
Kurs pokazuje nam, w jakim kierunku w stosunku do północy skierowany jest przód szybowca,
niezależnie od tego, jaki jest kierunek lotu szybowca względem Ziemi."
Czyli:
heading = kurs
bearing = kierunek lotu
https://translate.xctrack.org/index.php ... anslations
Bearing zostało przetłumaczone na "kierunek lotu" a heading na "kierunek".
W żeglarstwie:
https://www.navipedia.pl/navi13.html
"Kurs jest to kierunek w którym zorientowana jest oś symetrii kadłuba jachtu (zwana też diametralną jachtu). Kurs nie jest równoznaczny z kierunkiem w którym porusza się jacht."
"Uwzględniając dewiację, deklinację i poprawkę na wiatr otrzymujemy kąt drogi po wodzie (KDw), czyli kąt między kierunkiem północy rzeczywistej (geograficznej) a kierunkiem ruchu jachtu względem wody. A gdy uwzględni się poprawkę na prąd (pp) wtedy dopiero otrzymujemy kąt drogi nad dnem (KDd lub KD), czyli kąt między kierunkiem północy rzeczywistej a kierunkiem ruchu jachtu wzglądem dna."
Czyli według nich angielskie:
heading = kurs / kierunek
bearing = kąt drogi po dnie
Kurs szybowcowy:
http://aeroklubjaroslaw.pl/download/ksi ... pdf?x22834
"Kąt zawarty między północnym końcem południka a podłużną osią szybowca jest nazywany kursem
szybowca lub krótko – kursem.
Kurs pokazuje nam, w jakim kierunku w stosunku do północy skierowany jest przód szybowca,
niezależnie od tego, jaki jest kierunek lotu szybowca względem Ziemi."
Czyli:
heading = kurs
bearing = kierunek lotu
-
- Posty: 56
- Rejestracja: 20 grudnia 2020, 11:40
- Reputation: 16
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: XC track- objaśnienia
JakubM pisze:Jeśli chodzi o Twój przykład to pachnie to jak częsty problem z tłumaczeniem z angielskiego "heading" i "bearing". Ja to tłumaczyłem to jako kierunek i namiar.
Heading/Kierunek - to kierunek w który jesteś skierowany
Bearing/Namiar - to kierunek w który się poruszasz
https://pl.wikipedia.org/wiki/Namiar
Namiar brzmi jak coś co jest aktualnie mierzone, wzrokowo lub według jakiegoś przyrządu.
Na odpowiednik angielskiego "bearing" IMHO średnio pasuje.
Ale to dość subiektywne i kwestia przyzwyczajenia - więc dlatego trzeba by zapewne ustalić obowiązujące tłumaczenie i konsekwentnie pozmieniać w całym interfejsie, bo aktualnie w kilku miejscach jest różnie.
"Display bearing, wind or navigation as a number" -> "Wyświetlaj namiar, wiatr lub nawigację jako liczbę" by Bartess
"Graphical display of current heading direction, wind and navigation" -> " Graficzna prezentacja aktualnej pozycji kierunku, wiatru i nawigacji" by grigorij
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: XC track- objaśnienia
A korzysta ktoś w lataniu swobodnym z tych informacji? Linia wskazująca na ekranie trasę do punktu jest wystarczająca. Może w ppg miało by to sens przy planowaniu długich przelotów a tak to ta informacja jest niepotrzebna. Za to przydatna jest informacja o sile i kierunku wiatru.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: XC track- objaśnienia
Jeszcze jedno - najlepszą i chyba jedynie dostępną insrukcją do XCTracka jest instrukcja do Air3
https://www.fly-air3.com/en/support/air ... ck-manual/
Można tam sporo znaleźć.
https://www.fly-air3.com/en/support/air ... ck-manual/
Można tam sporo znaleźć.
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: XC track- objaśnienia
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A korzysta ktoś w lataniu swobodnym z tych informacji? Linia wskazująca na ekranie trasę do punktu jest wystarczająca. Może w ppg miało by to sens przy planowaniu długich przelotów a tak to ta informacja jest niepotrzebna. Za to przydatna jest informacja o sile i kierunku wiatru.
Przy przeskokach bearing/namiar/kierunek lotu jest znacznie bardziej przydatny niż kurs. Często korzystam.
Kurs widać gołym okiem, bearing/namiar/kierunek lotu już trudniej ocenić.
- marek mastalerz
- Posty: 496
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
- Reputation: 179
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: XC track- objaśnienia
A ja się zastanawiam czy takie urządzenie jak telefon jest w stanie pokazać dobrze KURS? Do tego potrzebna byłaby solidna busola bez obiektów metalowych w pobliży zakłócających jej pracę. Chyba że są w jakichś telefonach wiarygodne kompasy. Nie wiem tego.
Zgodzę się ze Zbyszkiem że ważna dla pilota jest informacja o faktycznym kierunku lotu, czyli kreska lub strzałka pokazująca kierunek do celu lub faktyczny kierunek lotu.
GPSy zmieniły mocno zasady nawigacji i nikt już ręcznie nie liczy jaki musi mieć kierunek lotu/żeglowania na busoli (heading) żeby przemieszczać się w pożądanym kierunku (bearing) po uwzględnieniu kierunku i prędkości wiatru.
Podręczniki nawigacji sprzed pół wieku są już niezbyt przydatne. Chyba że liczymy na jakiś apokalipsę, która wyłączy nam całą elektronikę, jak w filmach
No właśnie. Czy ktoś spotkał się z jakąś dobrą publikacją na temat współczesnej nawigacji z uwzględnieniem urządzeń elektronicznych?
Od bardzo doświadczonych pilotów można usłyszeć, że w lataniu swobodnym trzeba minimalizować ilość otrzymywanych informacji w locie które pochłaniają uwagę, po to żeby jak najwięcej naszej uwagi skierować na obserwację otoczenia. Zgadzam się z tym i uważam że jeśli tylko coś możemy wywalić, to lepiej wywalić. Latamy raczej w składzie jednoosobowym i nie ma jak zabrać nawigatora który będzie liczył kąty drogi itp
Pozdr.
Zgodzę się ze Zbyszkiem że ważna dla pilota jest informacja o faktycznym kierunku lotu, czyli kreska lub strzałka pokazująca kierunek do celu lub faktyczny kierunek lotu.
GPSy zmieniły mocno zasady nawigacji i nikt już ręcznie nie liczy jaki musi mieć kierunek lotu/żeglowania na busoli (heading) żeby przemieszczać się w pożądanym kierunku (bearing) po uwzględnieniu kierunku i prędkości wiatru.
Podręczniki nawigacji sprzed pół wieku są już niezbyt przydatne. Chyba że liczymy na jakiś apokalipsę, która wyłączy nam całą elektronikę, jak w filmach
No właśnie. Czy ktoś spotkał się z jakąś dobrą publikacją na temat współczesnej nawigacji z uwzględnieniem urządzeń elektronicznych?
Od bardzo doświadczonych pilotów można usłyszeć, że w lataniu swobodnym trzeba minimalizować ilość otrzymywanych informacji w locie które pochłaniają uwagę, po to żeby jak najwięcej naszej uwagi skierować na obserwację otoczenia. Zgadzam się z tym i uważam że jeśli tylko coś możemy wywalić, to lepiej wywalić. Latamy raczej w składzie jednoosobowym i nie ma jak zabrać nawigatora który będzie liczył kąty drogi itp
Pozdr.
-
- Posty: 315
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 45
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: XC track- objaśnienia
JakubM pisze:Jeszcze jedno - najlepszą i chyba jedynie dostępną insrukcją do XCTracka jest instrukcja do Air3
https://www.fly-air3.com/en/support/air ... ck-manual/
Można tam sporo znaleźć.
o coś takiego mi chodziło.
zagłębię się w wolnej chwili
Dzięki!
-
- Posty: 315
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 45
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: XC track- objaśnienia
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A korzysta ktoś w lataniu swobodnym z tych informacji? Linia wskazująca na ekranie trasę do punktu jest wystarczająca. Może w ppg miało by to sens przy planowaniu długich przelotów a tak to ta informacja jest niepotrzebna. Za to przydatna jest informacja o sile i kierunku wiatru.
Zbyszek
Jeśli linia do punktu jest kursem - tak się stanie. Ale jeśli kierunkiem to już nie.
A co do wiatru- każde urządzenie już to ma.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: XC track- objaśnienia
Patrzę na linię do punktu i staram się trzymać w jej pobliżu a trasę i tak mi wyznacza linia noszeń. Analiza kursów i namiarów mnie jedynie by przeszkadzała w szukaniu następnego noszenia, ale skoro dla kogoś porównywanie tych dwóch wartości jest ważne w locie to życzę powodzenia
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość