Inflacja w aeroklubie polskim

Dyskusja na tematy nie pasujące w żaden sposób do pozostałych kategorii na forum. Dyskusje niezwiązane z glajtami, a nawet nielotnicze proszę umieszczać w "Szwarc, mydło i powidło"
maticus
Posty: 70
Rejestracja: 13 stycznia 2016, 18:19
Reputation: 7
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: maticus » 14 stycznia 2023, 16:12

Przyszedłem sobie pomarudzić trochę.
Lic. FAI, w tym roku 200zł (nie licząc niemałych kosztów które ponosi klub sportowy), w zeszłym było to 50zł.
IPPI - chciałem sobie w końcu zrobić 5-tkę żeby mieć święty spokój (bo w 99% wystarcza IPPI4) - 200zł (za IPPI4 jakiś czas temu było 60zł).
Się robi drożej niż u notariusza.

Ale ale, tak drastyczne podwyżki pewnie wiążą się z drastycznym wzrostem poziomu wspierania paralotniarstwa i ogólnie - sportu lotniczego przez AP, no nie?

...

Awatar użytkownika
tooosh
Posty: 339
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 154
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: tooosh » 15 stycznia 2023, 00:01

Na pewno wynika to z podwyżek w federacji FAI, która sprzedaje karty IPPI. Kiedyś kosztowały chyba coś ponad 1€, teraz aż 3€.

Nieciekawa sprawa, zwłaszcza że poziomów IPPI jest kilkanaście. Słyszałem, że na niektórych, najpopularniejszych startowiskach są sprawdzane przez lokalnych urzędników. Nie mogę znaleźć zdjęcia tablicy informacyjnej z Kobali, ale jeśli dobrze pamiętam, to bez opieki instruktora z IPPI 4 można latać w okolicy startu, a z IPPI 5 robić przeloty.

https://www.fai.org/page/order-ippi-cards

Nie grzebałem głębiej, ale na tej stronie jest napisane, że wydawać karty mogą zatwierdzone stowarzyszenia.

ORDER IPPI CARDS
The contact details given below are for the use of approved associations only and must not be used by individual pilots.

Pilots are invited to contact the approved associations to obtain an IPPI card. No individual application for an IPPI card can be made directly to the FAI.
http://www.SRUdoChmury.pl

Marcin Duszyński

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 stycznia 2023, 00:27

Przerabialiśmy podobny problem z licencjami sportowymi które są formą opodatkowania pilotów chcących uprawiać sport. Chcieliśmy aby tą licencję wydawało PSP, gdy AP wprowadziło złodziejską opłatę od wydania tej licencji. Niestety okazało się, że FAI może mieć tylko jednego przedstawiciela i musi to być aeroklub narodowy. Jeśli bez licencji sportowej można się obyć a nawet brać udział w zawodach to IPPI jest dokumentem wymaganym w niektórych krajach. I tu się rodzi dziwny flirt przepisów krajowych i finansów stowarzyszeniowych.
Zbyszek Gotkiewicz

SP8EBC
Posty: 816
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
Reputation: 132
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot
Kontakt:

Re: Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: SP8EBC » 15 stycznia 2023, 06:56

No cóż. Witamy w świecie Polskich Związków Sportowych. Tak niestety jest ustawiony sport zawodowy na świecie. Mamy w obiegu jakieś śmieszne organizację międzynarodowe, o dość ciekwym umocowaniu prawnym, które z czasem stały się organem posiadającym totalną kontrolę nad daną dyscypliną. Niestety w przypadku lotnictwa ukuło się, że jeżeli ktoś chciałby zostać mistrzem świata, to musi to być mistrz świata FAI. Oczywiście PSP albo pgforum mogło by zrobić swoje mistrzostwa świata, w oparciu o swoje zasady ale jak sami przyznacie taki tytuł nie dodawał by splendoru. Jak wiadomo, w warunkach gospodarki wolnorynkowej monopol nigdy nie prowadzi do niczego dobrego.

Zachęcam zainteresować się w ogóle ciekawym faktem np: dlaczego wszystkie organizacje sportowe, takie jak FAI, FIFA itp. mają siedzibę akurat w Szwajcarii. Powiedzmy, że jednym z bardzo wielu mitów na temat tego kraju jest np. uczciwość i że tak powiem transparentność. Kiedyś Szwajcarzy trzymali złoto hitlera zrabowane żydom. Teraz patrzą przez palce na absurdalną wręcz skalę korupcji w sporcie. W normalnym kraju, będącym chociażby w UE taka FIFA już dawno przestała by istnieć. No ale Szwajcarzy, to szwajcarzy i mają takie rzeczy w du***e Dlatego też Infantino i reszta zarządu FIFA możę sobie przyjmować łapówki do woli i szantażować inne kraje, chcące zrobić porządek ze swoimi federacjami (vide sytuacja z Euro PL-UKR).

Zachęcam obejrzeć poniższy film. Działalność FAI to zapewne 1/4 poniższego.

Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46

benedykt
Posty: 30
Rejestracja: 14 kwietnia 2017, 15:07
Reputation: 4
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: benedykt » 15 stycznia 2023, 12:37

Każdego ta podwyżka chyba zabolała (lub zaboli). Ale niewielu odważy się publicznie to skomentować - czyli na pewno nic sie nie zmieni.

Robiłem krótki research - wydaje się że w innych krajach całkowity koszt otrzymania licencji jest znacznie niższy . W każdym bądź razie na pewno ta podwyżka podskoczyliśmy na prawie sama górę listy.

Pozostaje tylko obniżyć koszt członkowska klubu. I tutaj polecam nasz klub sportowy gdzie składka w tym roku to 50zl.

maticus
Posty: 70
Rejestracja: 13 stycznia 2016, 18:19
Reputation: 7
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: maticus » 15 stycznia 2023, 13:19

Ok, pomijając na chwilę lic sportową FAI, to IPPI to tylko poświadczenie kwalifikacji, a wyrobienie takiej karty to jest tylko prosta czynność administracyjna. Zastanawiam się, czy ma sens wystosować pismo do organu nadzorczego (MSiT) informując o nieprawidłowościach z prośbą o interwencję. Strzelam, że pewnie nie.

Z ciekawości rzuciłem szybkim googlem jakie koszty są za IPPI w innych krajach: UK: £15, Czechy 200 CZK, Słowacja 16 EUR.

Z drugiej strony:
- w Austrii IPPI jest niewymagana (po akcjach z trupami w Gerlizen teraz jest lista krajów których licencje są akceptowane)
- w Słowacji także (ale właśnie teraz się dowiedziałem, że aby być w 100% legalnym trzeba się stosować do tej procedury: https://www.laa.sk/flying-of-foreign-pi ... -republic/ )
- Francja też nie chce (tutaj ZTCW nikt nie potrzebuje licencji, ale na oficjalnej stronie fai/ippi jest napisane, że IPPI akceptują :-) ).
- Włochy - nie wiem, chyba chcą IPPI4 do XC, ale tutaj nie mogłem na szybko znaleźć.
- Słowenia, tak jak tooosh pisze, IPPI5 do XC, https://sffa.org/en/flying-rules-slovenia

SP8EBC
Posty: 816
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
Reputation: 132
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot
Kontakt:

Re: Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: SP8EBC » 15 stycznia 2023, 15:12

Nic w tym temacie nie wskuracie. Musielibyście skontaktować się z Departamentem Sportu Wyczynowego https://www.gov.pl/web/sport/departamen ... yczynowego z tym, że już wiem co wam odpowiedzą. AP poza tym, że ma status Polskiego Związku Sportowego (zgodnie z Ustwą o Sporcie), to jest w zasadzie zwykłym stowarzyszeniem KRSowym i rządzi się samo sobie, w oparciu o statut. Jeżeli w AP nie dochodzi do niegospodarnego zarządzania dotacją z MSiT i innych, typowo kryminalnych występków, to nikt im nic nie zrobi. Mogą Wam wystawiać licencje sportowe nawet za 500pln i mają do tego pełne prawo, na które nic nie poradzicie. W zasadzie nawet pozew do Sądu Cywilnego nic tu nie da. Jedynie teoretycznie odwoływanie się do FAI albo to Trybunały Arbitrażowego ale to tym bardziej nic nie da.

Uspokoję Was, że w Polsce nie ma chyba żadnego PZS, który nie był by poważnie uwykłany albo w korupcję, albo w nieczyste gierki personalne, niegospodarność, czy wręcz czasami molestowanie seksualne. Przykrą praktyką i to nie tylko w PL (chodż oczywiśćie PL tu przoduje) jest to, że tego typu organizację są wypełnione po brzegi działaczami chorymi na władzę. Osobami, które mają często mierne pojęcie o dyscyplinie a są tam głównie dla stanowiska, czasami również dla pieniędzy.
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46

niepodpisany gamoń

Re: Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: niepodpisany gamoń » 15 stycznia 2023, 19:04

Regulamin wydania karty IPPI:
11. Regulamin został opracowany i przyjęty przez Komisje Lotniowo-Paralotniową AP
– uchwała nr 02/2022 z dnia 2 marca 2022r.
12. Regulamin został zaakceptowany i wprowadzony do stosowania Zarządzeniem Sekretarza
Generalnego AP z dnia 30.03.2022r.

Sami swoi: https://www.aeroklub-polski.pl/lotnie-i-paralotnie/

Winston Smith
Posty: 45
Rejestracja: 11 marca 2022, 09:54
Reputation: 21
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: Winston Smith » 16 stycznia 2023, 10:44

SP8EBC pisze:Osobami, które mają często mierne pojęcie o dyscyplinie a są tam głównie dla stanowiska, czasami również dla pieniędzy.


Czyżby ?
https://www.aeroklub-polski.pl/lotnie-i-paralotnie/

SP8EBC
Posty: 816
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
Reputation: 132
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot
Kontakt:

Re: Inflacja w aeroklubie polskim

Postautor: SP8EBC » 16 stycznia 2023, 11:27

Była to ogólna uwaga, odnosząca się do PZSów i sportu kwalifikowango / wyczonowego w Polsce i na świecie. Uwierz mi, że z spotem wyczynowym mam dużo wspólnego i to od kilku lat. W zasadzie nawet 'rodzinnie' gdyż mój kuzyn był swego czau prezesem Hokeja na Lodzie. Człowiek, który ze sportem ma absolutne zero do czynienia, sportu nigdy nie uprawiał i chyba do tej pory nawet nie umie jeździć na łyżwach.

A do KLiPu jako całości: macie listę, możecie pisać z pretensjami. Pewnie usłyszycie, że albo KLiP ma tak strasznie wysokie koszta działalności, że muszą was obrzynać na pieniądze albo, że to AP wymaga takich opłatw. Podsumowując: i tak nic nie wskuracie. Nie mamy Pana płaszcza i co nam Pan zrobisz ?
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46


Wróć do „Ogólne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość