Opór aerodynamiczny pg

Dyskusja na tematy nie pasujące w żaden sposób do pozostałych kategorii na forum. Dyskusje niezwiązane z glajtami, a nawet nielotnicze proszę umieszczać w "Szwarc, mydło i powidło"
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 11:14

Żółty, ale ty chyba nie rozumiesz powagi zagrożenia... W myśl zasady jak coś się może spierdo...ić to się spierd....Oli na pewno ! Jak linka się gdzieś zaczepi, to automat jej nie odplącze, a jak się nie zaczepi to też automat może się zepsuć i ciągnąć na max mocy jak odlatujes z liną. Elektronice bym nie ufał jeśli chodzi o ratowanie życia .

Uriuk - przeprowadziłem kilka holi z nawrotami samodzielnie na zdalnie sterowanej z łąki ponad 300m którą poznałeś wyholowałem się na ponad 400m a można więcej... Da się ale drążę temat bo mam świadomość zagrożenia...
Łukasz Prokop

żółty27
Posty: 181
Rejestracja: 18 marca 2017, 13:54
Reputation: 10
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: żółty27 » 08 października 2018, 11:40

Prokopcio, doskonale sobie zdaje sprawę z zagrożenia (edytowałem poprzedniego posta). Wolałbym żeby podczas zaplątania się liny wyciągarka ją ocięła, zawsze to chyba są większe szanse, że puści. Elektronice też nie ufam w 100%.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: uriuk » 08 października 2018, 11:40

Jesli dojdzie do lockoutu to na normalnej windzie mamy dwa poziomy zabezpieczenia: pilot pociagnie za wyczep lub wyciagarkowy obetnie line. W automacie zycie pilota bedzie zalezalo wylacznie od jakosci wyczepu, ktory bedac poddany sile 200-300 kg moze zwyczajnie sie zablokowac.

żółty27
Posty: 181
Rejestracja: 18 marca 2017, 13:54
Reputation: 10
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: żółty27 » 08 października 2018, 11:46

No chyba że ............. pilot będzie miał bezpiecznik (mechaniczny).

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2018, 11:55

Już podałem rozwiązanie z bezpiecznikiem zrywkowym od strony pilota o wytrzymałości zbliżonej do masy pilota. Przeżyłem raz upadek na linie którą naciągnąłem ciągnąc za sobą. To naprawdę jest śmiertelne zagrożenie. Jedna osoba już w ten sposób zginęła.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 12:21

Zbyszku:
marek mastalerz pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:W Kanadzie do lotów z nawrotami stosują bezpiecznik 75 kg.


Hehe, to u nas by się zrywał taki bezpiecznik co drugi hol :)

pozdro

Niestety to potwierdzę. Siły w zwykłym holu przekraczają momentami 200kg więc taki bezpiecznik niema racji bytu.

Żółty. Lina Niestety może się tak zablokować, że automat tego nie będzie w stanie stwierdzić lub może się zepsuć automatyka :(.

Myślałem o czymś w rodzaju szpuli przy spadochroniku z której wywinięte się powiedzmy 20m linki z oporem powiedzmy 100kg to złagodzi ewentualne szarpnięcia a w razie awarii się wywinie.

Uriuk z tego zobacz wiem nowe Wyczeepy dudka jeszczze nie miały stwierdzonego ani jednego przypadku niezadziałania ale nie wiem czy w lockoucie jest łatwo się wypiąć z dwóch przyczyn: trzeba puścić jakże ważną sterówkę, dwa: wyczerpania może nie być dostępny (przyciśnięta rączka do pilota) dlatego bardzo ważną sprawą jest zawracanie do nawrotów w odpowiednią stronę. Ja naprawdę bardzo dużo przeanalizowałem ale nie wszystko.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: uriuk » 08 października 2018, 12:27

prokopcio pisze:Uriuk z tego zobacz wiem nowe Wyczeepy dudka jeszczze nie miały stwierdzonego ani jednego przypadku niezadziałania ale nie wiem czy w lockoucie jest łatwo się wypiąć z dwóch przyczyn: trzeba puścić jakże ważną sterówkę, dwa: wyczerpania może nie być dostępny (przyciśnięta rączka do pilota) dlatego bardzo ważną sprawą jest zawracanie do nawrotów w odpowiednią stronę. Ja naprawdę bardzo dużo przeanalizowałem ale nie wszystko.



Wyczep byl testowany do wypiecia normalnego, a podczas lockoutu sily osiagaja setki kilogramow. Jako pilot tandemu mialem okazje wypinac sie pod obciazeniem ok 160 kg i wierz mi, ze trzeba sie przylozyc do klamki wyczepu. Lekko nie idzie. Poza tym raczka wyczepu moze sie wtedy zwyczajnie urwac, moze sie wygiac przetyczka, moze sie wygiac kolko o ktore opiera sie przetyczka, moze sie urwac jedna strona wyczepu itp. Kazdy z tych przypadkow oznacza wyrok smierci dla pilota

Awatar użytkownika
micro
Posty: 916
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: micro » 08 października 2018, 12:32

prokopcio pisze:micro, żółty. Jak wszystko jest sprawne to dla mnie niema problemów od strony automatyki, wszystko w poprzednim projekcie działało bardzo dobrze. Ja szukam rozwiązania na wypadek np. zaplątania się czy zaczepienia liny podczas nawrotu. Co mi wtedy po kompasie? Ja jeszcze problemów nie miałem ale takie zdaże jest prawdopodobne i warto mieć szansę uratowania dupska.

A to trzeba było tak od razu ;) .
Ale mam takiego pomysła...
jeśli lecisz z nawrotem to sprawdzić naciąg liny od strony wyciągarki i wyczepu.
Zbyt rozbieżne wartości...
Roman Michalak

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: uriuk » 08 października 2018, 12:36

Mozna zastosowac na linie od strony pilota cos takiego:
https://www.cypres.aero/product/student-cypres-2/

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 12:37

Tak, też celowo wypinałem się pod obciążeniem w zwykłym holu (max 90kg) i jest dużo ciężej - w sumie to nie ten temat bo w innym celu go założyłem ale jak już mówimy o zabezpieczeniu to szukam właśnie zabezpieczenia mechanicznego innego niż zrywka. Automatymatyka może bardzo wiele ale może też zawieść. Najbardziej pasuje mi wykonanie tej szpulki z wywijającą się linką.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 12:42

micro pisze:[
A to trzeba było tak od razu ;) .
Ale mam takiego pomysła...
jeśli lecisz z nawrotem to sprawdzić naciąg liny od strony wyciągarki i wyczepu.
Zbyt rozbieżne wartości...

Wykonalne ale To zbyt mocno komplikuje :(
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 12:42

uriuk pisze:Mozna zastosowac na linie od strony pilota cos takiego:
https://www.cypres.aero/product/student-cypres-2/

To działa odwrotnie niż potrzeba.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: uriuk » 08 października 2018, 13:06

Jesli wykryje opadanie wieksze niz zalozone, to noz obcina line. Dokladnie tego potrzebujesz.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 13:08

aj masz rację ja brałem pod uwagę całość systemu z liną :) która hamuje zamiast luzować ;)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2018, 13:19

Rzeczywiście automat wykrywający opadanie na holu powyżej powiedzmy 2 m/s powinien ratować sytuację.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: uriuk » 08 października 2018, 13:27

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Rzeczywiście automat wykrywający opadanie na holu powyżej powiedzmy 2 m/s powinien ratować sytuację.


2 m/s podczas holu z nawrotem moze okazac sie za malo. W zwyklym duszniu moze byc powyzej 3 m/s. Ja bym ten automat nastawial na 5 lub nawet wiecej.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2018, 13:31

uriuk pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Rzeczywiście automat wykrywający opadanie na holu powyżej powiedzmy 2 m/s powinien ratować sytuację.


2 m/s podczas holu z nawrotem moze okazac sie za malo. W zwyklym duszniu moze byc powyzej 3 m/s. Ja bym ten automat nastawial na 5 lub nawet wiecej.


Trzeba sprawdzić. Robi ktoś lockauty? Poza tym jeśli masz opadanie przy nawrocie 3 m/s to cały urobek idzie się rozmnażać i całą robota traci sens, chyba że ktoś lubi dyndać na sznurku.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 14:00

dlatego chciałem to policzyć - optymistyczne jest to, że lecisz z wiatrem i to opadanie nie ma takiego skutku bo trwa krótko.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 14:02

ps. niestety pomiar opadania + cięcie liny to nadal automatyka i to nie mało skomplikowana :( jestem zwollenikiem prostoty
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: uriuk » 08 października 2018, 14:53

Dlatego dostales link do gotowca. On ma tylko jedna wade: nie jest tani


Wróć do „Ogólne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość