Opór aerodynamiczny pg

Dyskusja na tematy nie pasujące w żaden sposób do pozostałych kategorii na forum. Dyskusje niezwiązane z glajtami, a nawet nielotnicze proszę umieszczać w "Szwarc, mydło i powidło"
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2018, 22:03

Prokopcio. Trudno mi uwierzyć w te 200 kg. Nawet pod koniec holu gdy się sumuje ciężar liny i ciąg to ta siła na wyczepie nie powinna przekraczać 100 kg. Zerwania liny są dowodem jedynie navjej osłabienie a nie na duże siły przy holu. 200 kg to przy tandemie jest możliwe.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 22:38

jeśli pod koniec holu gdzie lina już nie zwisa i nie działa amortyzacyjnie tylko jest naprężona i wpadasz w duży komin to jest ponad 200 ( przez sekundę ) :)
chyba, że mi pomiar źle działał ale to było powtarzalne wpadając w mocne noszenie więc śmiem twierdzić że tyle było ;),
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 października 2018, 22:44

Czyli robiłeś pomiary? Z moich doświadczeń wynika że wejściecw komin nie powoduje aż takich obciążeń, ale nie mierzył tego. Z drugiej strony nawet jak bezpiecznik urwie się przy wejściu w komin to po jaką cholerę robić nawroty jak jesteś w kominie? Założyć trzeba i kręcić :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 08 października 2018, 22:51

wyciągarka na bieżąco mierzy, to jej główne zadanie - utrzymanie w miarę stabilnej siły holu.

jak człowiek holuje to troszkę inaczej to działa bo widzi zachowanie liny i skrzydła i jeszcze przed znacznym wzrostem siły ujmie gaz z wyprzedzeniem, automatyka nie widzi i działa tylko na podstawie pomiaru z małym opóźnieniem a bezwładności jeszcze dokładają kolejną sekundę czy tam dwie...
Ostatnio zmieniony 08 października 2018, 22:54 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: uriuk » 08 października 2018, 23:27

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Czyli robiłeś pomiary? Z moich doświadczeń wynika że wejściecw komin nie powoduje aż takich obciążeń, ale nie mierzył tego. Z drugiej strony nawet jak bezpiecznik urwie się przy wejściu w komin to po jaką cholerę robić nawroty jak jesteś w kominie? Założyć trzeba i kręcić :)



lukasz ma dyneeme. Ona sie nie rozciaga

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 października 2018, 00:13

Stalówka się nie rozciąga. Dyneema daje najłagodniejszy hol.
Zbyszek Gotkiewicz

żółty27
Posty: 181
Rejestracja: 18 marca 2017, 13:54
Reputation: 10
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: żółty27 » 09 października 2018, 10:26

Prokopcio, jak chcesz iść w stronę prostoty, to zapytam, czy masz jakiegoś kumpla/znajomego mającego dostęp do laserowej wypalarki? Jeśli tak, to skopiowanie zapasowej blaszki do bezpiecznika kosztowało by Cię grosze. Osobiście nie przekraczał bym granicy 110-120kg. na zerwanie, mając ze 100 takich zapasowych blaszek nie przejmował bym się tym, czy się zerwie w kominie, czy nie.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: prokopcio » 09 października 2018, 12:29

sam mogę naciąć ;) przemyślę.

ja mam pytanie premia jeszcze :) skąd przekonanie ( podczas holu normalnego ) że podczas lockoutu siła jest większa niż zwykle ?
siła jest taka z jaką ciągnie wyciągarka, niezależnie od siły wiatru i lockoutu chyba też. zgodzę się że przy zablokowanej linie lecenie dalej może siłę zwiększyć ale czy da się oszacować jaka to będzie siła ? mówiąc prościej - z jaką siłą może ciągnąć linę paralotnia swobodnie lecąca.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
micro
Posty: 916
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: micro » 09 października 2018, 12:36

Może coś koło wagi glajciarza...
Roman Michalak

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: JakubM » 09 października 2018, 13:23

prokopcio pisze:ja mam pytanie premia jeszcze :) skąd przekonanie ( podczas holu normalnego ) że podczas lockoutu siła jest większa niż zwykle ?

Wybierz się na narty wodne. Albo wake'a. I spróbuj zejść z kursu holującej liny...
Inaczej ilustrując - żeby holować niedzielnego narciarza za motorówką wystarczy od biedy silnik 45KM. Ale jak się dobry narciarz zaprze to rozpędzoną motorówę prawie zatrzyma.
Na zawodach motorówka ma mieć stałą prędkość podczas całego przejazdu. Żeby to zapewnić potrzebny jest silnik 300KM (o ile dobrze pamiętam) inaczej narciarz-zawodnik skutecznie będzie hamował. Siły są takie, że jak zrywa się lina to zawodnicy, żebra, nogi i ręce łamią (od uderzenia w wodę).

Powietrze nie stawia aż tak dużego oporu jak woda, ale wzrost siły będzie znaczący. Ktoś tu nawet chyba pisał o zablokowanych wyczepach przy lockoucie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Opór aerodynamiczny pg

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 października 2018, 13:41

prokopcio pisze:sam mogę naciąć ;) przemyślę.

ja mam pytanie premia jeszcze :) skąd przekonanie ( podczas holu normalnego ) że podczas lockoutu siła jest większa niż zwykle ?
siła jest taka z jaką ciągnie wyciągarka, niezależnie od siły wiatru i lockoutu chyba też. zgodzę się że przy zablokowanej linie lecenie dalej może siłę zwiększyć ale czy da się oszacować jaka to będzie siła ? mówiąc prościej - z jaką siłą może ciągnąć linę paralotnia swobodnie lecąca.


Podczas zabawy kajtem przyrost siły jest wyraźny. Ja podczas swoich pierwszych prób holu jakieś 30 lat temu urwałem w lockaucie linę grubą jak palec przywiązaną do zderzaka. Za wzrost siły odpowiada jak przypuszczam wzrost prędkości, a ten jest spowodowany zapewne zmianą kierunku lotu. W dół zawsze leci się szybciej niż do góry ;)
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Ogólne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość