Epsilon DLS

Dyskusja na tematy nie pasujące w żaden sposób do pozostałych kategorii na forum. Dyskusje niezwiązane z glajtami, a nawet nielotnicze proszę umieszczać w "Szwarc, mydło i powidło"
GreeN_DG
Posty: 69
Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
Reputation: 20
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Epsilon DLS

Postautor: GreeN_DG » 22 stycznia 2023, 20:18

Advance już niebawem wypuszcza nowego Epsilona. Nowa seria skrzydeł DLS.

Nie powiem, że nie choruję na niego. Obecnie mam Nemo5.

Kto w Polsce będzie miał je na stanie jak wyjdą?

Co o tej serii myślicie?

https://www.advance.swiss/produkte/glei ... psilon-dls

Skrzydła stają się coraz lżejsze. Czy to będzie dobre dla ich żywotności?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 3899
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 827
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: uriuk » 22 stycznia 2023, 21:10

GreeN_DG pisze:
Skrzydła stają się coraz lżejsze. Czy to będzie dobre dla ich żywotności?


Zywotnosc sie pogorszy. Z, powiedzmy 800 h spadnie na 500 h. Ma to dla ciebie jakies zaczenie?

Zdecydowana wiekszosc swobodnych pilotow lata ponizej 20-30 h rocznie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 stycznia 2023, 22:13

Bierz w ciemno. Dużej różnicy nie będzie. Może bardziej czułe sterowanie. Dobierz dobrze wielkość do swojej masy startowej.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Krzysztof Pochmurski
Posty: 26
Rejestracja: 17 listopada 2020, 12:05
Reputation: 0
Lokalizacja: Warszawa
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Epsilon DLS

Postautor: Krzysztof Pochmurski » 23 stycznia 2023, 19:10

Zastanawiam się nad kwestią przesiadki ze skrzydła o wydłużeniu 5.05 na takie 5.14 - czy będzie zauważalna różnica dla pilota? Nemo 5 to EN-A a Epsilon to EN-B, choć różnica "na papierze" nie jest znacząca. Oczywiście pomijam tu chęć zmiany stajni producenckiej, kwestii wyglądu skrzydła (kolor, etc.), bo tą sprawy subiektywne. Oczywista jest także niższa waga skrzydła Advance'a, co może mieć dla autora kluczowe znaczenie.

Jestem ciekawy opinii, bo w jakiejś przyszłości sam będę stał przed dylematem zmiany na inne skrzydło. Jakbym rozważał zmianę, to na pewno chciałbym wypróbować skrzydło w locie i móc porównać z dotychczasowym, a także z innymi porównywalnymi modelami. Obecnie jest możliwość testowania skrzydeł różnych producentów u ich dystrybutorów, co jest świetną sprawą, żeby nie musieć kupować wyłącznie oczami i na podstawie ocen innych pilotów.
Pozdrawiam serdecznie,
Krzysztof

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 3899
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 827
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: uriuk » 23 stycznia 2023, 19:13

Przesiadka na skrzydlo o wydluzeniu wiekszym o 0,1 nie bedzie problemem. Nizsza waga skrzydla przeklada sie na wieksze bezpieczenstwo pasywne. Nasze skrzydla to masa na 7-metrowym ramieniu. Kazdy kilogram ma znaczenie.

Chrab
Posty: 161
Rejestracja: 05 lutego 2016, 09:56
Reputation: 60
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Epsilon DLS

Postautor: Chrab » 23 stycznia 2023, 21:04

Krzysztof Pochmurski pisze:czy będzie zauważalna różnica dla pilota?

Będzie. Skrzydła b są bardziej dynamiczne, lepiej chodzą za ręką.
Dla mnie przesiadka z Alphy na Iona była mocną progresją.
Dobrze po przed kupnem byłoby się przelecieć w termie i do parzyć, czy to jest to o co Ci chodzi.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 3899
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 827
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: uriuk » 23 stycznia 2023, 21:13

Chrab pisze:Skrzydła b są bardziej dynamiczne, lepiej chodzą za ręką.


Skrzydla B wypadaja jedynie ociupine gorzej w testach. Certyfikat nic mowi o dynamice. Jeden z najwiekszych "mułów" na ktorym latałem mial trzeba trafu EN B.
Testy trzeba umiec czytac ;)

Tomasz P.
Posty: 66
Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
Reputation: 12
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Epsilon DLS

Postautor: Tomasz P. » 23 stycznia 2023, 21:21

uriuk pisze:
Chrab pisze:Skrzydła b są bardziej dynamiczne, lepiej chodzą za ręką.


Skrzydla B wypadaja jedynie ociupine gorzej w testach. Certyfikat nic mowi o dynamice. Jeden z najwiekszych "mułów" na ktorym latałem mial trzeba trafu EN B.
Testy trzeba umiec czytac ;)


Jednopowlokowy ten B?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 3899
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 827
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: uriuk » 23 stycznia 2023, 21:44

Ano. Jest kapitalnym dowodem na bezsensownosc testow. A juz na pewno na ich interpretowanie. Jesli wzielibysmy czasze spadorchornu szkolnego, takiego na jakim wykonuja pierwsze skoki adepci spadochroniarstwa, i poddali go testom jako paralotni (bo w koncu jaka to roznica?), to dostalby B albo nawet C. Slusznie by dostal, bo warunkow na A nie da rady wypelnic. Na dodatek jest tak mulowaty, ze ci adepci z trudem trafiaja nim w lotnisko, bo zakret trwa wieki.
W tym momencie pojawia sie kolega Chrab, caly na bialo, i twierdzi, ze skrzydla B lepiej chodza za reka i sa bardziej dynamiczne.

Kurtyna.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 stycznia 2023, 22:28

Dynamika skrzydła wynika głównie z obciążenia powierzchni z pewnym udziałem wydłużenia, choć wzrost wydłużenia zawsze idzie w parze że wzrostem obciążenia powierzchni.
Zbyszek Gotkiewicz

Tomasz P.
Posty: 66
Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
Reputation: 12
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Epsilon DLS

Postautor: Tomasz P. » 23 stycznia 2023, 22:35

uriuk pisze:
Kurtyna.

Znaczy koniec dyskusji? :)

Swoja droga, interesujacy przyklad skrzydla o wydluzeniu powyzej 6, ktore przechodzi w skrajnym obciazeniu wszystkie testy jako A. A teoretycznie przy wielszym obciazeniu powierzchni powinno byc bardziej dynamiczne niz przy minimalnym, gdzie czesc testow ma wynik B.

https://www.dhv.de/db1/source/technicte ... alue=-3679

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 stycznia 2023, 23:52

To stary problem przy testowaniu podwinięcia. Przy małym obciążeniu skrzydło ma mało energii żeby się odwinąć (mniejsza prędkość i mniejsze siły aerodynamiczne) co powoduje dłuższy czas do odwinięcia i większe zmiany kursu. Poza tym inicjowanie podwinięcia przez pilota ma inny mechanizm niż podwinięcia od turbulencji. Jeśli skrzydło jest odporne na podwinięcia i ma cofnięty rząd A co jest obecnie często stosowane to obciążenie rzędu A powoduje najpierw napędzenie skrzydła przez co podwinięcie następuje przy nurkowaniu skrzydła a nie w locie poziomym. Takie subtelności o których piloci z reguły nie myślą.
Zbyszek Gotkiewicz

GreeN_DG
Posty: 69
Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
Reputation: 20
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Epsilon DLS

Postautor: GreeN_DG » 24 stycznia 2023, 06:44

Dziękuje za odpowiedzi.

Cały czas się zastanawiam czy przejście z prawie nowego Nemo5 jest na tyle znaczące, że wart ceny.
Jest prawie 2x droższe.

U Francuzów znalazłem za 3900e - dziwnie niska cena. Niby promocja.
FlyBubble ma po 3995gbp.

To daje 19000-21000zł.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 stycznia 2023, 08:41

Według mnie nie warto jeśli chodzi o możliwości latania. To nie skrzydło cię ogranicza na tym etapie ale umiejętności. Za 4 tysiące euro masz dwa lata intensywnego latania przelotowego w Alpach. Po takich dwóch latach będziesz zupełnie innym pilotem. Chyba że mało latasz, głównie w jednym miejscu, wszyscy tam się znacie i poprawić swoją pozycję możesz poprzez kupno nowego sprzętu. Adwance idealnie do tego się nadaje a z pewnością latać Ci się będzie nie gorzej.
Zbyszek Gotkiewicz

Chrab
Posty: 161
Rejestracja: 05 lutego 2016, 09:56
Reputation: 60
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Epsilon DLS

Postautor: Chrab » 24 stycznia 2023, 11:17

uriuk pisze:W tym momencie pojawia sie kolega Chrab, caly na bialo, i twierdzi, ze skrzydla B lepiej chodza za reka i sa bardziej dynamiczne.
Kurtyna.


Chcesz powiedzieć, że producenci się nie znają i skrzydła typu progress są takie same jak te do nauki?

Czepiasz się testów, ale one raczej są wtórne. Najpierw producent określa grupę docelową i pod to projektuje skrzydła. Później do udziału na trymuje do testów.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 3899
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 827
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: uriuk » 24 stycznia 2023, 11:25

Widzialem skrzydla, ktore byly wtopa. Nie przeszly testow w swojej kategorii, wiec zeby je uspokoic producent zawyzyl mase startowa, ale zmniejszyl kat natarcia, przez co pozbawil je dynamiki. Zeby klient nie zauwazyl manewru, podawal powierzchnie w rzucie zamiast w rozlozeniu. Dalej uwazasz, ze zdanie ktore napisales ma sens?

GreeN_DG
Posty: 69
Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
Reputation: 20
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Epsilon DLS

Postautor: GreeN_DG » 24 stycznia 2023, 11:40

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Według mnie nie warto jeśli chodzi o możliwości latania. To nie skrzydło cię ogranicza na tym etapie ale umiejętności. Za 4 tysiące euro masz dwa lata intensywnego latania przelotowego w Alpach. Po takich dwóch latach będziesz zupełnie innym pilotem. Chyba że mało latasz, głównie w jednym miejscu, wszyscy tam się znacie i poprawić swoją pozycję możesz poprzez kupno nowego sprzętu. Dawanie idealnie do tego się nadaje a z pewnością latać Ci się będzie nie gorzej.


Kurs zrobiłem w sierpniu 2022.

W październiku byłem w Bassano - pierwszy wyjazd - 6h w powietrzu (straszny ścisk - latałem strasznie zachowawczo, bałem się bliskiego kontaktu z olbrzymią ilością paralotni).
W listopadzie byłem w Maroku - drugi wyjazd - 4,5h w powietrzu - warunki były straszne. Prawie zero żagla i termiki. Prawie same zloty.

W lutym jadę do Maroka - dam mu jeszcze raz szansę
W marcu jadę do Bassano
W czerwcu Słowenia
We wrześniu Francja

Wszystkie wyjazdy już zarezerwowane (prócz Francji. Zastanawiam się czy nie zamienić jej na Terneryfę bo W Annecy podobno jest straszny ścisk).

Nemo5 kupiłem w lipcu. Gwarancja do lipca 2024.

Pewnie myśli o zmianie skrzydła to fanaberia....

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9669
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2139
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Epsilon DLS

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 stycznia 2023, 11:50

Jeśli będziesz tak intensywnie latał to po dwóch latach skończysz podstawowe szkolenie. W tym czasie posiadane skrzydło cię nie będzie ograniczać a jedynie posiadane umiejętności. Na Teneryfie nie nastawiaj się na fajne latanie. Raczej długie zloty. A jeśli nie lubisz tłoku to po co jedziesz do Bassano? Tam w okolicy jest tyle fajnych miejscówek bez tłoku.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 654
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 146
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Epsilon DLS

Postautor: Piotr Domański » 24 stycznia 2023, 11:53

Jak Cię stać to żadna fanaberia, chociaż też jestem tego zdania co Zbyszek że różnica może być niezauważalna, co wcale nie znaczy że Ty kiedy wydasz tą kasę nie poczujesz się o wiele lepiej z tym nowym skrzydłem. Tak działa nasza psychika;) Teneryfa to tylko na zimę jak w Europie nie ma warunu. Warunki na Teneryfie raczej są łagodne ale trzeba uważać na ciasne lądowiska, warto wziąć przewodnika, bo nie zawsze są warunki na podstawowej miejscówce jaką jest Taucho ale prawie zawsze gdzieś na wyspie znajdzie się jakaś lotna miejscówka danego dnia.

Piotr Domański
Posty: 654
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 146
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Epsilon DLS

Postautor: Piotr Domański » 24 stycznia 2023, 12:01

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Na Teneryfie nie nastawiaj się na fajne latanie. Raczej długie zloty.

Wzdłuż grani Conde która ma ze 12km można latać od 12-17 w zasadzie po wyjściu nad grań bez potrzeby podkręcania. Wcześniej można wystartować z Jama po wykręceniu przeskoczyć nad Conde i polecieć dalej nawet do Gigantów i wócić do Adeje co daje przelot docel powrót ok 90km. Złoty to o poranku z pod Teide że słynnym przebijaniem się przez chmury;)


Wróć do „Ogólne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: MrGroch i 8 gości