Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Dział dla niezorientowanych, acz chętnych. Odpowiemy tu na najbardziej podstawowe pytania. Dla ułatwienia nam zadania prosimy o podanie jakiejś lokalizacji i innych szczegółów, które mogą okazać się istotne.
Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Piotr Domański » 15 grudnia 2020, 16:33

uriuk pisze:Dokladnie odwrotnie. Zdjecia i skany lidarowe sa nalozone na mape geodezyjna.

uriuk pisze:Dokladnie odwrotnie. Zdjecia i skany lidarowe sa nalozone na mape geodezyjna.

Tak... i na pewno moje podziemne przyłącze kablowe też w ten sposób zostało nałożone...;) Dane to dane, a zdjęcia to zdjęcia.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Piotr Domański » 15 grudnia 2020, 16:58

uriuk pisze:Dokladnie odwrotnie. Zdjecia i skany lidarowe sa nalozone na mape geodezyjna.

Może źle Cie zrozumiałem bo rzeczywiście zdjęcia są nakładane na mapy geodezyjne ale dane właśnie pochodzą z pomiarów geodezyjnych tak jak Chrab napisał.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 15 grudnia 2020, 17:44

Chyba się nie rozumiecie.

Temat jest dla mnie mocno "szokujący" - ciężko znaleźć inne logiczne wytłumaczenie niż "uriukowe".

pomiary geodezyjne na tą skalę są niewykonalne.
Łukasz Prokop

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Piotr Domański » 15 grudnia 2020, 18:11

Łukasz, każdego dnia jest w pracy naścietysięcy geodetów i wszystkie dane z każdego dnia ich pracy wcześniej czy później trafiają na geoportal... i tak od zarania kartografii. Zdjęcia lotnicze i satelitarne są nakładką i ułatwieniem ale DANE pochodzą od nich.
Ostatnio zmieniony 15 grudnia 2020, 18:31 przez Piotr Domański, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 grudnia 2020, 18:21

A nie prościej uznać, że mapy powstają z połączenia pomiarów geodezyjnych, zdjęć fotogrametrycxnych i skanów lidarowych? Bo o tym że jesteście zajebiści to wiemy od dawna :)
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Piotr Domański » 15 grudnia 2020, 18:25

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A nie prościej uznać, że mapy powstają z połączenia pomiarów geodezyjnych, zdjęć fotogrametrycxnych i skanów lidarowych? Bo o tym że jesteście zajebiści to wiemy od dawna :)

Pozamiatał... a narzekają na Wieśka że zabija dyskusję;)

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: ciacholot » 15 grudnia 2020, 19:53

Z tego wniosek, że jak se wykopałem za żywopłotem coś i zasypałem, zakryłem kostką i udaję że nic nie było to i tak wiedzą? :o nawet jak bez telefonu tam chodziłem? No i ci co uprawili sobie potajemnie roślinę użytkową to też nie są bezpieczni?
Oto do czego prowadzi latanie...
Mariusz Kilian

JarekPG
Posty: 97
Rejestracja: 16 września 2019, 14:17
Reputation: 16
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: JarekPG » 15 grudnia 2020, 20:16

Widzieliście te mapy ? Jak nie to zerknijcie.
Właśnue siedzę i nie mogę nacieszyć oka. Zajebiste. Tego szukałem.
Oczywiście końcowy efekt jest z nałożenia geo i skanu terenu przemielonyvh pewnie ambitnymi algorytmami plus praca człowieka. Ale to o czym tu piszemy pochodzić może tylko ze skanowania . Np. Jeśli skan był przeprowadzony akurat gdzie wykopano fundamenty to wykopy są uwidocznione a przecież geodeta ich nie nanosił. Przykładów by można tu podawać wiele.
uriuk pisze: rzutnia grantow na poligonie i leje po likwidacji niewybuchow
zerknij na przykład uriuka. Geodeta tego nie nanosił.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 15 grudnia 2020, 20:41

Piotr Domański pisze:Łukasz, każdego dnia jest w pracy naścietysięcy geodetów i wszystkie dane z każdego dnia ich pracy wcześniej czy później trafiają na geoportal... i tak od zarania kartografii. Zdjęcia lotnicze i satelitarne są nakładką i ułatwieniem ale DANE pochodzą od nich.
wątpię. Od nich conajwyżej są te "kreski" i opisy. Ale z pewnością nie wysokość naniesiona co 20cm. WSZĘDZIE.
Łukasz Prokop

freerando
Posty: 14
Rejestracja: 30 kwietnia 2017, 17:41
Reputation: 8
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Uczeń

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: freerando » 15 grudnia 2020, 22:46

Na szybko z internetu:

https://zdziennikaodkrywcy.pl/czym-jest-lidar-i-dlaczego-powinnismy-z-niego-korzystac/

"Rewolucją w prowadzeniu amatorskich poszukiwań było darmowe udostępnienie użytkownikom zdjęć lotniczych i satelitarnych. Każdy, przygotowując się do eksploracji, mógł starannie przeanalizować dokładne obrazy terenu. Wydawało się, że do szczęścia nie trzeba nic więcej, dopóki nie pojawił się Lidar. Czym jest, jak możemy i dlaczego powinniśmy z niego korzystać?

Lidar to angielska nazwa lotniczego skaningu laserowego (Light Detection and Ranging). Metoda ta polega na tworzeniu modelu powierzchni terenu na podstawie pomiaru odległości pomiędzy aparaturą pomiarową znajdującą się na pokładzie samolotu a punktami terenowymi. Technologia znajduje zastosowanie w projektowaniu przebiegu tras drogowych, kolejowych i rurociągów, tworzeniu map powodziowych czy wykrywaniu pozostałości obiektów archeologicznych. Okazało się jednak, że nie tylko.

Pasjonatom historii, regionalistom i poszukiwaczom skarbów technologia pozwoliła na lokalizowanie dawnych fortów, okopów, fundamentów budynków czy nawet starych traktów. Dostępne zdjęcia satelitarne nie zawsze potrafiły pomóc w weryfikacji obiektów wypatrzonych na archiwalnych mapach. Szczególnie tych, które skrywały się pod gęstym drzewostanem. Lidar – w największym skrócie – przenika przez korony drzew i pokazuje użytkownikom poziom gruntu. To dzięki temu, po osiągnięciu pewnej wprawy, można bez problemu lokalizować ziemianki, okopy, koryta rzek czy stare wysypiska śmieci.

Wycinek mapy z obszarem, który znajduje się na fotomapie i obrazie wykonanym z użyciem technologii Lidar
Wycinek mapy z obszarem, który znajduje się na zaprezentowanych wyżej fotomapie i obrazie wykonanym z użyciem technologii Lidar. Obiekt oznaczony na mapie jako Schloss, to w istocie pozostałości wczesnośredniowiecznego grodziska
W przypadku nieznajomości terenu obrazy uzyskane dzięki technologii lotniczego laserowego skaningu pozwalają uniknąć także przykrych niespodzianek i chronią początkujących poszukiwaczy przed wejściem na potencjalne stanowiska archeologiczne. Warto więc, analizując teren przyszłych poszukiwań, sprawdzić, co może ukazać się oczom w terenie. Jak to zrobić?

W pierwszej kolejności należy skorzystać z zasobów Geoportalu – narzędzia zapewniającego dostęp do usług danych przestrzennych, które cały czas jest udoskonalane i ulepszane. Po wejściu na portal, który dostępny jest pod adresem geoportal.gov.pl, należy kliknąć w link “Geoportal krajowy”. Po wczytaniu podglądu mapy fotograficznej Polski, należy przybliżyć interesujący fragment fotomapy.

Po prawej stronie okna znajduje się pasek narzędzi widoku. Spośród trzech dostępnych opcji widoku, należy wybrać ostatni – tryb pełny, oznaczony – największą ikoną “oczka”. W ten sposób pojawią się nowe paski narzędzi (po ostatnich aktualizacjach od razu można przejść do kolejnego kroku). Na jednym z nich znajduje się ikona – “dodaj mapę”, oznaczona literami WMS. Po kliknięciu w ikonę, pojawi się okno “dodaj mapę” z zakładkami. Tam należy kliknąć w pierwszą z nich – “serwisy predefiniowane”, po czym zaznaczyć pole WMTS, a następnie, z rozwijalnej listy, wybrać “usługi krajowe WMTS”. Następnie – i to już prawie koniec procesu – należy kliknąć w pole “ISOK – cieniowanie” i zatwierdzić wybór, klikając przycisk “połącz”. Teraz wystarczy już tylko potwierdzić operację, klikając “dodaj”. Wcześniej określić można też poziom przezroczystości nowej warstwy.

W ten sposób, po prawej stronie, pojawiło się okno z listą warstw. Tam należy odznaczyć wszystko, poza polem “ISOK_cien”, dostępnym na rozwijalnej liście “usług przeglądania hipsometrii o stałej skali barw dla NMT (dane z projektu ISOK)”. Jeśli mamy szczęście, a interesujący nas fragment kraju został sfotografowany technologią Lidar, naszym oczom ukaże się dokładny model powierzchni terenu.
O wartości Lidara świadczy fakt, że od momentu darmowego udostępnienia użytkownikom modelu powierzchni terenu, odkryto nie tylko zaginione wsie i miasta, których przez lata nieskutecznie poszukiwano w terenie, ale zgłoszono dziesiątki, jeśli nie setki potencjalnych stanowisk archeologicznych."

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: fotolot » 16 grudnia 2020, 21:46

freerando pisze:..Technologia Lidar znajduje zastosowanie w projektowaniu przebiegu tras drogowych, kolejowych i rurociągów,..


A następnie wg. trójwymiarowego projektu takiej trasy, możliwa jest bardzo precyzyjna realizacja prac niwelacyjnych(- bez palików i sznurkow). Dzieki systemom naprowadzająco sterującym, zamontowanym np. na spychaczach, koparkach i wielu innych maszynach drogowych(kuzyn ma taką f-me).
Może kiedyś, jakiś bogaty glajciarz , zleci projekt i realizację skarpy żaglowej , nieopodal swojej chałupy....? ;)

Awatar użytkownika
micro
Posty: 915
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: micro » 16 grudnia 2020, 22:05

fotolot pisze:Może kiedyś, jakiś bogaty glajciarz , zleci projekt i realizację skarpy żaglowej , nieopodal swojej chałupy....? ;)

Dobry pomysł, może Narodową ściepę zrobimy (w końcu wszystko dzisiaj narodowe ;) ) i kumpel po taniości kilka takich skarp zrobi :D .
Roman Michalak

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: fotolot » 16 grudnia 2020, 23:10

micro pisze:Dobry pomysł, może Narodową ściepę zrobimy (w końcu wszystko dzisiaj narodowe ;) ) i kumpel po taniości kilka takich skarp zrobi :D .

"Prezes" stowarzyszenia od ukształtowanych już, kilku skarp nadwiślańskich, nagabnął o zleceniu wyrownania polnej drogi dojazdowej na Marzach, bo jest w kasie zebrane 200-ści zlotych.....

Najwieksza "Narodowa ściepa" to idzie na dalsze pomnażanie do Prezesa PSP...
Którego były skarbnik, na odchodne wspominał , że aby dwaj czy trzej lotniarze, mogli zaprezentować się zawodniczo. To musiał wypłacić i wywieść za granicę, w swoich kieszeniach 10 tysięcy €uro , dla jakichś tam czekających podwykonawców ...

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 11 marca 2021, 19:45

JarekPG pisze:większość z nas przechodziła etap patrzenia na każdy nasyp kolejowy czy górkę śmieci na potencjalne miejsce do polatania, ja też z kolegami i zdecydowanie na takich małych miejscach treningowych bo ciężko tu mówić o lataniu przewagę mieli ci na większych skrzydłach bo siła wiatru dla mniejszych musiała by być spora ( nie dla laików ) żeby oderwać buty od trawy.

ale to nie latanie klifowe tylko groundhanling ze zlotami z pagórków czy wałów przeciwpowodziowych.
czasem dało się utrzymać dłużej z nogami nad trawą NIEZAPOMNIANA FRAJDA.

z obserwacji ważne przy takich zabawach jest czyste i obszerne przedpole.


Skoro każdy to i ja nie odpuściłem pobawić się na bardzo malutkim krawężniku (ok 7m) , czasami udało się przelecieć całe 300m a czasami ...

Zobaczcie sami :lol: :lol: :lol:
Łukasz Prokop

krzyk
Posty: 43
Rejestracja: 14 lutego 2019, 21:36
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: krzyk » 11 marca 2021, 19:50

Wiała dycha? :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 marca 2021, 19:57

krzyk pisze:Wiała dycha? :)

Na pewno nie więcej :)
Zbyszek Gotkiewicz

krzyk
Posty: 43
Rejestracja: 14 lutego 2019, 21:36
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: krzyk » 11 marca 2021, 20:10

Podejrzewam coś między 4 a 12. Czyli było słabo i doleciał podmuch. Z moich doświadczeń jak wiater nie zwalnia poniżej 5 to jest mocno lub za mocno. Potrafię startować w takich warunkach. Jeszcze mnie nie przewiało ale konieczność belowania chwile po starcie wielu zaskakuje. W tym przypadku mam nadzieję, że Łukasza nie przetyrało więcej jak kilka metrów - jeśli ustał to brawo!

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 11 marca 2021, 21:06

Jak jest 7m/s to nie wychodzę z domu :o

Na dole nie przekraczało połowy z dychy ale niezbyt równo zwłaszcza na górze. Było na tyle mokro, i sporo błota, że nie chciałem uciaprać uprzeży więc się bawiłem w takiej lekkiej rysy bez speeda ( i tak nie zdążyłbym go użyć ;) ). Zabawa super.

Ustałem ale na dupie :)

Powodem przewiania było zahaczenie tyłkiem o skarpę ( można to zobaczyć na tym niezbyt dobrym filmiku . Wtedy zaciągnąłem sterówki i już ich nie odpuściłem.
Łukasz Prokop

rk
Posty: 81
Rejestracja: 28 marca 2018, 18:31
Reputation: 34
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: rk » 11 marca 2021, 21:59

Gdzie jest taki krawężnik?

Bardzo lubię takie zabawy w parterze.
Na Mierzei Wiślanej jest czasem jeszcze niżej i wciąż da się latać.
Generalnie jak wieje mocniej, to lepiej latać na przedpolu, tym dalej od krawędzi skarpy im mocniej wieje.
Jak jest ostry warun, to lepiej też nie wychodzić nad krawędź zbocza, bo tam jest jeszcze mocniej.
Ważne, żeby się nie dać przewiać, bo nie wszędzie jest tak przyjaźnie...

Pozdrawiam,
Robert

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Niskie krawężniki a zachowanie skrzydeł

Postautor: prokopcio » 11 marca 2021, 23:12

rk pisze:Gdzie jest taki krawężnik?

Raczej minikrawężniczek ;) 6-7m o długości ok. 300m po przekopaniu górki na obwodnicę Nysy. Taki łapacz wiatru.
Ładne wielkie przedpole , na dole spora łąka a na górze pola.

Pinezka
https://maps.app.goo.gl/JuyDKZ2EhDdqzUts7

Screenshot_20210311-230805_Chrome.jpg
Screenshot_20210311-230805_Chrome.jpg (294.21 KiB) Przejrzano 6891 razy
Łukasz Prokop


Wróć do „Wejście dla początkujących”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość