Zrozumieć MAPY FIS ...
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
jeśli jest aktywny to dzwonisz tel i ustalasz szczegóły twojej wizyty w ATZ (nie tylko lądowania). Tyle to wiedziałem i chyba nie można CI tego zabronić ale musisz uzgodnić zasady i stosować się do wytycznych zarządcy.
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
prokopcio pisze:jeśli jest aktywny to dzwonisz tel i ustalasz szczegóły twojej wizyty w ATZ (nie tylko lądowania). Tyle to wiedziałem i chyba nie można CI tego zabronić ale musisz uzgodnić zasady i stosować się do wytycznych zarządcy.
Oczywiscie ze moga zabronic. Wyobraz sobie skoki spadochronowe uczniow-skoczkow i wlot pepeanta bez radia w tym momencie.
Sam bym zabronil
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
słyszałeś Herflik juz wszsytko uriuk wyjaśnił
cytat z paralotnie-sudety ( edit - a oni zaporzyczyli ot URIUKa ) :
ATZ, czyli strefy ruchu lotniskowego, które znajdują sie wokół lotnisk sportowych. W takim przypadku wlot jest możliwy wyłącznie w uzgodnieniu z organem kierującym lotami. Z braku radia lotniczego pozostaje nam telefon do kierującego lotami i uzgodnienie szczegółów. Z praktyki podam, że przeważnie nie ma problemów o ile nie są wykonywane skoki spadochronowe. Warto również wiedzieć, że nawet kiedy ATZ nie został aktywowany, to loty na lotnisku mogą się odbywać i należy zastosować się do zasad ruchu nadlotniskowego.
cytat z paralotnie-sudety ( edit - a oni zaporzyczyli ot URIUKa ) :
ATZ, czyli strefy ruchu lotniskowego, które znajdują sie wokół lotnisk sportowych. W takim przypadku wlot jest możliwy wyłącznie w uzgodnieniu z organem kierującym lotami. Z braku radia lotniczego pozostaje nam telefon do kierującego lotami i uzgodnienie szczegółów. Z praktyki podam, że przeważnie nie ma problemów o ile nie są wykonywane skoki spadochronowe. Warto również wiedzieć, że nawet kiedy ATZ nie został aktywowany, to loty na lotnisku mogą się odbywać i należy zastosować się do zasad ruchu nadlotniskowego.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 45
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 22:38
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Herflik pisze:Czy po sprawdzeniu AUP dzwonić do FISu? Nie chciałby im zawracać gitary za każdym razem kiedy będę latać.
Uwierz, nie zawracasz im gitary. Zgłoszenie Twojego lotu może im pomóc w pracy, a Tobie i innym użytkownikom przestrzeni, może znacząco podnieść bezpieczeństwo lotu.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Jeśli chodzi o zasady poruszania się w pobliżu lotnisk sportowych, to spotykam się od czasu do czasu z tragiczną bezmyślnością że jak lecę przy jakimś lotnisku to pierdolnę sobie kosiaka nad pasem tak bez kręgu. A ja stoję przypięty do liny i patrzę na kretyna, który leci parę metrów nad pasem bez wcześniejszego rozpoznania co tam się dzieje.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
a jak już się holujesz to .....Zbyszek Gotkiewicz pisze:...A ja stoję przypięty do liny i patrzę....
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli chodzi o zasady poruszania się w pobliżu lotnisk sportowych, to spotykam się od czasu do czasu z tragiczną bezmyślnością że jak lecę przy jakimś lotnisku to pierdolnę sobie kosiaka nad pasem tak bez kręgu. A ja stoję przypięty do liny i patrzę na kretyna, który leci parę metrów nad pasem bez wcześniejszego rozpoznania co tam się dzieje.
Ja namierzam takich orlow, dzwonie do osrodka do ktorego nalezy samolot i podaje dokladna godzine wycznu. Dziala.
Przestali latac. Tyle, ze ostatnio wwynajalem mojego Ogara gosciowi z Krakowa, poczekalem az odleci szczesliwie, wracam do Borowej, a wszyscy chorem: przed chwila twoj Ogar przelecial nad srodkiem lotniska.
Gosc troszke po starcie pobladzil:).
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
uriuk pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli chodzi o zasady poruszania się w pobliżu lotnisk sportowych, to spotykam się od czasu do czasu z tragiczną bezmyślnością że jak lecę przy jakimś lotnisku to pierdolnę sobie kosiaka nad pasem tak bez kręgu. A ja stoję przypięty do liny i patrzę na kretyna, który leci parę metrów nad pasem bez wcześniejszego rozpoznania co tam się dzieje.
Ja namierzam takich orlow, dzwonie do osrodka do ktorego nalezy samolot i podaje dokladna godzine wycznu. Dziala.
Przestali latac. Tyle, ze ostatnio wwynajalem mojego Ogara gosciowi z Krakowa, poczekalem az odleci szczesliwie, wracam do Borowej, a wszyscy chorem: przed chwila twoj Ogar przelecial nad srodkiem lotniska.
Gosc troszke po starcie pobladzil:).
A kiedy to Borowa została lotniskiem ?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Malo ktore lotnisko ma tak wyraznie zazaczone pasy startowe
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Czytając ten wątek odnoszę wrażenie, ze mentorzy forum jakoś niechętnie podchodzą do tematu. Dlaczego ? Nie rozumiem. Wiedzy raczej nigdy za mało. A jeśli chodzi o FL to nie jest to "dokładnie" wysokość, a poziom lotu, który waha się w zależności od ciśnienia, a ponieważ odnosi się do ciśnienia standardowego to wszystkim waha się jednakowo, dzięki czemu zachowana jet stała separacja w ruchu lotniczym.
Tu w miarę fajnie opisane
http://www.cassubian.pl/portal/content/ ... ne-qnh-qfe
Tu w miarę fajnie opisane
http://www.cassubian.pl/portal/content/ ... ne-qnh-qfe
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
pierwsze słyszę że wyjeżdżone dwie w miarę równe drogi to już "lotnisko"., gdyby chociaż jakieś znaki były wyłożone, ale znaków dla paralotni też raczej nie ma zatem, może warto by się zakręcić i jakąś strefę zrobić, bo tak to każdy po Borowym niebie latać może i możesz mu jak Pawlak, palcem pogrozić tylko
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Przeciez to napisalem, I napisalem tez, ze zeby wystrugac pelna odpowiedz na to pytanie, musialbym poltorej godziny klepac w klawiature, bo nie da sie tematu zrobic "po lebkach"
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
starry pisze::) pierwsze słyszę że wyjeżdżone dwie w miarę równe drogi to już "lotnisko"., gdyby chociaż jakieś znaki były wyłożone, ale znaków dla paralotni też raczej nie ma zatem, może warto by się zakręcić i jakąś strefę zrobić, bo tak to każdy po Borowym niebie latać może i możesz mu jak Pawlak, palcem pogrozić tylko
Strefa jest, zerknij na oficjalna mape PAZP. Znaki tez sa, tyle ze google ma stare fotki.
A co do nazwy lotnisko, to zwyczajowo mowi sie tak na ladowiska. Nie slyszalem, zeby ktos mowil "ladowisko Olesnica", bo lotniskiem w tej chwili nie jest. Poza tym, widziales gdzies wyjezdzone drogi o szerokosci 50 m?
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
może ktoś łapkę w górę ci kliknieuriuk pisze:Przeciez to napisalem, I napisalem tez, ze zeby wystrugac pelna odpowiedz na to pytanie, musialbym poltorej godziny klepac w klawiature, bo nie da sie tematu zrobic "po lebkach"
Łukasz Prokop
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Jeśli chodzi o zasady poruszania się w pobliżu lotnisk sportowych, to spotykam się od czasu do czasu z tragiczną bezmyślnością że jak lecę przy jakimś lotnisku to pierdolnę sobie kosiaka nad pasem tak bez kręgu. A ja stoję przypięty do liny i patrzę na kretyna, który leci parę metrów nad pasem bez wcześniejszego rozpoznania co tam się dzieje
Czy to jakaś merytoryczna insynuacja?
Po pierwsze nie pierdole kosiaków nad pasem bez kręgu
Po drugie to nie strefa ATZ lotniska sportowego ,tylko MATZ (strefa ćwiczeń wojskowych )
Po trzecie spadam z tąd.
Czy to jakaś merytoryczna insynuacja?
Po pierwsze nie pierdole kosiaków nad pasem bez kręgu
Po drugie to nie strefa ATZ lotniska sportowego ,tylko MATZ (strefa ćwiczeń wojskowych )
Po trzecie spadam z tąd.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Heflik. To nie była insynuacja że ty tak robisz. To był opis często spotykanych zachowań pilotów samolotów sportowych. Fakt posiadania licencji i samolotu nie zawsze idzie w parze z wiedzą i umiejętnościami lotniczymi.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Herflik pisze:Miejsce gdzie teraz startuje leży na obrzeżach strefy MATZ. Po starcie zwykle odchodzę poza strefę ok 5km , jak się już nalatam to wracam żeby wylądować. Czy po sprawdzeniu AUP dzwonić do FISu? Nie chciałby im zawracać gitary za każdym razem kiedy będę latać.
Tak przy okazji , mógłby ktoś kiedyś nagrać taka rozmowę z FISem, dla celów edukacyjnych , jak się zgłasza loty , z komentarzami filmik?
bo ja szczerze to nie bardzo bym potrafił gdybym nie usłyszał jak ktoś to robi ...
Może ktoś z FISu to czyta, nagra i udostępni
W necie znalazłem takie informacje:
"Dzwonisz do AMC (22 574 57 33), podajesz nazwisko, co bedziesz robil i na
czym, gdzie, godzine rozpoczecia i zakonczenia. W odwecie dostaniesz info o
sytuacji w tym rejonie. Jesli bedziesz sie paletal po jakichs aktywnych ATZ-
tach to poprosza cie o skontaktowanie sie z nimi. Jesli chcesz sie szwendac
w TMA to uzgadniasz z wlasciwym FIS. Na wieze tylko wprzypadku wkroczenia w
CTR, ale ci co tam lataja to juz sami wiedza jak to zalatwic "
Żródło: https://pl.rec.paralotnie.narkive.com/t ... anie-lotow
Ze swojej strony mam pytanie, czy dzwoniąc do FISu nie kurze gościa jak powiem że nie rozumiem czegoś, żeby powtórzył albo tak po chłopsku wytłumaczył . Lubią sobie pogadać czy nie?
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
-
- Posty: 45
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 22:38
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Jackie, ja jak zgłaszam lot to nikt nawet o nazwisko nie pyta. Normalnie rozmawiają jak z człowiekiem. Jak zgłaszam do FIS Olsztyn: "Dzień dobry, chciałbym zgłosić lot na paralotni z napędem. Miejscowość XXX, dokładniej w promnieniu 10 km od miejscowości XXX, wysokość do 300m nad teren od godziny 16 (czasu uniwersalnego) do zachodu słońca" - po tym gość po drugiej stronie prosi o zgłoszenie zakończenia i życzy miłego lotu. WAŻNE aby zgłosić zakończenie lotu: "Dobry wieczór (lub dzień dobry), paralornia z napędem, okolice miejscowości XXX, zgłaszam zakończenie." i to na tyle.
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
uriuk pisze:starry pisze::) pierwsze słyszę że wyjeżdżone dwie w miarę równe drogi to już "lotnisko"., gdyby chociaż jakieś znaki były wyłożone, ale znaków dla paralotni też raczej nie ma zatem, może warto by się zakręcić i jakąś strefę zrobić, bo tak to każdy po Borowym niebie latać może i możesz mu jak Pawlak, palcem pogrozić tylko
Strefa jest, zerknij na oficjalna mape PAZP. Znaki tez sa, tyle ze google ma stare fotki.
A co do nazwy lotnisko, to zwyczajowo mowi sie tak na ladowiska. Nie slyszalem, zeby ktos mowil "ladowisko Olesnica", bo lotniskiem w tej chwili nie jest. Poza tym, widziales gdzies wyjezdzone drogi o szerokosci 50 m?
Masz rację jest strefa, ale lotnisko czy też lądowisko nie widnieje w rejestrze ULC'u ( chyba, że przeoczyłem ) a przy okazji jest gdzieś w sieci opis Borowej ( częstotliwość radia, kierunki pasów, warunki lokalne, przeszkody ... ) Ktoś tam kiedyś wylądował ? ( pytam z czystej ciekawości, bez podtekstów )
- CichyBart
- Posty: 168
- Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
- Reputation: 37
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Moje zgłoszenia:
" witam,
- (co) zgłaszam lot pojedynczej (kolor) paralotni z [ miejscowość ],
- (gdzie) promień 20km (lub 20km od centrum na zachód i południe ew. konkretnie "pomiędzy A2 a rzeką Wartą"),
- (wysokość) do 500m n.p.m.,
- (kiedy) od [godzina startu, zawsze z minimum 15-minutowym wyprzedzeniem) do [godzina lądowania + 30 minut lub więcej) UTC
(niech się nie męczy z obliczaniem, ma sporo chłop na głowie i tak - wybierając nr mam w notatce: "UTC latem -2, zimą -1"),
- (dodatkowe) bez łączności (wg mnie BARDZO WAŻNE!),
- (ewentualne pytania) jak tam na Waszych radarach front na północny zachód od (nazwa miejscowości)? (tutaj zwięzła odpowiedź)
- (zakończenie) dziękuję, zgłoszę telefonicznie zakończenie lotu.
Przede wszystkim nie latam bez zgłoszenia lotu.
Często dostaję informacje typu: "3 paralotnie zgłosiły loty o promieniu 30km od [ nazwa miejscowości ] proszę ich wyglądać.
Nigdy nikt nie pytał się mnie o dane osobowe (nawet o imię, dlatego zawsze podaję "zielona paralotnia"), posiadane uprawnienia, czy nie wiem co. Jedyne pytania są wyłącznie, gdy zapomnę czegoś z powyższego.
Po zakończeniu lotów:
" witam,
Zgłaszam zakończenie lotu zielonej paralotni z [nazwa miejscowości].".
Aktualnie mam uprawnienia, więc dzwoniąc będę przedstawiać się z imienia i nazwiska dla szybszej identyfikacji.
Podsumowując:
- co (zgłaszam lot), gdzie (promień 15km), wysokość, kiedy (czas UTC), bez łączności, zgłoszę zakończenie lotu, dziękuję.
W moich okolicach czasem leci helik LPR, czasem jakieś inne motoszybowce. Gdy zgłaszam loty raczej jest czysto, choć może to być też spowodowane wieczornymi ew. porannymi godzinami.
" witam,
- (co) zgłaszam lot pojedynczej (kolor) paralotni z [ miejscowość ],
- (gdzie) promień 20km (lub 20km od centrum na zachód i południe ew. konkretnie "pomiędzy A2 a rzeką Wartą"),
- (wysokość) do 500m n.p.m.,
- (kiedy) od [godzina startu, zawsze z minimum 15-minutowym wyprzedzeniem) do [godzina lądowania + 30 minut lub więcej) UTC
(niech się nie męczy z obliczaniem, ma sporo chłop na głowie i tak - wybierając nr mam w notatce: "UTC latem -2, zimą -1"),
- (dodatkowe) bez łączności (wg mnie BARDZO WAŻNE!),
- (ewentualne pytania) jak tam na Waszych radarach front na północny zachód od (nazwa miejscowości)? (tutaj zwięzła odpowiedź)
- (zakończenie) dziękuję, zgłoszę telefonicznie zakończenie lotu.
Przede wszystkim nie latam bez zgłoszenia lotu.
Często dostaję informacje typu: "3 paralotnie zgłosiły loty o promieniu 30km od [ nazwa miejscowości ] proszę ich wyglądać.
Nigdy nikt nie pytał się mnie o dane osobowe (nawet o imię, dlatego zawsze podaję "zielona paralotnia"), posiadane uprawnienia, czy nie wiem co. Jedyne pytania są wyłącznie, gdy zapomnę czegoś z powyższego.
Po zakończeniu lotów:
" witam,
Zgłaszam zakończenie lotu zielonej paralotni z [nazwa miejscowości].".
Aktualnie mam uprawnienia, więc dzwoniąc będę przedstawiać się z imienia i nazwiska dla szybszej identyfikacji.
Podsumowując:
- co (zgłaszam lot), gdzie (promień 15km), wysokość, kiedy (czas UTC), bez łączności, zgłoszę zakończenie lotu, dziękuję.
W moich okolicach czasem leci helik LPR, czasem jakieś inne motoszybowce. Gdy zgłaszam loty raczej jest czysto, choć może to być też spowodowane wieczornymi ew. porannymi godzinami.
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single
Wróć do „Wejście dla początkujących”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość