II etap - w kraju czy wyjazd?

Dział dla niezorientowanych, acz chętnych. Odpowiemy tu na najbardziej podstawowe pytania. Dla ułatwienia nam zadania prosimy o podanie jakiejś lokalizacji i innych szczegółów, które mogą okazać się istotne.
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 kwietnia 2016, 11:01

Robert. A była alpejka, bo z tego co wiem, to nie zawsze to robią.
Zbyszek Gotkiewicz

R0bby
Posty: 124
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 11:59
Reputation: 6
Lokalizacja: Kłodzko
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: R0bby » 05 kwietnia 2016, 11:22

I była i nie była. W ostatni dzień kursu mieliśmy ją ćwiczyć ale skończyło się na tym że instruktor starał się nam ją zademonstrować ale wiatr nie pozwalał. Nie jestem pewny, ale alpejka była chyba jako dodatek, nie wchodzący obligatoryjnie w program kursu.

Sam program w linku: http://elspeedo.cz/paragliding/szkola-paralotniowa/paragliding-w-beskidach/kurs-podstawowy-paralotniarstwa-72-dni-licencja-pilota-pl-a/
Trzeba kliknąć na polską flagę żeby było po naszemu ;)
Pozdrawiam,
Robert

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 kwietnia 2016, 11:35

Przeczytałem. W programie nie ma nauki alpejki. Za to jest robienie podwinięć czego nie ma w naszym programie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: calhal » 05 kwietnia 2016, 11:59

To jest trochę offtopic, ale jednak zapytam. Polski II etap (czy ten czeski odpowiednik), daje papier równoważny z IPPI 4? Ten nieobowiązkowy etap III daje IPPI 5?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4176
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: uriuk » 05 kwietnia 2016, 12:00

II etap to IPPI 2, III etap to 3

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: calhal » 05 kwietnia 2016, 12:02

uriuk pisze:II etap to IPPI 2, III etap to 3

OK dzięki, bo już miałem pytać gdzie termika w tych szkoleniach ;)

Awatar użytkownika
Krzysiek
Posty: 158
Rejestracja: 14 marca 2016, 09:45
Reputation: 24
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Krzysiek » 05 kwietnia 2016, 12:14

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Zamieściłem program szkolenia na oba etapy. Teraz można porównać to co robi Elspeedo z tym co powinny robić nasze szkoły.

Czy można prosić o linkę?
Krzysiek Gajewski
------------
Leksykon paralotniarstwa polskiego

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 kwietnia 2016, 12:21

Krzysiek pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Zamieściłem program szkolenia na oba etapy. Teraz można porównać to co robi Elspeedo z tym co powinny robić nasze szkoły.

Czy można prosić o linkę?


Proszę bardzo:
viewtopic.php?f=27&t=592
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Krzysiek
Posty: 158
Rejestracja: 14 marca 2016, 09:45
Reputation: 24
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Krzysiek » 05 kwietnia 2016, 12:23

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Krzysiek pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Zamieściłem program szkolenia na oba etapy. Teraz można porównać to co robi Elspeedo z tym co powinny robić nasze szkoły.

Czy można prosić o linkę?


Proszę bardzo:
viewtopic.php?f=27&t=592


Podziękowania, gapa ze mnie, sorka :)
Krzysiek Gajewski
------------
Leksykon paralotniarstwa polskiego

R0bby
Posty: 124
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 11:59
Reputation: 6
Lokalizacja: Kłodzko
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: R0bby » 05 kwietnia 2016, 13:26

Jeśli chodzi o uzyskiwane uprawnienia to czeskie (licencja pilota PL-A) są mniejsze od polskiego Świadectwa Kwalifikacji. Z polskim ŚK pilot zaraz po kursie ma prawo latać nawet na EN-D, a ja na materacach EN-B najwyżej ;)

Ale czy to wada, czy raczej wynik wrodzonej racjonalności południowych sąsiadów to już nie wiem ;)
Pozdrawiam,
Robert

Krzycha
Posty: 277
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:22
Reputation: 88
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Krzycha » 05 kwietnia 2016, 13:26

IPPI to system potwierdzenia praktyki. By ją uzyskać trzeba się wykazać daną ilością godzin w locie: http://www.aeroklub-polski.pl/media/201 ... k-pdf8.pdf

Aby otrzymać kartę IPPI należy spełnić następujące wymagania:
IPPI 3 - wydawana jest na podstawie świadectwa kwalifikacji.
IPPI 4 - całkowity nalot minimum 20 godzin;
nalot w termice minimum 5 godzin;
nalot na żaglu minimum 5 godzin.
IPPI 5 - całkowity nalot minimum 50 godzin;
5 przelotów minimum 20 km każdy (z wyłączeniem lotów na żaglu)
Ostatnio zmieniony 05 kwietnia 2016, 21:47 przez Krzycha, łącznie zmieniany 1 raz.

obiektywny
Posty: 44
Rejestracja: 08 marca 2016, 08:42
Reputation: 1
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: obiektywny » 05 kwietnia 2016, 18:46

uriuk pisze:II etap to IPPI 2, III etap to 3



też mi to tak pasuje patrząc na oczekiwania wobec pilota(nalot termiczny), aczkolwiek w dokumencie:

http://www.aeroklub-polski.pl/media/201 ... t-IPPI.pdf

pkt 4. A. IV jest napisane, że można wyrobić PP3 na podstawie posiadanego ŚK, a na egzamin ŚK idzie się po 2 etapach. Więc teoretycznie chyba można zdobyć PP3 nie spełniając do końca wymagań w kwestii nalotu.
Ostatnio zmieniony 05 kwietnia 2016, 18:59 przez obiektywny, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 kwietnia 2016, 18:54

Drugi etap spełnia wymogi na IPPI pomiędzy 3 a 4. Dlatego od ręki można dostać na podstawie ŚK IPPI 3, a po okazaniu książki lotów z potwierdzonym nalotem żaglowym i termicznym otrzymamy IPPI 4. IPPI 3 daje możliwość legalnego latania w Polsce, Czechach i Słowacji. Pozostałe kraje wymagają IPPI 4, a na niektórych startowiskach nawet IPPI 5.
Zbyszek Gotkiewicz

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Jędrek QŃ » 06 kwietnia 2016, 09:15

Nie wiem jaki jest program szkolenia w El Speedo ale na Javorovym widziałem jak startują kursantów alpejką.Mnie w trakcie szkolenia w Polsce (3 etapy + 1 wyjazd doszkalający) poza jedynką wszustko na wyjazdach Włochy,Słowenia- instruktor tylko raz POKAZAŁ na czym polega alpejka i to po namowach kursantów.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 kwietnia 2016, 09:59

Skoro zapłaciłeś instruktorowi za naukę alpejki to trzeba było domagać się realizacji umowy.
Zbyszek Gotkiewicz

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Jędrek QŃ » 06 kwietnia 2016, 10:52

Piszę na raty bo parę razy forum nie przyjęło moich wypocin blokując mój adres.
Najpierw wrócę do alpejki kilka razy prosiliśmy na kursie o naukę-ale albo wiało za słabo albo za mocno albo było latanie i szkoda było czasu ....
W El Speedo widziałem jak kursanci robią B-stalla, zrzucanie połówki a później uczyli się utrzymywać kierunek lotu ze zwaloną połówką.Jak powiedziałem o tym instruktorom na wyjeździe doszkalającym, to mnie zaraz zgasili, że to jest ryzykowne i nieodpowiedzialne (słowa padały troszkę mocniejsze ale kobiety czytają)a poza tym takie sytuacje nie mają nic wspólnego z atrakcjami w realu.

Dlatego ja też dołączam się Marku do pytania: co wzbudziło twoją wesołość??

Zbyszek- zapłaciłem za kurs latania na paralotni nie za alpejkę.;) Na kurs poszedłem zieloniutki jak szczypiorek i nie znając nikogo z branży wszystko było nowe i fascynujące. Wiedza do opanowania zupełnie obca i mimo naprawdę podania w bardzo przystępnej formie czasami z pogranicza Czarnej Magii.

edit żeby nie było jeden pod drugim.
B-stalla i zrzucanie połówki widziałem też u kursantów innej czeskiej szkoły w Meduno

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 kwietnia 2016, 11:09

Jędrek. Po co ci nauka latania jak nie będziesz umiał wystartować :) Płacisz za zrealizowanie programu szkolenia. Co do zwalania połówek to mam zamiar wprowadzić ten element do szkolenia. Jeśli nie ciągnie się taśmy A dynamicznie to jest to banalne ćwiczenie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4176
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: uriuk » 06 kwietnia 2016, 11:16

Ja robie zrzucanie polowki na III etapie. Najpierw delikwent musi opanowac spirale, poniewaz jesli zmasci zrzucanie polowki, to wpadnie w spirale wlasnie i musi umiec z niej wyjsc. Besztal jest przydatny tylko do szybkiego schodzenia w przypadku ciezkiego rozwolnienia (brak przeciazen), innych zastosowan nie posiada, poza tym wspolczesne skrzydla szkolne nie chca robic besztala (sila potrzebna do jego wykonania jest wieksza niz waga pilota)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 kwietnia 2016, 11:20

Ja nie robie besztala bo może być niebezpieczny.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: II etap - w kraju czy wyjazd?

Postautor: calhal » 06 kwietnia 2016, 11:35

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja nie robie besztala bo może być niebezpieczny.

Ja pamiętam, że na Init(FR) robiłem tylko wahadło w obu osiach, a na i Perf 1 uszy na speedzie i połówke...albo raczej 1/3.

Generalnie wszystko może być niebezpieczne. IMHO na tym poziomie frontów się robić nie powinno, bo duże prawdopodobieństwo, że skończy się dynamicznym przeciągnięciem. Z resztą nawet widziałem jak jeden typ zrobił (na szczęscie na SIVie) z prostego delfinka fronta->dynamiczne przeciągnięcie->niesymetryczny wyskok->front->dynamiczne przeciągniecie... i jeszcze tak przez kilkadziesiąt metrów, aż w końcu zawiesił łapy na taśmach na wysokości deltek jak mu instruktor tłumaczył przed kursem i skrzydło samo wyszło.


Wróć do „Wejście dla początkujących”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość