Zrozumieć MAPY FIS ...
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Zrozumieć MAPY FIS ...
Otwieram nowy temat dotyczący map FIS. Nie wszystko rozumiem więc będę męczył pytaniami
Na początek załączam rysunek : sposób opisywania granic pionowych. Dla formalności to wartości podane w stopach czy metrach ?
GND, FL95, FL125, FL100?
Na początek załączam rysunek : sposób opisywania granic pionowych. Dla formalności to wartości podane w stopach czy metrach ?
GND, FL95, FL125, FL100?
- Załączniki
-
- sposob.jpg (208.39 KiB) Przejrzano 8254 razy
Ostatnio zmieniony 05 października 2018, 10:29 przez Jackie, łącznie zmieniany 1 raz.
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
To może takie pytanie na początek. Kiedy masz zamiar korzystać z tych map?
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Jak będę miał zamiar z nich korzystać, to chce już wiedzieć wszystko
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Na kursie poswiecam na ten temat okolo pol godziny gadania z prezentacjami. Jak bede pisal, to zajmie mi to z poltorej godzny.
Moze mecz swojego instuktora, bo ewidentnie zdradzasz braki w zakresie kursu podstawowego
Moze mecz swojego instuktora, bo ewidentnie zdradzasz braki w zakresie kursu podstawowego
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
uriuk , nie mów że z twoich wykładów to same orły wychodzą, bo to chyba by bł najlepsza szkoła na ziemi
Jaka jest frekwencja u ciebie na wykładach pochwal się, ile dni trwają wykłady?...
Ja tu porządkuje swoje zdobytą wiedzę, która niestety jest ulotna, inni pewnie tez uporządkują i utrwalą przy okazji.
Widzę że sam dojdę małymi kroczkami i być może skorzystają inni ..
wysokości podane są w stopach 1m =3,28 ft
FL 80 = FL 8000 ft = 2438 m (umowny zapis skrócony widocznie występuje)
FL 90 = 9000 ft = 2743 m
FL 120 = 12 000 ft = 3658m
zapomniałem dodać że przy ciśnieniu 1013 hPa pomiar, przy niższym 995 hPa będzie faktycznie niżej
5000 MSL = 5000ft, gdzie MSL - Mean Sea Level czyli średni poziom morza, mamy tu wysokość 5000 stóp czyli ok. 1524m, przy ciśnieniu 1013hPa, może rzeczywista? (zweryfikuję to poprawię )
Jaka jest frekwencja u ciebie na wykładach pochwal się, ile dni trwają wykłady?...
Ja tu porządkuje swoje zdobytą wiedzę, która niestety jest ulotna, inni pewnie tez uporządkują i utrwalą przy okazji.
Widzę że sam dojdę małymi kroczkami i być może skorzystają inni ..
wysokości podane są w stopach 1m =3,28 ft
FL 80 = FL 8000 ft = 2438 m (umowny zapis skrócony widocznie występuje)
FL 90 = 9000 ft = 2743 m
FL 120 = 12 000 ft = 3658m
zapomniałem dodać że przy ciśnieniu 1013 hPa pomiar, przy niższym 995 hPa będzie faktycznie niżej
5000 MSL = 5000ft, gdzie MSL - Mean Sea Level czyli średni poziom morza, mamy tu wysokość 5000 stóp czyli ok. 1524m, przy ciśnieniu 1013hPa, może rzeczywista? (zweryfikuję to poprawię )
- Załączniki
-
- Flight_levels.png (172.61 KiB) Przejrzano 8237 razy
Ostatnio zmieniony 05 października 2018, 11:47 przez Jackie, łącznie zmieniany 9 razy.
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Wiadomości na ten temat można sobie wygooglać, ale temat fajny tym bardziej, że bardzo wielu czynnie latających nie bardzo ma pojęcie o co w tym chodzi i o ile nie są to przelotowcy swobodni to pół biedy, ale jeśli to też napędowcy to już robi się problem czego dowody mamy co chwila jak nie tutaj to na preclu.
Może macie gdzieś artykuł czytelny dla ludzi to dajcie linka... Maciej nic nie napisałeś nigdy na ten temat?
Może macie gdzieś artykuł czytelny dla ludzi to dajcie linka... Maciej nic nie napisałeś nigdy na ten temat?
Mariusz Kilian
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Jackie pisze:uriuk , nie mów że z twoich wykładów to same orły wychodzą, bo to chyba by bł najlepsza szkoła na ziemi
Jaka jest frekwencja u ciebie na wykładach pochwal się, ile dni trwają wykłady?...
Ja tu porządkuje swoje zdobytą wiedzę, która niestety jest ulotna, inni pewnie tez uporządkują i utrwalą przy okazji.
Widzę że sam dojdę małymi kroczkami i być może skorzystają inni ..
wysokości podane są w stopach 1 st = 0,3048 m
FL 80 = FL 8000 ft = 2700m (umowny zapis skrócony widocznie występuje)
FL 90 = 9000 ft = 3000m
FL 120 = 12 000 fr = 4000m
zapomniałem dodać że przy cisnieniu 1013 hPa pomiar, przy niższym 995 hPa będzie faktycznie niżej
5000 MSL =
Zeby byc orlami, musialiby zapamiatac wszystko z wykladow. Praktyka wykazuje, ze takie rzeczy w przyrodzie nie wystepuja
FL 80 to nie jest jakis skrocony zapis, tylko oznacza, ze jest to wysokosc przy nastawieniia wysokosciomierza na 1013 HPa. Jesli wysokosc jest podana w stopach (czyli ma 00 na koncu) to wysokosciomierz jest ustawiony na QNH
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
ciacholot pisze:Wiadomości na ten temat można sobie wygooglać, ale temat fajny tym bardziej, że bardzo wielu czynnie latających nie bardzo ma pojęcie o co w tym chodzi i o ile nie są to przelotowcy swobodni to pół biedy, ale jeśli to też napędowcy to już robi się problem czego dowody mamy co chwila jak nie tutaj to na preclu.
Może macie gdzieś artykuł czytelny dla ludzi to dajcie linka... Maciej nic nie napisałeś nigdy na ten temat?
http://www.paralotnie-sudety.pl/wiedza/ ... wietrznej/
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Jackie pisze:Jak będę miał zamiar z nich korzystać, to chce już wiedzieć wszystko
Jak będziesz potrzebował to nie będziesz już tego pamiętał. Najpierw się wogóle zorientuj jakie masz elementy przestrzeni powietrznej w miejscach gdzie latasz. Do tego możesz wykorzystać nawet nakładkę na google maps.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Właśnie.. Tego na egzaminie nie było , a ja jestem ambitny i chcę zrozumieć skoro to w programie jest i przyda się może...
Na kursie mieliśmy 9 dni wykładów po około 4-8 godzin zależnie od pogody czy dzień lotny czy nie , rano latanie wieczorem latanie, do pokoju wracałem zjebany totalnie spać, by znowu potem o 6 wstać i do 22 zasuwać. Wszyscy raczej koncentrowali się na lotach bezpieczeństwie, a nie na nawigacji, czy meteo które na tym etapie nie były potrzebna. Błędy są w tym cytacie uriuk ale już poprawiłem, źle przyjąłem przelicznik stopa/metry ...
Na kursie mieliśmy 9 dni wykładów po około 4-8 godzin zależnie od pogody czy dzień lotny czy nie , rano latanie wieczorem latanie, do pokoju wracałem zjebany totalnie spać, by znowu potem o 6 wstać i do 22 zasuwać. Wszyscy raczej koncentrowali się na lotach bezpieczeństwie, a nie na nawigacji, czy meteo które na tym etapie nie były potrzebna. Błędy są w tym cytacie uriuk ale już poprawiłem, źle przyjąłem przelicznik stopa/metry ...
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Jackie. To jak będziesz latał i chcesz wszystko wiedzieć to może przyda ci się jeszcze liczba Reynoldsa i wędrówka środka parcia.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Herflik pisze:A ja chciałbym się dowiedzieć , gdzie można znaleźć aktualny AUP .
A strona PANSA nie daje już takich informacji?
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Herflik pisze:A ja chciałbym się dowiedzieć , gdzie można znaleźć aktualny AUP .
http://atmavio.pl/dzis
http://atmavio.pl/jutro
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
uriuk pisze:Herflik pisze:A ja chciałbym się dowiedzieć , gdzie można znaleźć aktualny AUP .
http://atmavio.pl/dzis
http://atmavio.pl/jutro
Kto to prowadzi?
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 42
- Rejestracja: 28 lipca 2017, 23:27
- Reputation: 15
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Zbyszek Gotkiewicz pisze:uriuk pisze:Herflik pisze:A ja chciałbym się dowiedzieć , gdzie można znaleźć aktualny AUP .
http://atmavio.pl/dzis
http://atmavio.pl/jutro
Kto to prowadzi?
Jak widac po datach, raczej juz nie prowadzi..
Korzystam z tych:
http://lotnik.org/strefy/
Od kilku miesiecy codziennie aktualizowane i nie zawiodlem sie jeszcze.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Sorki, wkleilem rzeczywiscie nieaktualne. Tworca tamtej strony zginal w katastrofie samolotowej.
Aktualne sa te https://lecimy.bwilczek.eu/
Aktualne sa te https://lecimy.bwilczek.eu/
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Mam pytanie na temat ATZ (aeroklub opolski dla przykładu) jeśli na tej mapie się nie znajduje to znaczy że aeroklub przykładowo dziś nie działa i można bez zezwolenia przelecieć czy jak?
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Przyleciec można zawsze. Lotnisko działa zawsze. ATZ może być aktywny, lub nieaktywny. Jeśli jest aktywny, to trzeba się zaanonsowac
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Tak, źle się wyraziłem. Miałem na myśli to czy jak jest nieaktywny to czy powinno się zgłosić czy niema takiego wymogu.
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zrozumieć MAPY FIS ...
Jesli lotnisko jest prywatne, to zawsze trzeba zglaszac, jesli lotnisko jest uzytku publicznego to musisz zglaszac tylko jesl jesli jest aktywy ATZ
Wróć do „Wejście dla początkujących”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość