Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Dział dla niezorientowanych, acz chętnych. Odpowiemy tu na najbardziej podstawowe pytania. Dla ułatwienia nam zadania prosimy o podanie jakiejś lokalizacji i innych szczegółów, które mogą okazać się istotne.
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4153
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 893
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: uriuk » 24 marca 2019, 19:33

CichyBart pisze:Może nie doczytałem, lecz nie mogę odszukać wyjaśnienia... Klikając na strefę lotniczą pojawia się informacja o wysokości np: A035 - F095. Czym Jak to odczytać? (F095 to nasz sufit przy 1013 HPa QNH). Nie będę gdybać / pisać przypuszczeń, poczekam na odpowiedź.


Altitude 3500 stóp (jakies 1000 m) do sufitu. FL95 jest naszym sufitem zawsze, przy kazdym cisnieniu :)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4153
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 893
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: uriuk » 24 marca 2019, 19:35

Marek Radgowski pisze:Jak to jest w końcu z ta strefą TSA? Chodzi o to że obejmuje moją miejscowość zamieszkania. Czy aby polatać sobie w okolicy muszę jechać gdzieś daleko gdzie nie ma tej cholernej strefy?
Pozdrawiam z Łomży i proszę o wyjaśnienie tych spraw.


Jesli jest aktywna i jest od ziemi, to latac nie mozesz. Ale warto sprwadzic, bo czesto zwalniana jest wczesniej niz oglaszano. Dzwon do FIS w takim przypadku.

Marek Radgowski

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: Marek Radgowski » 24 marca 2019, 20:09

Dzięki, tak więc przede wszystkim kontakt z Fisem.
Czasem gdy latają wojskowe samoloty to ciarki przechodzą. Nie widać a straszą.

Awatar użytkownika
Lichoslaw
Posty: 52
Rejestracja: 11 stycznia 2018, 11:12
Reputation: 14
Lokalizacja: Szczecin / Mrzeżyno
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: Lichoslaw » 25 marca 2019, 20:16

Może głupie pytanie, ale takie mam. Co to jest EPMRT? MRT rozumiem, ale EP?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4153
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 893
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: uriuk » 25 marca 2019, 20:22

Gdzies to wypatrzyl?

Krzycha
Posty: 277
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:22
Reputation: 88
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: Krzycha » 26 marca 2019, 07:21

Tutaj:
Załączniki
EPMRT - fota.jpg
EPMRT - fota.jpg (53.87 KiB) Przejrzano 19525 razy

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4153
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 893
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: uriuk » 26 marca 2019, 09:36

EP to oznaczenie Polski w kodach ICAO. Np strefa zamknieta (prohibited) P11 będzie miała oznaczenie EPP11

7van.krzysztof
Posty: 262
Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
Reputation: 47
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: 7van.krzysztof » 27 marca 2019, 18:15

No dobra. Chcę polecieć sobie ze Starogardu Gdańskiego do Borska . Zaznaczam czas, zaznaczam planowaną wysokość GND-A20 , i co ? Zaznacza mi na biało TMA, które zaczyna się wyżej od planowanych przeze mnie 2000 stóp. Dlaczego pojawiają się te białe strefy TMA ? Gdybym zaznaczył, że latam do A65, lub wyżej, tam gdzie zaczyna się TMA to rozumiem. Ale jak zaznaczam GND-A20, to dlaczego wyświetla się to TMA ? Inne strefy znikają , lub pojawiają się, zależnie od wysokości którą podam. Nie rozumiem.
Załączniki
strefa.jpg
strefa.jpg (539.03 KiB) Przejrzano 19441 razy

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4153
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 893
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: uriuk » 27 marca 2019, 18:47

Tego pewnie nie wie nawet progrmista ktory tworzyl ta mape ;)

Jarko_147
Posty: 160
Rejestracja: 11 lutego 2019, 20:13
Reputation: 49
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: Jarko_147 » 23 kwietnia 2019, 19:22

Jeśli kogoś interesują szczegóły dotyczące stref, na ais.pansa.pl znalazłem pdf z opisami:
https://ais.pansa.pl/aip/aippliki/EP_ENR_5_1_en.pdf

Jarko_147
Posty: 160
Rejestracja: 11 lutego 2019, 20:13
Reputation: 49
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: Jarko_147 » 30 kwietnia 2019, 12:45

Ostatnio zauważyłem, że link, który umieściłem zdezaktualizował się, a właściwie zmieniła się treść pod niego podpięta. Jako, że nie mogę edytować poprzedniego posta, nowe linki wklejam poniżej.

ENR 5-1: Definicje
https://ais.pansa.pl/aip/aippliki/EP_ENR_5_1_en.pdf

ENR 5-1-1: Strefy zakazane
https://ais.pansa.pl/aip/aippliki/EP_ENR_5_1_1_en.pdf

ENR 5-1-2: Strefy ograniczone
https://ais.pansa.pl/aip/aippliki/EP_ENR_5_1_2_en.pdf

ENR 5-1-3: Strefy niebezpieczne
https://ais.pansa.pl/aip/aippliki/EP_ENR_5_1_3_en.pdf

ENR 5-2-2: Strefa identyfikacyjna obrony powietrznej – ADIZ
https://ais.pansa.pl/aip/aippliki/EP_ENR_5_2_2_en.pdf

ENR 5-3-2: Inne potencjalne zagrożenia
https://ais.pansa.pl/aip/aippliki/EP_ENR_5_3_2_en.pdf

ENR 5-5: Lotnicza działalność sportowa i rekreacyjna
https://ais.pansa.pl/aip/aippliki/EP_ENR_5_5_en.pdf

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: matgaw » 26 maja 2019, 20:56

Tak, od czwartku wszystkie MATZ zostały przekształcone w MCTR.

szymon.strus
Posty: 264
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 11:22
Reputation: 54
Lokalizacja: Nowa Huta
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: szymon.strus » 20 sierpnia 2020, 19:45

Czesc,

Odkurze troche watek bo zastanawia mnie jeden temat podniesiony dzisiaj na preclu. Mianowicie jeden z okolicznych pilotow otrzymal kilka telefonow od wojakow ze ktos lata nad Skrzycznem/Lipowa kiedy odbywaja sie skoki spadochronowe. No i probowalem to skorelowac z informacjami z mapy pansa i czegos nie rozumiem. Mianowicie na dzien dzisiejszy dla okolic Skrzyczniaka czynne sa strefy

7 ATZ EPBA GND A065 06:00 20:00 EPBA N PJE
21 ATZ EPZR GND A065 06:00 20:00 EPZR N GLD
125 EPTR03A F095 F125 09:00 19:00 EPBA Y PJE/CLN

O ile EPTR03A jest oczywista to nie rozumiem jak ATZ EPBA moze 'blokowac' przestrzen bo organizowane sa tam skoki? Czy ATZ nie jest tylko strefa za w ktorej za informacje odpowiada kwadrat a nie FIS?

Najblizej mojej okolicy mam lotnisko w Nowym Targu i jesli tam odbywaja sie skoki to aktywowana jest EPTR55 a nie ATZ.

Dzieki z gory za wyjasnienia.
pzdr,
/Szymon

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: matgaw » 20 sierpnia 2020, 23:11

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie struktury przestrzeni powietrznej:

5. Korzystanie z ATZ oraz MATZ jest możliwe po uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym odpowiednio ATZ albo
MATZ.


Piloci latający w aktywnym ATZ mają obowiązek uzgodnienia tego z zarządzającym ATZ. Podczas takiego "uzgodnienia", zapewne dostaliby informacje o skokach i wytyczne co jest bezpieczne, a co niebezpieczne, i ustalili jak się wzajemnie separować. Ale piloci najwyraźniej to olali i sobie latali po swojemu, no bo przecież G i spadochroniarz ich ominie, a kierujący skokami przecież nawet nie musi wiedzieć że oni tam są - no bo po co.

Inna sprawa, że dziadki w aeroklubach nie znają prawa i wydaje im się, że jak aktywowali ATZ, to jeżeli ktoś tam lata to można na policję dzwonić bo to "ich przestrzeń".

Ale nic dziwnego że ktoś się wkurzył, że ktoś sobie lata w ATZ, w którym odbywa się dość niebezpieczna aktywność - ale nawet nie raczył się zgłosić, ani nic dowiedzieć.

eltomek
Posty: 122
Rejestracja: 26 lutego 2016, 15:11
Reputation: 15
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: eltomek » 12 września 2020, 22:26

7van.krzysztof pisze:No dobra. Chcę polecieć sobie ze Starogardu Gdańskiego do Borska . Zaznaczam czas, zaznaczam planowaną wysokość GND-A20 , i co ? Zaznacza mi na biało TMA, które zaczyna się wyżej od planowanych przeze mnie 2000 stóp. Dlaczego pojawiają się te białe strefy TMA ? Gdybym zaznaczył, że latam do A65, lub wyżej, tam gdzie zaczyna się TMA to rozumiem. Ale jak zaznaczam GND-A20, to dlaczego wyświetla się to TMA ? Inne strefy znikają , lub pojawiają się, zależnie od wysokości którą podam. Nie rozumiem.

To dlatego, że elementy z sekcji "Statyczne warstwy przestrzeni powietrznej" nie podlegają filtrowaniu (pod kątem wysokości oraz czasu), filtry te można stosować jedynie wobec stref rezerwowanych czasowo, taką informację otrzymałem od gości z AMC. Trochę szkoda, że to nie jest taki gotowiec, który załatwi to, o czym piszesz.

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: der » 13 września 2020, 08:26

Pamiętajcie o jednej bardzo ważnej rzeczy. To, że jakaś strefa nie jest aktywowana, nie oznacza, że nie może się tam znaleźć cała eskadra myśliwców bojowych.
Albo jak u nas przedwczoraj na EPOM kołujący dla rozrywki jak sądzę na wysokości 30 metrów nad pasem Hercules.
Ot tak, przyleciał sobie, zakosiaczył wzdłuż pasa i na pułapie 100m poleciał sobie w stronę Kalisza. Północnym kręgiem, czyli tym domyślnie dedykowanym dla paralotniarzy. Na szczęście jedynym tego dnia byłem ja i to na ziemi, po wcześniejszym holu z którego nie udało sie zabrać.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: Piotr Domański » 13 września 2020, 09:13

der pisze:Pamiętajcie o jednej bardzo ważnej rzeczy. To, że jakaś strefa nie jest aktywowana, nie oznacza, że nie może się tam znaleźć cała eskadra myśliwców bojowych.
Albo jak u nas przedwczoraj na EPOM kołujący dla rozrywki jak sądzę na wysokości 30 metrów nad pasem Hercules.
Ot tak, przyleciał sobie, zakosiaczył wzdłuż pasa i na pułapie 100m poleciał sobie w stronę Kalisza. Północnym kręgiem, czyli tym domyślnie dedykowanym dla paralotniarzy. Na szczęście jedynym tego dnia byłem ja i to na ziemi, po wcześniejszym holu z którego nie udało sie zabrać.

Chyba musisz wykładać znaki nawet dla jednego holu.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4153
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 893
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: uriuk » 13 września 2020, 09:23

Musiał mieć duże koła jak tak wysoko kołował. No chyba że krążył ;)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 września 2020, 10:21

Piotr Domański pisze:
der pisze:Pamiętajcie o jednej bardzo ważnej rzeczy. To, że jakaś strefa nie jest aktywowana, nie oznacza, że nie może się tam znaleźć cała eskadra myśliwców bojowych.
Albo jak u nas przedwczoraj na EPOM kołujący dla rozrywki jak sądzę na wysokości 30 metrów nad pasem Hercules.
Ot tak, przyleciał sobie, zakosiaczył wzdłuż pasa i na pułapie 100m poleciał sobie w stronę Kalisza. Północnym kręgiem, czyli tym domyślnie dedykowanym dla paralotniarzy. Na szczęście jedynym tego dnia byłem ja i to na ziemi, po wcześniejszym holu z którego nie udało sie zabrać.

Chyba musisz wykładać znaki nawet dla jednego holu.


No właśnie. Czy znaki obowiązują tylko na lotniskach, czy też na innych miejscach gdzie się holujemy.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/

Postautor: Piotr Domański » 13 września 2020, 11:13

Zbyszek Gotkiewicz pisze:No właśnie. Czy znaki obowiązują tylko na lotniskach, czy też na innych miejscach gdzie się holujemy.

"9.2. Przy lotach holowanych na wodzie za motorówką, wykłada się tylko znak przy starcie."
Z tego można wywnioskować, że raczej wszędzie. W Kroczewie mieliśmy taki przypadek, że jakiś pilot ULL minął linę bardzo blisko (kilka metrów), był gdzieś film ale nie umiem odnaleźć.


Wróć do „Wejście dla początkujących”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość