Ciśnienie atmosferyczne

Znajomość meteorologii jest wymagana do bezpiecznego latania, ale jest też ciekawa sama w sobie. W tym forum możesz zamieszczać wszystko co związane z pogodą, zarówno w ujęciu paralotniowym jak i w ogólnym
tadd
Posty: 23
Rejestracja: 02 maja 2020, 10:31
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: tadd » 06 stycznia 2022, 23:09

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dlaczego wysokie ciśnienie daje gorszą termikę?
Po pierwsze dlatego, że powietrze w wyżu opada i nie chce się odrywać od ziemi. Po drogie, że jak rośnie ciśnienie to powietrze się ogrzewa i wtedy żeby jakiś bąbel się oderwał musi uzyskać wyższą temperaturę. Czyli pracować będą miejsca dające naprawdę gorące powietrze w komunach, które jeśli już się oderwie to będzie szło gwałtowniej do góry. No i oczywiście może dojść do tego, że mamy sucha masę powietrza co powoduje wyższy gradient temperaturowy dla podtrzymania komina (0,9 stopnia zamiast 0,6). Mam nadzieję, że wszystko co napisałem jest zrozumiałe.

Doskonale zrozumiałe :)
Wciąż jednak pozostaje moje pytanie, czy możemy z ziemi, przed startem ocenić jaki będzie warun? Np. za pomocą ciśnieniomierza?

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: uriuk » 06 stycznia 2022, 23:10

Termika jest nieprzyjemna, jesli kominy sa "suche" czyi mamy przemiane suchadiabatyczna (powietrze faktycznie jest cieplejsze w kominie i dla tego idzie do gory), w przeciwienstwie do wilgotnoadiabatycznego, gdzie powietrze nie jest cieplejsze, tylko ma wieksza wilgotnosc, a wiec jest lzejsze (para wodna jest niemal 2x lzejsza od powietrza).
Drugi przypadek, to wiatr. Im siest silniejszy, tym komin robi wiekszy burdel w powietrzu. Podaczas wiatru komin nie wznosi sie pionowo do gory, tylko jest pochylony, a pod nim robi sie regularna zawietrzna.

Kominy suche sa waskie i gwaltowne, a wilgotne szerokie i leniwe. Wychodzi na to, ze silny wiatr i mala wilgotnosc to przepis na niezla torbe.

tadd
Posty: 23
Rejestracja: 02 maja 2020, 10:31
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: tadd » 06 stycznia 2022, 23:14

Zbyszek Gotkiewicz pisze: bo to dłuższy wykład jak uniknąć szarpania w powietrzu a nie chce mi się pisać jeśli to nie o to chodzi.

A tak przy okazji, skoro proponujesz, to chętnie poczytam! :)
Wydaje mi się, że okres strachu i problemów podczas ostrych warunków już przepracowałem, z drugiej strony jeśli mogę poczytać jak to inni robią, byłbym wdzięczny :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 stycznia 2022, 23:15

tadd pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dlaczego wysokie ciśnienie daje gorszą termikę?
Po pierwsze dlatego, że powietrze w wyżu opada i nie chce się odrywać od ziemi. Po drogie, że jak rośnie ciśnienie to powietrze się ogrzewa i wtedy żeby jakiś bąbel się oderwał musi uzyskać wyższą temperaturę. Czyli pracować będą miejsca dające naprawdę gorące powietrze w komunach, które jeśli już się oderwie to będzie szło gwałtowniej do góry. No i oczywiście może dojść do tego, że mamy sucha masę powietrza co powoduje wyższy gradient temperaturowy dla podtrzymania komina (0,9 stopnia zamiast 0,6). Mam nadzieję, że wszystko co napisałem jest zrozumiałe.

Doskonale zrozumiałe :)
Wciąż jednak pozostaje moje pytanie, czy możemy z ziemi, przed startem ocenić jaki będzie warun? Np. za pomocą ciśnieniomierza?

Dużo lepsze są oczy. Ja siadam sobie na starcie i patrze jak inni latają. Jeśli nikt nie rzuca paki to znaczy że jest dobrze.
Zbyszek Gotkiewicz

tadd
Posty: 23
Rejestracja: 02 maja 2020, 10:31
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: tadd » 06 stycznia 2022, 23:17

uriuk pisze:Termika jest nieprzyjemna, jesli kominy sa "suche" czyi mamy przemiane suchadiabatyczna (powietrze faktycznie jest cieplejsze w kominie i dla tego idzie do gory), w przeciwienstwie do wilgotnoadiabatycznego, gdzie powietrze nie jest cieplejsze, tylko ma wieksza wilgotnosc, a wiec jest lzejsze (para wodna jest niemal 2x lzejsza od powietrza).
Drugi przypadek, to wiatr. Im siest silniejszy, tym komin robi wiekszy burdel w powietrzu. Podaczas wiatru komin nie wznosi sie pionowo do gory, tylko jest pochylony, a pod nim robi sie regularna zawietrzna.

Kominy suche sa waskie i gwaltowne, a wilgotne szerokie i leniwe. Wychodzi na to, ze silny wiatr i mala wilgotnosc to przepis na niezla torbe.


Jak to ocenię z ziemi? Ciśnieniomierz się przyda? :D

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: uriuk » 06 stycznia 2022, 23:20

tadd pisze:
Jak to ocenię z ziemi? Ciśnieniomierz się przyda? :D



Masz internet w komorce :)

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: matgaw » 06 stycznia 2022, 23:20

tadd pisze:Jak to ocenię z ziemi? Ciśnieniomierz się przyda? :D

Przecież dostałeś już informację, że chodzi o niże i wyże. Ciśnieniomierz się nie przyda, bo nie da się nim ustalić czy jesteś w niżu czy w wyżu.

tadd
Posty: 23
Rejestracja: 02 maja 2020, 10:31
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: tadd » 06 stycznia 2022, 23:27

matgaw pisze:
tadd pisze:Jak to ocenię z ziemi? Ciśnieniomierz się przyda? :D

Przecież dostałeś już informację, że chodzi o niże i wyże. Ciśnieniomierz się nie przyda, bo nie da się nim ustalić czy jesteś w niżu czy w wyżu.

No właśnie nie dostałem, albo dostałem i nie zrozumiałem :)
Bo to jest właśnie to pytanie, na które próbuję znaleź konkretną odpowiedź
W takim razie, czy łopatologicznie byłbyś mi w stanie wyjaśnić zależność pomiędzy wartością ciśnienia a obszarami niskiego i wysokiego ciśnienia?

tadd
Posty: 23
Rejestracja: 02 maja 2020, 10:31
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: tadd » 06 stycznia 2022, 23:29

uriuk pisze:
tadd pisze:
Jak to ocenię z ziemi? Ciśnieniomierz się przyda? :D



Masz internet w komorce :)


Dzięki Uriuk! :roll: :)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: uriuk » 06 stycznia 2022, 23:32

Jest w lotnictwie taki parametr jak QNH. Jest to cisnienie dla danego miejsca, ale nie na wysokosci gruntu, tylko na wysokosci morza w danym miejscu (czyli w studni o glebokosci rownej elewacji terenu). Cisnienie QNH jest podawane w dziesiatkach roznych miejsc, najczesciej w depeszach METAR. Sa one zakodowane, ale mozna znalezc w internecie strony rozkodowyjace METAR.
Np dzis na wroclawskim lotnisku jest wyz, bo QNH wynosi 1021
https://pl.allmetsat.com/metar-taf/polska.php?icao=EPWR

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 stycznia 2022, 23:34

tadd pisze:
matgaw pisze:
tadd pisze:Jak to ocenię z ziemi? Ciśnieniomierz się przyda? :D

Przecież dostałeś już informację, że chodzi o niże i wyże. Ciśnieniomierz się nie przyda, bo nie da się nim ustalić czy jesteś w niżu czy w wyżu.

No właśnie nie dostałem, albo dostałem i nie zrozumiałem :)
Bo to jest właśnie to pytanie, na które próbuję znaleź konkretną odpowiedź
W takim razie, czy łopatologicznie byłbyś mi w stanie wyjaśnić zależność pomiędzy wartością ciśnienia a obszarami niskiego i wysokiego ciśnienia?

Wysokie i niskie ciśnienie to wartości względne. Pomiędzy nimi są jakieś skrajne i średnie, ale według mnie niepotrzebnie dałeś się wkręcić w szukanie zależności jakości termiki od ciśnienia. Wogóle nie ma sensu brać pojedynczych parametrów do przewidywania. Trzeba brać wszystkie czynniki pod uwagę i stworzyć sobie na tej podstawie obraz warunków jakie będą w danym dniu.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: matgaw » 06 stycznia 2022, 23:40

tadd pisze:No właśnie nie dostałem, albo dostałem i nie zrozumiałem :)
Bo to jest właśnie to pytanie, na które próbuję znaleź konkretną odpowiedź
W takim razie, czy łopatologicznie byłbyś mi w stanie wyjaśnić zależność pomiędzy wartością ciśnienia a obszarami niskiego i wysokiego ciśnienia?

Najlepiej poczytaj o tym w książce Dudka Paralotniarstwo lub Thermal Flying Martensa. Albo w jakichś książkach o podstawach meteorologii.

Nie ma takiej zależności - niże i wyże da się zobaczyć tylko patrząc na mapę dużego obszaru (całej Europy) oglądając, jak układają się izobary.

I jeszcze taka uwaga - jeżeli nie wiesz co to są niże i wyże, to moim zdaniem skup się na lataniu (zdobywaniu praktycznego doświadczenia i umiejętności) oraz książkach o podstawach - zamiast zapychać głowę niepotrzebnymi informacjami o budowaniu strategii przelotowych w książkach które są skierowane do bardziej doświadczonych. To zostaw sobie na później.

tadd
Posty: 23
Rejestracja: 02 maja 2020, 10:31
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: tadd » 07 stycznia 2022, 00:10

uriuk pisze:Jest w lotnictwie taki parametr jak QNH. Jest to cisnienie dla danego miejsca, ale nie na wysokosci gruntu, tylko na wysokosci morza w danym miejscu (czyli w studni o glebokosci rownej elewacji terenu). Cisnienie QNH jest podawane w dziesiatkach roznych miejsc, najczesciej w depeszach METAR. Sa one zakodowane, ale mozna znalezc w internecie strony rozkodowyjace METAR.
Np dzis na wroclawskim lotnisku jest wyz, bo QNH wynosi 1021
https://pl.allmetsat.com/metar-taf/polska.php?icao=EPWR

A jednak coś jest!! :D 8-) :!:

Dzięki wszystkim za pomoc :!:

tadd
Posty: 23
Rejestracja: 02 maja 2020, 10:31
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: tadd » 07 stycznia 2022, 00:18

matgaw pisze:
tadd pisze:No właśnie nie dostałem, albo dostałem i nie zrozumiałem :)
Bo to jest właśnie to pytanie, na które próbuję znaleź konkretną odpowiedź
W takim razie, czy łopatologicznie byłbyś mi w stanie wyjaśnić zależność pomiędzy wartością ciśnienia a obszarami niskiego i wysokiego ciśnienia?

Najlepiej poczytaj o tym w książce Dudka Paralotniarstwo lub Thermal Flying Martensa. Albo w jakichś książkach o podstawach meteorologii.

Nie ma takiej zależności - niże i wyże da się zobaczyć tylko patrząc na mapę dużego obszaru (całej Europy) oglądając, jak układają się izobary.

I jeszcze taka uwaga - jeżeli nie wiesz co to są niże i wyże, to moim zdaniem skup się na lataniu (zdobywaniu praktycznego doświadczenia i umiejętności) oraz książkach o podstawach - zamiast zapychać głowę niepotrzebnymi informacjami o budowaniu strategii przelotowych w książkach które są skierowane do bardziej doświadczonych. To zostaw sobie na później.


Hehe, spoko, skoro sądzisz, że nie powinienem zapychać sobie głowę takimi głupotami to przemyślę to jeszcze :D

Awatar użytkownika
wlaskow
Posty: 137
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 13:58
Reputation: 65
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: wlaskow » 07 stycznia 2022, 00:42

Jeżeli dobrze odczytuje intencje pytającego, to poza troską o swój komfort latania w nośnym powietrzu, między wierszami chciałby się dowiedzieć czy taki parametr jak ciśnienie, pomoże mu w odgadnięciu jak będzie się kształtował warun w ciągu dnia. Czy może przewidzieć to dzień przed wyjazdem na latanie i czy wiedza odnośnie tego parametru jest istotna.

Jest cholernie istotna i bardzo praktyczna. Nie wyobrażam sobie pominięcie ciśnienia w równaniu, w którym by był użyteczny muszą się znaleźć pozostałe czynniki.

Z tego co tu przeczytałem, nikt jeszcze nie udzielił praktycznych porad.
takich jak:
Jak ciśnienie w prognozach wpływa na zachmurzenie a w szczególności możliwość wystąpienia zakitu i w jakich okolicznościach i czasie można się spodziewać jego ustąpienia.
Jak ciśnienie w prognozach warunkuje prawdopodobieństwo wystąpienia inwersji, co w prognozach ją uwiarygodnia a co nie - jak determinuje to wybór miejsca latania (wysokie, niskie góry)
Jak ciśnienie w prognozach będzie kształtować warun, gdy dzień wcześniej padało.
Jak ciśnienie w prognozach wpływa na kształt i częstość występowania kominów - to już zostało omówione, ale widziałbym jeszcze potencjał do zniuansowania zagadnienia.
Jak ciśnienie w prognozach będzie wpływało o podjęciu decyzji o godzinie startu.

Nie bagatelizowałbym ciśnienia.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Ciśnienie atmosferyczne

Postautor: matgaw » 07 stycznia 2022, 00:50

wlaskow pisze:Z tego co tu przeczytałem, nikt jeszcze nie udzielił praktycznych porad.
takich jak:
Jak ciśnienie w prognozach wpływa na zachmurzenie a w szczególności możliwość wystąpienia zakitu i w jakich okolicznościach i czasie można się spodziewać jego ustąpienia.
Jak ciśnienie w prognozach warunkuje prawdopodobieństwo wystąpienia inwersji, co w prognozach ją uwiarygodnia a co nie - jak determinuje to wybór miejsca latania (wysokie, niskie góry)
Jak ciśnienie w prognozach będzie kształtować warun, gdy dzień wcześniej padało.
Jak ciśnienie w prognozach wpływa na kształt i częstość występowania kominów - to już zostało omówione, ale widziałbym jeszcze potencjał do zniuansowania zagadnienia.
Jak ciśnienie w prognozach będzie wpływało o podjęciu decyzji o godzinie startu.

Nie bagatelizowałbym ciśnienia.

Ile razy można tłumaczyć....

Załączam mapę z prognozą z tej chwili, na której mamy wyż o ciśnieniu 1000 hPa, jak i niż o ciśnieniu 1013 hPa. Jednocześnie. Będąc w którymkolwiek z nich z "ciśnieniomierzem" nie dowiesz się absolutnie niczego. Próbując na podstawie wskazań ciśnieniomierza coś ustalać o termice to tak, jakby mając termometr spróbować przewidzieć pogodę na jutro.

Odpowiedź na powyższe pytania brzmi:
1. Ma się nijak
2. Nie da się na podstawie jednego parametru jakim jest ciśnienie odpowiedzieć. Jest to nawet jeden z gorszych parametrów. Już znacznie lepszym jest jedna fotka nieba, albo wykres gradientu temperatury...

Praktyczna rada brzmi: termikę należy prognozować z narzędzi które są do tego nadają (wykres pionowego gradientu temperatury, zachmurzenie, sytuacja baryczna, prognozy termiki, oglądanie pilotów w powietrzu).
Załączniki
cisnienie.png
cisnienie.png (821.53 KiB) Przejrzano 6263 razy


Wróć do „Meteorologia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość