wlaskow pisze:Z tego co tu przeczytałem, nikt jeszcze nie udzielił praktycznych porad.
takich jak:
Jak ciśnienie w prognozach wpływa na zachmurzenie a w szczególności możliwość wystąpienia zakitu i w jakich okolicznościach i czasie można się spodziewać jego ustąpienia.
Jak ciśnienie w prognozach warunkuje prawdopodobieństwo wystąpienia inwersji, co w prognozach ją uwiarygodnia a co nie - jak determinuje to wybór miejsca latania (wysokie, niskie góry)
Jak ciśnienie w prognozach będzie kształtować warun, gdy dzień wcześniej padało.
Jak ciśnienie w prognozach wpływa na kształt i częstość występowania kominów - to już zostało omówione, ale widziałbym jeszcze potencjał do zniuansowania zagadnienia.
Jak ciśnienie w prognozach będzie wpływało o podjęciu decyzji o godzinie startu.
Nie bagatelizowałbym ciśnienia.
Ile razy można tłumaczyć....
Załączam mapę z prognozą z tej chwili, na której mamy wyż o ciśnieniu 1000 hPa, jak i niż o ciśnieniu 1013 hPa. Jednocześnie. Będąc w którymkolwiek z nich z "ciśnieniomierzem" nie dowiesz się absolutnie niczego. Próbując na podstawie wskazań ciśnieniomierza coś ustalać o termice to tak, jakby mając termometr spróbować przewidzieć pogodę na jutro.
Odpowiedź na powyższe pytania brzmi:
1. Ma się nijak
2. Nie da się na podstawie jednego parametru jakim jest ciśnienie odpowiedzieć. Jest to nawet jeden z gorszych parametrów. Już znacznie lepszym jest jedna fotka nieba, albo wykres gradientu temperatury...
Praktyczna rada brzmi: termikę należy prognozować z narzędzi które są do tego nadają (wykres pionowego gradientu temperatury, zachmurzenie, sytuacja baryczna, prognozy termiki, oglądanie pilotów w powietrzu).