Jak poprawnie zmierzyć długość lin
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Problem do mnie powrócił i powstało parę dylematów.
Diagram podaje długość lin i osobno długość taśm ( w pozycji normalnej i po wciśnięciu beli)
Jak zatem poprawnie zmierzyć długość lin?
Od strony glajta:
od szwy między brytami, gdzie wszyte są punkty podwieszenia?
Czy może od pętelki linki na tych punktach podwieszenia ( w moim, S5 jest to średnio 13mm różnicy)
Od strony deltek:
a) Górny środek przekroju deltki?
b) czy może górna krawędź deltki
A może dodać do tego taśmy i od, no właśnie:
a) koniec taśmy ? ( dolna krawędź )
b) czy środek pętli pod karabinek?
No tak, a teraz odnieśmy to do ewentualnego zamówienia jakiejś zerwanej linki
Bo przecież każda linka z powodu połączenia, czy to z punktem podwieszenia, czy też z inna linką ulega minimalnemy skróceniu, co można porównać do założenia na deltce dodatkowej pętelki przy trymowaniu.
Niby proste, ale jednak jest parę dylematów.
i dalej:
Czy asymetria stron glajta na poziomie 10 mm to już dużo ? i czy w każdym rzędzie ?
Jak dopuszczalna u Dutka odchyłka 30 mm od wymiaru nominalnego wpływa na zmianę kąta natarcia ( głównie przy skracaniu się linek, bo tu jest chyba niebezpieczeństwo ).
Diagram podaje długość lin i osobno długość taśm ( w pozycji normalnej i po wciśnięciu beli)
Jak zatem poprawnie zmierzyć długość lin?
Od strony glajta:
od szwy między brytami, gdzie wszyte są punkty podwieszenia?
Czy może od pętelki linki na tych punktach podwieszenia ( w moim, S5 jest to średnio 13mm różnicy)
Od strony deltek:
a) Górny środek przekroju deltki?
b) czy może górna krawędź deltki
A może dodać do tego taśmy i od, no właśnie:
a) koniec taśmy ? ( dolna krawędź )
b) czy środek pętli pod karabinek?
No tak, a teraz odnieśmy to do ewentualnego zamówienia jakiejś zerwanej linki
Bo przecież każda linka z powodu połączenia, czy to z punktem podwieszenia, czy też z inna linką ulega minimalnemy skróceniu, co można porównać do założenia na deltce dodatkowej pętelki przy trymowaniu.
Niby proste, ale jednak jest parę dylematów.
i dalej:
Czy asymetria stron glajta na poziomie 10 mm to już dużo ? i czy w każdym rzędzie ?
Jak dopuszczalna u Dutka odchyłka 30 mm od wymiaru nominalnego wpływa na zmianę kąta natarcia ( głównie przy skracaniu się linek, bo tu jest chyba niebezpieczeństwo ).
-
- Posty: 56
- Rejestracja: 12 lutego 2016, 12:22
- Reputation: 15
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Nawet jeśli zmierzysz i stwierdzisz nienormatywne długości to będziesz potrafił sam dokonać prawidłowe modyfikacje?
Lepiej oddaj skrzydło komuś kto potrafi to robić. Dłużej pożyjesz.
pzdr
Lepiej oddaj skrzydło komuś kto potrafi to robić. Dłużej pożyjesz.
pzdr
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
AdamCee pisze:Nawet jeśli zmierzysz i stwierdzisz nienormatywne długości to będziesz potrafił sam dokonać prawidłowe modyfikacje?
Lepiej oddaj skrzydło komuś kto potrafi to robić. Dłużej pożyjesz.
pzdr
To nie jest po to aby samemu naprawić, ale żeby samemu móc kontrolować.
Linki to niestety najsłabszy element paralotni i najbardziej zaniedbywany.
Rok temu zapytałem znanego przedstawiciela Sol'a o nowy komplet linek i .... do dziś się nie odezwał.
Jeśli zasadny są jasne to sam pomiar nie jest jakoś bardzo skomplikowany jeśli się posiada dobrej jakości laserowy dalmierz.
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:10
- Reputation: 22
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
- Chrzaszczu
- Posty: 357
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
- Reputation: 99
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Dokładnie jak na filmie. Od karabinka do loopka na czaszy. Pamiętaj o 5kg na taśmie i o pierwszym w miarę szybkim pomiarze pod tą masą. Po kilku podejściach do pomiaru wyniki nie będą wiarygodne.
Paweł Chrząszcz
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Chrzaszczu pisze:Dokładnie jak na filmie. Od karabinka do loopka na czaszy. Pamiętaj o 5kg na taśmie i o pierwszym w miarę szybkim pomiarze pod tą masą. Po kilku podejściach do pomiaru wyniki nie będą wiarygodne.
Zazwyczaj mamy 6 linek w rzędzie A i B, czyli razem 12, które podobno przenoszą 80% ciężaru podczepionego pod glajta, czyli dla moich 90 kg na jedną linkę przypada około 12 kg.
Moim zdaniem gdyby linki podczas pomiaru przy obciążeniu 5kg miały by się wydłużać w taki sposób, że pomiar byłby niewiarygodny, to te pomiary były by chyba o dupę rozbić. Pierwszy lot już by te wszystkie pomiary wysłał w kosmos.
Na filmie wyżej pomiary są robione szybko, ale wynika to raczej z wprawy mierzącego i profesjonalnego sprzętu. Taki serwis raczej nie może się bawić z pomiarem jednego glajta godzinami Biznes wymaga przerobu.
Przypomnę, że liny naciągamy obciążeniem 20 kg, a sama linka wytrzymuje 190 kg.
Odnośnie punktu pomiaru, mówisz "loopka" ... ?
Na stronie Dudka możemy przeczytać:
"Mierzone są odległości pomiędzy górnymi krawędziami pętelek punktów nośnych (szew przy samej czaszy), a dolną częścią taśm nośnych (w miejscu styczności karabinków z taśmą w czasie lotu)"
To czy mierzymy od 'loopka" czy od danego punktu na taśmie może nie jest aż tak istotne dla samego pomiary, ale dla wyliczenia poprawnej długości linek, bo zawsze możemy dodać te średnio 10 do 13 mm na tego "loopka" do szwu, lub po drugiej stronie przy taśmie ( czy to będzie środek oczka pod karabinek, czy może krawędź dolna uchwytów.
Niestety nie ma rysunku, a opis nie jest dla mnie jednoznaczny i dlatego pytam tu na forum.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Istotne jest nie o ile poszczególne linki się skurczyły czy wyciągnęły, ale różnice pomiędzy linkami. Dlatego bez odpowiedniego programu będzie to trudne do zrobienia. Na przykład normy mogą zakładać 1,5 cm różnicy długości linki od długości zalecanej. I teraz po pierwsze czym innym jest 1,5 cm na rzędzie A, a czym innym na rzędzie D. Czym innym jest na plus, a czym innym na minus. I do tego dochodzi różnica gdy na rzędzie A będzie na plus a na rzędzie D na minus. A i tak najważniejsze w tym wszystkim to czy skrzydło odczuwa te zmiany długości, bo jedne konstrukcje jej nie odczują a inne zaczną się zachowywać niebezpiecznie. Myślę że kontakt z producentem w takiej sytuacji byłby jak najbardziej wskazany jeśli skrzydło zaczyna przejawiać jakieś niebezpieczne zachowania. Producent wie najlepiej co się dzieje z jego konstrukcją.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 74
- Rejestracja: 17 stycznia 2016, 17:08
- Reputation: 34
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Dla Ozone:
Please have a look here:
http://www.flyozone.com/paragliders/en/ ... spections/
Measuring points from your diagram
Risers - B
Canopy - C, measure to the canopy include the length of the tab.
Measure with 5kg of tension
Maciek
Please have a look here:
http://www.flyozone.com/paragliders/en/ ... spections/
Measuring points from your diagram
Risers - B
Canopy - C, measure to the canopy include the length of the tab.
Measure with 5kg of tension
Maciek
- Załączniki
-
- Line length measurement.jpg (95.32 KiB) Przejrzano 9552 razy
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Istotne jest nie o ile poszczególne linki się skurczyły czy wyciągnęły, ale różnice pomiędzy linkami. Dlatego bez odpowiedniego programu będzie to trudne do zrobienia. Na przykład normy mogą zakładać 1,5 cm różnicy długości linki od długości zalecanej. I teraz po pierwsze czym innym jest 1,5 cm na rzędzie A, a czym innym na rzędzie D. Czym innym jest na plus, a czym innym na minus. I do tego dochodzi różnica gdy na rzędzie A będzie na plus a na rzędzie D na minus. A i tak najważniejsze w tym wszystkim to czy skrzydło odczuwa te zmiany długości, bo jedne konstrukcje jej nie odczują a inne zaczną się zachowywać niebezpiecznie. Myślę że kontakt z producentem w takiej sytuacji byłby jak najbardziej wskazany jeśli skrzydło zaczyna przejawiać jakieś niebezpieczne zachowania. Producent wie najlepiej co się dzieje z jego konstrukcją.
Czyli trzeba zniwelować te różnice i wrócić do prawidłowych długości? Np. poprzez zmianę deltek na dłuzsze gdy linka się skurczyła. A gdy wydłużyła to przełożyć przez deltkę żeby skrócić?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Nie zmienia się deltek. Najwyżej skraca się linki poprzez nawinięcie linek na deltki. Jest kilka sposobów nawinięcia co daje różne skrócenie. Niektóre firmy od razu nawijają linki w nowym glajcie wiedząc że linki się skrócą i trzeba je będzie wydłużyć. Nie mając takich możliwości gdy skrócą się linki tylne na przykład o 2 cm, to można nawinąć 2 cm na linkach przednich, ale trzeba dobrze wiedzieć co się robi bio skrócenie rzędu A o 2 cm to już dużo, a jest jeszcze rząd B. Jest problem przy linkach z dyneemy, bo te liczą się ponad 5 cm i trudno tup zniwelować nawijaniem. Pewnym wyjściem jest naciąganie tylnych rzędów, ale lepiej po prostu nie kupować glajtów z linkami Dyneema.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Zastanawia mnie ta dokładność. Podczas lotu paralotnia "pracuje" bo to miękopłat. Mówi się, zaciąganie sterówek przy aktywnym lataniu zależy od sytuacji. Np. czasem zaciągnięcie jest daleko za zakresem przeciągnięcia gdy skrzydło agresywnie skacze do przodu. Te 2cm jakoś to mało przy takich akcjach. Rozumiem - muszą być zachowane proporcje w czszy ,ale jakoś to tak wygląda
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Marcin. pisze:Zastanawia mnie ta dokładność. Podczas lotu paralotnia "pracuje" bo to miękopłat. Mówi się, zaciąganie sterówek przy aktywnym lataniu zależy od sytuacji. Np. czasem zaciągnięcie jest daleko za zakresem przeciągnięcia gdy skrzydło agresywnie skacze do przodu. Te 2cm jakoś to mało przy takich akcjach. Rozumiem - muszą być zachowane proporcje w czszy ,ale jakoś to tak wygląda
Napisałem, że 2 cm w rzędzie A to już dużo. Zauważ, że w speedsystemie jest tak, że jak ciągniesz taśmę A, to jest po niedługim czasie ciągnięta taśma B. Gdybyś chciał zrezygnować z tego łącznika, to skrzydło bardzo szybko by się podwijało. Mniej więcej chodzi o to, że skrzydło trzeba liczyć nie symetrycznie przód tył i środek, ale trzeba przyjąć, że środek skrzydła jest tam, gdzie jest środek parcia, a on zawsze jest przesunięty mocno do przodu. Dlatego z przodu są mniejsze drogi do wykorzystania niż z tyłu. Narysuj sobie równoważnię taką jak w wadze dziesiętnej, gdzie jedno ramię wagi jest długie, a drugie krótkie. Stąd drogi po których poruszają się oba końce równoważni są różne przy takiej samej zmianie kąta.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Napisałem, że 2 cm w rzędzie A to już dużo.
Rozumiem ,że chodziło o rząd A. Tak tylko wtrąciłem temat ze strówkami żeby przekazać o czym myślę. I faktycznie porównanie do wagi pokazuje o co chodzi. Tył czyli spływ ma większy skok w pionie niż przód ,czyli natarcie. A te subtelne różnice ,które mogą diametralnie zmienić sytuację ,to chyba wynikają z tej właściwości siły nośnej - dwukrotne zwiększenie prędkości spowoduje CZTEROKROTNE zwiększenie siły nośnej i na ODWRÓT. Wczoraj na Fokus TV był fajny film o nietypowych samolotach ( np. pompowany dla agentów , albo niesamowity sposób podejmowania ładunków i ludzi- Skyhook) I był tam pokazany samolot latający w stratosferze - miał TYLKO !!! 11km/h różnicy pomiedzy prędkością przeciągnięcia ,a prędkością zagrażającą konstrukcji samolotu ,gdy leciał w rozżedzonym powietrzu.
A brak łącznika między A i B w speedzie, to zniszczyłby profil w najważniejszym miejscu chyba nie?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
Łącznik ma za zadanie zmniejszenie deformacji profilu i rozłożenie sił przy zmianie wyważenia na większą powierzchnię. Miękkopłaty nie tolerują sił skupionych na małej powierzchni.
Zbyszek Gotkiewicz
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Jak poprawnie zmierzyć długość lin
No więc info dla wytrwałych
Po pomiarach porównawczych Delty2 i ponownych S5 doszedłem do wniosku, że najbardziej prawdopodobny jest wymiar od końca taśmy ( materiału taśmy ) do węzełków na pętlach punktów podczepienia przy czaszy.
Taśmy S5 zgodnie z fabrycznym wymiarem 525 mm okazał się, że mają 520 do 525 ( rzędy B i C o dziwo dłuższe o te 5 mm )
Wszystko generalnie było poskracane od 10 mm w rzędzie A i B do 20 mm w rzędzie C i D, najbardziej na środku skrzydła.
Naciągając liny udało się wyprowadzić wymiary na + z dokładnością do 5mm, czyli mając na uwadze, że po naciąganiu liny się trochę jednak zbiegną, wymiary powinny być prawie nominalne.
Niewiadomą jest jeszcze profil skrzydła zdeterminowany stanem tkaniny, która mogła się jednak gdzieniegdzie naciągnąć ( odkształcić ), ale to już chyba tylko fabryka może stwierdzić. I tu muszę się zgodzić z jednym kolegą, który stwierdził, że trzeba latać na skrzydle, które wyprodukowano na tyle blisko, że stać nas na serwis fabryczny
Przede mną 3-ci lot testowy ( wcześniej oczywiście próby postawienia skrzydła na ziemi ).
Po pomiarach porównawczych Delty2 i ponownych S5 doszedłem do wniosku, że najbardziej prawdopodobny jest wymiar od końca taśmy ( materiału taśmy ) do węzełków na pętlach punktów podczepienia przy czaszy.
Taśmy S5 zgodnie z fabrycznym wymiarem 525 mm okazał się, że mają 520 do 525 ( rzędy B i C o dziwo dłuższe o te 5 mm )
Wszystko generalnie było poskracane od 10 mm w rzędzie A i B do 20 mm w rzędzie C i D, najbardziej na środku skrzydła.
Naciągając liny udało się wyprowadzić wymiary na + z dokładnością do 5mm, czyli mając na uwadze, że po naciąganiu liny się trochę jednak zbiegną, wymiary powinny być prawie nominalne.
Niewiadomą jest jeszcze profil skrzydła zdeterminowany stanem tkaniny, która mogła się jednak gdzieniegdzie naciągnąć ( odkształcić ), ale to już chyba tylko fabryka może stwierdzić. I tu muszę się zgodzić z jednym kolegą, który stwierdził, że trzeba latać na skrzydle, które wyprodukowano na tyle blisko, że stać nas na serwis fabryczny
Przede mną 3-ci lot testowy ( wcześniej oczywiście próby postawienia skrzydła na ziemi ).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość