Jak powstaje siła nośna
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Jak powstaje siła nośna
Kształt będzie zachowany nawet dla lekko ujemnego kąta ( nie pamiętam ile dokładnie ) jak jeszcze jest wytwarzana siła nośna bo górną powłokę będzie ona ciągnęła, dolną ciężar a żebra nadadzą kształt a i wpadające powietrze nie zostaje bez znaczenia.
Dodano: w teorii dla -5stopni siła nośna dopiero jest zerowa oczywiście to już jest przegięcie
Dodano: w teorii dla -5stopni siła nośna dopiero jest zerowa oczywiście to już jest przegięcie
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak powstaje siła nośna
Paralotnia ma ciekawą mechanikę lotu i ciekawie też wygląda atakowanie się do wszelkich zmian. Samo rozprowadzanie na śledzie jest ciekawe bo w zależności od profilu skrzydło może przyspieszać płynnie a może poprzez zanurkowanie. Zmiany katów natarcia są wtedy znaczne, ale nawet w czasie stabilnego lotu na śledzie w źle zaprojektowanych skrzydłach można zauważyć krawędzie natarcia wciśnięte do środka. Kat natarcia wtedy jest zbliżony do zera, ale oczywiście wtedy generuje też siłę nośną. A że siła nośna rośnie w kwadracie prędkości to przyspieszenie powoduje powstanie wystarczającej siły nośnej nawet przy małym kącie natarcia.
Zbyszek Gotkiewicz
- Maciej Adamczyk
- Posty: 21
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:14
- Reputation: 1
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak powstaje siła nośna
Okej czaje a przy okazji, czy producenci publikują gdzieś wykres biegunowej i Cz/alfa skrzydła? Dla swojego glajta nigdy nie znalazłem. I jeśli są to ciekawy jestem jak powstają Dmucha się modele glajtow w tunelach?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak powstaje siła nośna
Biegunową skrzydła musisz zrobić sobie sam Profile to jedna z największych tajemnic firm paralotniowych więc nie masz szans na wykresy. A pozactym do dla kogo producenci mieliby publikować takie dane. Od kilku lat nie podaje się nawet doskonałości skrzydeł
Zbyszek Gotkiewicz
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak powstaje siła nośna
Zbyszek Gotkiewicz pisze:(...)ale nawet w czasie stabilnego lotu na śledzie w źle zaprojektowanych skrzydłach można zauważyć krawędzie natarcia wciśnięte do środka.
Jak to w źle zaprojektowanych skrzydłach?
Generalnie widziałem takie coś na paru skrzydłach, w tym na moim Colcie 2 - pełna bela i na końcówkach stabili krawędź natarcia "wklęsła". Znajomy "guru" powiedział mi, że to normalne.
No chyba, że faktycznie chodzi o latanie na "śledziu" a nie na speedzie.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak powstaje siła nośna
Speed zaciaga linki przednich rzedow o jakas wartosc. Poniewaz cieciwa skrzydla zmniejsza sie w miare zblizania sie do stabili, to zmniejszenie kata natarcia nie jest jednakowe dla calej rozpietosci. Stabila pochylaja sie bardziej. Np zaciagniemy speeda na 12 cm na centroplacie, gdzie cieciwa wynosi dajmy na to 3 m, to zmana kata wyniesie 12/300 czyli 0,04, ale w poblizu stabili bedzie to juz 12/100 cm, czyli 0,12.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak powstaje siła nośna
calhal pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:(...)ale nawet w czasie stabilnego lotu na śledzie w źle zaprojektowanych skrzydłach można zauważyć krawędzie natarcia wciśnięte do środka.
Jak to w źle zaprojektowanych skrzydłach?
Generalnie widziałem takie coś na paru skrzydłach, w tym na moim Colcie 2 - pełna bela i na końcówkach stabili krawędź natarcia "wklęsła". Znajomy "guru" powiedział mi, że to normalne.
No chyba, że faktycznie chodzi o latanie na "śledziu" a nie na speedzie.
Stabila się nie liczą bo tam nie ma sił naciągajacych materiał na krawędzi natarcia. Patrz na centralną część skrzydła. Poza tym na stabilu jest taki bałagan z opływem że trudno tam coś sensownego zaprojektować
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak powstaje siła nośna
Maciej Adamczyk pisze:Zbyszku, z opływem turbulentnym to nie do końca jest taka oczywista sprawa. Ma on swoje zalety, np. jest bardziej energetyczny, co można wykorzystac np. do opóźnienia oderwania strug że skrzydła (patrz. turbulizatory przepływu w samolotach). To nie jest tak, że nie generuje on siły nośnej ale w lotnictwie raczej go unikamy, bo ogromnie zwiększa opór ciśnieniowy (pamiętając, że czym innym jest oderwanie strug, a czym innym oplyw turbulentny).
Z Panem powyżej Ciebie już nie dyskutuje bo szkoda mojego czasu
Jest taka prosta zasada - jeśli nie potrafisz czegoś wytłumaczyć to znaczy, że tego nie rozumiesz.
Przestańcie gadać o przepływie turbulentnym bo przy prędkościach paralotniowych jest szkodliwy.
Zmienię zdanie jak zobaczę turbulizatory na skrzydłach szybujących
- Maciej Adamczyk
- Posty: 21
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:14
- Reputation: 1
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak powstaje siła nośna
AndRand pisze:Jest taka prosta zasada - jeśli nie potrafisz czegoś wytłumaczyć to znaczy, że tego nie rozumiesz.
Przestańcie gadać o przepływie turbulentnym bo przy prędkościach paralotniowych jest szkodliwy.
Zmienię zdanie jak zobaczę turbulizatory na skrzydłach szybujących
Po prostu nie chce mi się tego tłumaczyć osobie, która nie jest tym zainteresowana. Sory.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak powstaje siła nośna
Jak się przyjrzysz skrzydłu paralotni to znajdziesz tam mnóstwo turbulizatorów. Obawiam się że znowu And nie wiesz o czym piszesz.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak powstaje siła nośna
Maciej Adamczyk pisze:AndRand pisze:Jest taka prosta zasada - jeśli nie potrafisz czegoś wytłumaczyć to znaczy, że tego nie rozumiesz.
Przestańcie gadać o przepływie turbulentnym bo przy prędkościach paralotniowych jest szkodliwy.
Zmienię zdanie jak zobaczę turbulizatory na skrzydłach szybujących
Po prostu nie chce mi się tego tłumaczyć osobie, która nie jest tym zainteresowana. Sory.
A to dobre - ja jestem bardzo zainteresowany
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jak się przyjrzysz skrzydłu paralotni to znajdziesz tam mnóstwo turbulizatorów. Obawiam się że znowu And nie wiesz o czym piszesz.
Mam nadzieję, że to nie będzie jak z Puchatkiem, który im bardziej zaglądał do garnuszka tym bardziej nie znajdował tam miodka.
Rzeczywiście, dotychczas żyłem w przekonaniu, że producenci robili wszystko by usunąć wszystko co mogłoby przepływ turbulizować.
Zresztą najlepszą turbulizację daje przewiane skrzydło Nie bardzo widzę ich entuzjastów
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak powstaje siła nośna
Wystarczy szew łączący dwa fragmenty materiału i masz już zaburzenie przepływu dodatkową krawędzią i wypływem powietrza przez dziurki po igle. Obawiam się jednak że turbulizator w paralotni będzie miał taki wpływ na doskonałość jak spoilery w maluchu na przyczepność w zakrętach.
W tym kontekście zabawnie wygląda radość właścicieli skrzydeł zszywanych ze ścinków że mają takie ładne i kolorowe
W tym kontekście zabawnie wygląda radość właścicieli skrzydeł zszywanych ze ścinków że mają takie ładne i kolorowe
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak powstaje siła nośna
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wystarczy szew łączący dwa fragmenty materiału i masz już zaburzenie przepływu dodatkową krawędzią i wypływem powietrza przez dziurki po igle. Obawiam się jednak że turbulizator w paralotni będzie miał taki wpływ na doskonałość jak spoilery w maluchu na przyczepność w zakrętach.
Po co? Turbulizację załatwia przewiana tkanina. Obawiam się, że efekt raczej jak koła 21''.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Jak powstaje siła nośna
Z tym się nie zgodzę.AndRand pisze:Jest taka prosta zasada - jeśli nie potrafisz czegoś wytłumaczyć to znaczy, że tego nie rozumiesz.
W przekazie informacji personalnie identycznie jak w świecie elektroniki w dużo większym stopniu za skuteczność przekazu odpowiada dobry odbiornik niż mega profesjonalny nadajnik. Dodatkowo jest jeszcze coś takiego jak długość fali (częstotliwość) - jak odbiornik jest nastawiony na inną falę niż nadajnik to nie dotrze do niego żaden przekaz poza tym którego oczekuje.
Natomiast porządnej klasy odbiornik potrafi skutecznie wyłapać przekaz nawet z kiepskiego nadajnika.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak powstaje siła nośna
AndRand. Zarejestrowałeś się 2 listopada i w pierwszym wątku w którym bierzesz udział próbujesz przedstawiać swoją wizję świata która ma dość słabe osadzenie w rzeczywistości. Zniechęca to do dyskusji z Tobą. Przewiana tkanina nie będzie turbulizatorem, bo zaburzenia w warstwie przyściennej będą losowe, o różnej sile i obszarze. Poza tym turbulizatory stosowane w modelarstwie działają tylko dla określonego kąta natarcia. Dla innych kątów mogą działać szkodliwe.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak powstaje siła nośna
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Przewiana tkanina nie będzie turbulizatorem, bo zaburzenia w warstwie przyściennej będą losowe, o różnej sile i obszarze. Poza tym turbulizatory stosowane w modelarstwie działają tylko dla określonego kąta natarcia. Dla innych kątów mogą działać szkodliwe.
OK Czekam na działający turbulizator w paralotni, moim zdaniem to nie te prędkości, ale jak zobaczę to uwierzę.
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak powstaje siła nośna
prokopcio pisze:Z tym się nie zgodzę.AndRand pisze:Jest taka prosta zasada - jeśli nie potrafisz czegoś wytłumaczyć to znaczy, że tego nie rozumiesz.
W przekazie informacji personalnie identycznie jak w świecie elektroniki w dużo większym stopniu za skuteczność przekazu odpowiada dobry odbiornik niż mega profesjonalny nadajnik. Dodatkowo jest jeszcze coś takiego jak długość fali (częstotliwość) - jak odbiornik jest nastawiony na inną falę niż nadajnik to nie dotrze do niego żaden przekaz poza tym którego oczekuje.
Natomiast porządnej klasy odbiornik potrafi skutecznie wyłapać przekaz nawet z kiepskiego nadajnika.
Jak ktoś chce gadać publicznie na wydzielonej częstotliwości to wychodzi z tego hermetyczny przekaz, ogólnie niezrozumiały.
edit: a jak ktoś nie chce zagłębiać się w hermetyczny świat wyjaśniania magii latania przy pomocy metafizyki to jest jeszcze jeden fenomen, oprócz jednopowłokowców, warty rozważenia: ekranoplany.
Zgodnie z moim rozumieniem teorii siły nośnej wg Bernoulliego, ekranoplan powinien być przysysany do ziemi - pomiędzy skrzydłem a ziemią mamy dyszę, a więc rozumiem przyspieszony przepływ i przysysanie. Tymczasem w rzeczywistości... siła nośna wzrasta.
Znam z doświadczenia bo zdarzało mi się na przelecieć na efekcie podłoża 50 m, a potem się dowiadywałem, ze nie ma czegoś takiego jak efekt podłoża
A tu proszę - AirFish
btw. z oboma przypadkami (jednopowłokowce, ekranoplany) nie ma problemu wersja newtonowska: updraft/downdraft.
- marek mastalerz
- Posty: 496
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
- Reputation: 179
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak powstaje siła nośna
Maciej Adamczyk pisze:
AndRand, Ty serio chcesz zrozumieć jak to działa, czy zamierzasz podważać istnienie np. sił aerodynamiczych?
Ja odpadam z dyskusji, bo się robi się klimat jak w kłótniach o płaską ziemię Powodzenia.
Hehe. Maciek, sam użyłeś określenie "bitwa", więc mi tu teraz nie wymiękaj.
Widać że masz spory zasób wiedzy, więc masz czym walczyć. AndRand wcale niegłupio kombinuje, może gdzieś się myli, ale to pokazanie błędów w jego myśleniu jest zadaniem człowieka światłego
Dawaj, nie rzucaj ręcznika
pozdro
- Maciej Adamczyk
- Posty: 21
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:14
- Reputation: 1
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Jak powstaje siła nośna
marek mastalerz pisze:Hehe. Maciek, sam użyłeś określenie "bitwa", więc mi tu teraz nie wymiękaj.
Widać że masz spory zasób wiedzy, więc masz czym walczyć. AndRand wcale niegłupio kombinuje, może gdzieś się myli, ale to pokazanie błędów w jego myśleniu jest zadaniem człowieka światłego
Dawaj, nie rzucaj ręcznika
pozdro
Marek, dobrze się bawisz?
Mam nadzieję, że na Twoje pytania odpowiedzieliśmy w tym wątku.
Ja zawsze chętnie podyskutuje ale jak czytam coś takiego...
"Wg teorii o długości dróg wokół górnej i dolnej krawędzi powinny latać profile w kształcie kapelusza.
Wg teorii z nadciśnieniem powinno dać się szybować spadochronując.
Wg teorii z wyższą prędkością strug nad górną krawędzią jednopowłokowce nie powinny latać."
To naprawdę nie wiem jak mam odpowiedzieć
Ostatnio zmieniony 14 listopada 2018, 16:17 przez Maciej Adamczyk, łącznie zmieniany 1 raz.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Jak powstaje siła nośna
Oleander. Jeszcze są poduszkowce, tylko nie wiem co chcesz w ten sposób udowodnić. Bo w to że chcesz się czegoś dowiedzieć to już nie uwierzę.
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość