Duży krawat na zeno

Latanie bezsilnikowe
JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Duży krawat na zeno

Postautor: JakubM » 21 maja 2021, 15:19

Dobra analiza

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Duży krawat na zeno

Postautor: calhal » 22 maja 2021, 09:19

Widać wyraźnie że ten krawat jest z przodu dociskany strugami powietrza. Szybkie przeciągnięcie by rozwiązało problem szybciej. Ale ważne że dał se radę.

Ciekawostka: czasem krawat wchodzi od tyłu (przy akro głównie) wtedy zazwyczaj trzeba szybko zauważyć różnicę i nie przeciągać a dać glajtowi lecieć do przodu. Strugi powietrza wypchną to to.

Przepraszam za OT ale nie mogłem się powstrzymać

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Duży krawat na zeno

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 22 maja 2021, 09:34

Na filmie dobrze widać skuteczność sterowania tylnymi taśmami.
Zbyszek Gotkiewicz

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Duży krawat na zeno

Postautor: AndRand » 22 maja 2021, 14:28

Tak co do tytułu - to naprawdę duży frontsztal.
Krawat jest efektem ubocznym - bo akurat wszedł.

Co do krawatów - tutaj Greg Hammerton (jeszcze we FlyBubble) pokazywał jak je można próbować rozwiązywać (choć nie zawsze warto):
uszy > stabilo > sterówki
(ps. Greg nie poleca przeciągnięcia jako dość nieprzewidywalnego w skutkach)


JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Duży krawat na zeno

Postautor: JakubM » 22 maja 2021, 15:19

Z całym szacunkiem dla Grega - ten film omawia jeden z lepszych trenerów SIV, a on twierdzi ze krawat tej wielkości można usunąć tylko przez przeciągnięcie (full stall lub spin).

Podsumowując dla tych którzy nie znają angielskiego:

1. Początkiem atrakcji był front na który pilot nie zareagował. Gdyby sprawnie pociągnął po hamulcach to pewnie uniknąłby dalszych problemów.

2. Pilot w pierwszej kolejności powinien skupić się na zatrzymaniu rotacji, zamiast na krawacie. Tutaj był w sato rotacji.

3. Przy tak dużym krawacie nie da się zrobić spina - trzeba robić full stalla.

4. Przy mniejszym krawacie gdy już mamy kontrole nad zakrawaconą stroną i chcemy robić spina należy to robić konsekwentnie: zaciąga się sterówkę pod tyłek i trzyma aż zaciągnięta końcówka poleci do tylu i wydmucha krawat. Szarpanie sterówki jak na filmie jest nieefektywne.


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość