Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Latanie bezsilnikowe
matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Postautor: matgaw » 08 listopada 2021, 18:59

uriuk pisze:Jade wlasnie z dosc duza grupa polatac. Jesli ktos bedzie mial taka kamerke, to postaram sie zrobic filmik.

Sprawdźcie tylko w ustawieniach kamerki żeby GPS był włączony. Inaczej się nie nagra.

7van.krzysztof
Posty: 262
Rejestracja: 02 grudnia 2018, 18:08
Reputation: 47
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Postautor: 7van.krzysztof » 08 listopada 2021, 20:54

Producenci zakazują robić spiralę na uszach, zakazują też tego...

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 listopada 2021, 21:03

Owszem. Dudek projektując Marlina nie przewidywał, że ktoś będzie próbował się na nim odrywać od ziemi. Dlatego konstrukcja z założenia była słabsza bo to nie skrzydło tylko trenażer. A że Dudek nie potrafi zrobić czegoś byle jak to nikt się jeszcze nie zabił latając Marlinem z powodu rozlecenia się konstrukcji.
Zbyszek Gotkiewicz

Przemyslaw

Re: Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Postautor: Przemyslaw » 14 listopada 2021, 10:10

https://fb.watch/9gxXeop7LG/

Theo De Blic o technikach szybkiego wytracania wysokości.
Poleca m.in. spiralę na uszach. Film sygnowany przez producenta (NOVA).
Ale Gotek twierdzi, że spiralę na uszach robią tylko piloci specjalnej troski. To ten Theo to chyba jakiś leszcz i nie warto go słuchać. Poradźcie, bo sam już nie wiem ;)

Streszczę dla tych co nie znają języka.

Wszystkie metody mają swoje plusy i minusy i zastosowana technika zależy od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy.
W kolejności od najłatwiejszej do najtrudniejszej:
- poszukanie duszenia,
- uszy + speed,
- spirala na uszach (małe przeciążenia, łatwiejsze wyjście)
- spirala z uchem po przeciwnej stronie (niezbyt duże opadanie, małe przeciążenia)
- spirala z klapą po przeciwnej stronie (duże opadanie, małe przeciążenia, łatwe wyjście, bardzo polecane)
- spirala (duże przeciążenia, raczej nie poleca)
- backfly (trzeba umieć, ale jak się umie to niby dobre :))

Metody niepolecane:
- B sztal (może uszkodzić glajta)
- motyl (horseshoe) (niestabilne i niezbyt duże opadanie).

Przemysław

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 listopada 2021, 10:33

Już o tym dyskutowaliśmy. Mogę zmienić zdanie na temat spirali na uszach lub z podwinięciem jak zobaczę cyferki: opadanie i przeciążenie na jednym wykresie. Na razie w instrukcji skrzydła mam zakaz robienia takich manewrów.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
ugryzek
Posty: 70
Rejestracja: 14 listopada 2018, 10:00
Reputation: 17
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Postautor: ugryzek » 14 listopada 2021, 13:05

Odnośnie spirali na uszach, gdzieś, kiedyś, usłyszałem plotkę, że chłopak po kursie dał się przelecieć komuś na swoim nowym Nemo, testowo weszła spirala na uszach i poszły linki, a Dudek nie uznał takiej reklamacji, bo w instrukcji jest napisane, że nie wolno na tym skrzydle robić akrobacji.
Ile w tym prawdy - nie wiem, ktoś coś więcej o tym słyszał? Zapomniałem o tej historii aż do teraz, tym bardziej, że piszecie, że przeciążenia na uszach są mniejsze (ponownie - może są tylko mniej odczuwalne przez pilota?).

krzyk
Posty: 43
Rejestracja: 14 lutego 2019, 21:36
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Postautor: krzyk » 14 listopada 2021, 20:28

Z mojej wątpliwej pamieci kojarzę, że pytania o uszy w spirali zaczeły się pojawiać dużo po wprowadzeniu Aspena 5 (na rzędzie A miał tylko dwie linki główne). Sam praktykowałem na starych dryndach ale miały za dużo linek by się urwały :). Pytanie do ogarniętych w aerodynamice: o ile wzrośnie obciążenie lin przy zmniejszeniu powierzchni płata o 1/3, zmniejszeniu przeciążenia o połowę i zwiększeniu prędkości dwukrotnie?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 listopada 2021, 21:42

Przy dwukrotnym zwiększeniu prędkości siła nośna rośnie czterokrotnie
Zbyszek Gotkiewicz

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Całkiem niedawno w Chamonix (Francja)

Postautor: AndRand » 14 listopada 2021, 23:26

Theo de Blic też widział ten film z Chamonix, najwyraźniej.
Więc nakręcił swój.
Co poleca? Po kolei - od najprostszych (czyli najlepszych) do najtrudniejszych.
"Big ears and speedbar - zats super efficieant. However when it's climbing like crazy that is not so efficient" :D
Bardzo poleca zrzucenie połówki i spiralę - nawet swojej dziewczynie gdy ta chce szybko "go down"
Nie poleca B-Stalla i Horseshoe (podkowa?).
B-Stalla bo wg niego zużywa glajta (cały ciężar na linach B ) a starsze glajty mogą nie wyjść z B-Stalla, a podkowe bo jest niestabilna.



Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość