Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
-
- Posty: 74
- Rejestracja: 17 stycznia 2016, 17:08
- Reputation: 34
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Hej
Ostatnio mierzyliśmy przewiewność glajtów.
Górne poszycie, szczególnie przy krawędzi natarcia przepuszczało więcej powietrza niż dolne.
Co oczywiście było zgodne z oczekiwaniami. Wiadomo od góry słońce, z przodu napór powietrza itd.
To wszystko bardziej zużywa górę niż dół skrzydła.
I powstało pytanie:
Skoro dolne poszycie jest wciąż mocno nieprzepuszczalne, to jakie znaczenie ma fakt, że górne przepuszcza więcej powietrza ?
Czy rzeczywiście sam fakt, że tkanina oddaje górą więcej powietrza powoduje, że opadamy znacząco szybciej ?
Nie wiem - ten upływ przepuszczany w górę zaburza mocniej opływ profilu ? Czy co ?
Zakładając, że ciśnienie wewnątrz skrzydła wciąż utrzymuje profil (odrzucamy przypadek, gdy dziury w górnym poszyciu są tak duże, że
płat nie trzyma trymu, flaczeje i spadamy ), to trzyma nas różnica ciśnień. Jak wiadomo na górze skrzydła ciśnienie jest mniejsze niż od dołu.
To generuje słynną siłę aerodynamiczną. Powietrze "ciśnie", napiera na skrzydło od dołu. Więc wydaje się, że przewiewność dolnej tkaniny chroni przed nadmiernym opadaniem.
Co myślicie ?
Pozdro
Maciek
Ostatnio mierzyliśmy przewiewność glajtów.
Górne poszycie, szczególnie przy krawędzi natarcia przepuszczało więcej powietrza niż dolne.
Co oczywiście było zgodne z oczekiwaniami. Wiadomo od góry słońce, z przodu napór powietrza itd.
To wszystko bardziej zużywa górę niż dół skrzydła.
I powstało pytanie:
Skoro dolne poszycie jest wciąż mocno nieprzepuszczalne, to jakie znaczenie ma fakt, że górne przepuszcza więcej powietrza ?
Czy rzeczywiście sam fakt, że tkanina oddaje górą więcej powietrza powoduje, że opadamy znacząco szybciej ?
Nie wiem - ten upływ przepuszczany w górę zaburza mocniej opływ profilu ? Czy co ?
Zakładając, że ciśnienie wewnątrz skrzydła wciąż utrzymuje profil (odrzucamy przypadek, gdy dziury w górnym poszyciu są tak duże, że
płat nie trzyma trymu, flaczeje i spadamy ), to trzyma nas różnica ciśnień. Jak wiadomo na górze skrzydła ciśnienie jest mniejsze niż od dołu.
To generuje słynną siłę aerodynamiczną. Powietrze "ciśnie", napiera na skrzydło od dołu. Więc wydaje się, że przewiewność dolnej tkaniny chroni przed nadmiernym opadaniem.
Co myślicie ?
Pozdro
Maciek
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Siła nośna jest efektem podciśnienia nad górną powierzchnią skrzydła. Jeśli górna powierzchnia skrzydła przepuszcza powietrze - to masz mniejsze podciśnienie - czyli mniejszą siłę nośną.
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Maciek C pisze:Jak wiadomo na górze skrzydła ciśnienie jest mniejsze niż od dołu.
To generuje słynną siłę aerodynamiczną. Powietrze "ciśnie", napiera na skrzydło od dołu. Więc wydaje się, że przewiewność dolnej tkaniny chroni przed nadmiernym opadaniem.
Tu niestety trochę sam siebie wprowadziłeś w błąd.
Prościej myśleć jest w ten sposób: podciśnienie nad skrzydłem "zasysa" je do góry.
Jeśli chcesz myśleć w ten sposób, że powietrze "napiera na skrzydło od dołu" - to tak - ono napiera - ale napiera górną powierzchnię od dołu, a nie dolną powierzchnię od dołu! Bo to właśnie na górnej powierzchni występuje różnica ciśnień, czyli "napieranie".
Dolna powierzchnia jest w innej sytuacji. Tam ciśnienie nad nią (w komorze) i pod nią jest bardzo podobne - nie ma aż tak dużej różnicy jak w górnej powierzchni. Dlatego to stan materiału na górnej powierzchni ma znaczenie - bo tam mamy o wiele większą różnicę ciśnień.
Jak teraz poskładasz to do kupy to staje się jasne, że jeżeli górna powierzchnia przepuszcza powietrze - to trudniej jest utrzymać różnicę ciśnień nad i pod nią, skoro masz przeciek
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
To wytłumacz mi w takim razie dlaczego samolot z profilem niesymetrycznym może latać na plecach i podciśnienie na górnej powierzchni płata nie zasysa go do dołu. Według tej teorii on nie ma prawa latać na plecach.
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Dodaj jeszcze, że dolnej powierzchni mógłbyś nie mieć
-
- Posty: 13
- Rejestracja: 01 listopada 2021, 21:57
- Reputation: 5
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
AndRand pisze:Dodaj jeszcze, że dolnej powierzchni mógłbyś nie mieć
A gdybyś miał dolną, a górnej nie to byś nie leciał?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Halter pisze:To wytłumacz mi w takim razie dlaczego samolot z profilem niesymetrycznym może latać na plecach i podciśnienie na górnej powierzchni płata nie zasysa go do dołu. Według tej teorii on nie ma prawa latać na plecach.
Bo leci na takim kacie natarcia, ze mimo wszystko grorna powierzchnia jest dluzsza, choc niewiele, dlatego samoloty akrobacyjne czesto maja profil symetryczny.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Maciek C pisze: Powietrze "ciśnie", napiera na skrzydło od dołu. Więc wydaje się, że przewiewność dolnej tkaniny chroni przed nadmiernym opadaniem.
Jak bedziesz lecial to spojrzyj w gore i sprawdz, czy dolna powierzchnia jest wklesnieta. Jesli tak, to powietrze rzeczywiscie na nia cisnie. Ale jesli jest wypukla, to cos z twoja teoria jest nie tak
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Z moich obserwacji wynika, że przewiane skrzydła chętniej fronsztalą i się przeciągają co zgadza się z teorią powstawania siły nośnej. Brakowało w tej dyskusji jeszcze nieśmiertelnego pytania jak powstaje siła nośna na płaskiej płytce.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Brakowało w tej dyskusji jeszcze nieśmiertelnego pytania jak powstaje siła nośna na płaskiej płytce.
Pyania nie było ale odpowieź już padła. Uriuk napisał o profilu symetrycznym.
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Z moich obserwacji wynika, że przewiane skrzydła chętniej fronsztalą i się przeciągają co zgadza się z teorią powstawania siły nośnej.
Nie mam doświadczenia z przewianymi skrzydłami ale wczoraj jeszcze myślałem o tym i doszedłem do wniosku, że skoro przewiane skrzydło gorzej wytwarza siłę nośną, to powinno lecieć szybciej - czy tak jest w rzeczywistości?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
matgaw pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Z moich obserwacji wynika, że przewiane skrzydła chętniej fronsztalą i się przeciągają co zgadza się z teorią powstawania siły nośnej.
Nie mam doświadczenia z przewianymi skrzydłami ale wczoraj jeszcze myślałem o tym i doszedłem do wniosku, że skoro przewiane skrzydło gorzej wytwarza siłę nośną, to powinno lecieć szybciej - czy tak jest w rzeczywistości?
Nikt tego nie badał. Ja się zastanawiam, czy ten wyciek powietrza na nosku nie działa jak turbulizator co może poprawić doskonałość
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Temat powstawania siły nośnej jest ciekawy jak mechanika kwantowa - mimo wielu ciekawych teorii, które dość dobrze opisują i pozwalają wyliczyć dość dokładnie wszystko co potrzebujemy to w każdej z teorii można doszukać się drobnych dziur (odpowiedzi na specyficznie postawione pytania).
ku ziemi na pewnomatgaw pisze:przewiane skrzydło gorzej wytwarza siłę nośną, to powinno lecieć szybciej
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Prędkość jest składnikiem siły nośnej, więc jeśli siła nośna spada to prędkość też.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
matgaw pisze: skoro przewiane skrzydło gorzej wytwarza siłę nośną, to powinno lecieć szybciej - czy tak jest w rzeczywistości?
Moj lewarek od samochodu wytwarza sile nosna jeszcze gorzej, czyli powinien byc jeszcze szybszy?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Prędkość jest składnikiem siły nośnej, więc jeśli siła nośna spada to prędkość też.
Spadochronowanie jest skrajnym przykładem utraty siły nośnej. Prędkość jest wtedy zerowa bo nie ma siły nośnej.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
uriuk pisze:Moj lewarek od samochodu wytwarza sile nosna jeszcze gorzej, czyli powinien byc jeszcze szybszy?
Jeżeli skrzydło leci, to znaczy że siła nośna równoważy siłę ciążenia.
W przeciwnym wypadku mielibyśmy skrzydło które coraz bardziej przyspiesza w dół.
Jeżeli nie przyspiesza to znaczy, że siła nośna równoważy ciężar. Jeżeli skrzydło słabiej wytwarza siłę nośną (podciśnienie jest niższe), to aby wytworzyć odpowiednio dużą - równoważącą - siłę nośną - musi lecieć szybciej, gdyż siła ta zależy od kwadratu prędkości.
I nie chodzi tu o to czy siła nośna ma równoważyć 90% ciężaru czy 100% - wniosek jest dalej ten sam - jeżeli skrzydło przecieka to aby wytworzyć odpowiednią ilość siły nośnej musi lecieć szybciej - inaczej spadnie.
W taki sposób o tym myślę...
To by mogło tłumaczyć łatwiejsze frontsztalenie (zapewne mamy mniejszy kąt natarcia), jak i łatwiejsze przeciąganie (przy większej prędkości siła nośna jest już za mała aby utrzymać profil).
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
prokopcio pisze:ku ziemi na pewnomatgaw pisze:przewiane skrzydło gorzej wytwarza siłę nośną, to powinno lecieć szybciej
Doskonałość to zależność prędkości poziomej od pionowej. Jeśli ku ziemi leci szybciej, to do przodu również No chyba że przewianie zmniejsza też doskonałość.
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
uriuk pisze:Moj lewarek od samochodu wytwarza sile nosna jeszcze gorzej, czyli powinien byc jeszcze szybszy?
Jeżeli miałby utrzymywać się w powietrzu z użyciem sił aerodynamicznych to tak - musiałby lecieć cholernie szybko aby nie spaść
Takie rozważania miałyby sens jeśli lewarek byłby układem samostabilizującym się jak paralotnia. Wtedy musiałby się ustabilizować w bardzo dużej prędkości - i o to mi chodziło.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK
matgaw pisze: No chyba że przewianie zmniejsza też doskonałość.
Jest taki szybowiec Jantar. On ma profil laminarny, ktory cechyuje sie tym, ze jest bardzo wrazliwy na zabrudzenia. Tym zabrudzeniem moga byc muchy lub krople deszczu. Kiedy sie pojawia, doskonalosc drastycznie spada.
Przewianie glajta, to nic innego niz pojawienie sie na gornej powierzchni "zabrudzen", czyli malych rotorkow produkowanych przez przeciskajace sie powietrze. Co prawda nasz profile nie sa az tak podatne jak laminarne, ale solidnie przewiany glajt to sa naprawde potezne ilosci przeciskajacego sie powietrza.
Reasumujac, przewianie zmniejsza doskonalosc, W skrajnym przypadku skrzydlo zaczyna spadochronowac. Mialem okazje leciec na czyms takim i po prostu nagle spadlem,
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość