Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Latanie bezsilnikowe
AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: AndRand » 04 grudnia 2021, 13:07

Maciek C pisze:Dodatkowo w środku glajta ciśnienie jest prawie stałe i musi być wyższe niż na zewnątrz bo inaczej glajt by się zapadł i nie trzymał profilu.
Wyobraź sobie że to materac, tyle że zamiast korka pompujemy wciąż mu powietrze do komór żeby był sztywny.

A ja zawsze myślałem, że profil jest utrzymywany dzięki kształtowi żeber i długości linek.
Bo w jednopowłokowcu brak dolnej powłoki nie przeszkadza w utrzymywaniu profilu.
Dwupowłokowość i zwiększone ciśnienie między powłokami daje dodatkową sztywność. To widać w Swingach RS - zamykane komory usztywniają pół skrzydła i utrudniają kolaps części spływowej.

Jak przewiewność wpływa na własności lotne? - Uriuk musiałby poświęcić swojego jednopowłokowca, usiąść ze szpilką, cierpliwie ją nadziubać i sprawdzić jak się zmieniły własności lotne przy zmniejszeniu przewiewności górnej powłoki :) Zaburzanie przepływu nad powierzchnią to dobry trop :thumbup

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: matgaw » 04 grudnia 2021, 14:46

AndRand pisze:A ja zawsze myślałem, że profil jest utrzymywany dzięki kształtowi żeber i długości linek.
Bo w jednopowłokowcu brak dolnej powłoki nie przeszkadza w utrzymywaniu profilu.

To trzeba rozbić na kilka aspektów:

1. "Kształt" profilu w osi podłużnej - czyli co jest niżej a co wyżej - wyznaczany jest przez linki i taśmy
2. Gładka, wypukła w górę powierzchnia górna glajta - utrzymywana jest przez nadciśnienie w komorze / podciśnienie nad skrzydłem
3. Gładka, wypukła w dół powierzchnia dolna glajta - utrzymywana jest przez nadciśnienie w komorze

Jak widać w jednopowłokowcu samo pod/ i nadciśnienie profilu aerodynamicznego wystarcza aby "ogarnąć" 1 powierzchnię.

Innymi słowy- wszystko co jest między żebrami utrzymywane jest przez ciśnienia, a pozycja żeber jest utrzymywana głównie przez linki/taśmy.

Głównie - bo glajt nie zwija się w szmatę o szerokości 1 metra też dlatego, że siła nośna go rozpycha na boki - po to właśnie jest ugięty. To ugięcie też kontrolują linki/taśmy.

Maciek C
Posty: 74
Rejestracja: 17 stycznia 2016, 17:08
Reputation: 34
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: Maciek C » 04 grudnia 2021, 15:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Poza tym w Twoim wypracowaniu jest tyle błędów, że potrzebuję więcej czasu aby to wyjaśnić.


Gotek miałeś mi te błędy napisać.

Bo na razie rzuciłeś potwarz.
Wszyscy już się dowiedzieli, że jestem niewiarygodny.
I to poszło. A potem już konkretów brak. Gotek zamilkł nagle....
Prosta socjotechnika....

Nieładnie....


Maciek Cieslik
www.thermal-flying.pl

Maciek C
Posty: 74
Rejestracja: 17 stycznia 2016, 17:08
Reputation: 34
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: Maciek C » 04 grudnia 2021, 16:20

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Poza tym w Twoim wypracowaniu jest tyle błędów, że potrzebuję więcej czasu aby to wyjaśnić.


Chciałem odpuścić, ale dla zasady - jednak podejmę :)

Gotek nie wytknął mi ani jednego błędu, ale napisał że jest ich wiele. I że potem je opisze. Nie opisał.
To tak jak by napisał że jestem złodziejem, ale potem powie dlaczego. I nie powiedział.
Ale cel osiągnął - poszło w świat że zrobiłem błędy.

Albo te błędy się podaje albo grzecznie przeprasza za kłamstwo.
Bo stwierdzenie nie poparte faktami to kłamstwo.

A potem Gotek napisał tekst, gdzie nie ma ani jednego odniesienia
do moich błędów.

Słabe to niestety.

Maciek Cieslik
www.thermal-flying.pl

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 grudnia 2021, 16:57

Maciek C pisze:Hej Wszystkim

Widzę że dyskusja fajna, jak zwykle trochę meandruje, no ale wolność jest :)

Dzięki wszystkim za głosy. Po przemyśleniach i przegadaniach z innymi doszliśmy do wniosków:

1) Przewiane skrzydło lata wolniej i mocniej opada, bo na jego powierzchni tworzą się
mocniejsze szpilki uciekającego powietrza przeszkadzające opływowi górnej powierzchni niż na nieprzewianym.
Gdyby sobie wyobrazić, że robimy większe dziurki w górnym poszyciu, to takie gezjerki są coraz mocniejsze, więc hamują glajta, w kierunku przeciwnym do lotu. Trochę jak w locie pod wiatr. Glajt leci wolniej.

Jeśli leci wolniej, to siła nośna (zależna od prędkości) też spada. Czy to powoduje większe opadanie to nie wiem.
Może i wtedy glajt sam próbuje zmniejszyć kąt natarcia żeby szybciej lecieć, i zwiększyć tę siłę, ale nie wiem czy ten glajt taki samodzielny jest.

To się da nadrobić wciskając speed - ale co wtedy ? Chyba jak w locie pod wiatr, ale nie wiem :)

2) Są chyba 3 ciśnienia. To na górze – najmniejsze. To wewnątrz skrzydła – cholera wie jakie, ale wystarczające do utrzymania profilu. To na dole – na pewno większe od górnego, no bo lecimy przecież.

W jedno-powłokowcach, jak i w normalnych żaglach jachtowych nie ma dwóch powierzchni górnej i dolnej, jest tylko jedna - a profil się trzyma i generuje siłę nośną (ciągu na jachcie). Więc dolna powierzchnia nie jest potrzebna do lotu. Jednak pewnie jest potrzebna, żeby doskonałość była lepsza. Profil napompowany ma mniejsze opory niż otwarty jedno-powłokowy. Co potwierdza praktyka.

3) Chyba jest tak jak Uriuk pisze, że dolna powierzchnia nie jest wklęsła, tylko raczej wypukła, muszę się przyjrzeć następnym razem . Niezależnie czy jest tak czy odwrotnie, dobrze żeby też nie przepuszczała za dużo. Jak wklęsła to słabiej jesteśmy "podtrzymywani", jak wypukła, to ten sam problem co z powierzchnią górną.

Zatem konkludując – przewiewność ważna jest !!! Im większa tym wolniej lecimy i chyba z mniejszą doskonałością.

PS Zastanawia mnie jeszcze – dlaczego w badaniu przewiewności różnica tego parametru na tkaninie w miejscach odległych o 20 cm
potrafi być 3-4 krotna.

Od razu odpowiadam - przyrząd skalibrowany i dobry.


Gejzerki powietrza nie hamują go z powodu że są skierowane przeciwko kierunkiem lotu, ale dlatego że robią bałagan w warstwie przyściennej.
Kąt natarcia zależy w glajtach od prędkości poziomej i pionowej. Glajt sam nie może tego zmienić. Zmiany kąta natarcia a właściwie zaklinowania glajt może przeprowadzić za pomocą wędrówki środka parcia ale to nie jest dobra sytuacja I unika się takich profili które mają dużą dodatnią wędrówkę środka parcia. Inna metoda zmiany lata zaklinowania jest użycie speeda ale glajt sam tego nie zrobi.
Jeśli piszesz o ciśnieniach to poddawaj wartości względem ciśnienia atmosferycznego bo trudno zrozumieć intencje piszącego.
W paralotni profil jednopowłokowy będzie miał przewagę jedynie w konstrukcjach ultralekkich, bo ma większy opór jak napisałeś i są problemy z jego przyspieszeniem.
Dolna powierzchnia jest wypukła na zewnątrz skrzydła. W nieustalonych stanach lotu jest wciskana co widać na filmach. Problem z przypuszczalnoscią powietrza na dolnej powierzchni nie występuje, bo po pierwsze zanim dolna powierzchnia zacznie przepuszczać ze starości to na górnej będzie firanka a po drugie różnica ciśnień pomiędzy obiema stronami tkaniny na dolnej powierzchni są mniejsze więc i wycieki powietrza też są mniejsze.
Konkluzja jest częściowo dobra, lecz nie zauważam mniejszych prędkości spowodowanych przewianiem glajta, choć teoretycznie powinny być. Za to doskonałość jest napewno gorsza.
Co do różnic w pomiarze to na początek trzeba wyeliminować błędy metodologiczne.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość