Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 18 marca 2016, 22:56

To oby jak najszybciej to uregulowali.

obiektywny
Posty: 44
Rejestracja: 08 marca 2016, 08:42
Reputation: 1
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: obiektywny » 19 marca 2016, 12:24

Ciekawe czy w przypadku skrzydeł niższego kalibru różnice w wydłużeniu od tego podawanego przez producenta też są znaczne.

Może mieć to znaczenie dla ludzi zaczynających latanie w zawodach, ponoć ozone zaproponował podział klas ze względu na wydłużenie skrzydła:

http://www.flyozone.com.pl/paragliders/ ... ines/25266

mchmielo
Posty: 44
Rejestracja: 10 stycznia 2016, 16:06
Reputation: 4
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: mchmielo » 19 marca 2016, 17:37

Marcin. pisze:To kto ma rację? :)


Problem prawdopodobnie wynika z uzycia różnych wzorów na wydłużenie.
W aerodynamice najczęściej używa się AR = b^2 / S

gdzie b to rozpiętość a S to powierzchnia skrzydła.

Powyższy wzór daje zrozumiałe wyniki dla skrzydeł o różnym krztałcie np. eliptycznych,
Zaletą jest to że dla skrzydeł prostokątnych daje identyczny rezultat jak intyicyjny wzór AR = b/a gdzie a to cięciwa.

Ten wzór od icepeak ( Wydłużenie =4*rozpiętość/(cięciwa centralna + 2.5* cięciwa z 0,25 rozpiętości skrzydła) ) to jakieś przybliżenie specyficzne dla tego producenta.

Pozdrowienia

Marek

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Marcin. » 19 marca 2016, 19:18

mchmielo pisze:
Marcin. pisze:To kto ma rację? :)


Problem prawdopodobnie wynika z uzycia różnych wzorów na wydłużenie.


Z tego wynika że wyniki są przybliżone. Raz myślałem że można zmierzyć powierzchnię paralotni chyba to się nazywa metodą triangulacyjną. Czyli za pomocą rysowania na wyskalowanym modelu trójkątów. Wtedy znałoby się powierzchnię. Ale potem zostaje jeszcze kształt skrzydła ,bo przecież chyba różne modele mają inne kształty. A może kształt jest uniwersalny?
Również pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: der » 20 marca 2016, 12:49

Nasuwa mi się na myśl pewna refleksja. Od zawsze Zbyszek preferujesz dobieranie wielkości skrzydła zależnie od jego wydłużenia i masy startowej.
Dotychczas miało to sens. Jednak producenci z nowszymi produktami preferują co raz większe obciążenia jednostkowe przy mniejszych wydłużeniach.
Przykład ?
Niviuk Ikuma. Przy masie startowej do 100kg i wydłużeniu 5.7 logicznym wydał by się rozmiar ~27 metrów. Jednak zgodnie z zaleceniem producenta rozmiar 27 to w rzeczywistości 26,5 metra i jest typowane obciążenie 95=115kg, czyli byłbym skrajnie nie doważony.
Swing Nyos, również nowość z nieco większym wydłużeniem bo 5.8, 27 metrów zalecane jest w zakresie 90-112kg, a górny zakres obciążenia dla 102kg to dedykowane 25 metrów. Czyżby nastąpił czas weryfikacji dotychczasowych założeń, czy na przekór zaleceniom tabelek kierować się własnym doświadczeniem ?

JJR
Posty: 16
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 17:18
Reputation: 7
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: JJR » 26 marca 2016, 21:50

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A co do różnicy pomiędzy wydłużeniem 7,3 a 7.5 jest taka sama jak pomiędzy 5.3 a 5.5. Czyli taka jaka różni skrzydła tak zwanego dolnego B z takim B które określa się jako średnie i odmawia się latania na nich pilotom którzy nie mają odpowiednio dużego doświadczenia. Być może to przwrażliwienie, ale w takim razie dlaczego nie ma takiego przwrażliwienia w skrzydłach wyczynowych?


Niech zgadnę... bo piloci skrzydeł wyczynowych są mniej wrażliwi na zasadzki od początkujących? :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 marca 2016, 12:18

Ja bym szukał dodatkowo przyczyny w procentowym udziale zmiany :)
Zbyszek Gotkiewicz

djkamill
Posty: 30
Rejestracja: 14 czerwca 2016, 18:45
Reputation: -8
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Klasy skrzydeł w zależności od wydłużenia.

Postautor: djkamill » 23 czerwca 2016, 22:27

Wydłużenie 5,3 dla świeżaka ? Skywalk


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość