ParaQuickTips - #12
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ParaQuickTips - #12
Jak słyszę o mięknących sterówkami to mi się scyzoryk w kieszeni otwiera
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ParaQuickTips - #12
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jak słyszę o mięknących sterówkami to mi się scyzoryk w kieszeni otwiera
Taki felerny scyzoryk, wystarczyloby nosic w etui i po problemie..
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ParaQuickTips - #12
Fotolot. Nie ma czegoś takiego jak mięknące sterówki, ale skąd masz o tym wiedzieć?
Zbyszek Gotkiewicz
- ugryzek
- Posty: 70
- Rejestracja: 14 listopada 2018, 10:00
- Reputation: 17
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ParaQuickTips - #12
Potocznie wszyscy wiedzą o co chodzi, dlaczego więc to takie niepoprawne? Kto by miał czas na mówienie/pisanie o "nagle malejących oporach na linkach od sterówek"?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ParaQuickTips - #12
Chodzi o to, że takie zjawisko wogóle nie występuje. Jeśli pilot który nie zna przebiegu tych wszystkich zjawisk niebezpiecznych w powietrzu skupia się na kontrolowaniu sił na sterówkach to będzie mocno zdziwiony i niczego się nie nauczy.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ParaQuickTips - #12
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Chodzi o to, że takie zjawisko wogóle nie występuje.
Chcesz powiedziec, ze sily na linkach sterowkowych, nie maja prawa zmalec.
Poczatkujacy piloci skupiaja sie na tym co czuja, rowniez wlasnie poprzez sterowki.
Proponuje abys bez popadania we wlasne kategorycznosci,dopytal Jaro, co akurat On tam mial na mysli.
Ostatnio zmieniony 11 marca 2022, 11:15 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ParaQuickTips - #12
Sygnałem w tej sytuacji było wyskoczenie skrzydła do przodu a nie spadek sił na sterówkach. Te mięknące sterówki to hasło które wymyślono na początku paralotniarstwa gdy jeszcze nie potrafiono opisywać tego co się dzieje że skrzydłem. Najważniejsze w tym filmie jest to, że pilot użył zapasu natychmiast po zorientował się, że stracił kontrolę nad skrzydłem. Sprawą kluczową dla ratowania życia przy małej wysokości jest natychmiastowe użycie zapasu.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: ParaQuickTips - #12
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Chodzi o to, że takie zjawisko wogóle nie występuje. Jeśli pilot który nie zna przebiegu tych wszystkich zjawisk niebezpiecznych w powietrzu skupia się na kontrolowaniu sił na sterówkach to będzie mocno zdziwiony i niczego się nie nauczy.
Możesz to rozwinąć? Bo ja czuję czy sterówka jest twarta czy miękka i czuję kiedy mięknie przy przeciągnięciu. I potrafię (albo przynajmniej tak mi się wydaje) kontrolować przeciągnięcie skrzydła tylko poprzez czucie sterówek.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ParaQuickTips - #12
Z doświadczenia wiem, że przy wchodzeniu skrzydła w przeciągnięcie siły na sterówkach gwałtownie rosną i to w takim stopniu że może wyrwać rękę do góry. Jak zaczniesz analizować skąd się biorą siły na sterówkach to okazuje się, że nie ma takiego momentu gdy one znikają jeśli tylko skrzydło leci.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ParaQuickTips - #12
Widzę, że nic nie zrozumiałe ani z tej dyskusji ani z tamtej
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: ParaQuickTips - #12
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Z doświadczenia wiem, że przy wchodzeniu skrzydła w przeciągnięcie siły na sterówkach gwałtownie rosną i to w takim stopniu że może wyrwać rękę do góry. Jak zaczniesz analizować skąd się biorą siły na sterówkach to okazuje się, że nie ma takiego momentu gdy one znikają jeśli tylko skrzydło leci.
To nie jest tak jak piszesz i w ogóle nie odpowiada to temu co ja czuję w przeciągnięciach, no i robiłem ich wiele.
1) Jak zaciągasz co raz głębiej sterówki pod tyłek to siła stopniowo na nich rośnie = stają co raz bardziej twarde.
2) Dalej jak dochodzi do oderwania strug to siła na sterówkach gwałtownie spada = stają się na chwilę bardzo miękkie i możesz je zaciągnąć nawet jeszcze głębiej pod tyłek. Dzieje się tak dlatego że Ty jako pilot masz nadal prędkość postępową do przodu a paralotnia gwałtownie spada za Twoje plecy wytracając swoją prędkość postępową. Mając 80kg nie zatrzymasz się od razu w miejscu.
3) Jak skrzydło spadnie za Ciebie i wrócisz pod nie ciałem, bo Twoja prędkość postępowa pilota się wyzerowała, to siła na sterówkach gwałtownie wraca bo obciążasz ponownie cały układ (wtedy kiedy paralotnia z za pleców przesuwa się nad pilota) który stawia gigantyczne opory bo profil jest zdeformowany = sterówki są bardzo twarde, i w związku z tym że masz je głęboko zaciągnięte próbuje Ci je wyrwać do góry, bo profil chce lecieć i odzyskać swoją prędkość trymową. Tyle...
Moment mięknięcia = zaniku siły na sterówkach występuję tak samo w lataniu w termice kiedy przelatujemy przez turbulencję. Np. kiedy lecimy na lekko przyhamowanym skrzydle i nagle czujemy że siła gwałtownie zanika a potem często jeżeli nie wybierzmy tego "luzu" na czas wchodzi nam już tylko bomba.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ParaQuickTips - #12
Na omawianym filmie jest nie przeciągnięcie a podwinięcia czołowe na skutek wyskoczenie skrzydła do przodu. Mówienie pilotom o mięknących sterówkach w sytuacji gdy dużo ważniejszą informacją jest wyskok skrzydła być może poprzedzony "tonięciem" lub zadarciem glajta jest podstawową informacją dla pilota. Dlatego bardziej chodzi mi o zmianę akcentów na co pilot ma zwracać uwagę. Poza tym fajne omówienie zdarzenia i bardzo mi się podobało. Szczególnie zwrócenie uwagi na subtelności w zachowaniach pilota z dużym doświadczeniem czego nie da się uzyskać inaczej niż poprzez odpowiedni trening.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: ParaQuickTips - #12
Filmik bardzo fajny ale wg mnie tytuł nie pasuje
Co to za skrzydło ?
Co to za skrzydło ?
Ostatnio zmieniony 13 marca 2022, 12:19 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość