Alternatywa dla uszy+speed
- marek mastalerz
- Posty: 496
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
- Reputation: 179
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Ha! No i teraz wyobraźcie sobie świeżego pilota, który chce czerpać widzę z tego forum. Dostał kilka różnych patentów z czego niektóre się wykluczają. Aktorzy niektórych postów podważają pomysły innych autorów.
Tak sobie myślę czy takie forum na jakąś wartość edukacyjną? Skoro wychodzi się stąd z mętlikiem w głowie.
Pozdro.
Tak sobie myślę czy takie forum na jakąś wartość edukacyjną? Skoro wychodzi się stąd z mętlikiem w głowie.
Pozdro.
-
- Posty: 113
- Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
- Reputation: 23
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Uczeń
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Blazej pisze:Dawno temu mój instruktor pokazał mi technikę gaszenia skrzydła przy silnym wietrze poprzez dynamiczne zaciągnięcie taśm D. Od tamtego czasu ani razu nie byłem przeciorany po polu nawet lądując na wstecznym.
A na filmie Tooosh pokazuje jak lądować przy słowackiej dolinówce.
Ja jestem świeżakiem, ale byłem ostatnio poćwiczyć na ziemi i taśmy D uratowały mnie kilka razy. Przeczytałem o tym w książce "Paralotniarstwo - podręcznik pilota". Olbrzymiej powierzchni patelnia - lotnisko modelarskie.
Wiało 5-6m z porywami do ponad 10m. Podczas tych porywów tylko mocne ściągnięcie taśm D powodowało, że nie zostałem przeciorany po łące.
Z zaciągniętymi taśmami D czekałem aż poryw ustanie - glajt do połowy swojej powierzchni stał pionowo jak latawiec, mogłem centrować jego ustawienie i spokojnie czekać. Same sterówki nic nie dawały - nawet nawinięte kilkukrotnie na dłonie.
To samo było z jego gaszeniem. Jak zaczynał się poryw tylko taśmy D były w stanie położyć glajta.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Oczywiście, że ma wartość. Większość szuka potwierdzenia swoich przekonań i z różnych wypowiedzi mogą sobie wybrać to co im w duszy gra. Dlatego do tego bogatego spektrum zachowań dorzucę jeszcze jedno niezbędne dla początkujących pilotów. Przewracając się na plecy przy silnym wietrze należy najpierw wykonać przewrót przez bark tak aby szydło ciągnęło nas nogami do przodu a następnie jedną sterówkę puszczamy, drugą zaciągamy mocno tak aby skrzydło obróciło się komorami w dół i też ją puszczamy. Wtedy można wstać z ziemi. Jeśli jesteśmy dziewczęciem można się rozpłakać
Zbyszek Gotkiewicz
- marek mastalerz
- Posty: 496
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
- Reputation: 179
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli jesteśmy dziewczęciem można się rozpłakać
Pewne rzeczy nigdy się nie zmieniają.
- Blazej
- Posty: 324
- Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
- Reputation: 210
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Alternatywa dla uszy+speed
GreeN_DG pisze:Ja jestem świeżakiem, ale byłem ostatnio poćwiczyć na ziemi i taśmy D uratowały mnie kilka razy. Przeczytałem o tym w książce "Paralotniarstwo - podręcznik pilota". Olbrzymiej powierzchni patelnia - lotnisko modelarskie.
Wiało 5-6m z porywami do ponad 10m. Podczas tych porywów tylko mocne ściągnięcie taśm D powodowało, że nie zostałem przeciorany po łące.
Z zaciągniętymi taśmami D czekałem aż poryw ustanie - glajt do połowy swojej powierzchni stał pionowo jak latawiec, mogłem centrować jego ustawienie i spokojnie czekać. Same sterówki nic nie dawały - nawet nawinięte kilkukrotnie na dłonie.
To samo było z jego gaszeniem. Jak zaczynał się poryw tylko taśmy D były w stanie położyć glajta.
Więc mogę Ci jeszcze podpowiedzieć, że jak już będziesz w 100% kontrolował skrzydło ostatnim rzędem taśm to ta technika również świetnie się sprawdza przy starcie alpejką przy silnym wietrze.
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Wcześniej pisałem o C, bo na glajcie z rzędem D już nie latałem od 9 lat
ale przekaz ten sam.
ale przekaz ten sam.
-
- Posty: 113
- Rejestracja: 14 lipca 2022, 23:59
- Reputation: 23
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Uczeń
Re: Alternatywa dla uszy+speed
A mi też chodziło o C. Mój błąd. Na łąkę mam mentora2 i ma 3 rzędy
- tooosh
- Posty: 339
- Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
- Reputation: 154
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Blazej pisze:Dawno temu mój instruktor pokazał mi technikę gaszenia skrzydła przy silnym wietrze poprzez dynamiczne zaciągnięcie taśm D. Od tamtego czasu ani razu nie byłem przeciorany po polu nawet lądując na wstecznym.
A na filmie Tooosh pokazuje jak lądować przy słowackiej dolinówce.
Odbiegliśmy tu trochę od tematu pierwszej wiadomości, ale dorzucę:
Dalej ląduję podobnie tylko, zamiast hamować sterówkami po dotknięciu ziemi łapię taśmy A i robię fronta, a potem obiegam glajta. Nie przyszłoby mi raczej do głowy w silnym wietrze lądować na speedzie. Nawet lecąc na wstecznym.
Film z kitesurfingu, ale warto dodać, bo w kontekście paralotniarstwa chyba takiego nie widziałem:
marek mastalerz pisze:Ha! No i teraz wyobraźcie sobie świeżego pilota, który chce czerpać widzę z tego forum. Dostał kilka różnych patentów z czego niektóre się wykluczają. Aktorzy niektórych postów podważają pomysły innych autorów.
Tak sobie myślę czy takie forum na jakąś wartość edukacyjną? Skoro wychodzi się stąd z mętlikiem w głowie.
Pozdro.
Forum, zwłaszcza takie, na którym ludzie nie są anonimowi czy wątki na grupach na facebooku czasem zweryfikują różne głupoty, które ktoś usłyszał, błędnie zinterpretował albo wymyślił.
-
- Posty: 212
- Rejestracja: 08 grudnia 2017, 08:48
- Reputation: 70
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
marek mastalerz pisze:Tak sobie myślę czy takie forum na jakąś wartość edukacyjną? Skoro wychodzi się stąd z mętlikiem w głowie.
Pozdro.
Ma wartość edukacyjną np dla kolegi, którego pomysł o zarzucaniu fronta nisko nad ziemią został skomentowany przez bardziej doświadczonych kolegów. Niektórzy początkujący pewnie nie znali patentu z taśmami A bądź C/D.
- der
- Posty: 1878
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Alternatywa dla uszy+speed
tooosh pisze:Dalej ląduję podobnie tylko, zamiast hamować sterówkami po dotknięciu ziemi łapię taśmy A i robię fronta, a potem obiegam glajta. Nie przyszłoby mi raczej do głowy w silnym wietrze lądować na speedzie. Nawet lecąc na wstecznym.
A wątek jest o tym, że polecają i ponoć ćwiczą na SIVach już lądowanie nie tylko na spidzie do ziemi, ale i z zaciągniętymi sterówkami. A nawet o tym robią o tym seminaria. I bądź tu mądry i pisz wiersze ?
- tooosh
- Posty: 339
- Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
- Reputation: 154
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Alternatywa dla uszy+speed
der pisze:tooosh pisze:Dalej ląduję podobnie tylko, zamiast hamować sterówkami po dotknięciu ziemi łapię taśmy A i robię fronta, a potem obiegam glajta. Nie przyszłoby mi raczej do głowy w silnym wietrze lądować na speedzie. Nawet lecąc na wstecznym.
A wątek jest o tym, że polecają i ponoć ćwiczą na SIVach już lądowanie nie tylko na spidzie do ziemi, ale i z zaciągniętymi sterówkami. A nawet o tym robią o tym seminaria. I bądź tu mądry i pisz wiersze ?
Rozdzielmy dwa wątki - jeden to lądowanie w słabym wietrze i małej turbulencji, a drugi to lądowanie w silnym wietrze (który urodził się w trakcie dyskusji). Ja pisałem o tym drugim.
-
- Posty: 41
- Rejestracja: 04 lutego 2021, 12:11
- Reputation: 7
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Alternatywa dla uszy+speed
A znalazł ktoś filmik z wyjaśnieniem jak najlepiej jest lądować techniką ,,motyla"? Prawda jest taka, że bardzo wielu osobom zdarza się tak lądować, a wcale to nie jest takie banalne i jak wiadomo było wiele wypadków spowodowanych błędami. Nie widziałem nigdzie dobrej instrukcji (pewnie wszyscy się boją promować takie lądowania, i tak nadużywane).
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Nalezy balansowac na granicy predkosci przeciagniecia. Stad te "pompujace" ruchy. Pompowanie przy predkosci znacznie wiekszej niz predkosc przeciagniecia jest idiotyczną modą.
-
- Posty: 212
- Rejestracja: 08 grudnia 2017, 08:48
- Reputation: 70
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Ciechan pisze:A znalazł ktoś filmik z wyjaśnieniem jak najlepiej jest lądować techniką ,,motyla"? Prawda jest taka, że bardzo wielu osobom zdarza się tak lądować, a wcale to nie jest takie banalne i jak wiadomo było wiele wypadków spowodowanych błędami. Nie widziałem nigdzie dobrej instrukcji (pewnie wszyscy się boją promować takie lądowania, i tak nadużywane).
Kluczowe znaczenie ma znajomość skrzydła na którym się lata. Instruktarzu nie widziałem, to pięknie widać poprawne wykonanie techniki mniej więcej od 2:20 na filmie:
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
O wlasnie. Na filmie widac, jak stabila zaczynaja wachlowac, bo sie przeciagaja. Robienie "koliberka" przy polowie predkosci trymowej to robienie z siebie posmiewiska.
-
- Posty: 45
- Rejestracja: 11 marca 2022, 09:54
- Reputation: 21
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Alternatywa dla uszy+speed
tooosh pisze:1. W jakim celu?
2. Dlaczego pół metra nad ziemią?
1. Żeby nie lecieć do tyłu, ewentualnie z niewielką postępową.
2. Żeby było miejsce na wysunięcie podwozia.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Jak popuscisz troche speeda, to opadnie sie zmniejszy. To jest ekwiwalent zaciagniecia starowek przy ladowaniu. Da sie bez najmniejszego problemu tak dawkowac speeda, zeby delikatnie przyziemic na protektor. Puszczenie speeda w tej sytuacji to proszenie sie o nagrode Darwina. Tak samo kombinowanie z tasmami A. One przewaznie sluza do stawiania skrzydla, wiec to jest ostatnia rzecz, ktora bym chcial miec w rekach w takiej sytuacji. Ladowalem kiedys przy wietrze ponad 60 km/h, wiec z grubsza wiem o czym rozmawiam
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Ciechan pisze:A znalazł ktoś filmik z wyjaśnieniem jak najlepiej jest lądować techniką ,,motyla"? Prawda jest taka, że bardzo wielu osobom zdarza się tak lądować, a wcale to nie jest takie banalne i jak wiadomo było wiele wypadków spowodowanych błędami. Nie widziałem nigdzie dobrej instrukcji (pewnie wszyscy się boją promować takie lądowania, i tak nadużywane).
Temat tyle razy wałkowany, że nie ma sensu dalej go grillować. Filmiki też są.
viewtopic.php?f=32&t=1071&hilit=koliberek#p8911
Zbyszek Gotkiewicz
- Blazej
- Posty: 324
- Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
- Reputation: 210
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Dla odróżnienia jak robi to ktoś kto potrafi na skrzydle o wydłużeniu blisko 8
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Alternatywa dla uszy+speed
Skrzydła o tym wydłużeniu dość łatwo utrzymuje się na granicy przeciągnięcia.Dużo wiekszy problem jest, jak chcesz to zrobić na czyms co ma wydłużenie poniżej 6. Trzymasz ręce w okolicach deski a skrzydło leci dalej. Dlatego tak mnie bawią goście latający na takich spokojnych skrzydłach, którzy mają dłonie na wysokości karabinków i machają nimi do lądowania jakby krowę doili.
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość