Na Słowenii trzepią

Latanie bezsilnikowe
Kefir
Posty: 40
Rejestracja: 23 stycznia 2018, 12:24
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Na Słowenii trzepią

Postautor: Kefir » 07 sierpnia 2019, 15:51

Od razu dodam, że trzepią papiery :shock:

Wróciłem w niedzielę ze Słowenii i naszego kolegę na lądowisku pod Lijakiem sprawdził dokładnie miły lecz poważny Pan ze Słoweńskiego ULC-u

Sprawdzał:
1. Licencje - wymagane IPP4 ale w ostateczności zaakceptował ŚK
2. Glajta - rok produkcji (kolega miał nowy) - mówił że dwa lata od produkcji OK a jak starszy tom powinna być nabita pieczątka z przeglądu co 2 lata albo trzeba przy sobie mieć kartę paralotni
3. Zapas - czy jest
4. Kask - czy jest

Ubezpieczenia OC ani innego nie sprawdzał

Napisał cały protokół i dał koledze

Rozmawiałem z nim trochę
Zapytałem a co jak czegoś nie będzie
Najpierw ostrzeżenie a jak drugi raz to jakaś grzywna
Poowiedział, że sprawdzają bo było dużo wypadków na Lijaku a szczególnie na Kobali
Pozdrawiam

Grzegorz Szyszka

Bumat
Posty: 501
Rejestracja: 09 września 2016, 16:53
Reputation: 362
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Bumat » 07 sierpnia 2019, 21:43

Kefir pisze:2. Glajta - rok produkcji (kolega miał nowy) - mówił że dwa lata od produkcji OK a jak starszy tom powinna być nabita pieczątka z przeglądu co 2 lata albo trzeba przy sobie mieć kartę paralotni


Polska, albo słowiańska mentalność; glajty po przeglądzie od razu spowodują spadek liczby wypadków.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2019, 21:48

Ciekawe czy przegląd na Słowenii jest obowiązkowy w stosunku do skrzydeł.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: calhal » 07 sierpnia 2019, 22:20

Coś mi o tym Magda i Brett wspominali na BGD Weightless. Nawet nowy feature jest na airtribune na fotkę tejże pieczątki w glajcie. Jak żyję nikt mi nigdy pieczątki w glajta nie wbijał. No ale ja młody pilot.

Inna sprawa że chyba zrobię przegląd glajta akro (2016 rocznik czy tam 2015 nie pamiętam) chociaż IMO wszystko z nim ok.

Bez sensu to. Zgadzam się z Bumatem. Pieczątki "na pewno" zredukują ilość wypadków. Chodźmy na wschód, tam musi być jakaś cywilizacja...

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2019, 22:26

To jakaś urzędnicza bzdura. Ciekawe czy ktoś domagając się tych przeglądów powiązał zwiększoną liczbę wypadków na Kobali z brakiem przeglądów skrzydeł. Pewnie było tak: są wypadki to musimy coś robić. To sprawdzajmy czy piloci mają kaski.
Zbyszek Gotkiewicz

Bumat
Posty: 501
Rejestracja: 09 września 2016, 16:53
Reputation: 362
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Bumat » 08 sierpnia 2019, 09:19

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ciekawe czy przegląd na Słowenii jest obowiązkowy w stosunku do skrzydeł.


Przydatne linki, choć nie znalazłem nic o obowiązkowych przeglądach :

https://sffa.org/en/flying-rules-slovenia
https://appifly.org/?page=country&iso_c ... SI&lang=en

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 sierpnia 2019, 09:46

Ja też nic nievsłyszałem do tej pory o obowiązkowych przeglądach skrzydeł dla pilotów zagranicznych. Bo strefa DHV ma chyba obowiązek robienia przeglądów dla swoich pilotów od początku paralotniarstwa.
Zbyszek Gotkiewicz

Kefir
Posty: 40
Rejestracja: 23 stycznia 2018, 12:24
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Kefir » 08 sierpnia 2019, 12:31

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja też nic nievsłyszałem do tej pory o obowiązkowych przeglądach skrzydeł dla pilotów zagranicznych. Bo strefa DHV ma chyba obowiązek robienia przeglądów dla swoich pilotów od początku paralotniarstwa.


Ja tylko powtarzam to co mówił gościu który sprawdzał ... gdzieś powininenem mieć fotkę z raportu z tego sprawdzenia (po słoweńsku) i tam były chyba podane przepisy na podstawie tkórych to robią.

A co do obowiązkowych przeglądów i bezpieczeństwa , to właśnie się zdiwiłem, bo przed chwilą dostałem info że moje skrzydło którego przegląd był robiony 3 lata temu było mocno roztrymowane i nie zostało by dopuszczone do dalszego używania. Konieczne było ponaciąganie linek i zrobienie trymowania na deltkach.
Tak więc jeśłi o mnie chodzi to, to mnie przekonało, że jeśli lata się co sezon to jednak co dwa lata powinno robić się przegląd ;)

Pzdr
Pozdrawiam

Grzegorz Szyszka

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 sierpnia 2019, 13:18

A co to za skrzydło?
Zbyszek Gotkiewicz

Kefir
Posty: 40
Rejestracja: 23 stycznia 2018, 12:24
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Kefir » 08 sierpnia 2019, 13:33

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A co to za skrzydło?


U-Turn black light którym przeleciałeś się na jesieni w Santa Pola ;)
Rok produkcji 2013 poprzedni przegląd - wszystko było jak nowe - maj 2016
Pozdrawiam

Grzegorz Szyszka

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 sierpnia 2019, 14:11

A, ten. Fajnie latał. Liny to kevlar czy dyneema? Nie czułeś pewnie różnicy w zachowaniu, stąd to zaskoczenie.
Zbyszek Gotkiewicz

Kefir
Posty: 40
Rejestracja: 23 stycznia 2018, 12:24
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Kefir » 08 sierpnia 2019, 14:13

Nie wiem z czego liny ... róznicy nie czułem ....
Pozdrawiam

Grzegorz Szyszka

Kefir
Posty: 40
Rejestracja: 23 stycznia 2018, 12:24
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Kefir » 08 sierpnia 2019, 14:38

Fotki z raportu ....tam są chyba jakieś przepisy na podstawie któreych trzepią ;)

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam

Grzegorz Szyszka

Awatar użytkownika
Domin
Posty: 241
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 08:39
Reputation: 33
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Domin » 08 sierpnia 2019, 20:25

Na Słowenii przed zawodami należy okazać aktualny przegląd, bo inaczej do zawodów dopuszczonym się nie będzie. Latam tam od około 3-4 lat i od mojego początku tak tam było. Gdy ktoś pyta o powód to otrzymuje informację, że na Słowenii każde skrzydło musi mieć aktualny przegląd (nie starszy niż 2 lata) lub być nowe (nie starsze niż 2 lata).
Dominik Kapica
https://fastcamper.eu - Szybkie kampery od paralotniarzy dla paralotniarzy.

Jarek
Posty: 142
Rejestracja: 04 stycznia 2016, 11:23
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Jarek » 13 sierpnia 2019, 10:32

Chyba pojawiał się temat zmiany przepisów prawa na Słowenii kilka lat temu na grupie. Chodziło właśnie o aktualny przegląd skrzydła (może coś jeszcze). Na tych fotkach z raportu widnieje data 2012 (pkt.1.b) - może to w tym czasie było.
Pozdrawiam
Jarek

Awatar użytkownika
ugryzek
Posty: 73
Rejestracja: 14 listopada 2018, 10:00
Reputation: 17
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: ugryzek » 27 lutego 2025, 10:24

Hej, nie znalazłem nowszego wątku, więc odważę się kontynuować tutaj.

Jak to wygląda aktualnie? Wiem, że w zeszłym roku były kontrole, choć kontrolowany znajomy miał akurat skrzydło nowe, teraz chciałem poszukać informacji o tym jakiego typu to ma być przegląd, ale na słoweńskich stronach nigdzie nie potrafię takich wytycznych znaleźć.

To trzeba mieć ten papierowy przegląd przy lataniu rekreacyjnym, czy nie, a jeśli tak, to czy zwykły test przewiewności im wystarczy? Przecież nie będę robić pełnego przeglądu dwuletniego skrzydła z symbolicznym nalotem.

MariusG
Posty: 71
Rejestracja: 03 września 2017, 14:45
Reputation: 18
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: MariusG » 27 lutego 2025, 18:27

Najprostszym sposobem częściowego zapobiegania wypadkom, które mogą w jakiś sposób wynikać ze stanu technicznego glajta (brak przeglądu, dorobiona z ręki lina "na oko" itp.) jest właśnie ten - jeżeli glajt jest po przeglądzie to przynajmniej ciut zmniejsza to prawdopodobieństwo w tak ogromnej skali realizowanych tam lotów, że coś nie jest "nakombinowane" (a ile jest latających muzeów wokół nas, które przeglądu nie widziały od lat to każdy doskonale wie). Mając glajta 2 lata i powyżej nastu godzin w ogóle dobrze byłoby zrobić mu trym (tak, jak pierwsza wymiana oleju w aucie - liny wymiarowo też się "docierają" i możesz się zdziwić, co wyjdzie w pomiarze "nowego glajta" :) - nie mówię, że coś się złego będzie działo ale po prostu często warto to wykonać). Każdy producent ma jakieś zalecenia np. na tabliczce - przykładowo przegląd należy robić co 2 lata / lub np. 100 godzin / co nastąpi szybciej - zobacz, co producent zaleca w ramach pierwszego przeglądu lub go o to dopytaj, jakie jest minimum przeglądowe, aby legalnie zrealizować "przedłużenie" (niektóre firmy w swoim serwisie np. nie wymagają, aby zrywać liny na pierwszym przeglądzie, jeżeli glajt ma niewielki nalot - z założenia nie ma to po prostu sensu). Jakie ma znaczenie czy ten glajt leżał w worku i nie latał ... po prostu wymaga się, aby go sprawdzić i tyle, nie kosztuje to majątku w porównaniu do ceny glajta a istnieje szansa, że komuś muzealny zabytek się nie przeciągnie po starcie nad głową i nie będzie przez to na godziny zamknięty start z racji śmigłowca :)
Pozdrawiam!
Mariusz

Tomasz P.
Posty: 103
Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
Reputation: 23
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Na Słowenii trzepią

Postautor: Tomasz P. » 27 lutego 2025, 18:59

ugryzek pisze:Hej, nie znalazłem nowszego wątku, więc odważę się kontynuować tutaj.

Jak to wygląda aktualnie? Wiem, że w zeszłym roku były kontrole, choć kontrolowany znajomy miał akurat skrzydło nowe, teraz chciałem poszukać informacji o tym jakiego typu to ma być przegląd, ale na słoweńskich stronach nigdzie nie potrafię takich wytycznych znaleźć.

To trzeba mieć ten papierowy przegląd przy lataniu rekreacyjnym, czy nie, a jeśli tak, to czy zwykły test przewiewności im wystarczy? Przecież nie będę robić pełnego przeglądu dwuletniego skrzydła z symbolicznym nalotem.



Tez mialem przyjemnosc byc sprawdzanym w zeszlym roku ale bardziej interesowaly ich IPPI i OC. Prosili o pokazanie metryk skrzydel, ale jakos nie bylo to dla nich specjalnie wazne. Kto mial juz zlozone to odpuszczali. Pamietam, ze wspomnieli cos o mandacie 50-100 EUR za brak przegladu.
Co ciekawe, podpuszczali, zeby pokazac im tracki z lotu - takie polowanie na tych, ktorzy wlecieli w strefe w Ajdovscinie.


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość