Z doświadczenia- kilka razy byłem ponad chmurami Cu przewiercając chmure razem z kominem termicznym.
Mało pilotów wie, że nie zawsze zwieńczeniem komina termicznego, które wykorzystujemy do zyskania wysokości jest chmura Cu. Są kominy które swój sufit maja powyżej chmur. Chmura Cu tworzy się wtedy gdy następuje specyficzna koleracja kilku zalezych od siebie czynników czyli: temperatura, ciśnienie, punkt rosy oraz punkt stopnia zero (izoterma). Chmura tworzy się na ogół poniżej punktu rosy czyli wysokości na której występuje temperatura i ciśnienie pozwalająca na rozpoczęcie procesu skraplania wody. Wysokość punktu rosy jest bardzo uzależniona od ciśnienia atmosferycznego i to własnie ciśnienie odpowiada czy punkt rosy będzie nisko czy wysoko. Ciśnienie, izoterma oraz temperatura w danym dniu odpowiada także czy wogóle będa chmury Cu czy tez będzie bezchmurnie
Opisałem swoimi słowami więc purystów prosze o wybaczenie

Wracając do meritum, chmurę można "przewiercić". komin termiczny czasami nadal działa powyżej punktu rosy czyli powyżej wytworzonej chmury. Aby wyskoczyć ponad chmure trzeba niestety zaakceptować lot bez widocznośći, czyli kręcenie w chmurze. Odpowiednia doza cierpliwości i wyskoczymy ponad. Jak widać na rysunku poglądowym, kręcąc centro komina można wylecieć ponad Cu. Widoki sa niesamowite

I tutaj UWaGA! zgodnie z naszymi przepisami lot w chmurach, bez widoczności, i bez odpowiednich uprawnien do lotów bez widoczności jest niezgodny z prawem.
Pozdro Przemek Kamon