ground handling - odwrócenie skrzydła
- randolph
- Posty: 132
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:18
- Reputation: 11
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
ground handling - odwrócenie skrzydła
Witam.
Czy moglibyście udzielić paru wskazówek jak odwrócić skrzydło - na kącie pośrednim naturalnie - i utrzymać je w powietrzu, żeby komory znalazły się na dole, a krawędź spływu na górze. Trochę dziś walczyłem, ale ... są problemy
Czy moglibyście udzielić paru wskazówek jak odwrócić skrzydło - na kącie pośrednim naturalnie - i utrzymać je w powietrzu, żeby komory znalazły się na dole, a krawędź spływu na górze. Trochę dziś walczyłem, ale ... są problemy
- Marcin Kawula
- Posty: 152
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
- Reputation: 10
- Lokalizacja: Tychy
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Cześć. Też jestem początkujący ale groundhandling nieco opanowałem. Byłem trudnym uczniem i nie wychodziło mi to dłuższy czas. Piszę o alpejce i potem o długotrwałym utrzymaniu skrzydła nad głową. Musiałem poćwiczyć i to było kilkaset prób. Ciebie też to czeka i potem skrzydło będzie robić dokładnie to co chcesz. Lepiej gdyby Cię zobaczył ktoś doświadczony i od razu skorygował błędy. Ja to robię tak że podnoszę zdecydowanie ale nie bardzo szybko. Nad głową mocno przyhamowuję i odpuszczam sterówki całkowicie. Potem bez patrzenia na skrzydło czuję jego ruch i koryguję.
Pozdrawiam
Marcin
Pozdrawiam
Marcin
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Czy chodzi o coś takiego co jest pokazane od 5.48?
https://m.youtube.com/watch?v=pJlawug8gIc
Zbyszek Gotkiewicz
https://m.youtube.com/watch?v=pJlawug8gIc
Zbyszek Gotkiewicz
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin Kawula
- Posty: 152
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
- Reputation: 10
- Lokalizacja: Tychy
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
To jak widzę było odwracanie skrzydła gdy położy się komorami w dół. Uczył mnie tego ostatnio Wojtek Troll chyba w Feltre. Potrzebny jest dobry wiatr i resztę widać na filmie.
Marcin
Marcin
- randolph
- Posty: 132
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:18
- Reputation: 11
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Powiedzmy , że od 4:02 prawy stabil przemieściłby na swoja prawą rękę. Czyli krawędź spływu znalazłaby się u góry, czyli wyleciałyby piasek z plaży przez komory , które byłyby na dole - ale skrzydło cały czas w powietrzu
https://www.youtube.com/watch?v=9R94fKu ... ture=share - 1:12 tutaj - chodzi mi obrót 180 st - bo Olivier to tu lekko odleciał
https://www.youtube.com/watch?v=9R94fKu ... ture=share - 1:12 tutaj - chodzi mi obrót 180 st - bo Olivier to tu lekko odleciał
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Jak masz skrzydło oparte wlotami o ziemię to sterówki pełnią funkcję rzędu A. Czyli żeby skrzydło podnieść trzeba mieć wszystkie linki napięte a za sterówki ciągnąć z umiarkowaną siłą podobnie jak przy alpejce. Nie za słabo nie za mocno. I glajt będzie szedł do góry. Potrzebny jest do tego dość mocny wiatr. Przynajmniej 3 m/s. Jeśli chcemy odwrócić skrzydło to ciągniemy za jedną sterówkę od strony stabila ustawionego prostopadle do wiatru. Najpierw trzeba się przesunąć w prawo jeśli to prawy stabil, a potem idziemy w lewo z tą samą prędkością z jaką stabil się przemieszcza.
Zbyszek Gotkiewicz
Zbyszek Gotkiewicz
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:59
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Chodzi ci pewnie o coś takiego:
https://www.youtube.com/watch?v=u3y3YJpMcNg
https://www.youtube.com/watch?v=u3y3YJpMcNg
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:59
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Wszystko opiera się na odpowiedniej ,,pracy" sterówkami, co zresztą widać na filmie. Kiedyś próbowałem tej zabawy ale po parokrotnym mocnym uderzeniu krawędzią natarcia o glebę dałem sobie spokój. Generalnie skrzydło DHV1 czy 1-2 jest na tyle toporne, że ciężko wykonać to prawidłowo. Ale pewnie przy większej ilości prób opanował by to również na nich.
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Tak jak pisał Zbyszek, potraktuj sterówki jak taśmy "A" Czasem trzeba złapać za samą linkę, bo skrzydło odwrócone wstaje bardzo słabo. Poza tym jeśli chcesz obrócić skrzydło to ciągniesz za jedną ze sterówek mocniej, przy tym przemieszczając się w stronę w którą chcesz obrócić skrzydło - to musi być skoordynowane, np: Skrzydło wlotami do ziemi, ciągniesz lewą sterówkę, lewa połówka zaczyna przemieszczać się do góry i w prawo, trzeba również podejść w prawo. Żeby nie walić krawędzią o ziemię, trzeba kontrolować podnoszenie zarówno linkami jak i podchodzeniem i oddalaniem się od skrzydła. Choć przy silnym wietrze i tak skrzydło będzie nas ciągnąć i szorować krawędzią.
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Nie do konca rozumiem czy chcesz zrobic pelen obrot, czy tylko back-fly. Powiedzmy ze narazie back-fly.
To sie da wykonac kazdym skrzydlem. Na niektorych niestety troche trudniej, na innych latwiej (lepiej z malym wydluzeniem). Zalezy jak linki od sterowek sa rozlozone na krawedzi splywu, ale mozna sie do tego dostosowac, zazwyczaj poprzez szerokie rozlozenie rak - oddalenie ich od tasm, zeby dzialac rownomiernie na calej dlugosci. Oczywiscie jesli linki masz w bloczkach, to mozesz to zrobic tylko na tyle na ile pozwalaja te bloczki. Ewentualnie jesli skrzydlo nie pozwala na to, to moze pomoc wyjecie z bloczkow, ale nie polecam szczegolnie poczatkujacym do latania w tej konfiguracji. Niektore skrzydla w ogole nie sa "zoptymalizowane" w "negatywnych" stanach lotu. Np. kolega w swoim Team5 Blue musial usunac calkiem po jednej lince od sterow, na samej gorze w samym srodku, bo za mocno zaciagal sie srodek.
No to teraz mamy dwie opcje na poczatek, albo odwrocic skrzydlo "recznie" na ziemi, albo poprzez energiczne zaciagniecie az do przeciagniecia jednej sterowki gdy szkrzydlo jest nad glowa, tak zeby odwrocilo sie do nas krawedzia splywu, no i sadzimy je na ziemi. Oczywiscie potrzebny do tego wiatr.
Teraz nalezy sie nauczyc jak bardzo zaciagnac sterowki, zeby z krawedzi splywu zrobila sie krawedz natarcia. Jak to wyczuc? Ciagniemy, az krawedz splywu sie zlamie (cos jak front) - to znaczy ze za duzo. Probujemy troche mniej.
Druga sprawa, to co pisalem wczesniej, szukamy jak szeroko trzymac rece, zeby cale skrzydlo bylo "otwarte" rownomiernie. Jesli stabile zaczynaja leciec pierwsze, albo zaczynaja klapic jak reszta jeszcze leci - szerzej.
No i trzecia sprawa, zaciaganie sterowek - nie tyle w dol pod cztery litery, co troche bardziej do siebie - tak jakbys chcial ciagnac za tasmy A przy normalnym starcie - tez nie ciagniesz na dol, tylko do siebie (no i pamietajac o tym, ze rece maja byc szeroko). Ewentualnie mozna nawinac sterowki jesli sa dlugie. Mozna jednoczesnie cofac sie do tylu, czyli ciagnac calym cialem wszystkie liny na raz, skrzydlo powinno wtedy "wchodzic" prawie nad glowe.
Jak juz to opanowalismy, to nastepny etap to nauczyc sie plynnie przejsc z lotu do przodu, do lotu do tylu. Wciagamy skrzydlo nad glowe i przeciagamy polowke.
Ktora sterowke ciagnac? Patrzymy ktora tasma jest z tylu (dalej od nas). Jesli prawa, to zaciagamy prawa.
Kiedy ciagnac? W momencie gdy skrzydlo nas "atakuje", nie gdy opada. Mozna ten "atak" sprowokowac poprzez lekkie symetryczne zaciagniecie obu sterowek i szybkie odpuszczenie.
Jak ciagnac? szybko lapa w dol, gleboko, az do zmiekniecia steru. Skrzydlo zaczyna sie obracac.
I co dalej? Odpuszczamy plynnie sterowke, ale nie do samego konca. Chodzi o to zeby cala krawedz splywu, ktora wlasnie stala sie krawedzia natarcia, byla otwarta.
Zaciagamy lekko druga sterowke. No i jestesmy znowu w pozycji ktora juz znamy z nauki samego "biegu wstecznego"
Jak zrobic pelny obrot - jeszcze nad tym pracuje Mam problemy koordynacyjne. Fajny artykul byl we francuskim parapente mag napisany przez Olivier Fritz - misty flip na ziemi. Jakby mi sie nudzilo to przetlumacze kiedys ;P
Srogie pozdro
To sie da wykonac kazdym skrzydlem. Na niektorych niestety troche trudniej, na innych latwiej (lepiej z malym wydluzeniem). Zalezy jak linki od sterowek sa rozlozone na krawedzi splywu, ale mozna sie do tego dostosowac, zazwyczaj poprzez szerokie rozlozenie rak - oddalenie ich od tasm, zeby dzialac rownomiernie na calej dlugosci. Oczywiscie jesli linki masz w bloczkach, to mozesz to zrobic tylko na tyle na ile pozwalaja te bloczki. Ewentualnie jesli skrzydlo nie pozwala na to, to moze pomoc wyjecie z bloczkow, ale nie polecam szczegolnie poczatkujacym do latania w tej konfiguracji. Niektore skrzydla w ogole nie sa "zoptymalizowane" w "negatywnych" stanach lotu. Np. kolega w swoim Team5 Blue musial usunac calkiem po jednej lince od sterow, na samej gorze w samym srodku, bo za mocno zaciagal sie srodek.
No to teraz mamy dwie opcje na poczatek, albo odwrocic skrzydlo "recznie" na ziemi, albo poprzez energiczne zaciagniecie az do przeciagniecia jednej sterowki gdy szkrzydlo jest nad glowa, tak zeby odwrocilo sie do nas krawedzia splywu, no i sadzimy je na ziemi. Oczywiscie potrzebny do tego wiatr.
Teraz nalezy sie nauczyc jak bardzo zaciagnac sterowki, zeby z krawedzi splywu zrobila sie krawedz natarcia. Jak to wyczuc? Ciagniemy, az krawedz splywu sie zlamie (cos jak front) - to znaczy ze za duzo. Probujemy troche mniej.
Druga sprawa, to co pisalem wczesniej, szukamy jak szeroko trzymac rece, zeby cale skrzydlo bylo "otwarte" rownomiernie. Jesli stabile zaczynaja leciec pierwsze, albo zaczynaja klapic jak reszta jeszcze leci - szerzej.
No i trzecia sprawa, zaciaganie sterowek - nie tyle w dol pod cztery litery, co troche bardziej do siebie - tak jakbys chcial ciagnac za tasmy A przy normalnym starcie - tez nie ciagniesz na dol, tylko do siebie (no i pamietajac o tym, ze rece maja byc szeroko). Ewentualnie mozna nawinac sterowki jesli sa dlugie. Mozna jednoczesnie cofac sie do tylu, czyli ciagnac calym cialem wszystkie liny na raz, skrzydlo powinno wtedy "wchodzic" prawie nad glowe.
Jak juz to opanowalismy, to nastepny etap to nauczyc sie plynnie przejsc z lotu do przodu, do lotu do tylu. Wciagamy skrzydlo nad glowe i przeciagamy polowke.
Ktora sterowke ciagnac? Patrzymy ktora tasma jest z tylu (dalej od nas). Jesli prawa, to zaciagamy prawa.
Kiedy ciagnac? W momencie gdy skrzydlo nas "atakuje", nie gdy opada. Mozna ten "atak" sprowokowac poprzez lekkie symetryczne zaciagniecie obu sterowek i szybkie odpuszczenie.
Jak ciagnac? szybko lapa w dol, gleboko, az do zmiekniecia steru. Skrzydlo zaczyna sie obracac.
I co dalej? Odpuszczamy plynnie sterowke, ale nie do samego konca. Chodzi o to zeby cala krawedz splywu, ktora wlasnie stala sie krawedzia natarcia, byla otwarta.
Zaciagamy lekko druga sterowke. No i jestesmy znowu w pozycji ktora juz znamy z nauki samego "biegu wstecznego"
Jak zrobic pelny obrot - jeszcze nad tym pracuje Mam problemy koordynacyjne. Fajny artykul byl we francuskim parapente mag napisany przez Olivier Fritz - misty flip na ziemi. Jakby mi sie nudzilo to przetlumacze kiedys ;P
Srogie pozdro
-
- Posty: 425
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
- Reputation: 31
- Lokalizacja: Nawojowa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Dwie sprawy.
1 - Dało by się stworzyć dla tego, jak i innych tego typu tematów osobną zakładkę np "dla zielonych" czy tam "początki"? Póki co jeszcze dość łatwo odszukać ten temat jak się wie że taki jest. Jednak później jak się znacząco powiększy ilość tematów to nawet wiedząc że o tym i tamtym było pisane ciężko będzie odgrzebać. Dla nowych wręcz niemożliwe więc będą powielać tematy. A tak taki żółtodziób jak ja wchodzi pierwsze w zakładkę "dla żółtodziobów" i ma odpowiedź na większość swoich pytań
2 - takie rzeczy da się robić na starszych glajtach? Nie samostatecznych? Na tych filmikach nie raz widać że linki są chwile luźne i nic się wiele nie dzieje, moje skrzydło już by się dawno poskładało Posiadam Tequile 1.
1 - Dało by się stworzyć dla tego, jak i innych tego typu tematów osobną zakładkę np "dla zielonych" czy tam "początki"? Póki co jeszcze dość łatwo odszukać ten temat jak się wie że taki jest. Jednak później jak się znacząco powiększy ilość tematów to nawet wiedząc że o tym i tamtym było pisane ciężko będzie odgrzebać. Dla nowych wręcz niemożliwe więc będą powielać tematy. A tak taki żółtodziób jak ja wchodzi pierwsze w zakładkę "dla żółtodziobów" i ma odpowiedź na większość swoich pytań
2 - takie rzeczy da się robić na starszych glajtach? Nie samostatecznych? Na tych filmikach nie raz widać że linki są chwile luźne i nic się wiele nie dzieje, moje skrzydło już by się dawno poskładało Posiadam Tequile 1.
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Andrzejt pisze:2 - takie rzeczy da się robić na starszych glajtach? Nie samostatecznych? Na tych filmikach nie raz widać że linki są chwile luźne i nic się wiele nie dzieje, moje skrzydło już by się dawno poskładało Posiadam Tequile 1.
Nie mam samostatecznego skrzydła. I jak najbardziej da się, nawet na starszym skrzydle.
Co do samostatków, to nie mam pojęcia jak one się zachowują na wstecznym biegu.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
calhal pisze:Co do samostatków, to nie mam pojęcia jak one się zachowują na wstecznym biegu.
Po mocnym zaciągnięciu sterówek można traktować samostatka jak klasyczne skrzydło.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 20
- Rejestracja: 07 marca 2016, 19:59
- Reputation: 2
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Czy mógłby ktoś opisać start kobrą od a do z nie moge wyznać sie z filmów na yt nie pokazują za które taśmy ciągnąć
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Kladziesz skrzydlo wzdluz wiatru. Musi wiac co najmniej 4-5 m/s. Bierzesz do reki wylacznie "gorna" sterowke i tasme A. Stawiasz za tasme i sterowka nie pozwalasz skrzydlu za bardzo wyskoczyc do przodu, czyli podnosisz skrzydlo w pionie.
Swoja droga jesli masz opanowany groundhandling to pownienes do tego dojsc sam w ciagu 30 sekund, a jesli nie masz go opanowanego to i tak skrzydla w ten sposob nie postawisz. Mysle ze to jest odpowiedz, dlaczego nie ma opisu "kobry"
Swoja droga jesli masz opanowany groundhandling to pownienes do tego dojsc sam w ciagu 30 sekund, a jesli nie masz go opanowanego to i tak skrzydla w ten sposob nie postawisz. Mysle ze to jest odpowiedz, dlaczego nie ma opisu "kobry"
-
- Posty: 20
- Rejestracja: 07 marca 2016, 19:59
- Reputation: 2
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: ground handling - odwrócenie skrzydła
Wielkie wielkie dzięki za podpowiedz mieszkam w miejscu gdzie jak niema warunu na latacke to mozna godzinami robić groundhandling fiord i zabawa na całego w stylu Dell Schanzz pozdro z Norge pogoda kicha licze jeszcze na pierwsze 2 tygodnie września potem to już se można
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość