Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Latanie bezsilnikowe
ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: ciacholot » 29 listopada 2021, 13:21

Ja wysunę inną tezę.
Skoro siła nośna jest zależna od prędkości ta zaś od obciążenia to znaczy, że siłą napędową paralotni jest grawitacja.
W takim razie jeśli nie dało by się spaść to nie dało by się latać, a wszystkie urządzenia szybujące to grawitoloty. Czyli ludzie od dawna latają na grawitacji :lol:
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: uriuk » 29 listopada 2021, 13:29

A smiglo? Wytwaza sile nosna a jest niezalezne od grawitacji :)

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: ciacholot » 29 listopada 2021, 13:53

W wiatrakowcu, a właściwie w wiropłacie po odcięciu silnika jest, a chodzi o beznapędowce.
Mariusz Kilian

MrGroch
Posty: 42
Rejestracja: 28 lipca 2017, 23:27
Reputation: 15
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: MrGroch » 29 listopada 2021, 14:00

uriuk pisze:Reasumujac, przewianie zmniejsza doskonalosc, W skrajnym przypadku skrzydlo zaczyna spadochronowac. Mialem okazje leciec na czyms takim i po prostu nagle spadlem,


Moglbys prosze dokladniej opisac wspomiana sytuacje "naglego spadku"? Jak pokrotce wygladal start/lot na takim przewianym glajcie? I co oznacza ten nagly spadek? Jak sie skonczylo? Uzycie zapasu?

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: prokopcio » 29 listopada 2021, 14:15

ciacholot pisze:Ja wysunę inną tezę.
....siłą napędową paralotni jest grawitacja.

Bo jest.... Lecąc swobodnie nie masz ŻADNEJ innej siły nie wynikającej z grawitacji...
tzn wszystkie siły produkuje grawitacja, która istnieje bez innej a inne bez niej nie istnieją więc to ona jest tą napędową.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: prokopcio » 29 listopada 2021, 14:48

uriuk pisze:A smiglo? Wytwaza sile nosna a jest niezalezne od grawitacji :)

Nie słuchałeś uważnie :)
Sila nośna zależy od szybkości opływu strug powietrza a ta jest w tym przypadku wymuszana przez silnik.
Łukasz Prokop

Gość

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: Gość » 29 listopada 2021, 14:54

ha ! czyli PG to jednak latanie napędowe :D :D tylko z napędem grawitacyjnym :D GPPG :D

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: matgaw » 29 listopada 2021, 15:33

Gość pisze:ha ! czyli PG to jednak latanie napędowe :D :D tylko z napędem grawitacyjnym :D GPPG :D

I francuskim pieskom grawitacja tak nie śmierdzi jak benzyna ;)

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: prokopcio » 29 listopada 2021, 16:41

ciacholot pisze:W takim razie jeśli nie dało by się spaść to nie dało by się latać, a wszystkie urządzenia szybujące to grawitoloty. Czyli ludzie od dawna latają na grawitacji :lol:
no to teraz poanalizujmy taki przykład. Czyli mamy atmosferę ale nie mamy grawitacji. Załóżmy, że uda się jakoś napędzić układ swobodny co nie jest takie oszywiste ( bez grawitacji nie pobiegniesz ) więc sila nośna Cię "uniesie" ale tylko na chwilę bo sily oporu powietrza zatrzymają i bedziesz lewitował. Lewitowanie to nie latanie. To właśnie dzięki grawitacji skrzydło leci do przedu ( kosztem opadania ) czyli dokładnie tak jak zjeżdżanie ponazdem z gorki. Niby jedzie do przodu ale to grawitacja skierowna w dół je napędza.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 listopada 2021, 16:49

Grawitacja napędza szybowce ale tylko dzięki sile nośnej. Można ustawić profil tak, żeby ska nośna była skierowana pionowo do góry i wtedy już nie będzie nas napędzać. A jak to jest używać siły nośnej bez grawitacji można zapytać manty, pingwiny czy wieloryby.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: prokopcio » 29 listopada 2021, 17:01

To jest błędne koło rozumowania Zbyszku. Tylko częściowo się z Tobą zgadzam.

Żeby grawitacja napędzała cokolwiek ( nadawała energię kinetyczną kosztem energii potencjalnej ) nie potrzebuje siły nośnej. Siła nośna jest dopiero następstwem tego ruchu ( ruch jest wczesniej niż siła nośna ) dopiero wtedy możemy mowić o jej ukierunkowaniu w ten sposób aby część jej składowej również byla wykorzystywana do napędu ( w sprzętach szybujących )

Ps. Zwierzątka o zerowej pływalności do napędu używają tylko mięśni.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 listopada 2021, 17:09

Masz rację, bo gdy jest ruch w ośrodku to na skrzydle powstanie dla nośna bez względu na to co ten ruch powoduje. Lot szybowca jest takim wyjątkowym stanem w którym siła nośna równocześnie jest siłą napędzającą skrzydło a energia do tego napędzania pobierana jest z energii potencjalnej masy w polu grawitacyjnym. Czyli paralotniarze swobodni wiedzą co to upadek.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: matgaw » 29 listopada 2021, 17:15

prokopcio pisze:To właśnie dzięki grawitacji skrzydło leci do przedu ( kosztem opadania ) czyli dokładnie tak jak zjeżdżanie ponazdem z gorki. Niby jedzie do przodu ale to grawitacja skierowna w dół je napędza.

Dokładnie tak.

Grawitacja nas rozpędza, a opór czołowy, indukowany itd. hamuje. Gdy pod odpowiednim kątem "ześlizgujemy się" (jak rower z górki), to opór powietrza i to rozpędzanie są w równowadze, czyli lecimy ze stałą prędkością.

Żeby to był lot to musi się jeszcze tak złożyć, że ta prędkość powoduje zrównoważenie siły ciążenia przez siłę nośną.

I w ten sposób wszystkie 4 siły działające na statek powietrzny są w równowadze i poruszamy się ruchem jednostajnym prostoliniowym :)

W tłumaczeniu:
- do góry - marzenia
- do przodu - kasa
- do tyłu - ULC
- w dół - rzeczywistość
Załączniki
fposter,small,wall_texture,product,750x1000.u19.jpg
fposter,small,wall_texture,product,750x1000.u19.jpg (70.35 KiB) Przejrzano 2573 razy

kstepien74
Posty: 27
Rejestracja: 24 stycznia 2016, 18:57
Reputation: 13
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: kstepien74 » 29 listopada 2021, 20:24

prokopcio pisze:Żeby grawitacja napędzała cokolwiek ( nadawała energię kinetyczną kosztem energii potencjalnej ) nie potrzebuje siły nośnej. Siła nośna jest dopiero następstwem tego ruchu ( ruch jest wczesniej niż siła nośna ) dopiero wtedy możemy mowić o jej ukierunkowaniu w ten sposób aby część jej składowej również byla wykorzystywana do napędu ( w sprzętach szybujących )


Ten efekt widac wyraznie w przypadku wingsuit. W poczatkowej fazie skoczek leci praktycznie w dol napedzany sila grawitacji. Dopiero po osiagnieciu odpowiedniej predkosci pojawia sie sila nosna na tyle duza, iz umozliwia lot do przodu.

Kamil

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: AndRand » 29 listopada 2021, 20:29

Generał Aviaton pisze:
AndRand pisze:Dodaj jeszcze, że dolnej powierzchni mógłbyś nie mieć :)

A gdybyś miał dolną, a górnej nie to byś nie leciał?

Jak by miała kształt górnej - to tak :)
Jednopowłokowce.

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: AndRand » 29 listopada 2021, 20:35

prokopcio pisze:Ps. Zwierzątka o zerowej pływalności do napędu używają tylko mięśni.

Tylko nie mieszałbym pingwinów i wielorybów.
Wieloryby odpychają się od wody płetwą.
Pingwiny w wodzie latają - machają skrzydełkami w dół, a lecą do przodu. Przy zerowej pływalności.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: ciacholot » 29 listopada 2021, 22:28

No to jeszcze tylko dodam, że na grawitacji jednak można tylko spadać, a całe nasze starania o siłę nośną tylko spowalniają ten proces. Tak, że żeby latać, a nie spadać jednak trzeba energii z zewnątrz.
I co teraz?
Mariusz Kilian

wladek1
Posty: 89
Rejestracja: 07 listopada 2016, 14:58
Reputation: 37
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: wladek1 » 29 listopada 2021, 22:39

No nic, energia eko to latanie swobodne, matka natura daje tym co umieją, latanie be to motory typów różnych. Obie energie zewnętrzne są.
Władysław Peter

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: uriuk » 29 listopada 2021, 22:51

Ja mam motoszybowiec. On może latać z silnikiem lub bez. Bez jest drożej. Liczyłem wielokrotnie i nie chce być inaczej.
.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Przewiewność glajta -jak wpływa na latanie i dlaczego ? Przecież dolne poszycie zwykle jest OK

Postautor: prokopcio » 30 listopada 2021, 11:16

Drogo, ale się opłaca.
Łukasz Prokop


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość